Lapset keskenään kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylihuolehtivako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ylihuolehtivako

Vieras
Koi seitan nyt mahdollisimman lyhyesti selittää tapahtumat.. Eli tyttäreni(9v) meni koulukaverinsa luokse yökylään( jonka luona on aikaisemminkin yökyläillyt), vanhempia en sen tarkemmin tunne,mutta tytöt on ooleet paljon tekemisissä muutenkin ja minulla oli ihan turvfallinen olo kun tyttö yökylään lähti. Annoin kyllä ohjeeks tytölle että jos ikinä mitään tulee niin aina voit tulla kotiin on kello mitä vian. Soitat vain ovikelloa niin kyllä yölläkin joku herää varmasti,kun hän ei tahtonnut avaimia mukaan ottaa. Oli sovittu että tytöt saavat käydä koululla diskossa,mutta klo 21 pitää kotona olla. Tyttöni laittoi minulle tekstiviestillä 21.3kaveri ei suostu läteen vieläkään kotiin ja hän ei tahdo enään olla, mie sitten soitin tutulle valvojalle diskoon ja käskin passiittaa tytöt pois. Tässä vaiheessa jo mietin että olisisn käskennyt tytön kotiin. Klo 23.30 soi ovikello tosi kovasti ja kun unenpöpperöissäni ovelle pääsin oli tyttö sielä 25aseteen pakkasessa, ilman hattua ja hanskoja itki hysteerisenä aivan jäässä olevana. Hän oli koittannut soittaa minulle mutta en ollut herännyt tähän ja sitten oli akku loppunut. Kun he olivat menneet kaverin luokse diskosta ei siellä ollutkaan ketään kotona. Vanhemmat olivat lähteneet juhlimaan. Kotona oli ollut vain lappu asiasta ja ilmoitus että tulevat aamuun mennessä. Tyttöni jok aon tottunut siihen että aikuinen on iltasin ja öisin paikalla oli kai joutunnut jonkinlaiseen pakokauhuun ja käynnyt tivaamaan aikuista paikalle, loppujen lopuksi oli tullut kaverilta vain ohjeeks epainu kotiisi.
Mie olin aivan järkytynyt että ihan oikeesti voiko joku jättää 8 ja 9v tytöt keskenään noin vain? Minulle ei tuollaienn tulisi ikinä mieleeni ja mielestäni tosi törkeetä oli myös etä heillä oli vastuu myös tytöstäni.. Kun asiaa koitin toisen äidin kanssa selvittää tuli luuria korvaan. Mutta sanokaas nyt muut reagoinko liikaa ja ylisuojelen lastani?

Outoa... En missään nimessä jättäisi omaa lastani tuollaiseen paikkaan tai tilanteeseen, missä ei ole aikuista kotona!! 8-9 -vuotiaat on tosiaan liian pieniä olemaan keskenään yötä!!!!

Mulla on kaveri joka on neljän lapsen yh-äiti ja vanhin lapsista on 12v. ja nuorin 6-7v. tällä hetkellä.Ja tämä äiti on jättänyt lapsensa jo pari vuotta viikonloppuisin keskenään kotio kun on ite lähtenyt baariin eikä joka kerta ole edes aamulla tullut kotio vaan vasta päivällä.Hän on sitä mieltä että ovat sen ikäsiä että pärjäävät keskenään hyvin.Entäs sitten kun tapahtuu jotain?Kuka sielä on auttamassa?Ei kukaan.Tyttäreni meni heille yöksi ja tämän äiti piti olla kotona koska sanoin etten muuten päästä.Likka soitti illalla ennen kymmentä että tuu äiti hakemaan ja tämä mun kaveri oli lähteny baariin.En ikinä jättäisi omia lapsiani yksin kotio noin pitkäksi aikaa.2h on vissiin pisin aika mitä ovat olleet päineen kotona.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2007 klo 11:42 vieras kirjoitti:
Mulla on kaveri joka on neljän lapsen yh-äiti ja vanhin lapsista on 12v. ja nuorin 6-7v. tällä hetkellä.Ja tämä äiti on jättänyt lapsensa jo pari vuotta viikonloppuisin keskenään kotio kun on ite lähtenyt baariin eikä joka kerta ole edes aamulla tullut kotio vaan vasta päivällä.Hän on sitä mieltä että ovat sen ikäsiä että pärjäävät keskenään hyvin.Entäs sitten kun tapahtuu jotain?Kuka sielä on auttamassa?Ei kukaan.Tyttäreni meni heille yöksi ja tämän äiti piti olla kotona koska sanoin etten muuten päästä.Likka soitti illalla ennen kymmentä että tuu äiti hakemaan ja tämä mun kaveri oli lähteny baariin.En ikinä jättäisi omia lapsiani yksin kotio noin pitkäksi aikaa.2h on vissiin pisin aika mitä ovat olleet päineen kotona.

