Lapseni ei syö tarhassa yhtään mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuntuu niin turhauttavalta kun koko päivähoitohenkilöstö päivähoidon ohjaajaa myöden on minua vastaan. Neuvolassa olen asiasta puhunut ja pyydettiin psykologilta lausunto siitä, että saisi pieniä annoksia, ruokansa aiempaa ja enemmän aikaa ruokailuun, mutta ei. Yhtään ei voi tulla vastaan. Eilen kun hain lapsen hoidosta, istui vain apaattisena hiekkalaatikon reunalla ja sain kantaa hänet autoon kun ei jaksanut kävellä. Kotona joi heti suuren mukillisen vettä ja söi välipalan reippaasti. Hoidossa ei suostu juomaan maitoa, koska on tottunut täysmaitoon kun sitä on aina juotettu ja hoitopaikka ei suostu sitä tarjoamaan vaan tarjoaa rasvatonta. Kevyt maitokin menisi, mutta rasvaton ei vaan lapselle kelpaa. Mehua saisi hellepäivinä ulkona, mutta lapsi ei juo mehua, vaan haluaisi vettä. Vettä saa hakea itse vessasta, mutta tyttöni ei yllä mukihyllylle. Joskus harvoin esim. päiväkodin siivooja antaa mukin ja lapsi saa vettä juodakseen. Tässäkin lapseni on hankala, kun kuulemma kaikille muille mehu kelpaa niin eivät yhdelle ala vettä erikseen tarjoamaan. Pitäisi oppia juomaan mehua.

Ihan uskomatonta!!!Ite pk:ssa töis ja kyl meil otetaan huomioon mm.jos ei juo rasvatonta maitoa ni saa sit kevyt maitoa. Myöskin jos syö huonosti ni pistetään pieni annos. parhaat olleet tyyliin muru perunaa, tilkka kastiketta, muru lihaa/kalaa ja iha tilkka salaattia...ja empä oo kuullukkaan, et mehua juotaisiin ulkoilussa kovin monessa päikyssä, kyllä se yleensä on vettä. Otappa nyt johonki yleempään tahoon yhteyttä, jos pk:n johtaja ei oo yhteityökykyinen ja hoitajatkin rimpattaa vastaan.

Minusta kuulostaa siltä, että lapsen paikka ei ole tavallisessa päiväkodissa tavallisessa ryhmässä tavallisena lapsena.

Kahdenpaikkalaisuus + oma avustaja, erityisryhmä, joku tuollainen ratkaisu pitäisi keksiä. Karu totuus on se, ettei hoitopaikan resurssit muuten riitä.

Sitä, ettei anneta vettä vaan mehua, tai ettei pikkuriikkisen annoksen antaminen onnistu, en kyllä ymmärrä.

Itse päiväkodin lastenhoitajana ihmettelen miksi päiväkodissa ollaan niin tiukasti kiinni totuissa tavoissa että eivät voi joustaa huonosti syövän lapsen kohdalla ja laittaa aluksi hyvin pieniä annoksia ja antaa ruokaa ensin/pienten joukossa myös sinun lapsellesi. Siinä he tekevät väärin.

Mutta se, että rasvattoman maidon sijasta ei anneta kevytmaitoa on ainakin siksi ymmärrettävää, että esim meidän kunnassa keittiöhenkilökunta tilaa ne maidot ja nekin määrysten mukaan eli rasvatonta tilatana kaikille, ainostaan hyla atai laktoositonta voidaan tilata lääkäritodistuksen mukaan. Muut maidot perheet tuovat itse kotoa, esim riisimaitoa jos maito ei käy.

Ja missä on janojuomana mehu, sitäkin ihmettelen kun mehut on poistettu ruokalistoiltakin, niin miksi lasten hampata pilataan antamalla pihalla mehua veden sihaan? Kuulostaa tosi ihmeelliseltä tuo touhu...

Mulle tuli kyyneleet silmiin kun mä luen tätä.Olen itse lastenhoitaja ja on yli kymmenen vuoden kokemusta. Se että antais sun lapselle aina ruokaa ensimmäisenä ja antais syödä rauhassa ei sais olla mikään ongelma. Ei siinäkään että yksi ottais vastun siitä että lapsi saa juotavaa pitkin päivää. Meillä on myös joskus ollut joku lapsi joka yksinkertaisesti ei jaksa aamupalasta lounaaseen asti mutta sille on sitten annettu pieni välipala keittiössa.

