Lapsesi joululahjojen rahallinen arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhhs

Vieras
Eli miten paljon sinulla menee rahaa yhden lapsen lahjoihin?Ja miten paljon arvelet sukulaisilta yms tulevan rahallisesti lahjoja?

Meillä arvio sukulaisten ja omat lahjat lapselle rahallinen arvo n. 400e per lapsi. lapsia kaksi. Tiedetään mitä suku ostaa niin siitä laskin. lapset ala-asteella.
Tämä kysely siksi kun tällä monet hurskastelee kuinka ostabat vain yhden lahjan lapselleen ja muuta paskaa, mutta monellako mahtaa se yksi lahja olla useamman satasen arvoinen?

Eli miten paljon sinulla menee rahaa yhden lapsen lahjoihin?Ja miten paljon arvelet sukulaisilta yms tulevan rahallisesti lahjoja?

Meillä arvio sukulaisten ja omat lahjat lapselle rahallinen arvo n. 400e per lapsi. lapsia kaksi. Tiedetään mitä suku ostaa niin siitä laskin. lapset ala-asteella.
Tämä kysely siksi kun tällä monet hurskastelee kuinka ostabat vain yhden lahjan lapselleen ja muuta paskaa, mutta monellako mahtaa se yksi lahja olla useamman satasen arvoinen?

Aika asenteellinen aloitus. "ja muuta paskaa". Kuulostaa hyvin... epäaikuismaiselta...

Me kuulutaan niihin jotka itse ostetaan vain yksi lahja jokaiselle lapselle. 1vuotiaan lahja maksoi 20e, 4vuotiaan 89e ja 7vuotiaan 79e. Lisäksi yhteisesti ostin Afrikan tähden joka maksoi 14e. Isomummo antaa yleensä rahaa 30e/lapsi, mummi 40e/lapsi ja isotäti antaa 30e/lapsi. Mun sisko on neulonu jokaiselle lapselle neuleen itse ja sen arvoa ei mielestäni voi ees rahassa mitata koska niiden tekemiseen on kulunu usean työpäivän verran aikaa eikä ne langatkaan ilmaisia ole. Tämän lisäksi saavat muilta sukulaisilta pari tai kolme pakettia joiden rahallista arvoa en tiedä eikä mua edes kiinnostakaan. Meidän perheessä raha ei ole rakkauden mittari kuten ilmeisesti ap:n perheessä on.

Meillä menee yhteensä 100-150€, kolmen lapsen lahjoihin.
Sukulaiset ja kummit ostavat mitä ostavat,ei kiinnosta paljon rahaa heillä menee,vai meneekö mitään.

Vähän ennen joulua 1-vuotta täyttävälle annetaan yksi isompi juttu joka maksoi 60 euroa ja lisäksi annetaan kaksi kirpparilta ostettua nuppipalapeliä, mitähän niihin olisi mennyt, pari euroa? En ostanut palapelejä varsinaisesti joululahjaksi vaan ostin ne jo raskausaikana jemmaan, ja tuli mieleen että laitankin ne pakettiin kun meinasin ensin antaa ne muuten vain :)

2-vuotiaan lahjoihin meillä meni n. 50 e. Vauvalle n. 20 e. Isovanhemmilta tulee varmasti iso kasa paketteja ja rahaakin, niiden arvoa en osaa sanoa, mutta varmasti useita satasia.

Lässynlää...mä ymmärsin ap:n pointin kyllä. Mutta tuota lässytystä en.

Mä taas en ymmärtäny. Onko niin että ap:n mielestä jos ostaa vain yhden lahjan niin se pitää olla joku 500euron arvoinen, että jos ostaa sitä halvemman yhden lahjan niin sitten ei rakasta lastaan tarpeeksi eikä joulusta tuu hyvä? Sellanen olo mulle tuli. vähä samaa sarjaa kuin se että jos et osta lapselle tickettiä vaan lassieta niin et rakasta lasta riittävän paljon.

Hmm. mietin aikaisempia jouluja. Kummeilta on lapset saaneet joko yhdeltä tai kahdelta n. 5-20 euron arvoiset lahjat. Siskoltani jotkut pienet oliskohan ehkä 10 arvoiset. Vanhemmiltani on yleensä tullut kolme pakettia, mikäköhän onkaan ollut keksimääräinen arvo... heitetään vaikka 30 euroa. Miehen vanhemmat taisi viimevuonna laittaa rahana 20 euroa/lapsi. Itsellämme ei tänä vuonna ole laittaa rahaa juurikaan, joten laitan vaikka 10 euroa/lapsi, tosin jos saan jostain rahaa, niin ostan isommille ehkä n. 50 eurolla, pienemmille 20 eurolla. Eli ehkä satanen ylittyy/lapsi ja hyvällä lykyllä isompien lahjat voi lähennellä kahta sataa.

