Lapsesi viettää puolet vuodesta (stressaantuneiden?) tarhatätien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vai viettääkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vai viettääkö?

Vieras
Pientä pohdiskelua:

Jos lapsesi on tarhassa 8 tuntia päivässä, on hän siellä yhteensä n. 2000 tuntia vuodessa (250 päivänä vuodessa).
Jos 2000 tuntia jaetaan 12 tunnin hereillä oloon, tulee siitä päivissä 166 päivää.
Se tarkoittaa n. 5,5kk lapsen hereilläoloajasta.

Onko tämä mielestänne hälyttävää?
Miltä se teistä tuntuu, mitä ajatuksia se herättää?
Oletko huolissasi?
Oletko koskaan miettinyt asiaa sen kummemmin?

Yleensä kyseessä on tuiki tuntemattomia tarhatätejä, jotka yleensä ovat stressaantuneita, joskus eivät piä työstään, jotkut joskus pitävät.
Loppupeileissä, sinä et tiedä kenen kanssa pieni lapsesi tämän 5,5kk vuodesta viettää.
Ja loppujenlopuksi, se mitä kotona hänen kanssaan tapahtuu, kuinka häntä kasvatetaan, rakastetaan on vain puolet hänen hereiläoloajastansa, joskus jopa vähemmän.

Onko oikein laittaa lapsi vain lähimpään tarhaan, sen kummemmin miettimättä?

En halua herättää kenenkään tulisia tunteita, vaan lähinnä keskustella mitä ajatuksia tämä teissä herättää.
Varmasti tähän tulee tarhatätien vastauksia käden hermosta täristen, mutta ei mitään hätää, tämä olikin suunnattu äideille ja isille.

Laskussasi et ota huomioon että jos jos lapsi on pieni niin hän nukkuu myös hoidossa. Isomman lapsen (3v) taas on hyvä tottua muihinkin, monissa maissa mennään kouluun tuossa iässä.

Et ota myöskään huomioon sitä että monesti vanhemmat ovat aika huonoja kasvattajia ja lapset on tehty miettimättä, laumasieluisina, koska toisillakin on tai ehkä on vain haluttu ja katsottu oikeudeksi tehdä lapsia mutta mitenkään ei ole kykyää kasvattaa heitä jolloin tarha on hyvä paikka.

Laskut olivatkin "noin" laskuja. Osa on vähemmän, osa enemmän.
Kai sen nyt ymmärtää, enkä siitä lähtisi sen kummempaa vääntämään.

Hyvä pointti on nämä huonot vanhemmat mistä eräs mainitsi.
Muta otaksun että on olemassa myös hyviä vanhempia, ovatko he sitten hyviä, kun näin tekevät?

[QUOTE="noo";29615289]Laskussasi et ota huomioon että jos jos lapsi on pieni niin hän nukkuu myös hoidossa. Isomman lapsen (3v) taas on hyvä tottua muihinkin, monissa maissa mennään kouluun tuossa iässä.

Et ota myöskään huomioon sitä että monesti vanhemmat ovat aika huonoja kasvattajia ja lapset on tehty miettimättä, laumasieluisina, koska toisillakin on tai ehkä on vain haluttu ja katsottu oikeudeksi tehdä lapsia mutta mitenkään ei ole kykyää kasvattaa heitä jolloin tarha on hyvä paikka.[/QUOTE]

Missä maissa mennään kouluun 3 vuoden iässä?

Ei se maailma vaan pyori niin, etta et vie sita jani-pirkkoa sinne hoitoon kun olette toissa. Taytyyhan sille pk:n tadillekin palkka maksaa. Juu, ja aika harvaa vanhempaa edes kiinnostaa mita laps on tehnyt pk:ssa, saati minkalainen tati siella on toissa. Ota huomioon, etta ryhmassa on usein 3 tatia, erilaisia sieluja kaikki, jokaiselle jotain. Kylla niita teidan lapsia siellakin rakastetaan, onhan ne teidan nuppujen kanssa sen 8 h/pv.

[QUOTE="Niin";29615332]Olen tuota kaikkea minäkin miettinyt.

