Lapsen tahraiset vaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jynssi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jynssi

Vieras
Argh, mulla menee hermo kun meidän tyttö tulee aina tarhasta ihan tahraisissa vaatteissa ja yleensä tahrat ovat sellaista laatua, että eivät edes pesussa lähde pois. Nyt ei ole kyse siitä, että meidän miikkareiden jälleenmyyntiarvo kärsii, ei saa tulla yhtään sotkua, mutta en viitsisi vaatteita heittää parin käyttökerran jälkeen roskiinkaan enkä pukea valmiiksi sottaisen näköisiä vaatteita lapselle. Mikä avuksi, ostaako vain tummia vaatteita vai ottaako muut vanhemmat edes stressiä tällaisesta asiasta?

Minkä ikäinen lapsi kyseessä? Meidän neiti osasi ainakin jo 4-5 -vuotiaasta asti syödä ja askarrella "siististi", kun yksinkertaisesti mainitsin asiasta hänelle ja kehoitin olemaan varovainen ettei sotkisi vaatteitaan. Siisteyskasvatuksesta se lähtee...

No ruokaa, maalia ym. Vein jo tarhaan essunkin, että jos maalatte niin voisiko tytölle laittaa sen ja sanoivat, että meillä on kyllä täällä kanssa essuja... Ahaa, no kiva että on. Tyttö on kolmevuotias. Myönnän että olen ehkä turhan tarkka, inhoan muutenkin huonoksi meneviä vaatteita, nyppääntymistä, pyykin värjäytymistä... mutta tämä nyt ei liity aloitukseen.

Sappisaippua käytössä selkäkakka ajoista lähtien ja sillä kädet ruvella hinkkaankin melkein päivittäin ton lapsen vaatteita, mutta ei sekään aina auta. Juu, jotkut värit maalista lähtee, mutta jostain syystä ei kaikki. Ehkä tuo on vaan tahramagneetti...

pistät niitä tahrasia hoitoon niin ei uudet tahrat haittaa=)
Itse kyllä oon saanu ihan peruspesulla kaikki pk-tahrat pois,mutta tarkoituksella pistän sinne pikkasen huononpia vaatteita että jos menisivät vaikka maaliin ja ei lähde niin ei haittaa=)

Mä en ota, vaikka ulkohousutkin ovat vaaleat. Tahroja saa tulla jos on tullakseen, tärkeintä on, että lapsi saa vapaasti leikkiä.
Muistan lapsuudesta erään naapurintytön, jolle huudettiin ikkunasta, että 'ei saa sotkea vaatteita'...
Vaatteita voi pitää vaikka niissä olisikin tahroja.

Omo color on yliverto tahranpoistajq, jo pesee jollain erisanilla niin tahraisiksi jää. Valkoisiin tietty valkopyykin pesuainetta. Mulla on nyt bioshout tahranpoistajaa, se on ollu sappisaippuaa parempaa.
Vanish toimii minusta lähinnä jos vaatteet laittaa vanish-veteen likoon esim puoleks tunniksi.
Auringonvalo poistaa monet tahrat.
Mut musta vesiväri on sellainen mitä en oo aina saanu irti.

[QUOTE="Vieras";27295106]Omo color on yliverto tahranpoistajq, jo pesee jollain erisanilla niin tahraisiksi jää. Valkoisiin tietty valkopyykin pesuainetta. Mulla on nyt bioshout tahranpoistajaa, se on ollu sappisaippuaa parempaa.
Vanish toimii minusta lähinnä jos vaatteet laittaa vanish-veteen likoon esim puoleks tunniksi.
Auringonvalo poistaa monet tahrat.
Mut musta vesiväri on sellainen mitä en oo aina saanu irti.[/QUOTE]

Onko tavallinen Omo color vai Sensitive. Entä onko neste vai jauhe?

