Lapseni päiväkodissa on aivan mahdoton poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut ja vihainen äiti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän ap:n tunteet mutta sitä en ymmärrä miksi tuota 5-vuotiasta pitää sanoa pennuksi ja ap:n oma kullanmuru on lapsi. Keroo ehkä kuitenkin ap:n ahdasmielisyydestä.

Tietenkään tuollaista käytöstä ei pidä eikä saa hyväksyä mutta joku raja pitäisi vetää suhtautumiseenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kaikki ylivilkkaat lapset laitoshoitoon, alkoholistit pakkohoitoon ja kuolemantuomio käyttöön!! Ettei vaan kenenkään tarvitse pelätä, että jos se taas...

Ai ehdotinko tuollaista? :D En käsittääkseni.

Se on vaan karu totuus, että ei se pikku Mikael saa terrorisoida muita lapsia päiväkodissa, oli sitten yli- tai alivilkas. Lapsilla, sekä tavallisilla että erityisillä, on oikeus olla kokematta fyysistä tai psyykkistä terroria hoitopaikassaan!
Suurin osa erityislasten vanhemmistakin kai allekirjoittaa tämän, vai kuinka on?

Veikkaan, ettei pk:n henkilökunta tätäkään lasta ole kehottanut huonosti käyttäytymään. Entäs, jos hänen terapiansa on vasta alussa ja sopivaa lääkitystä parhaillaan etsitään? Ei niitä erityislapsia eristääkään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen poski:
Teille jotka ovat sitä mieltä ettei lapsen kotona ole asiat kunnossa jos lapsi käyttäytyy kuten ap on kuvaillut: Olette niin väärässä kuin ikinä vain voitte olla. Okei, toki on niitä perheitä missä vanhemmilla on ongelmia mutta suurin osa on ihan tavallisia koteja. Lapsella voi olla esim. diagnosoimaton adhd, add tms. Eikä diagnoosia usein edes tehdä vielä 5-vuotiaalle. Tuolloin vasta lapsi ohjataan usein ensimmäistä kertaa jatkotutkimuksiin.

Vaikka kuinka olisi tavallisesta kodista niin tuollaista ei todellakaan tarvitse pikkulapsen joutua kuuntelemaan. On nyt hemmetti siinäkin, pitäisikö ap:n pikkulapselle sanoa että älä välitä vaikka toinen uhkaa puukottaa?!

Jossain menee kyllä raja siinä ymmärtämisessäkin ja pitää ruveta toimimaan.Halojaa taas, vaikka lapsi kaipaa apua (niinkuin tuollaisia puhuva lapsi kaipaa diagnoosista huolimatta) niin ei se oikeuta tekemään mitä tahansa.

Ei ymmärtäminen ja toimiminen sulje toisiaan pois!

Toinen poski: Mä olen ihan saletti, että kukaan lapsestaan välittävä vanhempi ei halua omansa kohtelevan muita huonosti ja jos ei itse kykene asialle mitään tekemään, niin tottahan silloin ottaa muilta apua vastaan...

tällaisia tapauksia, siis kurittomia väkivaltasia penskoja löytyy yhä enemmän ja enemmän ja syy on se että puuttuu kuri ja järjestys kotona ja kun lapsi oppii ettei saa rangaistusta niin ei se pelkää sanomista tai nuhtelua, ei sillä oo mitään pelättävää.kun kotona on säännöt ja kunnioitus eka omia vanhempiaa kohtaan nii se osaa kunnioittaa muitaki ihmisiä.jos ei usko sanomista nii kyllä pitää sitte kovemmalla kädellä usko löytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja JOh:
Ymmärrän ap:n tunteet mutta sitä en ymmärrä miksi tuota 5-vuotiasta pitää sanoa pennuksi ja ap:n oma kullanmuru on lapsi. Keroo ehkä kuitenkin ap:n ahdasmielisyydestä.

