Lapsen syömisen rajoittaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiiiiiiiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiiiiiiiiii

Vieras
Mitä tehdä 7v lapselle jolle ruoka maistuu turhan hyvin.
Ei ole mitenkään erityisen lihava vielä, tanakka on.
Syö ruokansa aina hyvin, haluaa lisää ja jos on hyvää ruokaa (hänen mielestään), söisi vaikka kuinka. Yritän aina ohjeistaa ja ohjeistankin: joka lautasella pitää olla salaattia. Ongelmana ei ole etten tietäisi mikä on terveellinen ruoka, vaan se, että lapsi syö liian paljon, liian isoja annosmääriä. Liikunta on kyllä kohdillaan, lapsi liikkuu mutta myös syö todella paljon. Kyllä minä ruokailua rajoitan ja monesti sanon, että tuon leivän jälkeen sitten porkkanaa/kurkkua yms. lisäksi jos nälkä, mutta onko se väärin? onko kohtalotovereita?
ja lapsi ollut AINA hyvä syömään, eli ei mikään sinänsä uusi ongelma.

[QUOTE="vieras";28541052]Liikuntaa vaan lisää, en rajottaisi ruoan ottoa. Toki nälkään otetaan sitten sitä ruokaa, eikä vaan esim. leipää taikka muita herkkuja.[/QUOTE]

lapsi liikkuu todella paljon, on ulkona 5-6h pvä kavereiden kanssa. pyöräilee,trampoliinilla jne.

Tekisin noin niin kuin olet tehnytkin, että kun ottaa ruokaa lisää, niin ottaa myös salaattia. Ehkä voisin koittaa tehdä vähän kevyempiä ruokia, joita "saa" sitten syödäkin vähän enemmän. Ja tosiaan voi kyllä sanoa, että syö leivän jälkeen vaikka sitä porkkanaa, kasviksia on hyvä syödä paljon. En sanoisi, että leipää ei saa syödä enempää siksi että se lihottaa, vaan sanoisin, että vatsaa kannattaa täyttää myös niillä vihanneksilla, koska täytyy syödä monipuolisesti.

Ei liikkuva lapsi pelkällä terveellisellä ruualla liho. Kannattaa tarjota vain terveellistä ja vähärasvaista ruokaa, jos lapsella on kova ruokahalu. Terkkarilta saa hyviä neuvoja!

Meillä lapsista yhdelle on jouduttu tekemään jonkinlaista rajoittamista - hänen kohdallaan lähinnä rajoittaminen kohdistuu muuhun kuin tavalliseen ruokaan eli hän on aina hinkuamassa jotain semmoista, jossa on ripauksin makeaa. Esim. iltapuuroa hillonokareen kanssa, vaikka ei olisi nälkä.

Kyllä minä olen ihan suoraan puhunut kohtuullisuudesta. Siitä, että syömisessä on hyvä pysyä kohtuudessa ja että kannattaa suosia terveellisiä syömisiä. Olen myös silloin tällöin kysynyt, että onko sinulla nälkä, kun pyydät syötävää. Lapsen ilme yleensä paljastaa, että ei ole nälkä vaan että hän vain hnkuaa jotain kivaa.

Kys. lapsi on viidestä lapsestamme tanakin - muut ovat hyvin hoikkia.

Kannattaa tosiaan suosia erityisen kevyitä ruokia.

Jos ruoka on normaalia, terveellistä kotiruokaa ja lapsi liikkuu noinkin paljon niin anna sen syödä.
Mikä se annosmäärä on, minkä lapsi syö kerralla jos et rajoita? Kerro joku esimerkki.

[QUOTE="vieras";28541144]Jos ruoka on normaalia, terveellistä kotiruokaa ja lapsi liikkuu noinkin paljon niin anna sen syödä.
Mikä se annosmäärä on, minkä lapsi syö kerralla jos et rajoita? Kerro joku esimerkki.[/QUOTE]

esim. makaronilaatikkoa olisi ottanut neljännen lautasellisen

Kannattaa myös rauhoittaa syömistilanteet. Jos kovin hotkii, niin neljäs lautanen on jo tyhjä ennen kuin aivot huomaa että vatsa on täynnä.

Vatsalaukku valitettavasti tottuu isoihin annoksiin, joten nälkä lähtee aina vaan isommista annoksista.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiiiiiiiiii;28541155:
esim. makaronilaatikkoa olisi ottanut neljännen lautasellisen

Ja yksi lautasellinen on siis joku 2-3 dl?
No, kyllä sitten on jo aihettakin rajoittaa. Tuo ei edes kuulosta normaalilta, että 7v pystyisi edes ahtamaan vatsaansa litran verran ruokaa yhdellä syömisellä.
Harva aikuinenkaan pystyisi.

