Lapseni tarhakaveri valehtelee ihan älyttömiä 5-vuotiaaksi. Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sanon nyt heti alkuun, että en halua tuomita ketään, arvostella ketään ja kaikki lapset ovat suloisia. Ei asia minulle kuulu, mutta mietityttää/huolestuttaa vaan.

Lapseni on 5-vuotias ja samassa tarharyhmässä on yksi lapsi, joku ensinäkin käyttäytyy aina todella kiukkuisesti ja tinttailevasti kaikkia kohtaan. Hän on sellainen "minä tiedän" minä itte" minä olen paras" asenteella oleva pikku-isäntä.
Aina kun haen lastani kotiin ja puetaan eteisessä, niin tuo poika tulee meille höpöttelemään kaikenlaista. MM. miten heillä on kaksi tuliterää uutta autoa ja hänellä on niin ja niin kalliita leluja ja hän on käynyt sielä ja täällä.
Tunnen ja tiedän perheen, koska asuvat naapurissa ja pojan mummo on minun mummoni hyvä ystävä jne.
Joskus on samalla leikkikentällä meidän kanssa ja tuo poika selittelee miten hänellä on mm. mopo ja mönkijä ja miten on ajanut isänsä autolla sataa moottoritiellä yms. Poika on kuulemma käynyt disney landissa 10krt jne.

En tarkoita mitenkään epäasiallisesta mutta: Pojan äiti on vaikeasti lihava. Poika ja koko muu perhe on aika pulleaa väkeä. Voisko siis johtua siitä, että vanhemmat kotona peittelee lihavuuttaan/itsetuntoaan tuollaisella asenteella?

On todella kovapäinen lapsi ja todellakin luulee olevansa maailman napa. Kehuu itseään koko ajan ja kerran kun heitteli hiekkaa muiden päälle, niin sanoin aivan asiallisesti ja hymyillen "voi älä heitä hiekkaa, ettei menen kenenkään silmään" niin tuo poika sanoi mulle että "mä nostan sut akka kuule puun latvaan jos et tuki suutasi".

Lähinnä olen huolissani myös siksi, että tuota lastahan aletaan kiusaamaan koulussakin yms.

Onko mulla oikeutta puuttua? Lapsen mummo on sellainen, jolle voisin ehkä sanoa tms..

ASIALLISIA vastauksia..

No nuo Disneylandjutut ja hienot autot kuulostaa lähinnä mielikuvitusjutuilta, pienen lapsen satuleikeiltä enkä niitä niin pahana pitäisi. :)

Mutta tuo hiekan heittely ja siihen liittyvä kommentti kuulostaa kyllä ikävältä.

Samanlaiset muksut asui ennen tässä lähellä. Heillä oli kaikki aina paljon paremmin kuin muilla, lelut viimeistä huutoa, perheellä hienot autot, lomamatkalle lähdetään, kotona upeat ja kalliit huonekalut...

...paitsi ettei ollut. Juoppo sosiaalipummi iskä ja koko perhe muutenkin aika, hmmm, no sellainen jonka vaikutuspiiriin en omia lapsiani halunnut.

Kai se oli joku puolustusmekanismi, yritys kohottaa itsetuntoa, joka oli ymmärrettävistä syistä varmaan aika alhaalla, perhe kun oli mitä oli : /

On niitä lapsia koulussa sittemmin kiusattu - tottakai toiset lapset tajuaa pian että tuo jauhaa vaan paskaa. Lisäksi ko. lapsilla oli ikävä piirre haukkua kaikkien muiden lelut ja vaatteet tyyliin "ai toi sun uusi paitako muka hieno....ehei, ei ole, mulla on paljon hienommat vaatteet". Kukapa sellaisten kanssa sitten haluaisikaan olla kaveri.

Eivät myöskään osanneet yhtään vuorotella, jakaa, tai kestäneet tappiota.

Jos et ole lapsen hoitaja ja varhaiskasvatusalan ammattilainen, niin hänen mielikuvitusjuttunsa ei mielestäni kuulu sinulle. Kasvatusalan ammattilainen voi pätevämmin arvioida, onko jutuissa sairaalloisia piirteitä vai sopivatko ne normaalin, voimakkaasti kuvittelevan lapsen persoonaan. Jos lapsi heittelee hiekkaa muiden päälle, keskustelisin hänen vanhempiensa kanssa. Hänen vanhempiensa koolla ei mielestäni ole automaattisesti mitään yhteyttä hänen juttuihinsa, aika kummalliselta sellainen kuulostaisi, koska onhan olemassa paljonkin lapsia, joilla on ylipainoisia vanhempia mutta jutut eivät kuitenkaan ole tuota luokkaa. Vihjauksesi lihavuuden vaikutuksesta tuohon asiaan olivat tosiaan minun mielestäni vähän epäasiallisia, tai ainakin epätarkoituksenmukaisia.

