Lapseni pelkää muita ihmisiä?!?! Auttakaa epätoivoista äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äiti

Vieras
En itse keksi enää mitä tekisin tässä tilanteessa. Lapseni on kohta 1-vuotias ja tähän asti ollut (ja on edelleen kotona) kuin aurinko, ei turhia ole itkeskellyt ja oikein "helppo" ja reipas poika.

Nyt olemme aloittaneen käymään kerhossa x 1 viikossa, koska se on minulle henkireikä täällä paikkakunnalla, jossa on vain tuo yksi kerho. Mammaystäviäkin on ja he ovat tärkeitä, koska tarvitsen aikuista seuraa! Tuolla kerhossa käydessämme poikani itkee, itkee ja itkee ja pelkää vähänkin kovempia ääniä, vaikka ei kotonakaan hiirenhiljaista ole kuin yöllä. Ei uskalla leikkiä kerhossa, vaikka kotona vauhtia riittää ja leikkiä koko päiväksi. En siis enää keksi, mistä tämä johtuu.

Alan jo miettimään sitä, että en kerhoile enää olleenkaan poikani vuoksi. Mutta en sitten koskaan näkisin muita ihmisiä kuin mieheni kotona :( En enää keksi mitä teen. Heti kun tulemme ja lähdemme kerhosta muuttuu poikani silmänräpäyksessä kuin eri ihmiseksi, juuri siksi aurinkoiseksi ja nauravaiseksi pojaksi.

Miten kamalaa tuo vierastaminen voi olla? En tiedä saanko tekstiini sitä oikeaa kuvaa tilanteesta, mutta minä olen siis todella epätoivoinen ja sydämeeni pistää joka kerta kerhoillessa, kun poikani vain itkee ja on sylissäni. Ei ota kontaktia muihin lapsiin vaan ikäänkuin pelkää heitä!

Mutta kun kerhoilu on minulle tärkeä asia... tuntuu, että kidutan lastani käymällä tuolla.

Toivoisin tukea ja vinkkejä, kokemuksia...onko muilla ollut mitään samanlaista ja onko mennyt ohi sittemmin??

Kiitos jo etukäteen.

Voisitko kutsua mamma- ja lapsikavereita teille piipahtamaan? Tuo vuoden ikä on monella lapsella eroahdistuksen aikaa, ja jotkut ovat muuten hitaastilämpeneviä tai arempia. Eihän yksivuotiaan vielä tarvitse mitään kontaktia muihin lapsiin ottaa. Ajattele, että käytte kerhoissa jotta sinä näkisit muita aikuisia ja pidät lapsen sitten mahdollisimman lähellä.

Me emme ole olleet missään kotona pelkästään tähän asti! Missä muka niin kirjotin. Mammakaverit ovat käyneet lapsineen meillä ja sama itku ollut aina. Siksi minä alankin olemaan epätoivoinen....

Lapsi siis ei ole ollut aina tälläinen muita ihmisiä kohtaan, vaan naureskellut ja "jutustellut" aikaisemmin. Nyt nämä itkut ovat alkaneet oikein todenteolla :(

Lapsella on todella kova eroahdistus, vanhempien ollessa kotona vain minä kelpaan. Miehen kanssa ei leikitä, vaan minun perässä tullaan koko ajan minne kotona menenkin. Jos joku aamu saan nukkua myöhempään miehen herätessä pojan kanssa, tulee poika aika nopeasti makkariin minut "herättämään" ja tarkistamaan missä olen.

Voisiko tämä sitten olla oikein kovaa ja voimakasta eroahdistusta???

Kyllä se eroahdistukselta kuulostaa. Ei mene ohi lasta "reipastuttamalla", vaan tukemalla ja lapsentahtisesti etenemällä. On rankkaa aikaa, ja meillä on nyt liki 3-vuotiaalla taas jokin uusi äitiäiti-vaihe. Isä ei kelpaa mihinkään, jos minä olen paikalla.

meilläkin oli yksi huutokausi joka ei ehkä ihan yhtä paha, mutta kun vieras ihminen edes uskalsi katso päin niin huuto alko ja vain äiti kelpasi... tämä ei kuitenkaan kovin kauaa kestänyt ja nyt on kovin reipas 2 v.

Anna lapsesi olla sylissäsi, vaikka koko sen kerhoilun ajan. Älä vaadi reipastumaan ja menemään leikkimään toisten kanssa, koska se vain pahentaa ja pitkittää tilannetta.
Lapsen oma luontainen uteliaisuus kyllä herää jossakin vaiheessa ja lähtee tutkimusretkille, todettuaan ensin omassa rauhassa, että paikka on turvallinen.

Meillä tyttö kohta 5v. ja ei tykkää yhtään vieraista ihmisistä.
Viimeksi halusi balettiin ja kun vein, niin seisoi vain seinän vieressä, eikä suostunut tekemään
mitään. Sitten kyllä homma toimii, jos tuntee ihmiset :)
Itse olen ollut samanlainen, ollut tosi iso "turvaympyrä" , johon muilla ei ollut asiaa.
Luotan siihen, että koska minustakin on kehkeytynyt nykyään varsin sosiaalinen tapaus, niin eiköhän se muutu tuo tyttökin.
Anna aikaa, lapsesi on vasta 1v. :)

Kaikki on niin erilaisia. Mun kohta 7v poika on aina ollut tosi ujo ja arka. Ja tyttö kohta 2v on aivan erilainen. Kyllähän tuo ikäkin vaikuttaa kun on vasta 1v, että sitä rohkeutta tulee sitten vähitellen.

Kiitos rakkaat ihmiset noista kommenteista. Tuli heti parempi mieli!!! Oikeasti!! :)

Poika on tosiaan sylissäni ja vierelläni kerhoilun ajan ja leikimme omia leikkejä tarkkaillen muita. Minä saan samalla jutustella aikuisten kanssa. Poika sitten säikähtää joitain ääni, esim. vauvan itkua tai kovia kiljahduksia nyt. Äitin luona on turvallista olla ja en ole tosiaan laittamassa häntä toisten sekaan tuon itkuisuuden takia. Olemme kerhossa sen vuoksi, että saamme molemmat uusia ihmiskontakteja. Pojan ehdoilla olenkin mennyt, mutta tuo kerhoilun lopettaminen tosiaan vain veisi kaikki alkupisteeseen.

Kyllä me jatkamme kerhoilua samalla tavalla.

Yhteistyössä