Syökö hän nopeasti, ahmimalla?
Mun mielestä, jos syö niin olisi hyvä kiinnittää siihenkin huomiota.
Että syödään hitaammin, keskitytään ruokailuun. Laita sille vaikka jotain Vivaldia taustamusiikiksi, kun ruokailee :)

Aivan sama meidän, juuri 8v täyttäneen kanssa. Aivan mahtavat ruokahalut, syö ehtaa ruokaa kerralla monta lautasellista, ja usein. Ja lisäksi vaikka mitä. Olen ihan ymmälläni, lapsia meillä sentään monta, kukaan ei tuolla tavalla ole koskaan syönyt.
En edes huomaa aina rajoittaa syömistä, kun ei muittenkaan kohdalla ole tarvinnut. Ja ei se edes onnistu, toisen on kuulemma niin kova nälkä, että tarvitsee sitä ruokaa niin tolkuttomasti.

Ettei vain ahmisi? Ahmimallahan voi mättää aikamoisia annoksia.

Joidenkin teorioiden mukaan ruokaa tulisi pureskella 30 kertaa ennen nielaisua.

jos hän ahmii,miten kitkeä ahmiminen pois?
esim. yks pvä valitti kun käskin syödä maissin ennenkuin ottaa lisää ruokaa,niin valitti että ei haluais koska ei jaksa sitten enää itse ruokaa syödä.
ja tänään sano ettei haluaisi syödä aamupalaa että jaksaa koulussa paljon ruokaa,kun tänään on hyvää ruokaa. huoh.
no saimme sentään hyvät keskustelut aiheesta miten ei voi syödä niin paljon kerralla vaan vähän ja usein.

Mä pitäisi rajoitetun linjan jos painokäyrä on noususuunnassa. Anna salaatti alkupalaksi ennen pääruokaa, ja lasillinen vettä. Pääruokaa vain yksi lautasellinen ja normaali annos, ja pureskellaan hyvin. Pieni pala leipää (ruuan kanssa aina ruisleipää). Ruuan jälkeen "kiitos ruuasta" ja leikkimään/ulos seuraavaan ateriaan asti, vain vettä jos välillä tarvii jotain. Meillä on kaapissa purkkaa jota lapset saa ottaa vapaasti, joskus myös xylitol-pastilleja mutta ne katoaa päivässä.

[QUOTE="vieras";28542273]Mä pitäisi rajoitetun linjan jos painokäyrä on noususuunnassa. Anna salaatti alkupalaksi ennen pääruokaa, ja lasillinen vettä. Pääruokaa vain yksi lautasellinen ja normaali annos, ja pureskellaan hyvin. Pieni pala leipää (ruuan kanssa aina ruisleipää). Ruuan jälkeen "kiitos ruuasta" ja leikkimään/ulos seuraavaan ateriaan asti, vain vettä jos välillä tarvii jotain. Meillä on kaapissa purkkaa jota lapset saa ottaa vapaasti, joskus myös xylitol-pastilleja mutta ne katoaa päivässä.[/QUOTE]

ylipäätään meillä syödään pelkkää ruisleipää, vaaleaa ei laisinkaan.

Meillä samanlainen poika. Syö isompia annoksi akuin minä. Ja on hyvä syömään... siis liiankin hyvä. Meillä syödään terveellisesti, tarjoillaan salaatteja ja syödään paljonkasviksia ja hedelmiä... jogurtit on maustamattomia, muroja ei tarjoilla koskaan, veetabixia joskus aamupalalla... karkkia tai ylipäätään hyviksiä syödään kerran viikossa. Näin siis normaalisti. Poikkeuksia on esim juhlapäivinä.
Mä olen joutunut sanomaan pojalle ihan suoraan, että "syät liikaa ja liian nopeasti!" En anna santsata kuin yhden lautasellisen. Nälkäiseksi hän ei jää koskaan, eli syö vain liikaa. Ei osaa itse rajoittaa ruuan määrää jos ruoka on hyvää. Ja tykkää vielä lähes kaikesta.
Ruokamäärien rajoittamiseen aloin, koska pojalla alkoi painokäyrä nousta mun mielestä huolestuttavasti... Ja mielestäni sellainen vatsalaukun venyttäminen ja ruoan hotkiminene ei voi olla terveellistä!

Meillä samanlainen poika. Syö isompia annoksi akuin minä. Ja on hyvä syömään... siis liiankin hyvä. Meillä syödään terveellisesti, tarjoillaan salaatteja ja syödään paljonkasviksia ja hedelmiä... jogurtit on maustamattomia, muroja ei tarjoilla koskaan, veetabixia joskus aamupalalla... karkkia tai ylipäätään hyviksiä syödään kerran viikossa. Näin siis normaalisti. Poikkeuksia on esim juhlapäivinä.
Mä olen joutunut sanomaan pojalle ihan suoraan, että "syät liikaa ja liian nopeasti!" En anna santsata kuin yhden lautasellisen. Nälkäiseksi hän ei jää koskaan, eli syö vain liikaa. Ei osaa itse rajoittaa ruuan määrää jos ruoka on hyvää. Ja tykkää vielä lähes kaikesta.
Ruokamäärien rajoittamiseen aloin, koska pojalla alkoi painokäyrä nousta mun mielestä huolestuttavasti... Ja mielestäni sellainen vatsalaukun venyttäminen ja ruoan hotkiminene ei voi olla terveellistä!

meillä lisäksi lapsi ei tykkää edes makeasta, ei syö oikeastaan makeaa laisinkaan koska on liian "makeaa" mutta just kaikki normiruoka.....sitä söis vaikka kuinka! olen vaan miettinyt lapsen kannalta tätä rajoittamista, sitä olen toki tehnyt mutta kuinka lapsi sen kokee. vaikka kuinka koitan selittää miksi ei voi jne. niin mietin jättääkö jälkiä lapseen...

