Lapsen yhtäkkinen unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
5,5v poika on yhtäkkiä parin viime viikon aikana alkanut kärsiä nukahtamisvaikeuksista ja nukkuu todella vähän. Ei ole koskaan nukkunut paljon, unirytmi ennen tätä oli noin klo 22-22.30 nukahti ja heräsi klo 6.30. Eli nukkui 8 tuntia ja päivällä nukkuu päiväkodissa noin 1,5 tuntia ehkä. Nyt ei saa unta, itkeskelee sängyssä sitä kun ei saa unta, mutta ei myöskään vaikuta väsyneeltä ja nukahti toissailtana klo 23.30 ja eilen puolilta öin. Ja heräsi tänään itse 6.15. Eihän lapsi pärjää tuollaisella unimäärällä pidemmän päälle?

Kotioloissa kaiken pitäisi olla samoin kun ennen ja iltarutiinit on samat kuin ennen. Valoisuus varmaan vaikuttaa jonkin verran. Pojalla on ollut välillä jonkinasteisia tic-oireita (kai) ja muita "tapoja" ja nyt vaikuttaa että on taas hieman neuroottisempi (mm. kun sulkee huoneensa oven niin sitä pitää potkaista sulkemisen jälkeen muutama kerta). Alan vaan olla tosi huolissani koska asia selvästi lastakin ahdistaa. Otan päiväkodin kanssa puheeksi päiväunet ja on tarkoitus keskustella pojan kanssa asiasta, mutta olisiko kenelläkään mitään kokemusta? Niin ja nukahtamisvaikeutta on ollut myös viikonloppuna vaikka ei silloin nuku päiväunia.

Onko hoidossa tapahtunut jotain? Onko teillä kotioloissa tapahtunut jotain muutoksia?

Mun tytölle tuli nukahtamisvaikeuksia kun hoidossa tapahtui kiusaamista. Ei aluksi osannut tai halunnut kertoa mutta tarpeeksi kun asiaa kaiveltiin saatiin selvyys ja otettiin puheeksi hoitotätien kanssa. kun saatiin asia järjestykseen, loppuivat nukahtamisvaikeudet. Hänellä oli niitä enemmän päiväkotipäivinä, mutta myös jonkin verran viikonloppuisin.

[QUOTE="wellamo";28223297]Onko hoidossa tapahtunut jotain? Onko teillä kotioloissa tapahtunut jotain muutoksia?

Mun tytölle tuli nukahtamisvaikeuksia kun hoidossa tapahtui kiusaamista. Ei aluksi osannut tai halunnut kertoa mutta tarpeeksi kun asiaa kaiveltiin saatiin selvyys ja otettiin puheeksi hoitotätien kanssa. kun saatiin asia järjestykseen, loppuivat nukahtamisvaikeudet. Hänellä oli niitä enemmän päiväkotipäivinä, mutta myös jonkin verran viikonloppuisin.[/QUOTE]

Ja heräili myös ennen aikojaan varmistelemaan onko hoitopäivä vai ei.

Meillä lapsi menee mielellään hoitoon ja eilenkin kertoi mitä oli leikkinyt, kenen kanssa ja intoili kun pk:n harjoittelijakundi oli tehnyt taikatemppuja. Mutta on tosiaan tarkoitus jututtaa lasta ja päiväkodin henkilökuntaa vielä. Jos asiaan ei tule selvyyttä parin viikon sisällä niin sitten varmaan pitää hakea jostain ammattiapua, ei voi pitkään jatkua näin.

Nostan tätä ja lisään tähän sen verran että juttelin pojan kanssa matkalla päiväkodista kotiin ja poika kertoi syyksi nukahtamattomuuteen sen ettei saa pelottavia juttuja pois mielestä. Ei pystynyt/halunnut kertoa mikä pelottaa. Mutta esim. eilen kertoi kun tuli illalla isän kanssa hiihtämästä että läheiset voimalinjatolpat oli pelottavia eli veikkaan että on nyt joku pelkovaihe ja kohteet on tuollaisia "lapsellisia".

Mutta olisiko antaa vinkkejä mikä auttaisi pois noista ajatuksista? Varmaan samat jutut kuin mikä toimii painajaisiinkin. Se ei toimi että kehottaa ajattelemaan kivoja juttuja, sitä on testattu aiemmin.

Miten olisi pimennysverho ja tarvittaessa sitten yövalo, jos liian pimeäksi menee? Meillä on ollut ihan toimiva systeemi, lapset eivät oikein osaa nukkua muutoin valoisaan vuodenaikaan.

Muuten voisi auttaa jos jompikumpi vanhempi olisi paikalla kunnes lapsi nukahtaa, vaikkapa tuolissa lukemassa omaa kirjaansa tms. ei siis keskustelua tai vastaavaa. Meillä riittää että jompikumpi on lastenhuoneen oven ulkopuolella, meillä on siinä tietokonepöytä joten jompikumpi surffailee kunnes lapset nukahtaa.

Meillä ommeltiin iso pehmo, joka toi turvaa. Lapsi valitsi itse hahmoksi apinan. Apina tehtiin hänelle tutuista kankaista, hän sai itse tehdä siihen tussilla tatuointeja, laittaa ranteeseen korun ja korvaan laitettiin korvarengas, koska apina on "kova jätkä". Se kainalossa tuli uni. Se oli niiiin rohkea. Se ajoi kaikki pahat asiat pois ja valvoi.

muuten en osaa neuvoa, mutta itselläni oli lapsena tuollaisia kummallisia pelkoja ja valitettavasti ne enteilivät vakavia mt-ongelmia aikuisuudessa, ja taustalla oli seksuaalinen hyväksikäyttö. en nyt sano että teillä näin on, mutta varmuuden vuoksi veisin pojan esim.lastenpsykiatrille käymään muutaman kerran. kyseessä voi olla myös ihan normaali tuon ikäisellä heräävä ymmärrys mm.kuolemasta, mutta kuitenkin.