Mutta en silti voi luopua työstäni tai vaatia miestäni luopumaan omastaan.[/QUOTE]

Saanko kysyä, miksi et voi luopua töistäsi, edes muutamaksi vuodeksi?
Raha, tietysti haluat sanoa.
Mutta kun laitat kaiken tärkeysjärjestykseen, mikä tulee ensimmäisenä?
Lapsi?
Olet varmasti joskus ajatellut, että vähemmälläkin VOI jos haluaa, pärjätä.

Tuon laskelman mukaan lapsella ei olisi ollenkaan kesälomaa, muuten ei kyllä arkipäivistä tule 250 hoitopäivää. Se olisi hieman hälyttävää, lapsellakin on oikeus lomaan.

Noin muuten, ei minusta ole ollenkaan huono asia, että lapset ovat päiväkodissa ja vanhemmat töissä. Hälyttävämpää olisi, jos useimmissa perheissä olisi työttömyyttä tai toinen vanhempi muuten vain vähintään 6 vuotta syrjässä työelämästä. Lapsi kärsii vanhempien syrjäytymisestä ja köyhyydestä aivan varmasti huomattavasti enemmän, kuin normaaleista päiväkotipäivistä.

Oma lapseni ei tällä hetkellä ole päivähoidossa, koska olen pääosin työtön (töitä vain muutama tunti viikossa), mutta parempi se olisi perheen, minun ja lapsenkin kannalta, jos työn löytäisin. Aiemmin lapsi oli perhepäivähoidossa, jossa tietysti tiesin, kuka lastani hoitaa. Nyt isompana päiväkoti olisi varmasti ihan hyvä hoitopaikka lapselle.

Ajatteletko oikeasti, että jokainen voisi olla hyvä vanhempi kun kituuttaa minimaalisilla tuloilla useamman vuoden kotona? Minä en ainakaan ollut. Nyt jaksan paremmin ja lapsikin on onnellinen, kun on kavereita ja se yksi suosikkihoitotäti päikyssä. Päivät toki voisivat olla lyhyemmät kuin 9h, mutta minkäs teet kun molemmilla on 8-16 päivätyö. Ainakin lapsi saa kotoa hyvän mallin työnteosta ja itsensä elättämisestä.

[QUOTE="tiuku";29615338]Ei se maailma vaan pyori niin, etta et vie sita jani-pirkkoa sinne hoitoon kun olette toissa. Taytyyhan sille pk:n tadillekin palkka maksaa. Juu, ja aika harvaa vanhempaa edes kiinnostaa mita laps on tehnyt pk:ssa, saati minkalainen tati siella on toissa. Ota huomioon, etta ryhmassa on usein 3 tatia, erilaisia sieluja kaikki, jokaiselle jotain. Kylla niita teidan lapsia siellakin rakastetaan, onhan ne teidan nuppujen kanssa sen 8 h/pv.[/QUOTE]

Hyvin useasti juurikin nämä tarhatädit puhuvat tähän sävyyn.
Jotenkin alennuttavasti: "sinun nuppus kanssa"
Minua puistattaa tuommoinen. Se on jotenkin pelottavaa, ja jotenkin se tarhatäti siinä alkaa silminnähden vaikuttaa sellaiselta henkilöltä kenen en ikipäivänä antaisi lastani hoitaa, päivääkään.

[QUOTE="työt";29615345]Saanko kysyä, miksi et voi luopua töistäsi, edes muutamaksi vuodeksi?
Lapsi?
Olet varmasti joskus ajatellut, että vähemmälläkin VOI jos haluaa, pärjätä.[/QUOTE]

Mä en voi luopua työstäni, koska olen ainoa tulonsaaja perheessä. Millä helkutilla me elettäis? Pyhästä hengestä? Ja vaikka perheessä olisi kaksi tulonsaajaa niin yhden ihmisen tulot vaan voivat olla liian vähän. Kun lapset on yli 3v niin mistään ei tule rahaa jos jäät kotiin. Työttömänä ei voi olla kun on sellainen koulutus, jossa työtä on yllin kyllin. Jos sulla on 4000e/kk tienaava mies joka elättää teidät niin ihan kiva, mut kaikilla ei ole tota mahdollisuutta.

[QUOTE="työt";29615345]Saanko kysyä, miksi et voi luopua töistäsi, edes muutamaksi vuodeksi?
Lapsi?
Olet varmasti joskus ajatellut, että vähemmälläkin VOI jos haluaa, pärjätä.[/QUOTE]

Asumme noin 100 000 asukkaan kaupungissa, ja täällä on tasan kaksi minulle sopivaa työpaikkaa. Olen nyt niistä toisessa. Tämä on kutsumusammattini, jonka eteen olen tehnyt töitä ihan lapsuudesta saakka harrastuksen muodossa. En osaa enkä halua tehdä työkseni mitään muuta. Työn luonteesta johtuen osa-aikaisuus ei ole mahdollista.

