Lapsen syömisen rajoittaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiiiiiiiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minusta aika kamalalta tuntuisi sanoa lapselle, että ei saa ottaa lisää ruokaa, jos lapsi itse sanoo olevansa nälkäinen. Joskus lapsilla on kasvupyrähdyksiä jolloin todella ruoan tarvekin on suurempi. Hirveää olisi lähettää nälkäinen lapsi takaisin leikkeihinsä.

Toisaalta voi olla, että en ymmärrä tätä ongelmaa kunnolla. Kun en ole itse tullut ajatelleeksi, että lapsi voisi/haluaisi syödä enemmän kuin tarvitsee. Omat lapset tuntuvat itse säätelevän ruokamääriään tosi hyvin. Joskus on aikoja kun syövät kuin hevoset, toisinaan taas pienemmätkin annokset riittävät. Ja kaikki on tosi hoikkia (esikoinen jopa hieman liian laiha).

Mutta jotta ymmärtäisimme minkätasoisesta "ongelmasta" on kyse, niin voisiko ap kertoa lapsensa pituuden ja painon? Onko paino noussut selvästi viimeaikoina?

Mä olen vain tylysti sanonut, että nyt riittää, loppu ruoka jätetään illaksi/huomiseksi/isille evääksi. Eivät ne lapset hyvän kokoisen aterian jälkeen sentään nälkäisiksi jää, vaikka vielä ylimääräinenkin olisi maistunut. Joskus olen myös perustellut rajoittamista sillä, että "et sä tarvitse enempää, tuo riittää". Tämä siis sellaisissa tilanteissa, kun lapsi haluaisi vaikka vielä kolmannen voileivän. En siis ole kauhesti selitellyt tai vedonnut lihomiseen ja epäterveellisyyteen. Tuntuuhan se välillä julmalta rajoittaa tuollaisten periaatteessa ihan kunnollisten ruokien syömistä, mutta silloin pitää vain kovettaa itsensä ja muistuttaa, että ei sen lapsen oikeasti enää nälkä ole, vaan se vaan tykkää niistä ruuista samoin kuin karkeista. Ja karkkien kohdallahan tämmöinen kieltäminen ei tunnu yhtään pahalta. :D

[QUOTE="vieras";28542770]Mä olen vain tylysti sanonut, että nyt riittää, loppu ruoka jätetään illaksi/huomiseksi/isille evääksi. Eivät ne lapset hyvän kokoisen aterian jälkeen sentään nälkäisiksi jää, vaikka vielä ylimääräinenkin olisi maistunut. Joskus olen myös perustellut rajoittamista sillä, että "et sä tarvitse enempää, tuo riittää". Tämä siis sellaisissa tilanteissa, kun lapsi haluaisi vaikka vielä kolmannen voileivän. En siis ole kauhesti selitellyt tai vedonnut lihomiseen ja epäterveellisyyteen. Tuntuuhan se välillä julmalta rajoittaa tuollaisten periaatteessa ihan kunnollisten ruokien syömistä, mutta silloin pitää vain kovettaa itsensä ja muistuttaa, että ei sen lapsen oikeasti enää nälkä ole, vaan se vaan tykkää niistä ruuista samoin kuin karkeista. Ja karkkien kohdallahan tämmöinen kieltäminen ei tunnu yhtään pahalta. :D[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät, että lapsella ei ole enää nälkä??? Oikeasti joskus voi olla kiihkeämmän kasvun kausia, jolloin myös energiaa tarvitaan enemmän. Miten sinä voit olla varma, että "lapsella ei oikeasti enää ole nälkä" kuten väität. Minusta hänellä voi hyvinkin olla nälkä, jos hän niin sanoo.

Muistan itse kun murrosiässä oli hirveä kasvupyrähdys. Söin kuin hevonen (äiti aina nauroi, että söin enemmän kuin isoruokainen isäni). Mutta oikeasti tarvitsin sen kaiken siihen kasvuun. Olin sen kasvupyrähdyksen jälkeen 174cm ja 48kg. Kauhea ajatellakaan miten laiha olisin ollut, jos vanhempani olisivat vielä rajoittaneet syömisiänä

Herkkujen rajoittaminen on ihan eri asia kuin terveellisen kotiruoan rajoittaminen!

[QUOTE="vieras";28542770]Mä olen vain tylysti sanonut, että nyt riittää, loppu ruoka jätetään illaksi/huomiseksi/isille evääksi. Eivät ne lapset hyvän kokoisen aterian jälkeen sentään nälkäisiksi jää, vaikka vielä ylimääräinenkin olisi maistunut. Joskus olen myös perustellut rajoittamista sillä, että "et sä tarvitse enempää, tuo riittää". Tämä siis sellaisissa tilanteissa, kun lapsi haluaisi vaikka vielä kolmannen voileivän. En siis ole kauhesti selitellyt tai vedonnut lihomiseen ja epäterveellisyyteen. Tuntuuhan se välillä julmalta rajoittaa tuollaisten periaatteessa ihan kunnollisten ruokien syömistä, mutta silloin pitää vain kovettaa itsensä ja muistuttaa, että ei sen lapsen oikeasti enää nälkä ole, vaan se vaan tykkää niistä ruuista samoin kuin karkeista. Ja karkkien kohdallahan tämmöinen kieltäminen ei tunnu yhtään pahalta. :D[/QUOTE]

Saa olla tarkkana että se hyvän kokoinen ateria tosiaan on tarpeeksi myös kasvupyrähdyksen aikana.

Saa olla tarkkana että se hyvän kokoinen ateria tosiaan on tarpeeksi myös kasvupyrähdyksen aikana.

No, lapsen ruumiinrakenteesta kyllä näkee, ettei ole nälässä pidetty, meillä on suvussa myös hiukan taipumusta lihavuuteen. Ja loppujen lopuksi, olisiko se niin kauheaa, jos lapselle jäisi hieman nälkä kolmen ruokalautasellisen jälkeen? Energiaa siitä saa varmasti niin paljon, ettei kasvu sen takia vaarannu. Hedelmiä saa myös syödä niin paljon kuin haluaa, eli jos kauhea nälkä jäisi, nekin varmaan kelpaisivat. Mutta nämä ovat tosiaan vähän lapsikohtaisia asioita. Kaikilla se syömisen säätely ei vaan toimi yhtä hyvin. :)

[QUOTE="vieras";28542930]No, lapsen ruumiinrakenteesta kyllä näkee, ettei ole nälässä pidetty, meillä on suvussa myös hiukan taipumusta lihavuuteen. Ja loppujen lopuksi, olisiko se niin kauheaa, jos lapselle jäisi hieman nälkä kolmen ruokalautasellisen jälkeen? Energiaa siitä saa varmasti niin paljon, ettei kasvu sen takia vaarannu. Hedelmiä saa myös syödä niin paljon kuin haluaa, eli jos kauhea nälkä jäisi, nekin varmaan kelpaisivat. Mutta nämä ovat tosiaan vähän lapsikohtaisia asioita. Kaikilla se syömisen säätely ei vaan toimi yhtä hyvin. :)[/QUOTE]

Typerää täyttää maha rajattomasti hedelmillä, ja pantata ruokaa. Terveellinen ruoka ei lihota lasta, etenkään jos kyseessä on kasvupyrähdys.

Yhteistyössä