Kyllä välillä on kiirettä mutta tämmösille asioille on pakko löytää aikaa, se on vain tahdosta kiinni.

Tsemppiä sulle kun viet asiaan eteenpäin!

varaa päivähoidonohjaajalta tai päiväkodinjohtajalta aika neuvotteluun ja tuo nämä kaikki asiat esille, mitä olet tässä kirjoittanut. Ihan oikeasti ei voi olla noin vaikeaa!
Ja se, että perhepäivähoitajalla olisi vähemmän aikaa ruokailuun, on erikoinen väite. Kyllä jokainen pph aikatauluttaa ihan itse toimintansa, ja voi antaa hitaan lapsen syödä vaikka tunnin jos siihen on tarvetta.

Juuri tultiin apaattisen lapsen kanssa kotiin ja taas oli kova vesijano ja nälkä. Päiväkodissa oli kuulemma nyt kaksi lusikallista syönyt laatikkoa ja maistanut maitoa. Lapselta kun kysyin että söikö niin sanoi että ei syönyt vaan "Ritva" työnsi ruokaa suuhun ja hän sylki pois ja sitten ruoka laitettiin pois. Lapsi on myös kertonut joutuvansa kahvihuoneeseen yksin syömään, jos ei syö reippaasti. Millä ihmeellä on aikaa tuollaisia säätää, jos ei kerran ole aikaa edes lapselle vesilasia antaa? Asutaan pienellä paikkakunnlla, jossa tarjotaan vielä mehua muutenkin välipalalla jne. Kaveri asuu isommalla paikkakunnalla ja he juovat aina vettä ulkona eikä mehua muutenkaan ole tarjolla. Oikeasti suunnittelen jo muuttoa, kun tuntuu että täällä ei vaan mikään mene niinkuin pitäisi tai järjellä ajattelisi, minusta tehdään vaan hankala äiti ja lapsestani hankala lapsi, vaikka ei sitä todellakaan ole. Reippaasti kulkee esim. päiväkodissa lenkeillä mukana, vaikka kotona käytän välillä pidemmillä matkoilla rattaita, kun hengästyy edelleen sydänvian vuoksi nopeasti, menee kalpeaksi ja hikoilee. Leikkii nätisti yksin tai kenen vain kaverin kanssa. Söisi itse, jos annokset olisivat hänelle inhimillisiä ja aikaa hieman enemmän käytettävissä. Pukee ja riisuu itse ja on omatoiminen vessassa. Saa jopa vetoketjut, napit, lahkeet ja kumilenksut kengän alle. Nukahtaa helposti levolle. Osaa jo lukea suuraakkosia ja kirjoittaa nimensä sekä useampia muita lyhyitä sanoja. Silti ainoa palaute jota lapsen omahoitajalta saan (on muten tämä "Ritva") on että lapsi on hankala ja jälkeenjäänyt kun ei syö ja juo ja pitäisi siirtää erityispäiväkotiin (jonne ei pääse kun ei ole riittävää lausuntoa, ellen sitten maksa itse yksityiseen).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voiks sinne hoitooon antaa niitä ravintolisäjuomia

Kysyin asiaa, mutta ei kuulemma voi. Jos on tuollaisia erityistarpeita, niin pitäisi mennä allergiapäiväkotiin, kun eivät kulemma pysty tuossa isossa päiväkodissa huolehtimaan erityisjutuista. Ja siihen toiseen päiväkotiin on kamala jono, eli sinnekkin pääsisi vasta kuukausien päästä. Lapsi suorastaan kuihtuu, edes näillä helteillä eivät ole saaneet lasta edes juomaan. En ymmärrä mikä mättää, koska lapsi kyllä kotona juo reippaasti ja syö, kunhan annokset on riittävän pieniä ja aikaa on eikä hoputeta.

No onpa kumma että eivät muka yhdestä erikoisruokavaliosta pysty huolehtimaan!!! Laiskoja tai osaamattomia tätejä siellä päiväkodissa taitavat olla!!

Yhteistyössä