Tietenkään tuollaista käytöstä ei pidä eikä saa hyväksyä mutta joku raja pitäisi vetää suhtautumiseenkin.

Jaa, minusta se kertoo enemmänkin siitä, että ap on vihainen, surullinen ja turhautunut...
Tapa käsitellä tätä asiaa, nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen poski:
Teille jotka ovat sitä mieltä ettei lapsen kotona ole asiat kunnossa jos lapsi käyttäytyy kuten ap on kuvaillut: Olette niin väärässä kuin ikinä vain voitte olla. Okei, toki on niitä perheitä missä vanhemmilla on ongelmia mutta suurin osa on ihan tavallisia koteja. Lapsella voi olla esim. diagnosoimaton adhd, add tms. Eikä diagnoosia usein edes tehdä vielä 5-vuotiaalle. Tuolloin vasta lapsi ohjataan usein ensimmäistä kertaa jatkotutkimuksiin.

Vaikka kuinka olisi tavallisesta kodista niin tuollaista ei todellakaan tarvitse pikkulapsen joutua kuuntelemaan. On nyt hemmetti siinäkin, pitäisikö ap:n pikkulapselle sanoa että älä välitä vaikka toinen uhkaa puukottaa?!

Jossain menee kyllä raja siinä ymmärtämisessäkin ja pitää ruveta toimimaan.Halojaa taas, vaikka lapsi kaipaa apua (niinkuin tuollaisia puhuva lapsi kaipaa diagnoosista huolimatta) niin ei se oikeuta tekemään mitä tahansa.

Mä en ottanut kantaa kuin kotiolosuhteisiin. Ammattini puolesta voin sanoa että olen tutustunut näihin tapauksiin vuosien varrella.

5-vuotias on saanut päiväkodissa "rangaistuksen" käytöksestään ihan varmasti, ei tuon ikäinen ymmärrä jos pk-ryhmäläisen vauhkoontunut äiti on joku päivä kotiovella keuhkoamassa. Ja ei. Ei pidä hyväksyä uhkailua ja lyömistä mutta eiköhän pk ole laittanut lapsen jäähylle tms noissa tilanteissa. Paljon muuta he eivät voi tehdä. Ainakaan ilman diagnoosia.

Se on vaan karu totuus, että ei se pikku Mikael saa terrorisoida muita lapsia päiväkodissa, oli sitten yli- tai alivilkas. Lapsilla, sekä tavallisilla että erityisillä, on oikeus olla kokematta fyysistä tai psyykkistä terroria hoitopaikassaan!
Suurin osa erityislasten vanhemmistakin kai allekirjoittaa tämän, vai kuinka on?

Tätä on hyvä peesata.

Monella väkivaltarikollisella on todella ikävä kotitausta; vanhempien alkoholismia, väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä jne. Taustalta löytyy usein myös erilaisia tarkkaavaisuushäiriöitä, persoonallisuushäiriöitä yms. Kenenkään ei kuitenkaan pidä joutua kärsimään näiden ongelmien seurauksista ja rikollisen väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Sama logiikka pätee lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ikävä tilanne, pakkohan tuolle on jotain tehdä...mutta minusta päiväkodin helnkilökunta on avainasemassa, pk:ssahan tuo kaikki kuitenkin tapahtuu!!!!
Olisi se tietty ihan hyvä varmaan pojan vanhempienkin kanssa puhua, mutta jotenkin musta tuntuu, että hoitajien pitää tehdä se ensin...ja jos mikään ei muutu, niin yhteispalaveria.
Tosi kurjaa pienelle tytölle tuo! :/

Ihan puhut totta. Sen takia olenkin yrittänyt olla sanomatta asiasta lapsen vanhemmille kun heitä päiväkodilla näen, josko asiat selviäisivät ensin hoitajien kautta. Mutta ilmeisesti ei, koska olen aiemminkin jo joutunut päiväkodille tästä sanomaan.

