Lapset ovat ilkeitä toisille :/!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
Esikoinen kävi pyörällä kauppaan. Niin kaupassa pojat nauroivat ja kiusasivat sen, siksi kun hänellä ollut päällä suojaliivi, siksi kun pimeä jo on ja en uskalla päästä pyörällä lasta jos ei minkälaista liivia olisi. On se aika ikävä kun joka kerta pitäisi selittää täällä vaikka ja mitä ettei lapselle jää pahaa mieli...Miksi lapset jaksavat olla noin ilkeitä toisille...huoh :ashamed:.

Sehän on fiksua tuo liivin käyttö. Jostain ne lapset oppii tuon käytösmallin että pilkataan toisen pukeutumista, kypärää tms. Jokaisen aikusen ja vanhemman tulis kattoa peiliin ja aatella millasta mallia antaa.

jos sun lapsi tuosta vetää herneen nenään niin eikö olisi aika kasvattaa lapsillesikin jo vähän selkärankaa, äidistä puhumattakaan. Miten se sinun äitisi niitä sinun palleroitasi kasvattaa :)

Sehän on fiksua tuo liivin käyttö. Jostain ne lapset oppii tuon käytösmallin että pilkataan toisen pukeutumista, kypärää tms. Jokaisen aikusen ja vanhemman tulis kattoa peiliin ja aatella millasta mallia antaa.

Niin näköjään jostain oppivat, kun näitä kiusajija tuntu täälläkin pienessä paikassa aivan liika. Toista lasta kiusavat koulussa ja jopa kouluntaksissa, haukkuvat koko matkan rotaksi. Ajattelin kun tämäkin ei loppu, niin meen ensi kerralla pihalle odottamaan taksia ja se kuka haukku saa kuulla pian, kun olin jo yhteydessäkin vaikka ja mihin, ei se kiusaaminen näköjään loppu. Lähiaikoina meillä vielä muuto tiedossa, kun yks talo valmistuu ja oikein pelottaa miten isoissa paikoissa, siellä varma vielä enemmän kiusataan toinen toista.

Ehkä sinun kannattaisi opettaa lapsiesi pitämään omia puoliaan :)
Aina ei ole hyvä aikuistenkaan puuttua pikku nahinaan mutta tosiaan kuten jo sanottu selkärangan kasvattaminen ei olisi pahaksi ;) Ja älä nyt käsitä väärin mutta eihän tuo nyt niin paha "kiusaaminen ole" opeta lapselle miksi sitä pidetään ja opeta lapsesi sanomaan suunsoittajalle miksi sitä pitää päällään. Aina ei vaan kannata hymyillä kauniisti ja ottaa kaikki paska niskaan vaan perustella miksi tekee tai pitää jotakin ja tiedä vaikka seuraavan kerran suunsoittajallakin olisi se liiivi päällään :)

Ehkä sinun kannattaisi opettaa lapsiesi pitämään omia puoliaan :)
Aina ei ole hyvä aikuistenkaan puuttua pikku nahinaan mutta tosiaan kuten jo sanottu selkärangan kasvattaminen ei olisi pahaksi ;) Ja älä nyt käsitä väärin mutta eihän tuo nyt niin paha "kiusaaminen ole" opeta lapselle miksi sitä pidetään ja opeta lapsesi sanomaan suunsoittajalle miksi sitä pitää päällään. Aina ei vaan kannata hymyillä kauniisti ja ottaa kaikki paska niskaan vaan perustella miksi tekee tai pitää jotakin ja tiedä vaikka seuraavan kerran suunsoittajallakin olisi se liiivi päällään :)

Kyllä mä selitän ja paljon, mutta jos on valmiksi arka ja ujo lapsi, niin se voi olla hankala hänelle käsitellä.

Täällä ekaluokkalaisille jaettiin liivit ja pyydettiin käyttämään koulumatkoilla. Muksu käyttää, mutta joka aamu joku luokkakaveri irvailee ja haukkuu. Olen perustellut lapselleni miksi niitä käytetään ja hän on sitä mieltä että kiusaajat ovat tyhmiä kerran eivät tajua käyttää.

