Lapset mummille hoitoon 2-3viikoksi. Sopiva "ruokaraha" korvaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sujut molemminpuolin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sujut molemminpuolin

Vieras
Ensi kuusta mies joutuu työnsä puolesta väliaikaisesti matkustelee ympäri Suomea, ja minullakin on työvuorot niin sekaisin,,,
Ajatuksena olisi, että veisimme lapset mummille hoitoon 2-3viikoksi arkipäiviksi. Asumme erittäin lähellä toisiamme, joten kouluun on mummilta ihan saman pituinen.
Kysymys on, että mikä olisi 3 lapsen ruokakulut siltä ajalta? Iät ovat 8v, 9v ja 12v. Mitenkään isoruokaisia eivät ole mutta tietysti esikoinen(poika) syö vähän enemmän kuin pienemmät.
Isovanhemmat eivät varmastikaan rupea laskemaan lasten ruokakuluja, mutta kun nyt on kyseessä 2-3viikon "täyshoito" niin kyllä se varmasti nostaa heidän ruokakuluaan ainaskin muutama sadalla? Ja ihan mielellään maksettaisi ne rahat, ihan jo heidän pienet eläkkeen takia.

Kyllä mä tossa tilanteessa maksaisin hoitopaikastakin, en vain ruuasta. Vaihtoehtona ei ole että isovanhemmat tulisivat teille ja kävisit itse kaupassa? 150€/vko vois olla minimi. Vanhoilla ihmisillä on kuitenkin vaivaa kun kantavat ruokaa kaupasta ja laittavat sitä normia enemmän.

No kyllä tuo 150 e/viikko kuulostaa tosi paljolta, kun ei nyt kuitenkaan sukulaisille mitään kaupallista palveluhintaa ruveta maksamaan. Tuskin lapset noin paljon syö eikä isovanhemmat noin paljon edes ottaisi vastaan. Kuulostelepa vähän, mitä mieltä he ovat. 100-200 e ehkä tarjoaisin.

Kai sä itse tiedät miten lapsesi syövät? Vie perustarvikkeet itse mukanasi (maidot, leivät, puurot, murot, hedelmät, mitä teillä nyt syödäänkin) parin päivän välein ja loput+hoitomaksu rahana.

Itse ajattelin, että yhteensä 300e korvaisi ruuat koko hoito ajalta. Viikonloppuna tietysti ollaan normaalisti kotona, eli mummilla söisivät niinkuin arkisin joka sisältäisi aamupala, välipalat(koulupäivän jälkeen) ruokailu ja iltapalat.
Mitään varsinaista hoitorahaa eivät ota. Mies on ulkomaalaista syntyperää, ja lastelasten hoito on heille enemmänkin oikeus kuin velvollisuus.

Me ostettiin mun vanhemmille reilun 200euron kylpyläloma kiitokseksi kolmen viikon lähes jokapäiväisestä hoidosta..varmaan saman olisin antanut rahana jos siihen olisin päätynyt.

Mulla menee n 400€ ruokaan kuukaudessa koko porukalle.
Jos haluaisin itsekin syödä jotain ja ruokkia lapset vielä viikon loppuna ja viimeisenä viikkona, niin ei mitenkään olisi varaa tuollaisiin 450€ korvauksiin.
Enkä kyllä mitenkään ymmärrä miten lasten ruokiin sellaisia summia sais kulumaan (jos tekee itse perus raaka-aineista eikä tuhlaa mihinkään eineksiin)

Mulla menee n 400€ ruokaan kuukaudessa koko porukalle.
Jos haluaisin itsekin syödä jotain ja ruokkia lapset vielä viikon loppuna ja viimeisenä viikkona, niin ei mitenkään olisi varaa tuollaisiin 450€ korvauksiin.
Enkä kyllä mitenkään ymmärrä miten lasten ruokiin sellaisia summia sais kulumaan (jos tekee itse perus raaka-aineista eikä tuhlaa mihinkään eineksiin)

Onko sulla kolme tuonikäistä lasta?

Vähän nuoremmat: 7,8 ja 10

No niin. Sitten ei voi verrata. 12v poika syö paljon enemmän kuin esim. 10v tyttö. Lisäksi perusruoka-aineet ovat eri perheille erilaisia. Eli sinänsä hassua nyt lähteä heti lähteä ihmettelemään ja vetämään eineskorttia pöytään jos toisilla kuluu enemmän rahaa ruokaan (takaan sen että kuluisi teilläkin jos rahaa olisi varaa laittaa siihen enemmän).

Mutta kuten sanoit niin kohtuuton on tuo 450e summa isovanhempien kolmen viikon hoidosta. Pari sataa riittää mainiosti. Tai sitten sopiva määrä ruokakasseja.

• Tykkää
Reactions: rops
Meillä pojat 14 v, 11 v ja 7 v, rahaa ruokakauppaan menee noin 150 € per viikko (sisältää myös hygienia- ym. jutut). Toisin sanoen ap:n tilanteessa itse maksaisin varmaankin 100 € per viikko, lapset kuitenkin syövät viikonloppujen ruuat kotona, ja ainakin meillä tuohon 150 €:oon sisältyvät luonnollisesti myös meidän kahden vanhemman ruuat.

Meillä isovanhemmat ei kyllä mitään rahaa ottaisikaan. Tunuisi muutenkin aika oudolta, kun samaa perhettä ollaan. Toki ap:n tapauksessa, jos isovanhemmat hyvin pienituloisia, voi toki olla ihan ok. Toisin enemmänkin matkalta vaikka matkamuistoja tuliaisiksi.

Paitsi toki voisin antaa isovanhemmille rahaa, että antavat lapsille viikkorahat ja jos mahdollisesti tarvitsee uusia vaatteita tai muita tavaroita, niin sitä varten jotain varalle.

Yhteistyössä