...ei tosiaan noin voi tehdä eikä ole mikään mielipideasia. Puhu kaverillesi viimeistään nyt, että jos ei lopeta niin sun on pakko tehdä lastensuojeluilmoitus :o .

Ymmärrettävää että tarvitsee joskus omaakin aikaa, mutta kyllä hänen täytyy joku aikuinen järjestää tällöin katsomaan lasten perään.

Et ylisuojele lastasi missään nimessä. Tuon ikäisten lasten yksin jättäminen on edesvastuutonta ja vielä yö aikana. Minä olen 6-v lapsen yh-äiti ja en ole koskaan roskapussin vienti aikaa kauemmaksi jättänyt lastani yksin ja ei kyllä jäisikään, kaverin kanssa oli 10 min kun kävin alakerran kiskalla ja soittivat perään koska tulen, vaikka olin ollut vasta muutaman min pois ja tiesivät misssä olen. Otan lapseni mukaan vaikka kampaajalle jos tarve vaatii,en jätä yksin ja eikä mummi asu lähellä. En missään tapauksessa lupaa koskaan lapseni kavereita meille, jos minun jätettävä ne keskenään. Enkä anna lapseni lähivuosina yökyläillä kavereiden luona jos en voi olla 100% varma vanhemmista. Vaikka lapset kuinka haluaisi.Meillä ollu lapseni 6-v lapsi kerran yökylässä ja se riitti tämän lapsen osalta, lapsessa ei vika vaan vanhemmissa, sovittiin, että tyttö tulee kotiin lauantai aamuna klo 10, jotta pääsemme omille asioille niin kaverin vanhemmat eivät olleetkaan kotona eikä vastanneet puhelimeen ja mitään selitystä asialle ei tullut, joten siinä meni meidän arvokas kahdenkeskinen puuhailu ja ostos päivä tyttäreni kanssa pilalle, kunnes ilta kuudelta sitten soittivat et voi tulla kotiin. Minä en yksinhuoltajana kykene käsittämään miksi pariskuntien pakko väkisin lähteä ulos illalla jollei sovittua hoitajaa, en minäkään lähde enkä kerjää ketään hoitajaksi. Jos niin pidän sanani. Lapsista tälläinen tuntui kamalalta. Että kannattaa harkita tarkkaan näitä vierailuja minkä ikäisen kanssa tahansa. Jos minä yh olisin tehnyt näin minut olisi leimattu hulttioksi. Kuka tahansa voi sivilisäätyyn tai sos.asemaan katsomatta olla näin ajattelematon kokemukseni mukaan, jollei omaa tervettä järkeä.

Et ylireagoi missään nimessä!!!
Minä en jättäis tuon ikäisiä yksin kotiin moneksi tunniksi ja vielä illalla tai yöllä.

Kertomasi tapaus ei takuulla ole ainoa...ja paljon jätetään varmasti vieläkin nuorempia lapsia kotiin yksikseen kun vanhemmat lähtevät viihteelle...SURULLISTA.

Yhteistyössä