Lapset saa ainakin sukset ja luistimet molemmat. Sen lisäksi satasella leluja /nuppi.. Tosin sillä rahalla ei saanut kuin kaksi lelua kun en halua sataa pikkutavaraa kotiin.. Kummit ja mummot ostelee yleensä elokuvia, vaatteita ja pikkuautoja,barbeja.. Tulisko nuista jotain 300€/lapsi??

Semmosista ketkä ostaa monella sadalla eurolla lahjoja lapsille, tulee semmoinen olo et heidän pitää jotenki lapsille korvata se menetetty aika kun ite käy töissä yms.
Ihanku lapset osais arvostaa enemmän semmoista lahjaa joka maksaa esim 200e.
Mun mielestä tärkeintä on se että lapsi tykkää, vaikka maksaisi sitten 30e.
Meillä mennyt 3 lapsen lahjoihin yht. n. 200e.

Esikoinen...ei hajuakaan, mutta useampi satanen, 500-700 €??? Seuraava 1500 €, seuraavat noin 400-500 € nuppi. Esikoinen jo aikuinen, seuraava koululainen, nuorimmat päiväkodissa. Voipi mennä pahasti metsään nämä arviot, voi tulla enemmänkin...

Mä taas en ymmärtäny. Onko niin että ap:n mielestä jos ostaa vain yhden lahjan niin se pitää olla joku 500euron arvoinen, että jos ostaa sitä halvemman yhden lahjan niin sitten ei rakasta lastaan tarpeeksi eikä joulusta tuu hyvä? Sellanen olo mulle tuli. vähä samaa sarjaa kuin se että jos et osta lapselle tickettiä vaan lassieta niin et rakasta lasta riittävän paljon.

No täällä kyllä jotkut paasaa siitä, että miksi ihmeessä lapselle pitää ostaa kymmeniä lahjoja - ei heillä vaan. Yksi passaa, KUN sukulaisilta ja tuttavilta tulee autolasteittain |O Eli ainakin se pointti ei ole että lapselle olisi riittävää tasan yksi lahja. Ja toisaalta voisin hyvinkin uskoa sen, että osalla paljon ostavista yksittäiset lahjat ovat halpoja ja osalla vähän ostavista yksittäinen lahja on iso. Mutta toki ei kaikilla - ei se mikään sääntö ole.

Mä en voi ostaa lapselle montaa lahjaa, kun niitä haluavat muutkin ostaa ja en halua leluvuorta. Joten niihin muutamiin voi rauhassa pistää enemmänkin rahaa. Tänä vuonna lapsi saanee kaikkiaan noin 250eurolla. Me päästiin halvalla, kun ei ostettu perinteistä isompaa legopakettia. Mutta se jos ostaisin 200euron legopaketin ei kyllä tarkoittaisi, että että rakkautta haluaisin sillä tunnustaa vaan sitä että se lego on vaan jotain ihanaa :D

Viimeksi muokattu:
En yhtään osaa sanoa, koska meillä kukaan ei oikein osta lahjoja rahallisen arvon perusteella. Lapset on alle kouluikäisiä ja toiveetkin on laidasta laitaa jos ne arvioi rahallisella arvolla. Itse ei ole edes ostettu vielä lahjaa, enkä ihan varmasti tiedä mitä muut ovat ostaneet/aikovat ostaa. Arvioida jos pitäisi niin yhteensä lahjoja 200-400 euron arvosta per lapsi ja josta meidän oma osuus 30-100 euroon. Lapsia on kaksi.

Semmosista ketkä ostaa monella sadalla eurolla lahjoja lapsille, tulee semmoinen olo et heidän pitää jotenki lapsille korvata se menetetty aika kun ite käy töissä yms.
Ihanku lapset osais arvostaa enemmän semmoista lahjaa joka maksaa esim 200e.
Mun mielestä tärkeintä on se että lapsi tykkää, vaikka maksaisi sitten 30e.
Meillä mennyt 3 lapsen lahjoihin yht. n. 200e.

Sillehän en mitään voi, millaisia ajatuksia sinussa herää, mutta ainakin minä olen kotiäiti, erittäin läsnä lapsilleni. Ja saavat ylläolevan mukaisesti lahjoja. Iso suku nääs, ja vielä exän suku päälle, niitä lahjoja vaan tulee niin monelta.

Olen lasten kanssa kotona ja niiden lahjoihin meni silti 200€/lapsi. Meillä ei osteta leluja koskaan muulloin kun jouluna ja synttärinä ja sen kaksi kertaa vuodessa saa melkein kaiken mitä toivoo.. Mutta ostetaan muutakin kuin leluja, esim.nyt nuo sukset ja luistimet.

Yhteistyössä