Kun oltiin tytön kanssa päästy pois kylvystä ja tyttö jäi katselemaan kirjaa sohvalle, menin vessaan ja itkin. Mieskin ihmetteli mitä tässä tapahtuu kun minä vollotan. Miehellekin sitten supattelin siinä mitä tyttö oli kertonut ja mies jäi kirjaimellisesti suu auki katsomaan että voiko tämä enää olla totta.. Sovittiin miehen kanssa että jää ensi viikolla töistä pois ja tyttö ei mene päiväkotiin ennenkuin asiaan saadaan jokin ratkaisu. En olisi voinut töissä itse rauhassa ollakaan kun ajattelisin vaan kokoajan pikkusta.

Nyt on menneet äidiellä sekaisin puurot ja vellit.

Saako minun lapseni hakata sinun lastasi? Ok. kiva juttu.
Sinä kerrot varmaan lapsellesi, että "älä välitä, jennalla on ihan kiva tyttö, mutta sillä on varmaan adhd tai add tai mikä tahansa hassunniminen sairaus, mutta lääkärit eivät ole vielä viitsineet tutkia sitä kun jenna on niin pieni vielä."
Kerro lapsellesi, ettei hänen kannata pelätä päiväkodissa, vaikka jenna joka päivä tönii, puree, hakkaa. ja uhkaileekin että repii suolet sen sisältä ulos.
Kerro, että jos lapsesi vain itse olisi kiltimpi jennalle, heistä vielä voisi tulla ystävät.

Eteisessä, sen jälkeen kun meidän jenna on nakannut teidän lapsen kengät pihalle ovesta, kun jenna on tänässyt teidän lapsen kuivauskaapin metallista ovea tai penkin reunaa vasten ja potkaissut päälle, ja lapsesi itkee järkyttyneenä ja minä olen mykkä ja vihainen ja puhumaton, sinä voit sanoa minulle ystävällisesti, että olet hieman huolissasi, onhan meillä kaikki kotona kunnossa kun tuo jenna on vähän vauhdikkaampi käytökseltään, mutta muista korostaa sitä, miten suloinen jenna todellisuudessa on ja sinun kakarasi vaan sattui olemaan väärässä kohti jennan kannalta katsottuna.....

Kiva.
Minun lapseni saa siis hakata sinun lastasi eikä meidän kenenkään tarvitse muuta kuin ymmärtää meidän jennaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo-o:
Kaikki ylivilkkaat lapset laitoshoitoon, alkoholistit pakkohoitoon ja kuolemantuomio käyttöön!! Ettei vaan kenenkään tarvitse pelätä, että jos se taas...

Veikkaan, ettei pk:n henkilökunta tätäkään lasta ole kehottanut huonosti käyttäytymään. Entäs, jos hänen terapiansa on vasta alussa ja sopivaa lääkitystä parhaillaan etsitään? Ei niitä erityislapsia eristääkään voi.

Entä jos ei ole terapiaa tulossakaan ja himassa hakataan ja uhataan puukottaa eikä kukaan tee ilmoitusta? Ihan turhaa arvailla. Kun ei voi tietää.

Ja olettaisin että vanhemmat kertoisivat tälläisestä erikoislapsesta muille vanhemmille esim. siinä vaiheessa kun näkee että tönii muiden lapsia. Tai uhkailee heitä. Ettei tule väärinkäsityksiä. Mutta turhaa arvailua sekin.

Mitä tekisit itse jos oma lapsesi sanoisi ettei uskalla mennä kun poika uhkasi puukottaa? Sama poika joka tönii ja lyö?

Alkuperäinen kirjoittaja kele:
tällaisia tapauksia, siis kurittomia väkivaltasia penskoja löytyy yhä enemmän ja enemmän ja syy on se että puuttuu kuri ja järjestys kotona ja kun lapsi oppii ettei saa rangaistusta niin ei se pelkää sanomista tai nuhtelua, ei sillä oo mitään pelättävää.kun kotona on säännöt ja kunnioitus eka omia vanhempiaa kohtaan nii se osaa kunnioittaa muitaki ihmisiä.jos ei usko sanomista nii kyllä pitää sitte kovemmalla kädellä usko löytyä.

