lapseni ei tule toimeen kaverin lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vie ras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vie ras

Vieras
Miten kauan yrittäisitte? Lapseni leikkii nätisti useimpien lasten kanssa, mutta yhden kaverini lapsen kanssa on koko ajan sukset ristissä. Kaverin lapsi on tosi erilainen kuin oma lapseni, hieman nuorempi ja sellainen "äijämäinen" poika. Hän pitää juoksemisesta, painimisesta ym. Hänelle tärkeää olla aina nopein, paras, ensimmäinen. Oma poikani on hiljaisempi, tykkää rakennella legoja, lukea, kirjoittaa, askarrella ym. Tykkää kovasti rakennella legoilla, mutta kaverin lapsi ei ole sellaisesta kiinnostunut. Kun yritämme järjestää leikkitreffejä näille kahdelle, on koko ajan kädestä ottamista, riitaa, nokittelua, uhkailua ym. Kaveri haluaa silti jatkuvasti tavata. Mun tekisi mieli pitää taukoa ja myöntää vain ettei meidän lasten kemiat kohtaa yhtään. Toisaalta tuntuu pahalta kieltää toisia tulemasta, jos haluaisivat tulla. Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?

Miten kauan yrittäisitte? Lapseni leikkii nätisti useimpien lasten kanssa, mutta yhden kaverini lapsen kanssa on koko ajan sukset ristissä. Kaverin lapsi on tosi erilainen kuin oma lapseni, hieman nuorempi ja sellainen "äijämäinen" poika. Hän pitää juoksemisesta, painimisesta ym. Hänelle tärkeää olla aina nopein, paras, ensimmäinen. Oma poikani on hiljaisempi, tykkää rakennella legoja, lukea, kirjoittaa, askarrella ym. Tykkää kovasti rakennella legoilla, mutta kaverin lapsi ei ole sellaisesta kiinnostunut. Kun yritämme järjestää leikkitreffejä näille kahdelle, on koko ajan kädestä ottamista, riitaa, nokittelua, uhkailua ym. Kaveri haluaa silti jatkuvasti tavata. Mun tekisi mieli pitää taukoa ja myöntää vain ettei meidän lasten kemiat kohtaa yhtään. Toisaalta tuntuu pahalta kieltää toisia tulemasta, jos haluaisivat tulla. Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?
Onnistuisiko leikit ulkona? Leikkipuistossa tai pihalla?

Oletteko tavanneet siis aina jommankumman kotona? Olisko mahdollista järjestää "treffit" leikkipuistossa,HopLopissa tms "puolueettomassa ympäristössä" missä ei olis esim kummankaan omia leluja?

Minkä ikäisistä lapsista on kysymys? En mä nyt kyllä ystävää jättäis tauolle lasten takia. Joskus treffit ilman lapsia? Ei kaikkien kemiat kohtaa eikä tarvikaan, mutta vähitellen oppivat ehkä tulemaan toimeen.

Minusta on tärkeää että lapset oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nyt on hyvä tilaisuus sitä harjoitella kun tapaamiset on vielä vanhempien vastuulla ja valvonnassa. Koulu-ikäisenä tulmmoiset korkeintaan kiusaa toisiaan :(

Koittakaa vaan aktiivisesti ohjata sitä leikkiä sellaiseen mikä molempia kiinnostaa, kenties joku lautapeli, piilonen tms strukturoitu leikki

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29591894:
Onnistuisiko leikit ulkona? Leikkipuistossa tai pihalla?

Onnistuu kyllä sisätiloja paremmin. Sielläkin kyllä välillä sellaista, että kaverin lapsi rikkoo kaikki mun lapsen rakennelmat, ottaa kädetä, tunkee päälle esim. liukumäessä. Kyllä lapsellani on varmasti myös osuutensa näihin kinoihin, mutta en vain jaksaisi koko ajan olla vieressä vahtimassa, kun muiden kavereiden kanssa ei tarvitse.

En tajua miksi tämä kaverini haluaa silti jatkuvasti tavata meitä?

Meillä vähän samanlainen tilanne, mutta toisinpäin - oma lapsi on se raisumpi tapaus. Ollaan treffattu kuten ennenkin, mutta yritetty pitää lasten välillä 'ilmaa'. Siis niin että me aikuiset saadaan jutella, mutta lasten ei oo pakko leikkiä yhdessä.

Oletteko molemmat parisuhteessa, jos olette niin olisiko mahdollista, että tapaat kaveriasi, mutta lapset isiensä kanssa kotosalla.

Käytte vaikka kahestaan kaupungilla ikkunaostoksilla, saatte vapaasti jutella ja viettää aikaa rauhassa

Onnistuu kyllä sisätiloja paremmin. Sielläkin kyllä välillä sellaista, että kaverin lapsi rikkoo kaikki mun lapsen rakennelmat, ottaa kädetä, tunkee päälle esim. liukumäessä. Kyllä lapsellani on varmasti myös osuutensa näihin kinoihin, mutta en vain jaksaisi koko ajan olla vieressä vahtimassa, kun muiden kavereiden kanssa ei tarvitse.

