Lapseni päiväkodissa on aivan mahdoton poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut ja vihainen äiti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaikeata:
Hei! Mulla on kolme lasta joista yksi on todella vilkas ja jopa väkivaltainenkin päiväkodissa. Kaikilla lapsillani on sama koti ja samat olot kodissa mutta vain yksi oireilee. Jos siis kotiolot ovat teidän mielestä käyttäytymisen takana niin miksi kaksi muuta lastani käyttäytyvät hyvin ja osaavat toimia ryhmissä?

Meillä on 5-vuotisneuvola vasta syksyllä ja apua saadaan vasta sitten. Aiemmin ollaan pyydetty mutta avun saanti on evätty vedoten lapsen ikään.

En mä ainakaan oo väittänyt että syy on kotioloissa eikä tässä siitä kyse ollutkaan mistä se väkivaltainen käytös johtuu. Vaan siitä että kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus mennä päiväkotiin pelkäämättä henkensä puolesta. Siitä huolimatta että jollain lapsella on vilkkautta tai väkivaltaisuutta niin en ikimaailmassa tulisi hyväksymään sitä että minun poikani joutuisi tämän väkivallan kohteeksi.

Eivät päiväkodin hoitajatkaan sitä hyväksy, siitä voit olla varma. He tekevät varmasti kaikkensa, että jokainen lapsi saa olla rauhassa ja hyvillä mielin hoidossa. Itsekin olen lastentarhanopettaja ja voin tämän asian allekirjoittaa täysin! Itse asiassa suurissa lapsiryhmissä on aina yksi tai kaksi lasta (vähintään) , jotka vaativat hoitajilta hyvin paljon erityishuomiota - muiden ja varsinkin niiden hiljaisten lasten kustannuksella...

Alkuperäinen kirjoittaja kele:
tällaisia tapauksia, siis kurittomia väkivaltasia penskoja löytyy yhä enemmän ja enemmän ja syy on se että puuttuu kuri ja järjestys kotona ja kun lapsi oppii ettei saa rangaistusta niin ei se pelkää sanomista tai nuhtelua, ei sillä oo mitään pelättävää.kun kotona on säännöt ja kunnioitus eka omia vanhempiaa kohtaan nii se osaa kunnioittaa muitaki ihmisiä.jos ei usko sanomista nii kyllä pitää sitte kovemmalla kädellä usko löytyä.

Ihan ekana puutun tuohon viimeiseen kommenttisi, että jos ei usko sanomista niin sitten pitää kovemmalla kädellä usko löytyä - fyysinen kuritus on laissa kielletty eikä koskaan tuota hyvää lopputulosta pitkällä aikavälillä (eli pitkässä juoksussa tai loppupeleissä). Eli ne muut keinot kyllä löytyy, että lapsi tottelee.

Mutta sitten itse aiheeseen eli siihen, ettei lapsen sallita käyttäytyä joka paikassa miten tahansa.. kun käytännön tasolla sitten lähdetään tilanteisiin, jossa lasta pitää rajata, äitiä pidetään kamalana ja väitetään että hän pahoinpitelee lasta viimeistään kotona.
Ja ulkopuoliset tulee ja jäkättää äidille. Harvemmin isälle. Isät saavat komentaa, äidit eivät.

Siksi monet äidit ovat kädettömiä., Ei siksi, etteikö tietäisi mitä tehdä tai kykenisi siihen, vaan siksi, että ulkopuoliset puuttuu siihen: ei saa komentaa noin !

Nimimkerkillä kokemusta on.

Kyllä olisin minäkin aika hermona ja mielestäni ihan aiheesta. Koska päiväkodissa ei asiaan ole ainakaan minun mielestäni kirjoituksesi perusteella riittävästi puututtu ja vanhemmat eivät kovin näytä asiaan reagoivan, ottaisin yhteyttä johonkin muuhun tahoon. Varmaan soittaisin ainakin päivähoidon esimiehelle ja katsoisin kuinika hän reagoi ja suhtautuu tapaukseen. Jos parannusta ei tapahdu ja hän ei lupaa asialle konkreettisesti tehdä mitään, ottaisin varmaan yhteyttä johonkin lastensuojeluun tms.

Itsellä ei ole erityislapsista sen enempää kokemusta ja ymmärrän, että tilanne voi olla vaikea. Ketään ei silti saa uhata puukottaa päiväkodissa, kristus sentään!!! :o Miten 5-vuotiaalle tulee edes mieleen joku hiton puukottamisella uhkailu?!? Tuntemani 5 vuotiaat uhkailevat kyllä yleensä jollain ihan muulla kuin puukottamisella...Jotain on siis pielessä ja lapsella tarvitsisi jonkun sortin apua. Jos hänellä jo jotain toimenpiteitä ja terapioita on menossa, ne eivät näytä olevan ihan riittäviä...

Minäkin, huono äiti kimpaannuin eskarin toisella viikolla jo, annoin eskariin vaihtoehdot, joko asiat selvitetään, joko asiat selvitetään polliisin kanssa, tyttö vaihtaa eskaria tai kiusaaja vaihtaa eskaria.
nykyisin asiat on jo ok, välillä tietenkin lapset otaltavat yhteen, mutta tyttö on oppinut pitämään puolensa, poika ei enää uskalla mennä tytön päälle.
ja kyllä, me olimme kamalia vanhempia, sanoimme tytölle että jos se poika tulee päälle niin lyö takaisin.

ja asiaa selviteltiin ihan pojan äidinkin kanssa (oli omaisuuden rikkomista yms). nykyisin käydään jopa heillä kahvilla, ja selvisi että pojalla on taustalla sellaisia asioita että itsellänikin olisi vaikeaa jos vaikka aikuisena moista joutus kokemaan. juu ei ole puolustus, mutta nyt kun poika saa apua niin on ihan erilainen.