Ethän tarkoita fyysistä kuritusta? Meillä hyväkäytöksinen lapsi, ja sanoilla kasvatettu. Jos kotona on ongelmia lapsen kasvatuksen kanssa, niin yhteys perheneuvolaan. Toki alusta pitäen pitää lasta kasvattaa kunnioittamaan muita ihmisiä. Rajat ja rakkaus siis. Mutta kaikki erityislasten vaikeudet eivät johdu perheestä. Silloin apua hakemaan perheneuvolasta tms.

Oli syy mikä tahansa, terapia alussa tai lopussa, lääkitystä tai ei, niin muita lapsia ei siltikään voi laittaa sijaiskärsijöiksi, jos yhdellä on ongelmia.

Ei erityislapsia voi eristää, mutta edelleen: jokaisella lapsella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi hoidossa. Henkilökunnan pitää ehkä vahtia tällaista lasta joka sekunti, mutta muiden ei pidä joutua kärsimään.

Tajuan toki sen, ettei erityislapsi ole tahallaan sellainen kuin on, ja ettei vika ole vanhemmissa, mutta en siltikään hyväksy sitä että lapseni päälle käydään ja hänet peloitellaan puolikuoliaaksi. Päiväkodin henkilökunnan vastuulla on kaikkien lasten turvallisuus ja hyvä olo.

Ja erittäin hyvä olo mun lapsella tuntuu hoidossa olevankin, jos nuo pari yksittäistä episodia jätetään pois laskuista.

Hei! Mulla on kolme lasta joista yksi on todella vilkas ja jopa väkivaltainenkin päiväkodissa. Kaikilla lapsillani on sama koti ja samat olot kodissa mutta vain yksi oireilee. Jos siis kotiolot ovat teidän mielestä käyttäytymisen takana niin miksi kaksi muuta lastani käyttäytyvät hyvin ja osaavat toimia ryhmissä?

Meillä on 5-vuotisneuvola vasta syksyllä ja apua saadaan vasta sitten. Aiemmin ollaan pyydetty mutta avun saanti on evätty vedoten lapsen ikään.

Nojoo, oikeassa olet sinäkin. Olen vaan todella kiihtyneessä mielentilassa täällä, niinkuin varmaan ymmärrät. Ja toiselle kellekälie: en ole menossa lapsen kotiin "keuhkoamaan" lapselle, vaan hänen vanhemmilleen. Ei se lapsen vika ole jos vanhemmat on niin idiootteja että ei osaa lapselleen asettaa minkäänlaisia rajoja..

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikeata:
Meillä on 5-vuotisneuvola vasta syksyllä ja apua saadaan vasta sitten. Aiemmin ollaan pyydetty mutta avun saanti on evätty vedoten lapsen ikään.

Me saatiin apua jo 1 v 10 kk ikäiselle. Lapsi sai raivokohtauksia ja turhautui helposti. Syyksi paljastui puheen kehityksen viivästymä, ja tilanne ratkesi kun aloitettiin tukiviittomat ja lapsi löysi keinon kommunikoida.

Kaikilla paikkakunnilla ei ikävä kyllä ole asiat näin hyvin, vaan tutkimuksia voi joutua odottamaan vuosia :|

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikeata:
Hei! Mulla on kolme lasta joista yksi on todella vilkas ja jopa väkivaltainenkin päiväkodissa. Kaikilla lapsillani on sama koti ja samat olot kodissa mutta vain yksi oireilee. Jos siis kotiolot ovat teidän mielestä käyttäytymisen takana niin miksi kaksi muuta lastani käyttäytyvät hyvin ja osaavat toimia ryhmissä?