No siis luultavasti hän haluaa tavata sinua. Ehkä hän jopa luulee, että olet hänen ystävänsä. Jos sinä et halua tavata häntä, niin ... en oikein tiedä, miten sen toista loukkaamatta voisi sanoa.

Kiitos vastauksista! hyviä vinkkejä tullut! Lautapelejä on kokeiltu, ja ihan hirveetä katsottavaa, kun kaverin lapselle on omat sääntönsä, hän ei saa koskaan hävitä ym, ja mun lapsi haluaisi pelata oikeilla säännöillä. Kaverin lapsi ei myöskään tottele mua jos kiellän tekemästä jotain.

Totta kyllä toi että tekis tosi hyvää harjoitella tässä iässä tulemaan toimeen erilaisten kaverien kanssa. Lapset ovat vajaa 6-v.

[QUOTE="Veera";29591913]Minusta on tärkeää että lapset oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nyt on hyvä tilaisuus sitä harjoitella kun tapaamiset on vielä vanhempien vastuulla ja valvonnassa. Koulu-ikäisenä tulmmoiset korkeintaan kiusaa toisiaan :(

Koittakaa vaan aktiivisesti ohjata sitä leikkiä sellaiseen mikä molempia kiinnostaa, kenties joku lautapeli, piilonen tms strukturoitu leikki[/QUOTE]

Ai, ei tää sitten ookaan niinkun meillä. En tossa tilanteessa varmaan hirveästi tapailisi juuri näitä kavereita, eihän tuollaista kukaan jaksa eikä se ole lasta kohtaan oikein. Mitä kaverisi tekee, kun lapsi hajottaa esim. jonkun rakennelman?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29591925:
No siis luultavasti hän haluaa tavata sinua. Ehkä hän jopa luulee, että olet hänen ystävänsä. Jos sinä et halua tavata häntä, niin ... en oikein tiedä, miten sen toista loukkaamatta voisi sanoa.

Joo, siis hän haluaa nimenomaan tavata lasten kanssa. Näemme kyllä ilman lapsiakin ja silloin tietenkin ok. Muotoilin huonosti, eli en ymmärrä miksi hän haluaa tavata lasten kanssa.

No eihän tuosta mitään tule jos toisella lapsella ei ole mitään tajua yhteispelistä.
Sopikaa että molemmat lapset tekevät omia juttujaan kun tapaatte, ei kai niiden ole pakko leikkiä yhdessä??!

[QUOTE="Jenis";29591929]Ai, ei tää sitten ookaan niinkun meillä. En tossa tilanteessa varmaan hirveästi tapailisi juuri näitä kavereita, eihän tuollaista kukaan jaksa eikä se ole lasta kohtaan oikein. Mitä kaverisi tekee, kun lapsi hajottaa esim. jonkun rakennelman?[/QUOTE]

Ei mitään. Ei todellakaan mitään. Korkeintaan vääntää sen vitsiksi vaikka oma lapseni itkee. Hänen mielestään minun lapseni on liian herkkä itkemään jka asiasta, ja korostaa aina sitä, että hänen lapsensa on nuorempi (ikäeroa n 6 kk) eikä ymmärrä.

Joo, siis hän haluaa nimenomaan tavata lasten kanssa. Näemme kyllä ilman lapsiakin ja silloin tietenkin ok. Muotoilin huonosti, eli en ymmärrä miksi hän haluaa tavata lasten kanssa.
Onko hänen yhtä helppoa saada lapselle hoitajaa siksi aikaa, kun tapaa sinua ilman lapsia? Tarkoitan, että harvenisivatko tapaamisenne merkittävästi, jos tapaisitte vain ilman lapsia?

Ei mitään. Ei todellakaan mitään. Korkeintaan vääntää sen vitsiksi vaikka oma lapseni itkee. Hänen mielestään minun lapseni on liian herkkä itkemään jka asiasta, ja korostaa aina sitä, että hänen lapsensa on nuorempi (ikäeroa n 6 kk) eikä ymmärrä.

Huh. Joo, ei oo reilua sun lasta kohtaan, enkä kyllä alkais ite kattoa tuommosta. Todellakin pitäis ton ikäisten lasten jo osata olla ihmisiksi, ja kaverisi on pösilö jos vitsailee toisen itkusta.

Vähän vaikuttaa ettei kaverisi opeta lastaan hyville tavoille ja sinua vituttaa. Mitäs jos puhuisit suoraan kaverillesi että voisiko hän tehdä oman lapsensa kurittomuudelle jotain? Tai haluaisiko hän neuvoja miksi oma lapsesi osaa käyttäytyä?