+
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun tytön pk:ssa oli vastaavanlainen tapaus. Eli lapsi, joka uhkasi repiä tytöltäni silmät päästä, leikata puukolla pään irti, yms.

(ja kun kerroin asiasta palstalla, niin yhtäkkiä olinkin paska ihminen, joka katsoo muiden lapsia pitkin nenänvarttaan, ei ymmärrä että pikkuraasulla on taatusti paha olla ja purkaa sen tuolla lailla muihin lapsiin, olen kultalusikka suussa syntynyt joka ylenkatsoo vähäosaisempia, jne :o :laugh: )

voi myös johtua siitä, miten asian esittää :whistle:
sulla oli melkoisen erilainen lähestymistapa asiaan kuin ap:lla.

Jos oman lapseni päiväkodissa tapahtuisi moista, nostaisin metelin! Oli vika sitten vanhemmissa tai lapsessa -niin jossain on! Eihän kukaan aikuinenkaan tuollaista kuuntelisi omalla työpaikallaan työkaverin taholta! Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan -he kun eivät itse voi sitä tehdä. Todellakin sanoisin asiasta. On väärin, että tyttäresi joutuisi vaihtamaan päiväkotia ja kiusaaja saisi jatkaa toimiaan! Hän jatkaa sitä koulussakin, jos sitä ei heti lopeteta! Tuollaista käytöstä ei voi hyväksyä kukaan -edes päiväkodin tädit!! Järkyttävää, että he antavat tilanteen jatkua. Ketä muita poika lyö ja kiusaa? Varmasti muitakin, mitä heidän vanhemmat ajattelee?

Valitettavaa tosin on, että JOISSAKIN tapauksissa kiusaavan lapsen vanhemmat eivät itse tajua lapsensa tekevän mitään väärää. Vaan ennemminkin puolustavat lapsensa kamalaa käytöstä. Tällainenkin esimerkki löytyi oman poikani muskariryhmästä, jossa yksi pikku poika terrorisoi koko ryhmää, ja pojan äidin mielestä vika oli opettajassa ja muissa lapsissa. :/ Ei hänen kurittomassa penskassa.

Älä välitä muiden arvosteluista! Tuollainen käytös ei ole siedettävää ei vähimmässäkään määrin hyväksyttävää, ja siitä on tehtävä loppu -heti! Oli vika sitten missä tahansa!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
+
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun tytön pk:ssa oli vastaavanlainen tapaus. Eli lapsi, joka uhkasi repiä tytöltäni silmät päästä, leikata puukolla pään irti, yms.

(ja kun kerroin asiasta palstalla, niin yhtäkkiä olinkin paska ihminen, joka katsoo muiden lapsia pitkin nenänvarttaan, ei ymmärrä että pikkuraasulla on taatusti paha olla ja purkaa sen tuolla lailla muihin lapsiin, olen kultalusikka suussa syntynyt joka ylenkatsoo vähäosaisempia, jne :o :laugh: )

voi myös johtua siitä, miten asian esittää :whistle:
sulla oli melkoisen erilainen lähestymistapa asiaan kuin ap:lla.

Samanlaista skeidaa tuntuu tuo ap:kin niskaansa saavan :|

Mä tunnustan, etten edelleenkään tykkää siitä lapsesta :wave: vaikken sitä mitenkään näytäkään, kenellekään.

Eihän se ole mitään eristämistä jos erityiset ovat keskenään jos eivät pysty olemaan samoissa tiloissa muiden kanssa. Tätä samaa tulee olemaan sitten koulussa. Ei sielläkään anneta kenenkään terrorisoida koko luokkaa vaan sen tähden että on "vähän vaikeeta" tai peräti joku diagnoosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä on kuvailemasi kaltainen 5-vuotias poika:
Et kyllä kuullosta kauhean terveeltä tapaukselta itsekään. "Tekis mieli marssia sen pennun kotiin..."

Pitäisköhän kattoa sitten peiliin!?! Jokainen normaali äiti ihminen ajattelisi aivan juuri noin, kuin ap, että menisi sen kamalan PENNUN kotiin ja sanoisi pari valittua sanaa..

Erityislapsi tai ei? Esimerkki jossa ap kertoo lapsen äidin olleen täysin välinpitämätön, vaikka oma lapsi käy toisen kimmppuun, kertoo että äidillä tuskin on tilanne hanskassa. Ei erityislapsillekaan sallita huonoa saati sitten väkivaltaista käytöstä. Siihen puututaan joka tapauksessa. Vaikka omalla lapsella olisi mikä diagnoosi, kyllä äiti nuhtelee lastaan, joka terrorisoi muita.

Sitä paitsi surullista on sekin, että osa näistä "terroristi-lapsista" ei oikeasti erityislapsia, vaan kodeista, joissa ei ihan oikeasti ole kaikki kunnossa. Lapsia kasvaa kodeissa, joissa lyödään, haukutaan, kiroillaan ja uhataan tappaa joko lapsia itseään tai äidit ja isät toisiaan...ja minkähänlaisia ovat nämä lapset, jotka kasvavat tällaisissa perheissä pelon ja nöyryytysten keskellä. :(

Yhteistyössä