Rahasta en ole välittänyt ikinä. Sitä saa työstä kuin työstä.

Mutta en halua lapsilleni äitiä, joka on luopunut omista isoista unelmistaan. Sellaiset ihmiset tuppaavat katkeroitumaan.

[QUOTE="vieras.";29615362]Tuon laskelman mukaan lapsella ei olisi ollenkaan kesälomaa, muuten ei kyllä arkipäivistä tule 250 hoitopäivää. Se olisi hieman hälyttävää, lapsellakin on oikeus lomaan.

Noin muuten, ei minusta ole ollenkaan huono asia, että lapset ovat päiväkodissa ja vanhemmat töissä. Hälyttävämpää olisi, jos useimmissa perheissä olisi työttömyyttä tai toinen vanhempi muuten vain vähintään 6 vuotta syrjässä työelämästä. Lapsi kärsii vanhempien syrjäytymisestä ja köyhyydestä aivan varmasti huomattavasti enemmän, kuin normaaleista päiväkotipäivistä.

Oma lapseni ei tällä hetkellä ole päivähoidossa, koska olen pääosin työtön (töitä vain muutama tunti viikossa), mutta parempi se olisi perheen, minun ja lapsenkin kannalta, jos työn löytäisin. Aiemmin lapsi oli perhepäivähoidossa, jossa tietysti tiesin, kuka lastani hoitaa. Nyt isompana päiväkoti olisi varmasti ihan hyvä hoitopaikka lapselle.[/QUOTE]

Ei lapsi suoranaisesti kärsi köyhyydestä, kohtuullisesta sellaisesta.
Pääasia on se RAKKAUS ja sitä kun on rutosti, ja kasvatus on oikeanmallista, siinä ei lapsi ymmärrä onko yhden vai kahden ihmisen tulot, kelan tuet, perintörahat vai sossun kassa käytössä.
Itse olen hyvin varakkaasta perheestä ja vanhempani ovat koko lapsuuteni tehneet töitä yrittäjänä aamuaikaisesta iltamyöhään ja kärsin siitä kovasti. Edelleenkin, antaisin kaiken sen rahan perheestäni, ihan kaiken, jos saisin viettää lapsuuteni vanhempieni kanssa.

Lapsi 5 v nukkuu 10 tunin yöunet (toisinaan päiväkodissa lisäksi n. 1h päiväunet) +2h valveilla olo kotona tuohon sinun laskukaavaasi. Lapsi on hoidossa vähän yli 200 päivää vuodessa (n. 220), joista ehkä 15 on 8h tai pidempiä päiviä yleisemmin n. 6h päiviä. Erityisen stressaantuneiksi en onneksi ole hoitajia huomannut, vaan he ainakin tuntuvat nauttivan työstää (kuten minäkin omastani)...

Miksi syyllistäjät aina väittävät rahan menevän lapsen edelle työäideillä? Minulle työ merkitsee identiteettiä, elämänsisältöä, esimerkkiä lapsille, ja kyllä, myös elantoa. Se ei silti tarkoita sitä, että lapset tulisivat arvojärjestyksessä viimeisinä.

[QUOTE="vierailija";29615368]Ajatteletko oikeasti, että jokainen voisi olla hyvä vanhempi kun kituuttaa minimaalisilla tuloilla useamman vuoden kotona? Minä en ainakaan ollut. Nyt jaksan paremmin ja lapsikin on onnellinen, kun on kavereita ja se yksi suosikkihoitotäti päikyssä. Päivät toki voisivat olla lyhyemmät kuin 9h, mutta minkäs teet kun molemmilla on 8-16 päivätyö. Ainakin lapsi saa kotoa hyvän mallin työnteosta ja itsensä elättämisestä.[/QUOTE]

"Ainakin lapsi saa kotoa hyvän mallin työnteosta ja itsensä elättämisestä"
TÄ?
Wautsiwau, siinähän se, pääasia.
Vittuun vaan rakkaus ja yhdessäolo.
Lisää rahaa vaan. Mikäs siinä, yheksän tuntia, olkoot vaikka 12, kuhan tulee hyvä TYÖNTEON MALLI.

