Lapsen rahat on lapsen rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmääää:
Lapsilisät muuten ei saa mennä suoraan lapsen tilille.... koska meinattu vanhemmille lapsen "elatukseen"... muuten verotoimisto laskee sen lahjaksi ja voi mennä verot....

Ei mene, koska verotta saa lahjoittaa just sen summan, mikä lapsilisistä tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmääää:
Lapsilisät muuten ei saa mennä suoraan lapsen tilille.... koska meinattu vanhemmille lapsen "elatukseen"... muuten verotoimisto laskee sen lahjaksi ja voi mennä verot....

Ei mene, koska verotta saa lahjoittaa just sen summan, mikä lapsilisistä tulee...

lapsilisien verotuksesta:
Totuushan on, että lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen eikä säästöksi (joilla on varaa säästää se, eivät oikeasti tarvitse koko lisää), joten verottaja katsoo sen vanhempien lapselle antamaksi lahjaksi, josta on maksettava lahjaveroa, kun summa ylittää kolmen vuoden aikana tuon n. 3400 euroa.

3400/3=1133,33
1133,33/12=94,44...

joten vanhin lapsi voi saada koko summan, mutta jo toinen lapsi "saa liikaa"... näin se vaan on... Ei siitä välttämättä mene veroja, mutta VOI mennä... varsinkin jos saa jotain muuta "rahalahjaa" esim. äidiltä (jolle yleensä lisät menee...)

siis tuossa oli kyse vakuutusrahoista...........eriasia on mun mielestä mummojen,pappojen yms säästämät rahat kyllähän niitä saa lainailla jos on käyttöoikeus tilille.

Minun lapseni saivat vakuutusrahoja isänsä kuoleman jälkeen. Rahoja voin käyttää lasten hankintoihin ja harrastuksiin. Kerään kuitit hankinnoista ja kerran vuodessa teen tiliä maistraattiin. Maistraatissa tarkastavat tilit, että olen hyväksyttävästi toiminut. Minä toimin itse lasteni edunvalvojana, lapset ovat päämiehiäni ja maistraatissa tarkastetaan tilit. Eikä maistraatissa olla siitä nuristu, että rahoja on käytetty asioihin, jotka olen katsonut lasten edun mukaisiksi. Lapset saavat lisäksi eläkkeitä, jotka käytetään elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja edunvalvoja:
Minun lapseni saivat vakuutusrahoja isänsä kuoleman jälkeen. Rahoja voin käyttää lasten hankintoihin ja harrastuksiin. Kerään kuitit hankinnoista ja kerran vuodessa teen tiliä maistraattiin. Maistraatissa tarkastavat tilit, että olen hyväksyttävästi toiminut. Minä toimin itse lasteni edunvalvojana, lapset ovat päämiehiäni ja maistraatissa tarkastetaan tilit. Eikä maistraatissa olla siitä nuristu, että rahoja on käytetty asioihin, jotka olen katsonut lasten edun mukaisiksi. Lapset saavat lisäksi eläkkeitä, jotka käytetään elämiseen.

no,minäpä jouduin oikeuteen asiasta sain 3kk ehdonalasta ja 2v koeajan+maksan käytetyt rahat takaisin.
olin myös edunvalvoja kunnes kaupunki päätti toisin ja tämä edunvalvoja nsti syytteen minua vastaan petoksesta vaikka olin rahoja käyttänyt vain ja ainoastaan lapseen.

Siis, haastoivat oikeuteen sinut vaikka maistraatissa olivat aiemmin hyväksyneet tekemäsi tilit?! Kuulostaa aika hurjalle. Maistraatissa ovat olleet minulle ihan ystävällisiä, kun olen sieltä asioita kysellyt ja lasten tilejä sinne monet vuodet toimittanut. Leskeydin 7 vuotta sitten. Joka vuosi ovat tilit tulleet takaisin maistraatin hyväksyminä, joten aika ihmeissäni olisin, jos yhtäkkiä päättäisivät minut oikeuteen haastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
No minä kyllä tunnustan, että olemme säästäneet rahaa kahdelle lasten nimissä olevalle tilille ja kun on ollut välillä taloudellisesti tiukkaa, niin kyllä ne viimesenä vaihtoehtona on sieltä ne rahat käytetty.
Kuvitelkaa vaikka tilanne, missä perheellä on lapsen nimissä oleva tili, johon ovat säästäneet itse rahaa. TUlee paha tilanne taloudellisesti ja menevät soskuun. Mitähän mahtanevat sanoa siihen et ei niihin lapselle säästettyihin rahoihin voi koskea...

miksi ne lasten rahat on pankissa? meilä jokaisella omat rahansa omassa lopsssa. kuitenkaan ei oel kuyse msitään sadosita, enintään kumpeistä.

me laitetaan kuukaudesta riippuen minimissään puolet lapsilisistä lasten (nyt 3v ja 5v) tileille pesämunaksi tulevaa varten. Ei olla vielä siinä tilanteessa oltu mutta jos siis tiukka peikka tulisi niin kyllä niistä lapsille säästetyistä rahoista voisi lainata.

Pankissa ne on siksie ttei todellakaan tulisi mieleen laittaa noita lasten lompakoihin.

Siis, haastoivat oikeuteen sinut vaikka maistraatissa olivat aiemmin hyväksyneet tekemäsi tilit?! Kuulostaa aika hurjalle. Maistraatissa ovat olleet minulle ihan ystävällisiä, kun olen sieltä asioita kysellyt ja lasten tilejä sinne monet vuodet toimittanut. Leskeydin 7 vuotta sitten. Joka vuosi ovat tilit tulleet takaisin maistraatin hyväksyminä, joten aika ihmeissäni olisin, jos yhtäkkiä päättäisivät minut oikeuteen haastaa.

no,tämä on erikoinen kaupunki kyllä voivat haastaa oikeuteen,varsinkin jos kaupunki päättää yhtäkkiä että ovat edunvalvojia.

tuomari oli ymmärtäväinen mutta edunvalvoja veikin asian hovi-oikeuteen.

edunvalvojalla on myös oma lehmä ojassa vakuutusrahoista kun laksetaan myös kuluja mitä edunvalvojalle tulee sinä aikana.....

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:

no,tämä on erikoinen kaupunki kyllä voivat haastaa oikeuteen,varsinkin jos kaupunki päättää yhtäkkiä että ovat edunvalvojia.

tuomari oli ymmärtäväinen mutta edunvalvoja veikin asian hovi-oikeuteen.

edunvalvojalla on myös oma lehmä ojassa vakuutusrahoista kun laksetaan myös kuluja mitä edunvalvojalle tulee sinä aikana.....

lisäys...edunvalvojan mielestä vakuutusrahoista ei olisi saanut käyttää lapsen hyväksi penniäkään esim pyörän ostoon vaan minun pitää ostaa omilla rahoillani kun olen huoltaja...........milläs yh ostaa pienestä palkasta?
sain vastauksen lapsilisät on sitä varten

Erikoiselle ja kauhealle kuulostaa. Minulla ei ole maistraatin kanssa ollut ollenkaan tuollaisia ongelmia. Pitääköhän koputtaa puuta... Ja todellakin olen ymmärtänyt, että nuo vakuutusrahat on tarkoitettu lasten hyväksi ja että niitä voi myös harkiten heidän hyväkseen käyttää. Voikohan sitten olla, että eri maistraateissa tulkitsevat asiat niin eri tavoilla? Itsekin jo panikoin (kokemuksesi perusteella), että olen itse kaiken väärin ymmärtänyt. Mutta toisaalta ovat kyllä meidän maistraatissa sinne toimittamani menot ja kuitit hyväksyneet. Aika käsittämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä kyllä:
Totuushan on, että lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen eikä säästöksi (joilla on varaa säästää se, eivät oikeasti tarvitse koko lisää), joten verottaja katsoo sen vanhempien lapselle antamaksi lahjaksi, josta on maksettava lahjaveroa, kun summa ylittää kolmen vuoden aikana tuon n. 3400 euroa.

3400/3=1133,33
1133,33/12=94,44...

joten vanhin lapsi voi saada koko summan, mutta jo toinen lapsi "saa liikaa"... näin se vaan on... Ei siitä välttämättä mene veroja, mutta VOI mennä... varsinkin jos saa jotain muuta "rahalahjaa" esim. äidiltä (jolle yleensä lisät menee...)
Ota huomioon, että ilman veroja äiti saa lahjoittaa tuon 94,44 euroa kuukaudessa ja isä saman verran. Eli vasta, jos lahjoitus on enemmän kuin 188,88 euroa kuukaudessa, saattaa mennä lahjaveroa.

Jos lapsen tilille laittaa rahaa, se on lahjoitus ja lapsen oma. Jos haluaa käyttää niitä rahoja, niin pistäkää omalle tilille.

Lapsen rahoja ei saa käyttää normaaliin elämiseen, kuten vuokraan, ruokaan, leluihin tai vaatteisiin. Myöhemmin vissiin saa käyttää isompiin hankintoihin, kuten mopoon tai ajokorttiin. Jopa leirikoulu-jututkin ovat tilanteen mukaan. Eli tosiaan mummon kannattaa laittaa haalarirahat vanhempien tilille, ulkovaatteet ovat vanhempien hankittava, ei lapsen itse.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Me kerran jouduttiin nostamaan esikoisen tili tyhjäksi, kun auto pamahti rikki. Ei me siitä kenellekkään hiiskuttu, mistä me rahat auton korjaukseen saatiin. Mutta joka ikinen lati kyllä maksettiin takaisin.

