Lapsen ylipainosta, mitä tarkottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Diagnoosi tehdään perusterveydenhuollossa:

- Pituuspaino alle 7-vuotiailla > 20% (jos suhteellinen paino tasaisesti 20 - 30% hoitotarvetta tuskin on olemassa), yli 7 -vuotiailla > 40 %

- Normaalipainoisen lapsen painonnousu yli 10%/vuosi tai yli 10% 5 cm :n pituuskasvun aikana.

Siis ilmeisesti lihavuus johon hoidon tarve mutta millaset mitat esim. yli 7 vuotiaalla pitää olla että joutuu tuollaiseen "hoitoon"?

rupesin vaan miettii kun meillä on isokokoinen 8v...ollut aina isokokoinen, tällähetkellä painaa 39kg ja on 136cm pitkä.
käyrän mukaan kai lievästi ylipainoinen.
on kyllä malliltaan myös roteva ja lihaksikas, harrastaa jalkapalloa ja uintia.

[QUOTE="Nii";26935488]Riippuu lapsesta. Jos esim. 125cm pitkä ekaluokkalainen painaa yli 40kg, niin on hoidon tarve.[/QUOTE]

Ekaluokkalainen on siis 7 v. ja tuossa oli, että jos 7v. tai sitä vanhemmalla on ylipainoa, ts. kulkee 4 sd käyrällä, eli 40% ylipaino, niin lapsen pitää saada ravitsemusneuvontaa. Pohdin vain matemaattiselta kantilta, että toteutuuko tuo 40%, jos on lapsi 125/41 ?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26935533:
rupesin vaan miettii kun meillä on isokokoinen 8v...ollut aina isokokoinen, tällähetkellä painaa 39kg ja on 136cm pitkä.
käyrän mukaan kai lievästi ylipainoinen.
on kyllä malliltaan myös roteva ja lihaksikas, harrastaa jalkapalloa ja uintia.
Ei noita käyriä ole tehty lihaksikkaita lapsia ajatellen, tässä tilanteessa ei todellakaan ole kyse ylipainosta ellei lapsi selvästi näytä lihavalta tmv.

Minulle valitettiin joka terveystarkastuksessa ikävuosina 10-14 "ylipainosta", mitat olivat yleensä pituus miinus sata eli esim. yläasteella 165cm/65kg. Lähetettiin kotiin lappuja vanhemmille ja intettiin, että pitää nyt karkin mussuttaminen lopettaa, vaikka kerroin, että syön ihan tavallisesti enkä syö herkkuja. Harrastin kilpauintia ja olin lihaksikas, eikä läskiä todellakaan ollut. Sairastuin sitten anoreksiaan ja hukkasin siihen kuusi vuotta elämästäni.

Vähän suhteellisuudentajua peliin, kannattaa miettiä, onko nyt oikeasti ylipainosta kyse... lihas painaa enemmän kuin läski.

Ei noita käyriä ole tehty lihaksikkaita lapsia ajatellen, tässä tilanteessa ei todellakaan ole kyse ylipainosta ellei lapsi selvästi näytä lihavalta tmv.

Minulle valitettiin joka terveystarkastuksessa ikävuosina 10-14 "ylipainosta", mitat olivat yleensä pituus miinus sata eli esim. yläasteella 165cm/65kg. Lähetettiin kotiin lappuja vanhemmille ja intettiin, että pitää nyt karkin mussuttaminen lopettaa, vaikka kerroin, että syön ihan tavallisesti enkä syö herkkuja. Harrastin kilpauintia ja olin lihaksikas, eikä läskiä todellakaan ollut. Sairastuin sitten anoreksiaan ja hukkasin siihen kuusi vuotta elämästäni.

Vähän suhteellisuudentajua peliin, kannattaa miettiä, onko nyt oikeasti ylipainosta kyse... lihas painaa enemmän kuin läski.

Rasvaprosenttihan pystytään mittaamaan.

Lopettakaa hyvät ihmiset se käyrien tuijottelu, ja kaavojen laskeminen. Kyllä lapsesta näkee milloin se on roteva/lihaksikas ja milloin ylipainoinen, eikä liiku.

tätä ei välttämättä terveydenhuolto henkilöstö tajua...käyrät on ne niiden juttu...tämä meidän 39kg, 136cm voittaa oman ikäiset pojatkin juoksussa esim. (on siis tyttö) eli kyllä kuntoa ja lihasta on.

[QUOTE="sama";26935835]tätä ei välttämättä terveydenhuolto henkilöstö tajua...käyrät on ne niiden juttu...tämä meidän 39kg, 136cm voittaa oman ikäiset pojatkin juoksussa esim. (on siis tyttö) eli kyllä kuntoa ja lihasta on.[/QUOTE]

Muista sitten vaan tytölle painottaa, että hänellä on painoa lihasten vuoksi ja on hyvä juuri sellaisena kuin on :/ En kenellekään toivoisi sitä syömishäiriöhelvettiä jonka sain itse käydä läpi... mulla oli vielä väkivaltainen ja inhottava isä, niin niistä "lapsenne on lihava" lapuista sai vielä turpaansa niiden aiheuttaman henkisen pahan olon lisäksi. Muistan vieläkin, kuinka itkin hysteerisesti aina matkalla kotiin kun jouduin niitä lappuja vanhemmille viemään...