No eihän tuosta mitään tule jos toisella lapsella ei ole mitään tajua yhteispelistä.
Sopikaa että molemmat lapset tekevät omia juttujaan kun tapaatte, ei kai niiden ole pakko leikkiä yhdessä??!

No, lähinnä mietin että onko meidän pakko tavata lasten kanssa. Välilä jokaisella on huonoja päiviä mutta tämä on ollut jo yli vuoden joka kerta tällaista. Ollaan nähty melkein viikottain. Kaverin lapsi on siis kohta 6 v, joten ihan pienestä ei ole kyse. Tiedän, että jokainen äiti näkee aina vian toisen lapsessa eikä omassaan, enkä osaa itsekään varmaankaan olla puolueeton. Joka tapauksessa, lasten leikit eivät suju nätisti, ja mietin, onko meidän jatkettava näitä viikottaisia tapaamisiamme. Kaverin mielestä pitäisi nähdä ehkä vieläkin useammin. Hän aina kehuu että meidän lasten kanssa menee leikit niin paljon nätimmin kuin joidenkin toisten. En ole yhtään samaa mieltä.

Niin eli oikeasti vika on siis äidissä eikä lapsessa? Tokihan ne lautapelit sunmuut vaatii sen että aikuinen on siinä mukana mutta jos se toinen äiti ei oo valmis komentamaan lastaan niin eipä sille paljon mitään voi kun olla sitten tapaamatta.

Kuulostaa siltä ettei sillä kaverin lapsella oo hirveesti kavereita muutenkaan joten sinänsä en ihmettele että haluavat tavata teitä.

Vähän vaikuttaa ettei kaverisi opeta lastaan hyville tavoille ja sinua vituttaa. Mitäs jos puhuisit suoraan kaverillesi että voisiko hän tehdä oman lapsensa kurittomuudelle jotain? Tai haluaisiko hän neuvoja miksi oma lapsesi osaa käyttäytyä?

Joo, näin se on, suoraan sanottuna vituttaa nähdä heitä. Joka kerta ajattelen että nyt varmaan menee paremmin, eikä koskaan mene. Tämä lapsi kuitenkin itse käyttäytyy ns ulkokultaisesti "hyvin" eli meidän lapsi on se, joka itkee sitten "joka asiasta" kun tönitään, otetaan kädestä, viedään kaikki lelut, määräillään ym. Nyt viimeksi kaverin lapsi uhkaili, että jos mun lapseni ei anna hänelle kaikkia junia tms niin hän ei enää leiki tämän kanssa. Sitten taas mun lapseni itkee kun toinen vie kaikki junat ja kaverin äiti myhäilee että kylläpä sun lapsesi on itkuinen. Sanoi vielä, että onko teillä ollut nyt rankkaa, kun lapsesi on noin itkuinen. Mun niin tekis mieli vaan sanoa ettei nähdä nyt vähään aikaan lasten kanssa, ja antaisin mun lapsen leikkiä niiden kavereiden kanssa, joiden kanssa sujuu paremmin.

Kaverisi lapsen leikit meneekin varmasti paremmin sinun lapsesi kanssa, kuin jonkun toisen yhtä vilkkaan ja omapäisen.

Haluaako lapsesi nähdä tätä kaverisi lasta? Jos ei, niin en häntä siihen pakottaisi ihan vaan leikkitreffien vuoksi, sillä kyllä vapaa-ajalla niin aikuiset kuin lapsetkin saa kaverinsa valita.

[QUOTE="Veera";29591974]Niin eli oikeasti vika on siis äidissä eikä lapsessa? Tokihan ne lautapelit sunmuut vaatii sen että aikuinen on siinä mukana mutta jos se toinen äiti ei oo valmis komentamaan lastaan niin eipä sille paljon mitään voi kun olla sitten tapaamatta.

Kuulostaa siltä ettei sillä kaverin lapsella oo hirveesti kavereita muutenkaan joten sinänsä en ihmettele että haluavat tavata teitä.[/QUOTE]

Voi kyllä olla just niin. Ja melkein pahemmaksi menee, jos äitinsä on "erotuomarina" koska heillä niin oudot säännöt.

Nyt ahdistaa oman lapsen ensi kuussa olevat synttärit, koska en suurin surminkaan haluaisi kutsua tätä "riitely" kaveria, ettei oma lapseni sitten itke koko ajan juhlissaan. Toisaalta tiedän, että kaverini loukkaantuu jos heitä ei kutsuta. Mitä te tekisitte? Stressaa koko juhlat, kun on muutenkin hektistä töissä ym, ja haluaisi vaan mukavat juhlat mukavalla porukalla. Mutta samasta kaveriporukasta olisin kuitenkin kutsumassa kaikki muut lapset, joten ei voi jättää yhtä kutsumatta.

Yhteistyössä