Varmasti oli vähän epäasiallista viitata lihavuuteen. Olen itse ollut todella lihava nuorempana (ennen lapsiani) ja käyttäydyin itse samalla tavalla vähän, koska se oli sellainen automaattinen suojelumekanismi "lihavuutta" vastaan ja sen peittelyä. Mutta ei varmasti kaikilla näin ole ja ei ollut tarkoitus arvostella.

No en tiedä edes miten puuttua. Tuntuisi vaan kurjalta, jos tuota poikaa ja sen siskoa alettaisiin kiustata, kun toisaalta mietin, että mä olisin voinut ehkäistä jonkun kiusaamisen.

Olen myös huomannut, että todella usein ne äänekkäät lapset, jotka kehuskelevat omilla tavaroillaan ja vanhempiensa ammateilla ja omaisuudella, ovatkin todellisuudessa vailla omien vanhempiensa huomiota :( Keksivät raukat itselleen mukavamman "elämän" ja haluavat positiivista huomiota.

No, itse en malta olla kommentoimatta mahdollisimman hienotunteisesti moisia juttuja tyyliin "tosi hienolta kuulostaa, mutta ihan ihan oikeesti ei niin taidakaan olla", "määkin voisin leikkiä että meilläkin olis". Tai saatan pitää palopuheen siitä, miten vaarallisia mönkkäritkin on ja miten kamalaa jos tiellä hurjastellaan. Tai että ei hienot tavarat ole tärkeitä, vaan se että ihmisillä on hyvä olla. Onko noloa?

viittausta siihen, että se liityisi ko. perheenjäsenten kokoon en ymmärrä.:O

Mä ymmärrän kyllä sen mitä ap varmaankin tarkoittaa: lapsi (tai joskus aikuinenkin) tuntee lihavuutensa ja sitä kautta erilaisuutensa, ja haluaa viedä keinolla millä hyvänsä huomion siitä pois, koska tietää että huomio tulisi olemaan negatiivista. Eli sitä peittääkseen pitää keksiä jotain parempaa, ja tässä se on ylemmyydentuntoinen asenne ja ikävä kyllä valehtelu.

[QUOTE="vieras";25641394]Mä ymmärrän kyllä sen mitä ap varmaankin tarkoittaa: lapsi (tai joskus aikuinenkin) tuntee lihavuutensa ja sitä kautta erilaisuutensa, ja haluaa viedä keinolla millä hyvänsä huomion siitä pois, koska tietää että huomio tulisi olemaan negatiivista. Eli sitä peittääkseen pitää keksiä jotain parempaa, ja tässä se on ylemmyydentuntoinen asenne ja ikävä kyllä valehtelu.[/QUOTE] no tavallaan ymmärsin minäkin, mutta silti särähti se, että pojan valehtelun / satuilun yhdeksi vaikuttimeksi arveltiin äidin vaikeaa lihavuutta.

Juuri tuota tarkoitin. Koska siis olin itse ennen lihava ja tiesin olevani erilainen ja herättäväni huomiota ja usein kuulinkin kaikenlaista ylipainostani.. helposti keinolla millä hyvänsä haluaa tehdä itsestään paljon paremman ja tavallaan yrittää, että se paino ja koko unohtuu niiden "mahtavien" juttujen taakse.

Tuo perhe on siis vaikeasti lihava. Kyllähän 5-vuotiaalla voi pientä pulleutta olla, mutta tuo lapsi reilusti kyllä tuhti lapsi. Ei mikään "vähän keskivertoa" kookkaampi. Äitikin todella paljon yli 100kg, joten mietin, ettäs jos koko perhe on sellaisia "MINÄ ITTE" KYLLÄ KUULE MEILLÄ OSATAAN" OSTETAAN NYT HIENOMPI TV KUN NAAPURISSA KUULKAAS LAPSET" ja yrittävät sillätavoin saada lihavuutensa unohtumaan.

Mä itse olisin hyvin voinut enne tehdä näin, kun painon 134kg.

Vilkas mielikuvitus.
Sinun kommentisi perheen lihavuudesta on asiaton. Se ei liity asiaan millään lailla.

Miten sä tähän asiaan ajattelit puuttua?

