Lapsen vieminen päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mie

Vieras
Poikani aloittaisi nyt ensi syksynä, elokuussa, päiväkodin. On silloin noin 1v 2kk ikäinen. Mietin tässä vain, että kuinka monta kertaa pitäisi lapsen kanssa käydä yhdessä viettämässä päiväkodissa aikaa? Koska tuskin lapselle kiva juttu, jos heti ekana päivänä jätetään yksin aivan tuntemattomaan paikkaan hoitoon.

Vantaalla ainaskin osa päiväkodeista heinäkuussa kiinni, elokuussa 2.8 vissiin aukeaa taas kaikki, joten nyt kun tuota päivähoito hakemusta teen en tiedä yhtään minkä laittaisin siihen hoidon aloituspäivämääräksi, koska se päivämäärä mikä siihen tulee on se päivä, jolloin lapsi jää yksin ilman vanhempia tarhaan ja lasku alkaa kerääntyä.

Mä varasin viikon päiväkotiin tutustumiseen. Siis lapsi aloitti päiväkodin elokuun alusta, minä menin töihin siitä viikon päästä. Pehmeä lasku on ihan hvyä tehdä, mutta toisaalta lapsen pitää tajuta, että päiväkoti on nimenomaan sellainen paikka, jossa äiti tai isä ei pyöri koko ajan taustalla, mutta tulee aina hakemaan.

Laita 15.8 sit sul on kaks viikkoa aikaa tutustua mut jos haluat jättää pariksi tunniksi harjottelemaan se onnistuu vasta sit 15. päivän jälkeen.

Mä laitoin hoidon alkamaan 4.1 mut ekan kerran jäin vasta 14.1 hoitoon pariksi tunniksi ja sita seuraavalla viikolla vasta kokopäiväisesti. Meil hoito 10pv/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varasin viikon päiväkotiin tutustumiseen. Siis lapsi aloitti päiväkodin elokuun alusta, minä menin töihin siitä viikon päästä. Pehmeä lasku on ihan hvyä tehdä, mutta toisaalta lapsen pitää tajuta, että päiväkoti on nimenomaan sellainen paikka, jossa äiti tai isä ei pyöri koko ajan taustalla, mutta tulee aina hakemaan.

Selvä. Oliko sulla kuinka vanha lapsi silloin? Viikko vois olla varmaan ihan hyvä aika. Kuinka pitkiä aikoja olitte kerrallaan, ja mihin kellonaikaan? Esimerkiksi olitteko päiväuni aikaan ja lapsi nukkui siellä?

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Laita 15.8 sit sul on kaks viikkoa aikaa tutustua mut jos haluat jättää pariksi tunniksi harjottelemaan se onnistuu vasta sit 15. päivän jälkeen.

Mä laitoin hoidon alkamaan 4.1 mut ekan kerran jäin vasta 14.1 hoitoon pariksi tunniksi ja sita seuraavalla viikolla vasta kokopäiväisesti. Meil hoito 10pv/kk.

Ja lisään vielä et sun täytyy kysyä päiväkodista onks heillä jotain toiveita. Meidän päikystä tuli viestiä et 2vko pitää harjoitella ennen hoidon alkua.

Mä olen just samassa tilanteessa sun kanssa ap ja lapsikin on samanikäinen aloittaessaan päivähoidon. Olen ite ajatellut, että pari viikkoa olisi ns. pehmeää nousua normaaliin hoitoaikaan ja olen mitoittanut töihin menon tätä silmällä pitäen. Ootko soittanut sen päiväkodin johtajalle,johon ensi sijaisesti haet? Sähän voit jutella johtajan kanssa tuosta pehmeästä aloituksesta ja kuunnella mitä mieltä hän on kokemusten perusteella.

Mietitkö muuten paljon sitä, laitatko päivähoitoon vai esim. ryhmäperhepäiväkotiin? Ite pähkäilen näiden välillä ja en ole tästä syystä saanut vielä hakemusta eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Selvä. Oliko sulla kuinka vanha lapsi silloin? Viikko vois olla varmaan ihan hyvä aika. Kuinka pitkiä aikoja olitte kerrallaan, ja mihin kellonaikaan? Esimerkiksi olitteko päiväuni aikaan ja lapsi nukkui siellä?

Ensin oltiin aamulla ja lähdettiin kotiin syömään ja päiväunille, sitten jo lapsi söi päiväkodissa, mujt mentiin kotiin päiväunille. Sit kolmantena päivänä lapsi nukkui jo päiväunet hoidossa (hoitajat nukuttivat, mä odottelin eteisessä, että kuulin et rauhoittui nukkumaan), sit pari päivää olinkin ihan hoomoilasena, kun päiväkodissa tosiaan sanoivat, että parempi olisi, jos jättäisin lapsen itsekseen hoitoon.

Lapsi oli 1 v 3 kk aloittaessaan. kaiken kaikkiaan on mennyt tosi hyvin, ehkä pari kuukautta oli sellaista hakemista, mutta sitten helpotti. Tein elokuusta marraskuuhun kuuden tunnin päivää. Sekin auttoi.

En ole soittanut, mutta tänään ajattelin saada hakemuksen eteenpäin ja jos kerkeän niin soitella myös päiväkotiin päin. Jos en kerkeä niin huomenna soittelen.

Ajattelin, että edes ennen päiväkodissa harjoittelua aloitetaan kotona toimia saman rytmin mukaan kuin päivähoidossa, eli ruokailut ynnä muut ja nukkumiset.

Eli luultavasti laitan hakemukseen nyt että 16.8 hoidon aloitukseksi. Eli kaksiviikkoa harjottelua päiväkotielämään.

ha: olen kyllä päättänyt että päivähoito. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Ensin oltiin aamulla ja lähdettiin kotiin syömään ja päiväunille, sitten jo lapsi söi päiväkodissa, mujt mentiin kotiin päiväunille. Sit kolmantena päivänä lapsi nukkui jo päiväunet hoidossa (hoitajat nukuttivat, mä odottelin eteisessä, että kuulin et rauhoittui nukkumaan), sit pari päivää olinkin ihan hoomoilasena, kun päiväkodissa tosiaan sanoivat, että parempi olisi, jos jättäisin lapsen itsekseen hoitoon.

Lapsi oli 1 v 3 kk aloittaessaan. kaiken kaikkiaan on mennyt tosi hyvin, ehkä pari kuukautta oli sellaista hakemista, mutta sitten helpotti. Tein elokuusta marraskuuhun kuuden tunnin päivää. Sekin auttoi.

Okei. Kiitos vastauksesta! :) Pikkuhiljaa siis :)

Heh, no lähetin juuri päivähoito hakemuksen netin kautta, en vaan ymmärrä sitä kohtaa jossa sanotaan että saa tiedon siitä että hakemus on mennyt perille. Niin minne se tieto tulee? Ehkä postissa sitten paperiversiona joku ilmotus :)

Meillä lapsi (3v) aloittaa ensi kuun alussa päiväkodissa. Tällä viikolla mennään tutustumaan. Kuun alusta sitte ois tarkotus että on ekat 3pv lyhyttä päivää mut sit alkaa 8-10h päivät kyllä heti. :( Ei mulle ole kukaan sanonu et joku tietty aika pitäs "tutustella". Eli siis käyttekö te lapsen kans päikyssä esim kahden vkon ajan päivittäin?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitoon:
Meillä lapsi (3v) aloittaa ensi kuun alussa päiväkodissa. Tällä viikolla mennään tutustumaan. Kuun alusta sitte ois tarkotus että on ekat 3pv lyhyttä päivää mut sit alkaa 8-10h päivät kyllä heti. :( Ei mulle ole kukaan sanonu et joku tietty aika pitäs "tutustella". Eli siis käyttekö te lapsen kans päikyssä esim kahden vkon ajan päivittäin?

Siis näin mä kuvittelin itse tekeväni tuon 1v 2kk kanssa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ELI SIIS 2 viikkoa tutustuen, joka päivä lapsen kanssa mukana siel.

Ok. Kiitti! :)

En halua pelotella, mutta moensti tuonikäisillä voi olla tosi hankalaakin päiväkotiin meno: joutuu isompien ryhmään, jossa monet olleet samassa porukassa jo vuosia. Siksikin olisi hyvä varata tutustumisaikaa. Ja illat kannattaa rauhoittaa - ei siis erakoitua, mutta mennä lapsentahtisesti. Mutta toivottavasti menee hyvin.

En halua pelotella, mutta moensti tuonikäisillä voi olla tosi hankalaakin päiväkotiin meno: joutuu isompien ryhmään, jossa monet olleet samassa porukassa jo vuosia. Siksikin olisi hyvä varata tutustumisaikaa. Ja illat kannattaa rauhoittaa - ei siis erakoitua, mutta mennä lapsentahtisesti. Mutta toivottavasti menee hyvin.

Toivotaan joo että sopeutuu. On tuo onneksi ollut kerhoryhmässä missä 20 lasta joten ei suureen ryhmään joutuminen ihan sokki pitäs olla.

Yhteistyössä