[QUOTE="huoh";29615370]Mä en voi luopua työstäni, koska olen ainoa tulonsaaja perheessä. Millä helkutilla me elettäis? Pyhästä hengestä? Ja vaikka perheessä olisi kaksi tulonsaajaa niin yhden ihmisen tulot vaan voivat olla liian vähän. Kun lapset on yli 3v niin mistään ei tule rahaa jos jäät kotiin. Työttömänä ei voi olla kun on sellainen koulutus, jossa työtä on yllin kyllin. Jos sulla on 4000e/kk tienaava mies joka elättää teidät niin ihan kiva, mut kaikilla ei ole tota mahdollisuutta.[/QUOTE]

Mutta herranen aika, eihän elämiseen tarvitse 4000!
Kysymys on vain muutamasta vuodesta, ei loppuelämästä!

Alkuperäinen kirjoittaja Avaa silmät;29615376:
Ei lapsi suoranaisesti kärsi köyhyydestä, kohtuullisesta sellaisesta.
Pääasia on se RAKKAUS ja sitä kun on rutosti, ja kasvatus on oikeanmallista, siinä ei lapsi ymmärrä onko yhden vai kahden ihmisen tulot, kelan tuet, perintörahat vai sossun kassa käytössä.
Itse olen hyvin varakkaasta perheestä ja vanhempani ovat koko lapsuuteni tehneet töitä yrittäjänä aamuaikaisesta iltamyöhään ja kärsin siitä kovasti. Edelleenkin, antaisin kaiken sen rahan perheestäni, ihan kaiken, jos saisin viettää lapsuuteni vanhempieni kanssa.

Kyllä se väärän mallin antaa lapselle, jos sossun rahoilla eletään vuosikausia, vaikka muukin mahdollisuus olisi. Ja tottakai lapsi jossain vaiheessa ymmärtää mistä rahat tulee. Sinulla toki voi olla oma arvomaailmasi, minulla on omani jonka mukaan lapseni pyrin kasvattamaan. Ei omillaan toimeentuleminen ja työnteko sitä rakkautta lapselta kuitenkaan vie ja on muitankin vaihtoehtoja, kuin ääripäät.

Sitä paitsi mielestäni täysi kotihoito yli 3-vuotiaalle ei ole edes paras vaihtoehto.

[QUOTE="Heijaa";29615388]"Ainakin lapsi saa kotoa hyvän mallin työnteosta ja itsensä elättämisestä"
TÄ?
Wautsiwau, siinähän se, pääasia.
Vittuun vaan rakkaus ja yhdessäolo.
Lisää rahaa vaan. Mikäs siinä, yheksän tuntia, olkoot vaikka 12, kuhan tulee hyvä TYÖNTEON MALLI.[/QUOTE]

No varsinkin tyttölapsilla äidin malli vaikuttaa todella paljon tulevaan elämään ja koulumenestykseen. Syrjäytyneen äidin tyttäristä tulee erittäin suurella todennäköisyydellä syrjäytyjiä.

Mutta mitäs siitä, voivat sitten rakastaa täysipäiväisesti niitä omia lapsiaan ja hakea niistä oikeutusta olemassaololleen, kun omat mahdolliset unelmat jäivät toteuttamatta....

En pysty mobiililla lainaamaan. Mutta kyllä, työnteon malli. Tässä maassa on ihan liikaa toisen sukupolven syrjäytyneitä, joiden mielestä on ihan ok elää tuilla. Minä annan lapsilleni hyvän elämän mallin kouluttautumalla, tekemällä työtä ja nauttimalla siitä. Todellakin toivon heidän seuraavan esimerkkiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja älä liioittele;29615391:
Mutta herranen aika, eihän elämiseen tarvitse 4000!
Kysymys on vain muutamasta vuodesta, ei loppuelämästä!

Voi herranen aika, en mä voi sulle sisälukutaidoksi muuttua.

Jos meidän vuokra pelkästään on 900e/kk niin millä me eletään jos mun tulot on 0e/kk? edes sitä muutamaa vuotta?

Perheillä on kiinteitä menoja, joihin tarvitsee rahaa. Aina ei edes yhden ihmisen tulot riitä jos on kallis vuokra tms.