Meillä on aikuinen samassa huoneessa siihen asti kunnes pikkusisko (3v) nukahtaa, sitten yleensä aikuinen poistuu ja poika on nukahtanut itse. Minun kokemukseni on että poika ei oikein malta nukahtaa jos aikuinen on vieressä. Mutta laitetaan harkintaan. Pimennysverhot ja yövalo on.

Meillä saman ikäinen nukkuu 9-9,5 tunnin yöunia ja nyt on jättänut pk:ssa päikkärit pois ja kyllä tuolla pärjää. Kevään valoisuus taitaa tehdä tepposet ja asia varmaan tasaantuu kevään etenemisen myötä, tai sitten ei. Meillä lapsen huoneessa on pimennysverho sälekaihtimien lisäksi, mutta silti poika herää aikasin aamulla, tänään siinä klo 6 maissa kävi pissalla eikä uni sen jälkeen enää mastunut.

[QUOTE="vieras";28225248]Meillä ommeltiin iso pehmo, joka toi turvaa. Lapsi valitsi itse hahmoksi apinan. Apina tehtiin hänelle tutuista kankaista, hän sai itse tehdä siihen tussilla tatuointeja, laittaa ranteeseen korun ja korvaan laitettiin korvarengas, koska apina on "kova jätkä". Se kainalossa tuli uni. Se oli niiiin rohkea. Se ajoi kaikki pahat asiat pois ja valvoi.[/QUOTE]

Tuota voisi ehkä soveltaa niin että poika valitsisi meidän pehmolelulaatikosta sen lelun joka on hänen mielestään kaikista rohkein ja se tulisi sitten vartioimaan unta. Otetaan ehdottomasti testiin!

Ei nyt ole omakohtaista kokemusta tuollaisesta, mutta auttaisko jos "jännät" asiat käytäisiin illalla läpi ennenkuin mennään nukkumaan. Joskus lapsilla saattaa jännittää just tuollaiset omituiset jutut kuten voimalatolpat. Oisko siis sellaisesta apua et ennen nukkumaan menoa kysyisit miten päivä on mennyt, tapahtuiko jotain uutta ja jäikö jotkut asiat mietityttämään? Sit jos lapses mielestä vaika voimalatolpat oli pelottavia, nii niitä voisi yhdessä miettiä, miksi ne olivat pelottavia ja eihän niissä ole mitään varaa.

Muistan joskus ite lapsena ettei uni tullut ja vanhemmat turhautui siitä. Eli itku ja pahamieli tuli kun vanhemmilla ärsytti. Ois mielummin kannattanu sanoa, ettei se haittaa että joka ilta uni eil tule heti ja kaikki valvota joskus vähän pitempään.

[QUOTE="aapee";28225284]Tuota voisi ehkä soveltaa niin että poika valitsisi meidän pehmolelulaatikosta sen lelun joka on hänen mielestään kaikista rohkein ja se tulisi sitten vartioimaan unta. Otetaan ehdottomasti testiin![/QUOTE]

Ai niin ja Ikean kiltti, mutta hurja pehmokrototiili oli aina sängyn alla. Sinne ei silloin uskalla kukaan mennä.

Voimalatolpista kehittäisin jonkun hienon tarinan. Ne vaikka ois sähkönvartijoita, jotka valvoo, että ihmiset voi rauhassa käyttää mikroa, katsoa telkkaria, pelata pleikalla, käyttää sähköhammasharjaa jne... teille sopivaa.

Ne tolpat on siksi niin isoja, koska sähköä on niin paljon ja se on ihmiselle tarpeellista. Ja että ne on tosi hienot tolpat. Ne on tehty terästehtaalla, ne on jonkun isi suunnitellut, kasannut ja pystyttänyt. Ja se isi oli niin ovela, että se piirsi niille hymykasvot, koska ne tolpat on iloisia tolppia...

Tai muuta vastaavaa sketsiä... :D

[QUOTE="aapee";28223345]Meillä lapsi menee mielellään hoitoon ja eilenkin kertoi mitä oli leikkinyt, kenen kanssa ja intoili kun pk:n harjoittelijakundi oli tehnyt taikatemppuja. Mutta on tosiaan tarkoitus jututtaa lasta ja päiväkodin henkilökuntaa vielä. Jos asiaan ei tule selvyyttä parin viikon sisällä niin sitten varmaan pitää hakea jostain ammattiapua, ei voi pitkään jatkua näin.[/QUOTE]

Meillä kyllä tullut myös noita pelkotiloja. Esim. Muumin mörkö kun vilahti jossain muumin-jaksossa niin se sitten jäi pyörimään tytön päähän. Joskus sanoi illalla että en pysty nukkumaan kun mörkö pyörii mielessä. Yritettiin keksiä jotain muuta ajateltavaa, mutta jäi vähän jumiin siihen mörköön. Eikä auttanut vaikka olin vieressä, siltikin oli hankalaa nukahtaa. Nyt vähän helpottanut, mutta uutena selvästi on tullut erilaisia pelkoja nukkumaan mennessä. Itse olen aina ollut sellainen että kun nukkumaan pitäisi ryhtyä alkaa surruttamaan päässä tuhat asiaa, yleensä ne kaikki negatiiiviset asiat, eikä sen jälkeen kyllä unen päästä saa kiinni.

Yhteistyössä