Alkuperäinen kirjoittaja äitiiiiiiiiii;28542364:
meillä lisäksi lapsi ei tykkää edes makeasta, ei syö oikeastaan makeaa laisinkaan koska on liian "makeaa" mutta just kaikki normiruoka.....sitä söis vaikka kuinka! olen vaan miettinyt lapsen kannalta tätä rajoittamista, sitä olen toki tehnyt mutta kuinka lapsi sen kokee. vaikka kuinka koitan selittää miksi ei voi jne. niin mietin jättääkö jälkiä lapseen...

En osaa sanoa miten vaikuttaa. Poika on nyt 11 joten tulevaisuudessa kai näen miten vaikutti, hyvin vai huonosti vai ei mitenkään mainittavasti. Tuttavat ovat sitä mieltä, että teen väärin. Lapsen pitäisi saada syödä niin paljon kuin haluaa... mutta entä jos lapsella on ns. pohjaton mahalaukku? Mun mielestä vanhempien tehtävä on myös ohjata terveellisiin ruokailutottumuksiin ja myös annoskokoihin! Sairaan lihavahan tuosta pojasta tulisi jos saisi syödä niin paljon kuin ikinä haluaa...

Usein sanotaan, ettei terveellisellä ruoalla liho, mutta kyllä monilla ylipainoisilla ihmisillä on ongelmana annoskoot, vaikka syövätkin ihan perus terveellistä kotiruokaa! Periaatteessahan on ihan sama mitä syö, kunhan ei syö enempää kuin kuluttaa.

Joo ap:lla kyseessä kasvava lapsi, joten saa toki syödä, mutta niinkuin joku sanoikin, lisää ottaessa myös salaattia ja muutenkin painotus kasviksissa. Kun lapsi liikkuu paljon ja ruoka kuitenkin terveellistä, niin kasvupyrähdyksen aikaan varmaan hoikistuu.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="vieras";28542419]Usein sanotaan, ettei terveellisellä ruoalla liho, mutta kyllä monilla ylipainoisilla ihmisillä on ongelmana annoskoot, vaikka syövätkin ihan perus terveellistä kotiruokaa! Periaatteessahan on ihan sama mitä syö, kunhan ei syö enempää kuin kuluttaa.

Joo ap:lla kyseessä kasvava lapsi, joten saa toki syödä, mutta niinkuin joku sanoikin, lisää ottaessa myös salaattia ja muutenkin painotus kasviksissa. Kun lapsi liikkuu paljon ja ruoka kuitenkin terveellistä, niin kasvupyrähdyksen aikaan varmaan hoikistuu.[/QUOTE]

Kyllähän sillä on väliä,mitä syö. Täällä on ehdotettu antaa lapselle kevyempää ruokaa,mutta eihän sellaisella nälkä lähde eikä sillä jaksa seuraavaan ateriaan.
Paljon kasviksia tietenkin,mutta ruoka normaalirasvaista,niin sitä ei syökään sitten niin paljon. Kylläiseksi tulee vähemmälläkin. Perheen muita lapsia ei kannata vertailla,kaikki ovat yksilöitä.

[QUOTE="vieras";28542419]Usein sanotaan, ettei terveellisellä ruoalla liho, mutta kyllä monilla ylipainoisilla ihmisillä on ongelmana annoskoot, vaikka syövätkin ihan perus terveellistä kotiruokaa! Periaatteessahan on ihan sama mitä syö, kunhan ei syö enempää kuin kuluttaa.

Joo ap:lla kyseessä kasvava lapsi, joten saa toki syödä, mutta niinkuin joku sanoikin, lisää ottaessa myös salaattia ja muutenkin painotus kasviksissa. Kun lapsi liikkuu paljon ja ruoka kuitenkin terveellistä, niin kasvupyrähdyksen aikaan varmaan hoikistuu.[/QUOTE]

Peesi+
(ot)

Ihmisen pitäisi luontaisesti havaita kylläisyyden tunne, tämä voidaan kuitenkin tuhota mm tuputtamalla; "syöppäs nyt, eihän tuossa ole enään paljoa jäljellä" tyyliin.

Jos lapsi on terve ja saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet, kannattaa yleensä ottaen antaa lapsen lopettaa syöminen kun hänestä itsestään tuntuu siltä.

Ahmimisesta vielä; tuo ruoka tosiaan tulisi pureskella kunnolla, jotta ei menisi ahmimiseksi, ei se kylläisyyden tunne ennätä tulla välttämättä ennen viidettä lautasellista, jos mättämisen vauhti on kova!
Ihan rauhassa siis syödään (pureskellaan) ja juodaankin välillä, vesikin täyttää vatsaa hyvin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä