**Lapsen raivokohtaus ja rauhoittaminen**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nasu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nasu.

Vieras
Meillä on hyvin tempperamenttinen 4,5 vuotias tyttö.
Ihana likka mutta kuten sanoin niin tempperamenttia riittää.

No...tänään sai raivokohtauksen siitä kun sanoin että telkkari menee kiinni.
Raivoaa,huutaa ja kiljuu huoneessaan,paiskoo tavaroita.

Huutaa että "sattuu,paleltaa,nälkä" yms. jos yrittää lähellekkään mennä.

Laitoin istumaan eteisen lattialle ja sanoin että huutaa siinä,pois pääsee kun huuto lakkaa.....raivoaa edelleen....aina kun näkee mut niin huuto eikun kiihtyy.Myös pikkuveli itkee kun pelkää toista.

Ja tuosta "sattuu" huudosta itsestä tuntuu pahalle koska meillä ei löydä tai muutenkaan fyysisesti kajota lapseen hänen raivotessaan.

Päiväkodissa harrastaa samaa ja ovatkin kantaneet toiseen huoneeseen jossa raivoaa aikansa ja pääsee sitten pois.

Nyt kun rauhoittui,sanoin että anteeksi pitää pyytää...ei suostu.
Ja huominen karkkipäivä todellakin perutaan.

Ja olen sanonut että äiti on se joka päättää milloin telkkari menee kiinni,ei lapsi.

:hug: Pidät vain linjasi, kyllä se kasvaessaan alkaa tasoittumaan. Meillä oli esikoisella sama homma ensimmäiset seitsemän vuotta :D Nykyään erittäin sopeutuvainen, huomioonottava ja järkevä teini.

Onneksi meillä on todella ymmärtävät naapurit....mua aina pelottaa josko kohta on poliisit oven takan että täällä pahoinpidellään lasta.Toivon että tasoittuu iän myötä....myös varmaan vaikuttaa se että meillä syntyi toinen lapsi joka on nyt 6kk.

Nyt murjottaa eteisessä edelleen ja huokailee että "mun elämä on pilalla" ja kun kysyn että miksi niin karjuu vaan takaisin ettei halua nähdä mua.

Voisit piirtää itse tai tulostaa jostain sellaisen "nimeä tunteesi" posterin ja kiinnittää vaikkapa jääkaapin seinälle. Auttaisi lasta vähän käsittelemään (ja selittäminenkin rauhoituttuaan toki auttaa) tunteitaan paremmin kun tietää itsekin mistä on kyse. Siis eri-ilmeisiä ihmisiä tai eläimiä ja kuvaus ylle "iloinen", "surullinen"...

Lapset on niin erilaisia, monen mielestä lapsen yksin jättäminen on pahinta mitä voi tehdä, mutta jos meillä on meneillään kunnon raivarit niin auta armias jos menet vielä tökkimään kepillä jäätä! Mieluummin jäähy turvallisessa paikassa missä ei voi vahingoittaa itseään tai muita ja jälkipyykki lapsen rauhoituttua. Meillä kyllä nakotetaan siellä jäähyllä vaikka loppupäivä jos ei anteeksipyyntöä kuulu (ja toki siis joka kerta käydään läpi se että miksi meni jäähylle).

Muista palkita positiivisesta!

Meillä 3,5v poika tekee samaa. Saa älyttömiä raivareita, huutaa, kiljuu, heittelee tavaroita, kiusaa isosiskoa, on aivan mahdoton. Ei tarvi olla kuin pieni asia, niin saattaa saada jo siitä raivarit. Eilinen raivari oli pahin tähän mennessä, kesti noin ½ tuntia enkä saanu sitä mitenkään rauhoittumaan. Otan tiukkaan otteeseen syliin jos alkaa tehdä tuhoa itselleen, siskolle, mulle tai kodille. Muuten annan rauhoittua yksikseen.
Usein ei tehoa mikään, menee itsekseen ohi kun on aikansa raivonnut. Ja sen aikana en puhu mitään, ei ota vastaan mitään sillä hetkellä.

Päiväkodissa saa samanlaisia kohtauksia. Meillä ero laukaisi tälläisen käytöksen, ennen sitä oli vaan tavallista uhmaa. Ikävöi isäänsä, ja kun on siellä niin ikävöi mua. Mikään ei ole hyvin. Onneksi päivässä on paljon hyviäkin hetkiä, muuten olisin umpipoikki. Jaksuja sinne!

Meillä raivokohtaukset ja kärttyisyys yms. hullu meno paikasta toiseen oli 3-vuotiaalla maito- ja vehnäallergiaa. Ainakin nämä kaksi, myös mahd. muut allergiat, voivat tällaista todella haastavaa käyttäytymistä aiheuttaa. Kokeiltiin kerran muista kuin allergiaepäily syynä maidotonta ja viljatonta ruokavaliota kahden viikon ajan, ja poika muuttui täysin eri ihmiseksi! Sitten tämän oman kokeilun jälkeen mentiinkin sitten allargiatesteihin. Verkokeissa kumpikaan ei näkynyt, mutta tuli selville ns. altistuskokeissa, kun ensin oltiin ilman ko. tuotteita, sitten otettiin käyttöön. Muutaman päivän tai parin viikon sisällä poika muuttui taas ylivilkkaaksi ja tosi haastavaksi.... (eli riehumista, tavaroiden heittämistä, haastamista eli tulee läpsimään, vaikea nukuttaa nousee ylös jopa 20 kertaa vaikka rauhallisesti hiljaa laittaa takaisin sänkyyn, ei kykene leikkimään rauhassa yhden jutun parissa, menee ympäriinsä, itkuinen myös todella helposti) Ei ollut oireina perusihottumaa, joitakin kertoja oksentanut, ja joskus satunnaisesti löysää/kovaa kakkaa tai pientä vatsan väännettä (joka voi muutoinkin olla ihan normaalia). Eli pääoireena tämä käyttäytymisen muutos. Tätä maidotonta ainakin, ehkä myös viljatonta, kannattaa kyllä kokeilla ainakin viimeisimpänä keinona, jos muut jutut ei auta. Meillä poika muuttui heti tuhoajasta ja riehujasta sovinnonhaluiseksi ja ihanaksi reippaaksi pikkumieheksi, kun maito ja vehnä jää pois.

Noita raivokohtauksia voi pyrkiä ehkäisemään. Meillä ainakin auttaa hyvin se, että ajoissa kertoo lapselle, mitä tulee tapahtumaan. Eli esim jos tv on menossa kiinni, niin varoitan hyvissä ajoin, että muutaman minsan jälkeen tv menee sitten kiinni, sen sijaan että vain kesken ohjelman menisin sen sammuttamaan.

Yhteistyössä