Kyllä mä selitän ja paljon, mutta jos on valmiksi arka ja ujo lapsi, niin se voi olla hankala hänelle käsitellä.

No sano sille kersallesi suoraan niinkuin asiat on, pitääkö mielummin liiviä pimeässä jotta näkyy ja ei kuole ja jää autonalle vai mielumminko tapattaa ittensä kunhan vaan näyttää trenditietoiselta ja ei näy pimeässä.
Mitä sitä faktoja kiertelemään.
Tiedä vaikka arkajalkakin oppisi asian ja oppisi sen jopa sanomaan kiusaajilleen ;)

Täällä ekaluokkalaisille jaettiin liivit ja pyydettiin käyttämään koulumatkoilla. Muksu käyttää, mutta joka aamu joku luokkakaveri irvailee ja haukkuu. Olen perustellut lapselleni miksi niitä käytetään ja hän on sitä mieltä että kiusaajat ovat tyhmiä kerran eivät tajua käyttää.

Minä olen hiljentäny esim lapsen vyösituinta irvistelleen. Perustelin miksi sellasta turvavälinettä 6v käyttää ja että on todella tyhmää haukkua asiaa joka voi pelastaa hengen. Meni suu suppuun eikä sen koommin mitää sanonu. Lapselle perustelen nämä asiat turvallisuudella ja sillä että me vastaamme hänen asioistaan. Maalla käyttää liiviä pimeällä ja haluaa sellasen tännekin kaupunkiin. Kypärä on päässä pyöräillessä ja tietää että se on fiksua suojata ainoansa eikä mitenkään hävettävää. Sillä on kyllä selkärankaa ja osaa puolustautuakin. Aralle ja ujollekin sen oppiminen on tärkeä asia Milanna. Korviakin on kaksi, toisesta sisään ja toisesta ulos. Ei tarvi edes kuunnella jos joku alkaa irvailla.

Ikävää että tuollaista suun soittoa tapahtuu mutta koska sitä tapahtuu kaikkialla ja ainakin joskus ihan kaiiille meistä, niin olisi hyvä opettaa sille lapselle ettei ihan kaikesta kannata ottaa itseensä. Voit opettaa lapselle itsevarmuutta ja tapoja joilla voi vastata ilkkujalle ja alleviivata lapselle että lapsi on se henkilö joka on oikeassa käyttäessään liiviä.Toki vanhemmalle voi aina kertoa jos tälläistä tapahtuu.

Niin näköjään jostain oppivat, kun näitä kiusajija tuntu täälläkin pienessä paikassa aivan liika. Toista lasta kiusavat koulussa ja jopa kouluntaksissa, haukkuvat koko matkan rotaksi. Ajattelin kun tämäkin ei loppu, niin meen ensi kerralla pihalle odottamaan taksia ja se kuka haukku saa kuulla pian, kun olin jo yhteydessäkin vaikka ja mihin, ei se kiusaaminen näköjään loppu. Lähiaikoina meillä vielä muuto tiedossa, kun yks talo valmistuu ja oikein pelottaa miten isoissa paikoissa, siellä varma vielä enemmän kiusataan toinen toista.

Rakennatteko taloa Helsinkiin ? Täällä on kyllä niin paljon eri taustasia lapsia joka koulussa että eivät ainakaan sen takia erotu joukosta.

Nuo irvailijat on varmaan niitä, jotka kävelee tai pyöräilee tuolla säkkipimeässä ilman heijastimia ja valoja ja on vain ajan kysymys milloin jäävät auton alle. Ei tuolla pimeydessä näe pimeitä kulkijoita!!!

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että voin suositella että menet itse aamulla ennen koulun alkua puhuttamaan tätä rotaksi-haukkujaa. Itse kiusasin (ala-asteella) luokkalaistani ja eräs aamu oli vihainen äiti koulun portilla odottamassa mua ja piti kovasanaisen puhuttelun: eipä käynyt mielessäkään kiusata enää sen jälkeen. :D

Päiväkodin menoa nähneenä tuntuu siltä, että lapsilla on verissä jokin alkeellinen vaistonvarainen ilkeys, joka putkahtaa pintaan, kun lapset stressaantuvat. Oman ikävän olon parantamista?

