Lapsestani tuli vammainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pahis:
...ilkeää kai, muttei tulisi mieleen nukkua vaan, jos poika menossa kouluun. Öitä valvonut vuosia minäkin, mutta huoli on noista isommistakin kakaroista ja halu lähettää ne kouluun...

mä olen kyllä kanssa tätä mieltä

Mä herään "lähettämään" yläasteikäisen pojan kouluun, koska olen itse pienempien kanssa kotona.

Jessus, olenko mäkin vammainen kun mulla on ADD diaknotisoitu sekä ADHD piirteitä? Sekä olen ollut niiden takia erityisluokalla. Vitsit, en sentään ole tiennyt olevani vammainen.

en tiedä, mutta kannattaisiko ainakin käydä mies steriloimassa. Jotta jos on kaikenlaista terapiaa ja apuva vailla niiden lasten kanssa, niin eiköhän lasten määrä olisi jo sopiva?

toivottavasti asia selviää jos oli mielestäsi aiheeton ilmoituskyseessä. Toki on sanottava, että se kuulostaa kummallisilta että olett molemmat kotona. Minusta 5.luokkalaisen kuuluu selvitä itse kouluun. Kotiäitinä en jaksanut aina koululaisen kanssa nousta. Olen jo omat kouluni käynyt ja hoitanut itseni kouluun. Ekaluokkkalaista kuuluu auttaa tottakai koska asia on uusi (siis itsenäinen koulunkäynti) mutta vähitellen pyrkiä siihen että lapsi kantaa vastuun itse omasta työstään eli koulunkäynnistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
ODL?

ja millä perusteella ADHD-diagnoosi tekee lapsesta vammaisen?

Ja eiköhän tämä ole aika tavallinen tarina... Vanhemmilla ei ole mitään hajua siitä, mikä lasta vaivaa - tai edes siitä, että lapsessa on jotain "vialla". Edelleen ap:lla ei ole mitään hajua siitä, miksi ihmeessä hänestä tehdään ls-ilmoitus ja epäilee kaiken takana olevan jotain tosi triviaalia.

Tiedän tasan tarkkaan mikä lapsella on vialla (vanhimmalla pojallani ADHD, uhmakkuushäiriö sekä as-piirteet, joten kokemusta asioista jo tullut ) .
Minulla on tarkka mielikuva mistä asioista ls ilmoitus tehdään, kun nämä syyt minulle kertoivat.
Tämän pojan kohdalla häntä eskarista asti seurannut psykologi, koulu ja ihan häntä hoitanut lääkäri ovat sitä mieltä ettei tarvita enään mitään tukitoimia, koska poika on sen verran jo kuntoutunut.
Nyt ODL oli sitten sitä mieltä ettei poika pärjää ilman jatkuvaa tukea koulussa, mitä ei saanut edes silloin kun tarvetta tuntui olevan (koulun mielestä tätä tukea siis ei tarvita ) .
Sekä sitä mieltä että poika tarvitsee aikuisenakin jatkuvaa tukea (mikä on ihme, koska kenenkään muun asiantuntijan mielestä ei tarvitse edes nyt ) .

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
en tiedä, mutta kannattaisiko ainakin käydä mies steriloimassa. Jotta jos on kaikenlaista terapiaa ja apuva vailla niiden lasten kanssa, niin eiköhän lasten määrä olisi jo sopiva?

toivottavasti asia selviää jos oli mielestäsi aiheeton ilmoituskyseessä. Toki on sanottava, että se kuulostaa kummallisilta että olett molemmat kotona. Minusta 5.luokkalaisen kuuluu selvitä itse kouluun. Kotiäitinä en jaksanut aina koululaisen kanssa nousta. Olen jo omat kouluni käynyt ja hoitanut itseni kouluun. Ekaluokkkalaista kuuluu auttaa tottakai koska asia on uusi (siis itsenäinen koulunkäynti) mutta vähitellen pyrkiä siihen että lapsi kantaa vastuun itse omasta työstään eli koulunkäynnistä.