Samoin meille on käynyt, tosin meillä levisi pesu- ja tiskokone samalla viikolla. Kaikki maksettiin takas ja taidettiin laittaa vähän korkoakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ikävä kyllä:

3400/3=1133,33
1133,33/12=94,44...

Ota huomioon, että ilman veroja äiti saa lahjoittaa tuon 94,44 euroa kuukaudessa ja isä saman verran. Eli vasta, jos lahjoitus on enemmän kuin 188,88 euroa kuukaudessa, saattaa mennä lahjaveroa.
vero.fi:
"Alle 4000 euron suuruiset lahjat ovat -->pääsääntöisesti verottomia<--.
Huomioon otetaan kolmen vuoden kuluessa --->samalta henkilöltä saatujen lahjojen yhteismäärä<---. Mikäli 4000 euron raja ylittyy kolmen vuoden aikana, määrätään lahjavero lahjansaajalle lahjojen yhteenlasketun määrän perusteella. Kolmen vuoden aika lasketaan päivästä päivään, ei kalenterivuosittain."

Elikkä lapsilisä lasketaan kokonaan vain yhdelle vanhemmalle.... siis se vanhempi ei voi antaa muuta kuin lapsilisät lapselle.... (111e/kk)
Se on eri juttu että kaikki isovanhemmat ja toinen vanhempi saa antaa sama 3999e/nuppi... elikkä yksi lapsi voi saada maks. 6x3999e aina kolmen vuoden välein....

Elikkä aikamoinen pesämunan voi lapsille säästää "laillisesti ja verottomasti"... valitettavasti kaikki vanhemmat ja isovanhemmat eivät ymmärrä että tämä olis "helppo" tapa antaa perintö lapsille ja lastenlapsille....

Erikoiselle ja kauhealle kuulostaa. Minulla ei ole maistraatin kanssa ollut ollenkaan tuollaisia ongelmia. Pitääköhän koputtaa puuta... Ja todellakin olen ymmärtänyt, että nuo vakuutusrahat on tarkoitettu lasten hyväksi ja että niitä voi myös harkiten heidän hyväkseen käyttää. Voikohan sitten olla, että eri maistraateissa tulkitsevat asiat niin eri tavoilla? Itsekin jo panikoin (kokemuksesi perusteella), että olen itse kaiken väärin ymmärtänyt. Mutta toisaalta ovat kyllä meidän maistraatissa sinne toimittamani menot ja kuitit hyväksyneet. Aika käsittämätöntä.

älä panikoi,on eri käytäntöjä jotkut varmaan katsoo läpi sormien toiset taas tiukempia...kyllä sulle olisi jo jotain tullut kuiteskin olet pitkään hoitanut rahoja.
lasten hyväksi ne onkin tarkoitettu,tavallaan isältä käyttörahaa kun ei ole enään läsnä.

Siskoni käytti osan tyttönsä perintönä saamista rahoista asunnon ostoon, jossa molemmat asuvat. Eli kohta 7-vuotias siskontyttöni omistaa asumassaan asunnosta muistaakseni 33%, ja sisko maksaa kaikki rahat takaisin. Rahat pitää olla tilillä kaikki siinä vaiheessa kun tyttö täyttää 18

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mä tiedän äitipuolen joka 'LAINAA' miehen tyttären tililtä rahaa. eikä oo koskaan niitä palauttanut. täys p.ka se nainen

Tällainen juttu pitäis "ilmoittaa"... mutta mihin???
Törkeä nainen.... miten hänellä voi olla "pääsy" toisen lapsen tilille????

Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Siskoni käytti osan tyttönsä perintönä saamista rahoista asunnon ostoon, jossa molemmat asuvat. Eli kohta 7-vuotias siskontyttöni omistaa asumassaan asunnosta muistaakseni 33%, ja sisko maksaa kaikki rahat takaisin. Rahat pitää olla tilillä kaikki siinä vaiheessa kun tyttö täyttää 18

Mun mielestä ihan OK järjestely :)
Näin voisin tehdä, mutta tekisin kyllä jonkunlainen paperi asiasta..... varmuuden vuoks...

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Miten käsitetään lapsen oma raha? Meillä on lapsilisät laitettu lapsen tilille, sieltä otetaan kun tarvitaan.

Ne ovat siinä vaiheessa lapsen rahaa, kun ne sinne lapsen tilille menevät, eikä sitä saisi edes elatukseen käyttää. Kun te ne sinne maksatte, niin te lahjoitatte ne hänelle. Lapsen omaisuuden hoidosta löytyy virallista tietoa http://www.maistraatti.fi/om_alaikaisen_esite_311007.pdf

Ei tarvi olla rahaa sama määrä vaan omaisuuden arvo pitää olla sama. Eli se kiinteistön osa tai osakkeet katsotaan myös omaisuudeksi. Sen sijaan jos asunto myydään pitää lapsen saada osuutensa mukaan myyntihinnasta.

Yhteistyössä