Lapseni vaatteisiin menee noin 3000€ vuodessa. Haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaatefriikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole laskenut, mutta näin äkkiseltään niin... Saattaa mennä 3000e per lapsi
helposti vuodessa. Lapsia vieläpä 3.

teillä menisi siis noin 10 000 vaatteisiin. Olette suurituloisia.

Yhdelle lapselle tuo 3000 ei ole mikään summa, varsinkin jos penska ei vielä harrasta satasilla kuukaudessa. Yhdelle lapselle yh tai mikä tahansa pienituloinenkin pystyy säästää noin 300 euroa kk jos säästää muusta.

Mutta jos lapsia useampi niin pitää olla jo hyvätuloinen.

Vaatteet, sisustaminen ja matkustelu ovat intohimojani ja ns. harrastuksia.
Meillä ei ole rahat tiukilla, mutta emme ole poikkeuksellisen rikkaita tms. Varakkaita sanoisin.
Esim. syödään aika arkisesti. Aina on ns. arkista kotiruokaa. Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä syödään paljon.
Ruoka on usein sitä makaronilaatikkoa, kalaa ja muusia, keittoja jne. Ravintolassa käydään Suomessa harvoin. 1krt/2kk ehkä..

[QUOTE="Aloittaja";25653905]Kierrätän aika vähän. Säästän ihan liikaa niitä. Kaveri lapselle olen antanut jotain ja samoin veljeni lapselle.
Kerran ollut kirppispöytä.[/QUOTE]

Miksi säästät niitä vaatteita? Jos teillä on mahdollisesti joskus toinen lapsi niin uskon, että ostat seuraavalle uutta ja muodinmukaista. Kyllähän nuo mallit vaihtelee muutamassa vuodessa (kirpparillakin tietää melkein heti minkä vuoden vaatteista on kyse).
Olisipa ihanaa jos meilläkin olisi suvussa tällainen henkilö, jolla olisi varaa ostaa kalliita vaatteita ja kierrättäisi ne meille :-) Rakasta kauniita lastenvaatteita ja ostan alesta ja kirpparilta oikeestaan kaikki meidän lapsille. Mutta meillä vaatteet lähtee kyllä aika nopeasti kirpparikiertoon tai annan kavereille jos näyttävät jotenkin huonoilta mun silmään ja tämän vuoksi ajattelin vaan kommentoida, että ehkä sinunkaan ei tule niitä säästämiäsi lastenvaatteita käytettyä eli kiertoon vaan.

Minun mielestäni on ihanaa kun joku voi oikein panostaa lastenvaatteisiin! Suloiset (ja vaikka kiukkuilevatkin) lapset on ilo silmälle kauniissa vaatteissa.

Pitäisi kierrättää enemmän. En tajua miksi mä tunteilen noiden vaatteiden kanssa.
" tää ostettiin meidän ihanalta wienin lomalta.. En malta heittää pois" " tässä paidassa lapsi oli niiiin söpö.. Ei tätä voi heittää pois" "tää on lahja mummolta. Se pitää säästää" jne.. Toisaalta ajattelen, että jos saadaan joskus toinen poika, niin olisi vaatteet valmiina.

En arvostele. Jos lapsi on todella rikkinäisissä, säähän sopimattomissa tms vaatteissa, saatan toki mielessäni miettiä yhtä sun toista. Pidän lastenvaatteissa ja kiinnitän niihin huomiota. Eli usein katson mielenkiinnosta mitä muilla lapsilla on päällä.

[QUOTE="Aloittaja";25654173]En arvostele. Jos lapsi on todella rikkinäisissä, säähän sopimattomissa tms vaatteissa, saatan toki mielessäni miettiä yhtä sun toista. Pidän lastenvaatteissa ja kiinnitän niihin huomiota. Eli usein katson mielenkiinnosta mitä muilla lapsilla on päällä.[/QUOTE]

Jos sä oot oikeasti vaatefriikki niin et sinä niitä monta vuotta vanhoja vaatteita laita sille toiselle lapselle, koska ne vaatteet ei näytä enää sitten niin hyviltä kun muoti oikeasti muuttuu tosi nopeasti. Minä huomasin tämän kun säästin tytön vaatteet ja toinen tyttö tuli viiden vuoden päästä niin kyllä on jäänyt käyttämättä eli kirpparille päätin nyt viedä niin pian kuin mahdollista.

Mutta sulla ei ole ilmeisesti rahan tarvetta, eli sen vuoksi sun ei tarvitse viedä niitä heti kirpparille, että saisit rahat pois. Mutta en mä sitäkään ymmärrä, että paljon pitää hamstrata kun ei ole mitään hyvää syytä! Laitahan kiertoon vaan :-))

Mäkin jäin miettimään, että eihän tämä ole mitenkään ihmeen paljon, vaikka alussa siltä tuntuisikin.. Varskinkin, jos ulkovaatteetkin sisältyvät siihen summaan. Se on aina aikamonen rahanmeno, kun käy ostamanssa kolmelle lapselle talvikamppeet :D (ja koitan paljon ostaa myös alesta etukäteen, mutta aina ei löydy)

Ostatko paljon alesta?

Kuuluuko tuohon summaan muuten jo kengätkin? Koska pidän itseäni pienituloisena ja kierrätän kaiken paitsi kengät isommilta pienemmille, mutta pelkästään jo sen ensimmäisen vaateostoksiin on viimeisen vuoden aikana helposti uponnut tuo 3000, tuskin riittääkään jos tosiaan kengätkin pitää summaan laskea..

En laskenut kenkiä tuohon mukaan. Niihin menee helposti 300-400 vielä lisäksi.
En osta paljoa alesta. Ostan alesta aina, jos löydän jotakin kivaa, mutta kun en yleensä jaksa kiertää ja etsiä alennuksista mitään.

Mua kiinnostais tietää että minne te säilötte nuo kaikki vaatteet? Mulla on kyllä vain yksi lapsi joka on vielä pieni mutta mun korvaan 250e/kk on aika paljon rahaa vaatteisiin. Sillä jos ostaa vaan normi perus hintasia vaatteita (hm,polarnopyret,meandi,benetton,metsola,lipfish,moonkids,ticket) niin kyllhän niitä kuitenkin jonkunverran saa ostella tuolla summalla. Mutta kukin tuhlatkoon mihin tahtoo :)

Ostatko itsellesi yhtä paljolla vaatteita tai pukeudutko itse yhtä hyvin kuin lapsesi?

Yhteistyössä