A
A. P.
Vieras
Olen ihan puhki. 5-vuotias tyttäreni ei tottele isäänsä ollenkaan, ei myöskään isompia sisaruksiaan, jotka ovat siis lähellä täysi-ikäisyyttä jo. Hän tottelee minua hyvin, koska olen aika tiukka ja edellytän hyvää käytöstä. Mieheni ei osaa olla jämäkkä eikä johdonmukainen - venyy liian pitkälle ja "lässyttää" tytölle. Seurauksena on, että kaikki lähtemiset isän kanssa menevät kiljumiseksi ja lattialla venkoilemiseksi. Isä lopulta pukee itse tytön väkisin. Sama aamu- ja iltapesuissa ja nukkumaanmenoissa. Jos menen paikalle, tilanne rauhoittuu tiukalla komennolla ja tyttö suoriutuu arkiasioista ikänsä mukaisesti. Tämä on kurjaa kaikille osapuolille ja rankkaa itselleni, koska yövuoron jälkeen on noustava auttamaan ja ylipäänsä vastuu painaa (olen ollut yksinhuoltaja ja selvinnyt aikanaan varsin hyvin - tämä on erilaista! ). Päiväkodissa tyttö on sosiaalinen ja pärjää hyvin. Mielestäni ongelma on miehessäni, joka ei osaa olla ankara. Sitten yhtäkkiä yllättäen suuttuu oltuaan aivan liian kauan lepsu. Olen jutellut, neuvonut, ollaan kokeiltu sitä, että minä pysyn pois - ei tule mitään! Väittäisin, että lapsi on temperamenttinen, mutta ei poikkeuksellisen haastava ja on ehdottomasti normaalisti kehittynyt. Kotona ei myöskään ole muita ongelmia. Lapselle annetaan paljon aikaa ja huomiota, ei alkoholia, väkivaltaa, huolia tms. Kodin tunnelma on em. ongelmaa lukuunottamatta lämmin ja positiivinen. Tämä kuitenkin hiertää ja rassaa hermoja
. Onko ideoita, mistä voisi olla kyse tai hyviä vinkkejä, miten kierre saataisiin katki?