Kiitos!
Ensinnäkin, jos asia sitten täällä pitää levittää, niin minulle laitettiin putket kiinni viimeisen lapsen jälkeen. Näitä dianooseja ei saada heti synnärillä...
Mieheni on kotona suuren leikkauksen aiheuttamien komplikaatioiden takia. Itse olen vanhempainlomalla ja hoitamassa siinä sivussa miestä ja lapsiamme.
Apua tarvitsin mielestäni 5v sitten kun vanhin lapsistani sai diagnoosin, ihan sen takia kun asia oli uusi ja olisin halunnut tietää miten parhaiten autan lastani.
ODL oli sairaalan ehdotus, ihan sen takia koska meillä on kaksi erkkalasta. Hyväksyin koska luulin siitä olevan apua...

Kokemuksesta oon huomannu, että elkää hyvät ihmiset pyytäkö apua ainakaan Suomen yhteiskunnalta, sieltä saatu apu on väärää.

Esim. Siskoni lapsi otettiin sijaisperheeseen kun pyysivät apua lastenhoitoon. Siskolla 2 erityislasta ja halusi vähän omaa aikaa, toinen lapsista sai raivarin kun äiti ei ollut kotona ja seuraus oli että sossun tätit veivät lapsen jne... menee vielä kauan ennen kuin lapsi saadaan taas kotiin.

Eli jos apua tarvii, kysy naapureilta, sukulaisilta, tutun tutuilta ym...

Tää on joko höpöhöpöjuttu tai sitten tätien paperit on menny pahasti sekasin, mutta toisaalta se lastenssuojeluilmoitus Oulussa ainakin tuttavaperheen tapauksessa tarkoitti lisää rahaa ja lastenhoitoapua :)

Kiitos!
Ensinnäkin, jos asia sitten täällä pitää levittää, niin minulle laitettiin putket kiinni viimeisen lapsen jälkeen. Näitä dianooseja ei saada heti synnärillä...
Mieheni on kotona suuren leikkauksen aiheuttamien komplikaatioiden takia. Itse olen vanhempainlomalla ja hoitamassa siinä sivussa miestä ja lapsiamme.
Apua tarvitsin mielestäni 5v sitten kun vanhin lapsistani sai diagnoosin, ihan sen takia kun asia oli uusi ja olisin halunnut tietää miten parhaiten autan lastani.
ODL oli sairaalan ehdotus, ihan sen takia koska meillä on kaksi erkkalasta. Hyväksyin koska luulin siitä olevan apua...

[/quote]

Tämän perusteella sanoisin, että tarkoitus on, että sossuntädit tekee tarkastuksen ja antaa sitten teille apuja (lastenhoitaja pari kertaa viikossa jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Tod.näk:
Kiitos!

Tämän perusteella sanoisin, että tarkoitus on, että sossuntädit tekee tarkastuksen ja antaa sitten teille apuja (lastenhoitaja pari kertaa viikossa jne).[/quote]

Tätä hoitoapua joskus muinoin sossulta pyydettiin, saatiin perhetyöntekijä. Sossukin lopetti meillä toiminnan 1,5v sitten, kun huomasi ettei apua enään tarvita.
Siis lastenhoito apua ei meillä mielestäni tarvita muuten kuin sairas tapauksissa (näistäkin tosin selvitään soveltamalla, eli laittamalla lapsi itsenäisesti kouluun ).
Siivousapukin olisi tietysti tervetullutta, mutta ihan siistiä meillä mielestäni on muutenkin.
Kunnassa ei toimi kodinhoitaja vaan ainoastaan perhetyöntekijä...
Eniten itseäni harmittaa kun poikani nyt leimataan jotenkin kykenemättömäksi toimimaan itsenäisesti, ei niinkään tuo sossuun ilmoitus.
Itse olen ollut todella ylpeä pojan positiivisesta kehityksestä! Näyttänyt minulle itsestään puolia (ison pojan ) , joita en luullut ikinä näkevän.

Emme mielestäni tarvitsekkaan vaan apu kelpaa.
Mieheni tilannetta en ala tässä enempää erittelemään. Riittäköön nyt että myös mieheni valvonut osan yöstä lasten sairastellessa ja ei ole täysin kunnossa fyysisesti, eli omat ongelmansa hänellä...
Ymmärrän että kuvittelet kaikkien olevan yhtä terveitä kuin sinä, mutta jotkut elävät todellisuudessa. Kaikki ei ole kaikille yhtä helppoa kuin sinulle!

Heheheh. Helppoa? pah, ei todellakaan. mutta silti. Apua niille, jotka sitä TARVII. Väsyttää joo, sitä se on, mutta oma valinta, lapset ja muu. On venyttävä, ei katkettava kuitenkaan.

Yhteistyössä