Lapseni on ilmeisesti epäsosiaalinen, vai mitä ajattelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ullis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"ullis"

Vieras
Ikää on 6v. Eskarissa siis ja sen jälkeen päivähoidossa sitten. Päiväkodissa kyllä leikkii kovasti muutaman tytön kanssa, mutta ei juuri koskaan puhu vapaa-ajalla, että haluaisi nähdä jotakin hoitokaveria tms. Huomaan että jos ollaan kylässäkin jossakin tai meillä on jotkut kylässä, niin hän "väsähtää" aika helposti ja kaipaakin sitten myös omaa rauhaa sen jälkeen (aivan kuin minäkin :D).

Olen monesti sanonut että voidaan kaveria kylään pyytää jos haluaa, aina sanoo että joo, mutta ei ole koskaan erikseen pyytänyt.

Serkkuja nähdään automaattisesti 1-2 viikon välein ja tällöin kyllä leikkiäkin riittää.

Olisiko niin että lapseni vaan on epäsosiaalinen? Ei kaipaa sosiaalista toimintaa koko aikaa. Lisäksi hän on myös hyvin ujo, joka varmasti osittain hankaloittaa leikin alulle pääsyä. Toisen lapsen on aina oltava se reippaampi ja aloitteentekijä, muuten jää leikit leikkimättä.

tarkoittaako sosiaalisuus mielestäsi sitä että pitäisi koko ajan haluta nähdä ja olla tekemisissä muiden kanssa? Jokainen tarvitsee varmasti myös sitä omaa aikaa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Itse päiväkotiarkikin saattaa olla kaoottista, lapsia on paljon pienessä tilassa, voi olla että lapsi ei vaan koe tarvetta enää päiväkodin ulkopuolella nähdä lapsia, ravata kylässä tms. Ei se tarkoita että olisi epäsosiaalinen :)

Itse olen hoitoalalla töissä, ja kun koko päivän on tekemisissä ihmisten kanssa väkisinkin, ei aina jaksa töistä päästyään ajatellakaan mitään kyläreissuja, vaan nauttii kun saa olla vain oman perheen kesken, tai joskus jopa ihan omissa oloissaan :)

tarkoittaako sosiaalisuus mielestäsi sitä että pitäisi koko ajan haluta nähdä ja olla tekemisissä muiden kanssa? Jokainen tarvitsee varmasti myös sitä omaa aikaa, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Itse päiväkotiarkikin saattaa olla kaoottista, lapsia on paljon pienessä tilassa, voi olla että lapsi ei vaan koe tarvetta enää päiväkodin ulkopuolella nähdä lapsia, ravata kylässä tms. Ei se tarkoita että olisi epäsosiaalinen :)

Itse olen hoitoalalla töissä, ja kun koko päivän on tekemisissä ihmisten kanssa väkisinkin, ei aina jaksa töistä päästyään ajatellakaan mitään kyläreissuja, vaan nauttii kun saa olla vain oman perheen kesken, tai joskus jopa ihan omissa oloissaan :)

Joo ehkä ajattelin esim. siskon tyttöä joka 7v. Haluaa kovasti mennä kavereiden luo harvase ilta ja on yökylissä jne. Oma tyttöni on erikaliiberia, enkä siis koe sitä tosiaankaan huonoksi. Olen vaan nyt myöhemmin hiffannut sen, että hän ei ehkä oikeasti koe tarvetta nähdä muita harva se päivä, vaan vähempikin riittää :)

Nääh, lapsesi on vaan kotona oman perheen parissa viihtyvä eikä halua rasittaa itseään koko ajan sosiaalisilla jutuilla. Älä ole huolissasi, pistetään ikää 10 vuotta lisää ja eiköhän hän sitten ole mielestäsi jo liiankin kiintynyt ikätovereidensa seuraan ; )

Niin meilläkin vanhin lapsi valitsee usein yksin olon, vaikka olisi kavereita tarjolla. Nauttii kun väsäilee legoilla, lukee yms. En ole ajatellut, että olisi epäsosiaalinen vaan tunnistaa omat tarpeensa hyvin ja tietää mitä haluaa :-)

Sama tilanne. Poika kohta 6v. On tarhassa ja kerhossa. Viihtyy hyvin ja osaa olla toisten kanssa, mutta ei kaipaa muuten seuraa eikä leikkikavereita kotiin. itsellä tämä on vaatinut opettelua, kun olin lapseni kamala hälläpyörä ja koko ajan menossa. Kun lapsi itse on tyytyväinen tilanteeseen ja kuitenkin osaa olla muidenkin kanssa, niin antaa olla sellainen kuin on.

Yhteistyössä