lapset hoitoon mummolle? Käytännönkokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palkka??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palkka??

Vieras
Eli olen suunnitellut töihin menoa, kuten siskonikin. Olemme pyöritelleet mielessä ajatusta, että mummo hoitaisi ainakin vuoden pari pieniä (3kpl) lapsosiamme. Ehkä mahdollisesti jopa ilmaiseksi. Koska Kela kuitenkin maksaisi kodinhoitotukea, on mielessä käynyt, että josko sille mummolle kuitenkin jotain maksaisi. Pientä muodollista korvausta 100-200euroa/lapsi. Ihan siis virallisia teitä, verot, yms. Meneekö liian monimutkaiseksi noin pienellä palkalla?? Mummo ei siis ole eläkkeellä eli ei saisi mitään rahaa mistään, jos jäisi kotiin.

Kelalle soitin, niin sanoivat että kotihoidon tukea ei voida maksaa suoraan mummolle, mutta muutakin olen kuullut. Eli miten teillä on näitä asioita hoidettu?

Meillä poika on hoidossa mummulla neljästi viikossa. Annamme hälle suoraan kotihoidon tuen eli 240€/kk. Musta on oikeus hänelle saada "palkkaa" jos mekin menemme töihin ja tienaamme.

En itse kyllä edes kehtaisi hoidattaa lapsiani (edes yhtä) äidilläni / anopillani ilmaiseksi. Vaikka hän itse vakuuttaisi sen olevan ok. Tiedän kuitenkin itse että yhdenkin hoitaminen käy työstä - ja olen sentään 30 v. - saati sitten useamman vilistäjän. Vaikka mummolla olisi aikanaan ollut monta lasta, on hän sentään ollut silloin (oletettavasti?) pari-kolmekymmentä vuotta nuorempi. On ihan eri asia olla paljon tekemisissä lastenlasten kanssa kuin hoitaa heitä koko päivän joka päivä!

Sinänsä tosi hienoa jos mummo haluaa lastenlapsia hoitaa! Ja sori, kirjoitus meni nyt aiheen vierestä mutta pisti silmään tuo "on mielessä käynyt että josko sille mummolle jotain maksaisi"... Itse maksaisin kotihoidon tuen suuruisen summan (ainakin), vaikka mummo kuinka kursailisi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Tuolla Kelan sivuilla lukee seuraavasti:
"Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla ... Lasten kotihoidon tuki maksetaan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka hoitaa lasta."

Eli tulkitsen tuon kyllä siten, että raha maksetaan HOITAJALLE?!

Yksityisen hoidon tukea voidaan maksaa suoraan mummolle, mutta Kela pidättää siitä vain verot ja muut eläke- yms. maksut te joudutte työnantajan ominaisuudessa maksamaan. Meillä on tuttava palkattu juuri näin. Se vaatii vähän vaivaa ja on myös haettaessa työläs, esim. päivähoidosta vastaava taho tarkistaa mummosi ja hoitopaikan sopivuuden lasten hoitoon.

voitte käyttää kotitalousvähennyksen eduksenne palkatessa hoitajan (eli mummun) kotiin. Sen voi käyttää suoraan palkkaan 60% tai omiin verovähennyksiin jolla saatte laskettua veroprosentin alas.

Alkuperäinen kirjoittaja palkka??:
Ehkä mahdollisesti jopa ilmaiseksi.

Tää pisti silmään, kun sain käsityksen että mummo jäisi kotiin - mistä? Töistä? Eli hän vaihtaisi palkkatyön ilmaiseen tai vähintään puoli-ilmaiseen lastenhoitotyöhön? Onko hän muuten todella varakas, vai meinaatteko että hän elää 100-200 x2/kk? (tai mistä mä tiedän jos teillä on vaikka 4 lasta/sisko, sillonhan summa nousee mutta niin nousee työmääräkin)

En ikimaailmassa kehtais edes omalle äidilleni ehdottaa tuollaista diiliä. Johan se on kertaalleen yhden lapsisatsin hoitanut ja kasvattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Tuolla Kelan sivuilla lukee seuraavasti:
"Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla ... Lasten kotihoidon tuki maksetaan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka hoitaa lasta."

Eli tulkitsen tuon kyllä siten, että raha maksetaan HOITAJALLE?!

Huoltaja ja hoitaja on eri asia. Lapsen huoltaja on äiti, isä tai muu henkilö, joka on virallisesti kirjoihin merkattu hänen huoltajakseen (esim. jos biologiset vanhemmat ovat kuolleet tms.). Hoitaja voi sitten olla kuka tahansa, joka hoitaa lasta kun vanhemmat ovat töissä tai muissa menoissa. :)

Mä tekisin niin että antaisin sen kotihoidontuen mummolle käteen.
Onko mummo siis jäämässä ihan kokonaan pois töistä siksi että hoitaisi lapsia? Kannataisko hänen vaikka jäädä vuorotteluvapaalle (jos mahdollista) niin saisi "palkkaa" sen 60% palkastansa vai paljonko se nyt oli, ja sitte lisäksi vaikka ne teidän kotihoidontuet?

Itse en kehtaisi ilmaiseksi hoidattaa lapsiani kenelläkään jatkuvasti, varsinkaan jos toinen jää palkkatyöstään pois sen takia.

Kannattaa myös huomata se seikka, että jos mummo jää pois palkkatyöstä hoitamaan lapsianne, niin hänelle ei kerry eläkettä, jollei hänelle makseta rehellistä palkkaa. Yleensä mummot ovat siinä iässä, että sillä palkkatyöllä on erittäin suuri merkitys, kun hän aikanaan jää viimeistään 65-vuotiaana eläkkeelle.

Jos olisin vastaavassa tilanteessa, niin hakisin kodinhoidon tukea ja maksaisin hänelle vielä vähän ekstraa, joka maksettaisi hänelle virallisesti palkkana. Palkkakuluja saa tosiaan vähentää verotuksessa. Esimerkkkilaskelmilla näkee, että paljonko se konkreettisesti oikein on. Lisäksi mummon kuuluu saada syödä, joten kannattaa huomata se, että yksi ruokailija on perheessä enemmän päiväsaikaan. Toisaalta, jos mummo tekee ruoat (sinä ostat ja panet jääkaappiin, josta mummo ottaa ruokatarvikkeet ja tekee ne ruoaksi asti), niin minä ainakin olisin siitä ilosta valmis maksamaan vaikka 150 e/kk ekstraa, koska inhoan ruoanlaittoa!

Tuo vuorotteluvapaapointti oli hyvä. Kannattaa hänen kysyä työnantajaltaan, miten työpaikalla suhtaudutaan vuorotteluvapaaseen, jolloin mummo saisi pientä korvausta poissaolovuodelta.

Yhteistyössä