Lapsestani tuli vammainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mää

Vieras
Kerronpa lyhyesti meidän tarinaa...
Pojan käytöksestä nousi huoli jo esikoulussa, kun oli niin meneväinen. Kävi psykologin juttusilla säännöllisesti silloin.
Kun poika meni kakkoselle, esitin huoleni psykologille. Mieheni ja minä aloitettaisiin molemmat työnteko ja poika joutuisi itse suoriutumaan kouluun ja tulla koulusta. Psykologi sanoi että on jo korkea aikakin, eli ei huolta.
Vuoden poika tästä hommasta suoriutikin hyvin ja sitten taas raskauduin ja jäin kotiin.
Kun poika sitten meni neljännelle sai diagnoosin: ADHD (piirteitä) ja AS (piirteitä), jos tämä nyt mikään diagnoosi on. Tämän diagnoosin myötä aloimme saamaan ODL:n kautta sopeutumisvalmennusta.
Nyt poika sitten viidennellä ja tässä kerroin kuinka poika "kasvoi" silmissä kun joutunut nyt kahden viikon ajan itseänäisesti suoriutumaan kouluun (kaksi pienempää sairastellut peräjälkeen ja olen nukkunut yövalvomisien takia pitkään) .
Välihuomautuksena: Mieheni on kotona kuntoutustuella ja minä vanhempainlomalla. Meillä yhteensä viisi lasta.
Tästä asiasta (siis pojan yksin kouluun heräämisestä ja lähdöstä) sainkin sitten kuulla sellaisen huudon, kun ei näin sairas lapsi kuulemma siihen kykene!
En saa vammaistukea, fysioterapia loppui pojan kanssa vuosi sitten (oli 10 käyntiä yhteensä), psykologin mielestä pojan ei tarvitse enään käydä hänen luonaan, kun ei enää ole mitään järkeä.
Koulussa pojalla menee todella hyvin ilman mitään tukitoimia.
Nyt sitten minusta ollaan (odl) tekemässä lastensuojelu ilmoitusta!
Toinen syy miksi ilmoitus tehdään: tyttäreni 4v nukkui vielä klo:12.00 yöunia, selittelyt siitä että lapsi on todella kipeä ja valvonut todella pitkään, eivät selitykseksi riittäneet! Huomio vielä :tyttö oli noussut pikkaisen ylös klo:9.30 juonut ja käynyt pissalla...
Olenko ihan kauhea äiti? Miksi poikani nyt ei muka pärjää kouluun yksin? Tästä ei ole mitään moitetta koulun puolelta!!!

Siis keneltä olet kuullut moitetta ja huutoa?

Miksi isä ei laita poikaa kouluun, ja voihan jo illalla laittaa tavarat ja aamupalan valmiiksi, joten kai tuon ikäinen jo välillä osaa itsekin..ja jos kova hätä tulee, niin voihan herättää sinut. Vai?

Kuten juuri selitin kahden nuorimmaisen sairastelut oksenteluineen ja yövalvomisineen pitänyt meidät molemmat hereillä! Toinen oksentaa ja toinen itkee, niin helpompaa se on ollut kahdestaan.
Tai lähinnä sillä lailla että toinen valvoo osan yöstä ja toinen osan. Pitäähän lapsia jaksaa myös päivällä hoitaa. Lasten tahtiin ollaan menty. Ja viidesluokkalainen tuntui jo niin isolta että näin poikkeustapauksessa selviää itse :(

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Kuten juuri selitin kahden nuorimmaisen sairastelut oksenteluineen ja yövalvomisineen pitänyt meidät molemmat hereillä! Toinen oksentaa ja toinen itkee, niin helpompaa se on ollut kahdestaan.
Tai lähinnä sillä lailla että toinen valvoo osan yöstä ja toinen osan. Pitäähän lapsia jaksaa myös päivällä hoitaa. Lasten tahtiin ollaan menty. Ja viidesluokkalainen tuntui jo niin isolta että näin poikkeustapauksessa selviää itse :(

laittamaan häntä kouluun?

Alkuperäinen kirjoittaja ä:

Miksi isä ei laita poikaa kouluun, ja voihan jo illalla laittaa tavarat ja aamupalan valmiiksi, joten kai tuon ikäinen jo välillä osaa itsekin..ja jos kova hätä tulee, niin voihan herättää sinut. Vai?

Isän heräämiseen en enää jaksa puuttua kun jo sen selitin.
Osaa itse laittaa tavarat ja aamupalan. Herätyskellon ja liikuntavaatteet tarkistan itse iltaisin.
Ja voi herättää minut!

Osaa itse laittaa tavarat ja aamupalan. Herätyskellon ja liikuntavaatteet tarkistan itse iltaisin.
Ja voi herättää minut!