En mä ainakaan oo väittänyt että syy on kotioloissa eikä tässä siitä kyse ollutkaan mistä se väkivaltainen käytös johtuu. Vaan siitä että kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus mennä päiväkotiin pelkäämättä henkensä puolesta. Siitä huolimatta että jollain lapsella on vilkkautta tai väkivaltaisuutta niin en ikimaailmassa tulisi hyväksymään sitä että minun poikani joutuisi tämän väkivallan kohteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Nojoo, oikeassa olet sinäkin. Olen vaan todella kiihtyneessä mielentilassa täällä, niinkuin varmaan ymmärrät. Ja toiselle kellekälie: en ole menossa lapsen kotiin "keuhkoamaan" lapselle, vaan hänen vanhemmilleen. Ei se lapsen vika ole jos vanhemmat on niin idiootteja että ei osaa lapselleen asettaa minkäänlaisia rajoja..

ja sinä olet itse asennevammainen pas.ka!
OIkea läskipää asenteesi kanssa.

Voi ei ap. :( Oletko nyt 100% varma ettei lapselle ole asetettu rajoja? Oletko ollut heidän kotonaan ja seurannut heidän arkeaan että pystyt näinkin raskauttavan asian sanoa?

Ei tarvitse eristää, kun heille on olemassa ihan omia erityisryhmiäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja mistä teitä sikiää?:

ja sinä olet itse asennevammainen pas.ka!
OIkea läskipää asenteesi kanssa.

Huh mitä kielenkäyttöä! Voisi taas meidän harmaana esittäytyvä vieras vähän kans katsoa peiliin....

Sovittiin miehen kanssa että jää ensi viikolla töistä pois ja tyttö ei mene päiväkotiin ennenkuin asiaan saadaan jokin ratkaisu. En olisi voinut töissä itse rauhassa ollakaan kun ajattelisin vaan kokoajan pikkusta.

Näin varmaan tekisin itsekin. Ensin asia pitäisi selvittää ennenkuin uskaltaisin jättää lapseni hoitoon rauhallisin mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja HellätTunteet:

Voi ei ap. :( Oletko nyt 100% varma ettei lapselle ole asetettu rajoja? Oletko ollut heidän kotonaan ja seurannut heidän arkeaan että pystyt näinkin raskauttavan asian sanoa?

No, oli niin tai näin..rajoja asetettu kotona tahi ei, niin eihän yksi lapsi pk:ssa saa muita terrorisoida. Jotain on keksittävä! Voishan siellä peekoossa yrittää vaikka korostaa lapsen hyviä puolia tai ottaa sitä poitsua apulaiseksi tai jotain...pitää hänet ns. aikuisen silmän alla koko ajan, jos mahdollista. Työtähän tollanen vaatii...

Alkuperäinen kirjoittaja HellätTunteet:

Lue koko ketju. Olin läsnä kun Kalle tönäisi tyttöni kumoon päiväkodin eteisessä päivän päätteeksi. Äiti ei komentanut poikaa, ei torunut, ei käskenyt pyytää anteeksi. Alkoi vaan iskeä pojalle kenkiä jalkaan. Sanoin pojalle, että sinä et töni ketään täällä. Tästä hyvästä sain murhaavan katseen pojan äidiltä.

Oliko tässä tilanteessa lapsella rajat? Jos ei tuollaisessa tilanteessa ohjata lasta pyytämään anteeksi ja kerrota että noin ei saa tehdä, niin komennetaanko lasta kotonakaan lainkaan? Luuletko että uskon että tuo oli vain poikkeustilanne, että kyllä ne kotona kieltää ja paijaa että kuules Kalle ei saa olla tuhma. Joopa joo.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Ei tarvitse eristää, kun heille on olemassa ihan omia erityisryhmiäkin..[/quot

Sehän on juuri sitä eristämistä.

Yhteistyössä