Täh, miksi valitetaan, miten ilkeitä lapset ovat toisilleen. Hehän vasta opettelevat elämää ja sosiaalisuutta. Sen sijaan enemmän ihmetyttää, miten monet aikuisetkin vielä ovat ilkeitä toisilleen, esim. palstalla. Esim. toista saa sanoa läskiksi, "koska se on". Jne.

Miksi puolustelette kiusaajalapsia? Eikö toisten lasten kiusaaminen esim. Heijastinliivin käytöstä (joka on tosi hyvä asia) olekaan väärin? Näinkö opetatte omille lapsillennekin?

[QUOTE="Lilli";30424850]Miksi puolustelette kiusaajalapsia? Eikö toisten lasten kiusaaminen esim. Heijastinliivin käytöstä (joka on tosi hyvä asia) olekaan väärin? Näinkö opetatte omille lapsillennekin?[/QUOTE]

mun mielestä pitää oppia että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiusaaminen,ei maailmasta lopu ikinä vaikka miten jotkut yrittäisivät parantaa maailmaa. En jaksa alituista narinaa ja uhriksi ja marttyyriksi heittäytymistä. Ei kiusaaminen tietty oikein ole, mutta realismia on, että sitä on ja tulee aina olemaan ja pitää vaan oppia pääsemään yli.

mun mielestä pitää oppia että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiusaaminen,ei maailmasta lopu ikinä vaikka miten jotkut yrittäisivät parantaa maailmaa. En jaksa alituista narinaa ja uhriksi ja marttyyriksi heittäytymistä. Ei kiusaaminen tietty oikein ole, mutta realismia on, että sitä on ja tulee aina olemaan ja pitää vaan oppia pääsemään yli.

Näinkö opetat lapsillesikin? Entä jos omat lapsesi ovat kiusaamisen kohteena?

[QUOTE="Lilli";30424887]Näinkö opetat lapsillesikin? Entä jos omat lapsesi ovat kiusaamisen kohteena?[/QUOTE]

no joku vakava kiusaaminen on,eri juttu, mutta tavallista suunsoittoa jokainen joskus joutuu kuuntelemaan ja voi sanoa aikuinen, että tosi tyhmää on sanoa noin. Mutta joo, opetan, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No näin mulle on opetettu ja yritin aina olla välittämättä. Ja ei mua kukaan koskaan huomannut. Opettajat näki vai hiljaisen ja kiltin tytön. Mutta ei se kiusaaminen loppunut. Nyt aikuisena ajattelen että olis ollut parempi välittää, huutaa rumasti takasin ja tapella. Ainakin jotain olis tapahtunut eikä mun olis tarvinnut hyväksyä kiusatun ja alistetun osaa.

Valitettavasti monet lapset ovat huonojen ja tunnevammaisten vanhempien kasvattamia, ja kiusaavat toisia lapsia. Tuolta kiusaamiselta on lienee mahdoton täysin välttyä, aina joukosta löytyy vähintään se yksi, joka kiusaa muita.

[QUOTE="...";30425037]Valitettavasti monet lapset ovat huonojen ja tunnevammaisten vanhempien kasvattamia, ja kiusaavat toisia lapsia. Tuolta kiusaamiselta on lienee mahdoton täysin välttyä, aina joukosta löytyy vähintään se yksi, joka kiusaa muita.[/QUOTE]

Tämä on täysin totta! Tärkeämpää on se, miten muut lapset ja lasten vanhemmat suhtautuvat kiusaamiseen. Usein paha kiusaaminen tarttuu toisiin lapsiin, lopulta esim puolet luokasta on yhden lapsen kimpussa. Lapsille voi opettaa, että kiusaaminen on väärin. Mutta se on aikuisten tehtävä ja siihen voi omalla esimerkillään vaikuttaa.

Yhteistyössä