Unohtui vielä ODL:n porukat moitti ja huusi ja ilmoitti tekevänsä ls ilmoituksen...

[Nyt sitten minusta ollaan (odl) tekemässä lastensuojelu ilmoitusta!
Toinen syy miksi ilmoitus tehdään: tyttäreni 4v nukkui vielä klo:12.00 yöunia, selittelyt siitä että lapsi on todella kipeä ja valvonut todella pitkään, eivät selitykseksi riittäneet! Huomio vielä :tyttö oli noussut pikkaisen ylös klo:9.30 juonut ja käynyt pissalla...

syyksi...ei voi olla syy

Ja voi herättää minut!

Unohtui vielä ODL:n porukat moitti ja huusi ja ilmoitti tekevänsä ls ilmoituksen...

No eikö kannata ottaa psykologilta ja koulusta lausunnot pärjäämisestä. Valtaosa koululaisista joutuu selviytymään ihan itse aamuista ja uskoisin näin tapahtuvan usein myös erityislapsen kohdalla (tosin tästä itsellä ei ole kokemusta). Teillä taitaa olla napit vastakkain?

Tuosta klo 12 nukkumisesta: no meilläkin nukkui vauva tänään klo 12 asti yöuniaan. Ei kai pitkään nukkumisessa ole mitään erityistä, jos lapsi on sairas/valvonut.

ODL? Oulun diakonissalaitos? Mistä he tietävät monen aikaan lapsenne nousee ylös ja millä tavoin poikanne saatellaan matkaan kouluun? :o Tuon perusteella ainakin joka toisesta perheestä pitäisi ilmoitus laittaa menemään.

Kukas on ollut paikalla katsomassa, että tyttö oli hereillä 9.30 ja heräsi nukkui klo 12? Kuka on teillä valvomassa päivärytmiä? Jutussasi on monta aukkoa eli ei mee läpi!

ODL, oulun diakonialaitos, kävi meillä kotikäynnillä.
Minä olin katsomassa että lapsi heräsi 9.30! ODL tuli meille klo: 10 ja klo: 11.30 sanoivat tekevänsä edellä mainituista syistä johtuen meistä ls ilmoituksen.
En itsekkään tiennyt että lapseni on vammainen, mutta ODL:n mukaan tarvitsee jatkuvaa tukea koulunkäyntiin ja aikuisena myös! Pojalla ei ole ollut tähän mennessä koulussa mitään tukea ja opettaja vaan kehunut pojan edistystä viimeiset kaksi vuotta. Kolmosella vielä meni sosiaaliset tilanteet huonosti, nyt ei ole edes näitä ongelmia.
Kotona poika mielestäni alkanut pärjätä "normaalisti", eli ei tarvitse koko aika muistutella asioista.
Ja kyllä todella on napit vastakkain ODL:n kanssa :D
Pojan kouluunlähdöstä kerroin itse heille...

...ilkeää kai, muttei tulisi mieleen nukkua vaan, jos poika menossa kouluun. Öitä valvonut vuosia minäkin, mutta huoli on noista isommistakin kakaroista ja halu lähettää ne kouluun...

Huoli on minullakin, mutta tämä vatsatauti on vienyt totaalisesti voimat ja mietin että puolen vuoden sisällä (jos kaikki menee hyvin) ollaan mieheni ja minä töissä, niin kyllä se on aika oppia lapsen itse heräämäänkin. Ja mielestäni parempi näin kun sitten yllättäen ihan itse.
ODL:n kotikäynnillä oli tarkoitus katsoa että tarvitsemmeko heidän kuntoutusta enää vai loppuuko se tähän.
Loppuu ja tulee ls ilmoitus....

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
Diakoniatyö ei tule kenenkään kotiin kutsumatta. Miksi vierailu oli alunperin sovittu?

Tässä ei taida olla kyse diakoniatyöstä vaan Oulun kaupunki on ostanut jotain kuntoutuspalveluja tai vastaavaa ODL:lta (ODL on siis nimestään huolimatta yksityissairaala eikä mikään diakoniatyöjuttu).

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
ODL?

ja millä perusteella ADHD-diagnoosi tekee lapsesta vammaisen?

Ja eiköhän tämä ole aika tavallinen tarina... Vanhemmilla ei ole mitään hajua siitä, mikä lasta vaivaa - tai edes siitä, että lapsessa on jotain "vialla". Edelleen ap:lla ei ole mitään hajua siitä, miksi ihmeessä hänestä tehdään ls-ilmoitus ja epäilee kaiken takana olevan jotain tosi triviaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja pahis:
...ilkeää kai, muttei tulisi mieleen nukkua vaan, jos poika menossa kouluun. Öitä valvonut vuosia minäkin, mutta huoli on noista isommistakin kakaroista ja halu lähettää ne kouluun...

mä olen kyllä kanssa tätä mieltä

Yhteistyössä