Niimpä. Sitä paitsi ei ole todellakaan sinun asiasi sanoa kenenkään lapselle mistään hiekan tms. heittelyistä yhtään mitään.Käyttäydyit ihan oudosti itsekkin ja kuitenkin koet että sulla on varaa arvostella pikkuista lasta :O

No kyllä mun mielestä on oikeus sanoa hiekan heittelystä aina. Sitä hiekkaa ei todellakaan heitellä missään puistossa, jossa on paljon lapsia. Mun mielestä on aikuisen VELVOLLISUUS sanoa asiallisesta tuollaisesta.

Kyllä minä ainakin tasan tarkkaan sanon hiekkaa hetteleville muksuille, että ei saa heittää. En nyt mitenkään vihaisena tai epäasiallisesti, mutta asiallisesti. VOI HERRAN JUMALA! Siis tottakai aikuisen pitää puuttua, jos jonkun kersa sielä paiskoo hiekkaa.

Mun pikkusisko hetti joskus lapsena hiekkaa ja mun silmään meni kivi. Tuli sairaalareissu. Vähän ohi aiheen, mutta puuttukaa siis ihmeessä hiekan heittelyyn tms.
Kyllä aikuisella on oikeus puuttua myös toisen lapsen käytökseen esim. leikkipuistossa, jos se aiheuttaa vaaraa/häiriköintiä muille lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja hän-joka-jääköön-nimeämättä;25641636:
Mun pikkusisko hetti joskus lapsena hiekkaa ja mun silmään meni kivi. Tuli sairaalareissu. Vähän ohi aiheen, mutta puuttukaa siis ihmeessä hiekan heittelyyn tms.
Kyllä aikuisella on oikeus puuttua myös toisen lapsen käytökseen esim. leikkipuistossa, jos se aiheuttaa vaaraa/häiriköintiä muille lapsille.

No niin pitää. Mutta sitä, onko lapsen jutuissa jotain vakavampaa ongelmaa taustalla, ei ap osaa arvioida, eikä selvästi pystykään arvioimaan objektiivisesti omien lapsuusmuistojensa takia, eikä myöskään ole hänen tehtävänsä puuttua sellaisiin juttuihin, joita lapsi päiväkodissa juttelee. Se on lapsen vanhempien ja (muiden) kasvattajien tehtävä.

Nyt on tainnut aika kullata melko monella muistot sekä omasta lapsuudesta että käsityksistä omia mussukoita kohtaan, mistäs te tiedätte millaisia satusetiä ja tätejä omanne ovat muiden lasten keskuudessa silloin kun ette ole kuulemassa. Hieman tuntuu naurettavalta liittää lasten satuilu vanhemman ylipainoon ja ties mihin sosiaaliongelmiin. Itse muistan hyvin miten meillä päiväkodissa oli oikein kilpailua siitä kenellä on kotona paras lentävä poni tai kenen vanhemmat on voittaneet lotossa. Yleensä voittaja oli naapurin opettajapariskunnan tyttö, ihan olivat normaalipainoisia kultaisen keskiluokan edustajia olivat ja tästä huijarikakarastakin on tullut psykologi eikä talousrikollista :D

Tassa on nyt lahes kaikki vastaajat unohtaneet, etta aloittaja kertoi taman pojan olevan muutenkin aina kiukkuinen ja tiuskiva. Tuo yhdistettyna noihin muihin juttuihin, en nyt sanoisi etta kaikki on ihan ok. Tuosta kaytoksesta voi ihan hyvin olla huolissaan, varsinkin jos lapsi asuu naapurissa ja mummot ovat ystavia, eli on tavallaan perhetuttu. Ehka mummo ja vanhemmatkaan ei edes tieda miten tama poika paivakodissa kayttaytyy. Ihmeellista tammonen "ei siita saa mainita" "mita puututte toisten asioihin"... Pitaa olla vahintaan lapsipsykologi ennen kuin saa huolestua tai ajatella mitaan ylipaataan, saatika mainita asiasta asianosaisille? Tuskinpa ap tarkoitti, etta olisko ok etta han menee koputtamaan naapuri ovelle ja sanoo etta Hei, olen tassa vahan ajatellut, etta kun toi teidan poika kehuskelee asioilla, niin johtusko siita etta olette niin helevetin lihavia!?!

HIh, mä voin sieluni silmissä nähdä meidän kakkosen tuossa iässä :D Äärettömän vilkas mielikuvitus ja juttua tuli vaikka muille jaettavaksi. Toki tuollaiset varsinaiset kiusanteot, kuten hiekalla heittely yms. ei kuulunut tapoihin... vain nuo uskomattomat jutut :D

Yhteistyössä