Meillä käytössä Omo sensitive nesteet ja ei lähde tahrat, jos ei heti samana päivänä pese :( Vanishiä käytän suihkeena tahroille ja yritän muistaa antaa vaikuttaakin puolisen tuntia. Joskus laittanut vielä Vanishin jauhetta pesuun näiden lisäksi ja edelleenkään kaikki tahrat ei lähde... Hedelmätahroja olen tosin nyt oppinut yrittämään myös Fairylla, noihin kun Vanish ei tunnu oikein tehoavan ainakaan.

[QUOTE="vieras";27294827]Eikö ne maalitahrat muka lähde pesussa pois?[/QUOTE]

Meillä ainakin on koettu vesiliukoiset sormivärit mahdottomiksi. Ei lähde sappisaippualla, vanishilla, tabortilla eikä fairylla. Eikä millään pyykinpesuaineella, mitä meillä on käytetty (Ariel, Bio Luvil, Omo).

Meilläkin muuten oon toistaiseksi saanut tahrat pois, mutta VOI-v*tun-KUKKA ei lähe, ei sit millää.

Just kävin läpi muksun t-paitoja ja kaikissa voikukkatahroja. Muuten olisivat ihan priimaa jälleenmyyntiin, ei nukkaa tai venymää, mutta niitä pieniä rinkuloita on helmat täynnä.

Onko tavallinen Omo color vai Sensitive. Entä onko neste vai jauhe?

Meillä käytössä Omo sensitive nesteet ja ei lähde tahrat, jos ei heti samana päivänä pese :( Vanishiä käytän suihkeena tahroille ja yritän muistaa antaa vaikuttaakin puolisen tuntia. Joskus laittanut vielä Vanishin jauhetta pesuun näiden lisäksi ja edelleenkään kaikki tahrat ei lähde... Hedelmätahroja olen tosin nyt oppinut yrittämään myös Fairylla, noihin kun Vanish ei tunnu oikein tehoavan ainakaan.

Color sensitive jauhe. Koita tota bio shouttia tahra-aineeksi. Hedelmätahrat lähtee kyllä viimestään auringon valolla. Jos tuo sade ny välillä taukoais

[QUOTE="Vieras";27295817]Color sensitive jauhe. Koita tota bio shouttia tahra-aineeksi. Hedelmätahrat lähtee kyllä viimestään auringon valolla. Jos tuo sade ny välillä taukoais[/QUOTE]

Ai niin ja meillä ei tosiaan mitään pestä tuoreeltaan vaan kerran viikossa pestään pyykkiä isompi pino kerralla. Nytki löyty yks päiväkodi pussukka jossa oli valkosella paidalla kolme päivää vanhat mustikkakeitot, laitoin hetkeksi sitruunaa, huuhtelin kylmällä vedellä, bioshouttia ja koneeseen.. Ei onkelmaa..

Voikukka lähtee kai sinolilla tai muulla puhtaalla viinalla, mun mielestä myös auringonvalolla on siihen tehoa. Tuolta löytyy lisää
Tahranpoisto- ja puhdistusohjeet erilaisille tahroille - Marttaliitto

Sappisaippua käytössä selkäkakka ajoista lähtien ja sillä kädet ruvella hinkkaankin melkein päivittäin ton lapsen vaatteita, mutta ei sekään aina auta. Juu, jotkut värit maalista lähtee, mutta jostain syystä ei kaikki. Ehkä tuo on vaan tahramagneetti...

.hug: Toiset on. Ihan oikeesti. Toisilla ei ole tahran tahraa, vaikka samaa hommaa ovat tehneet. Toisella taas ensin tippuu paidalle kastiketta, naamaan jää välipapiirakasta rannut, pihalla juoksee housun polven puhki ja päätteeksi sitä maalia hihaan askartelusta.

Pidä vaan niitä valmiiksi tahriintuneita siellä hoidossa. Siellä ne tosiaan eivät ehdi eivätkä voi varoa lapsen vaatteita. Meillä tuli sama ilmiö kun päiväkoti alkoi; alkoi vaatteekin tahriintua triplasti nopeammin mitä kotona. Alkuun piti joka päivä vaihtaa sisävaatekerta. Eskarilaisena meni jo kaks päivää sama paita. ;)

Yhteistyössä