Onko tämä ihminen mielestänne henkisesti terve? Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Ei ole todellakaan tuollaisella ihmisellä kaikki inkkarit kanootissa. Ja joo, voi kuulostaa kamalalta, mutta omia lapsiani en ikinä altistaisi tuollaiselle henkilölle ja hänen käytökselleen. Mä pistäisin välit poikki kyseiseen ihmiseen (tietysti vaikea asia, jos kyseessä esimerkiksi oma äiti). Kaikkea ei tarvitse sietää.

Pakko olla samaa mieltä. Jotenkin kuvittelen, että ap:n äidin hoitoonsaaminen on lähes poissuljettu vaihtoehto...ja tuo fiilis tuli ihan tuosta ap:n aloitustekstistä. Hänen äitinsä tuskin ikinä myöntää olevansa millään lailla sairas, vaikka kuka sanoisi mitä. Siitä syystä välimatkan ottaminen kuulostaa ainoalta vaihtoehdolta. Kuka nyt haluaisi omia lapsiaan altistaa samoille kokemuksille, kun on itse lapsena kokenut?

Ja pyydän anteeksi, koska kuulostan ikävältä, mutta tärkeissä asioissa pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja lakata hakkaamasta päätään seinään. (Kirjoitukseni olisivat voineet olla itseäni varten myös).

Kuulostaa ihan mun äitipuolelta. Joten en olekaan hullu, vaan muutkin tuomitsee tuollaisen käyttäytymisen, mielenkiintoista. Minun syyksi on nimittäin omassa tapauksessani laitettu kaikki.

Vain puoliso tietää rankimmat kuviot. En ole pariinkymmeneen vuoteen kutsunut häntä äidiksi, joten käytän tässäkin nimeä mummo. Ihmeellisintä tässä on se, että mummo on julkisesti hyvin kunnioitettu ihminen, hän hyysää vieraita ja omia mielellään, tosin vastapalvelukseksi pitäisi saada kiitosta ja ylistystä. Hän tekee asioita muiden puolesta kysymättä ja hermostuu jos kukaan ei häntä siitä runsaasti kiittele.

Kirjoitan tätä nyt ensimmäistä kertaa "paperille". Veljeni perhe on ollut iloinen saamastaan lastenhoitoavusta, mummo siis tarjoutuu itse ottamaan lapset lähes päivittäin hoitaakseen, veli puolisoineen on saanut paljon omaa aikaa. Mutta vähän väliä hän tilittää minulle puhelimessa, miten vittumaista on hoitaa aina muiden kakaroita. Tai hän tekee ruokaa ja kutsuu kaikki jäsenet syömään, ja sitten valittaa minulle puhelimessa, miten hän joutuu aina tekemään kaikki. Emme ikinä pyydä mitään ja autamme kotitöissä, mutta silti.

Kotiini hän ei ole tullut koskaan siivoamaan tms. Olen joskus ollut niin räjähtämispisteessä, että olen pannut kovan kovaa vastaan ja tehnyt selväksi, ettei minuun kosketa tai elämääni puututa. Ehkä hän on siitä "säikähtänyt" vähän ja ei puutu kotini hoitoon. Selän takana haukkuminen on tietysti eri asia, mutta vieraana hän täällä käy.

Pelkäsin kauan että jos hankin omia lapsia, alan vihaamaan heitä. Mutta nyt kun aviomieheni on saanut minut uskomaan, että olen ihan hyvä ihminen, olen uskaltanut raskautua. Suhteemme on todella hyvä ja lämmin.

Jos olemme mummon kanssa jossain vieraisilla, ja joku kyselee raskaudestani innoissaan, hän vetää naaman heti norsunv---lle ja rupeaa murjottamaan tai koettaa vaihtaa puheenaihetta.

Hyvinä päivinä unohdan nämä asiat ja huonoina yritän kieltäytyä ajattelemasta niitä. Pelottaa kyllä vähän itseänikin, että mitäs jos synnytys laukaisee minussakin jonkun hirviön.

Nyt päätin kirjoittaa tämän asian auki, koska sain taas märästä rätistä naamalle, mummo oli juorunnut yksityisasioitani kylällä ja sain kuulla niistä muilta. Laitoin viestin, että älä kerro niitä asioita eteenpäin, me itse päätämme kenelle kerromme. Tiedän tästä viestistä nousevan kunnon sodan, mutta asia suretti ja vihastutti minua tosi paljon. Menneiden kokemusten perusteella mummo räjähtää kohta naamalle ja rupeaa haukkumaan minua veljilleni. Tehty mikä tehty, en jaksa aina olla kiltisti ja hiljaa.

Veljeni puolisolle hän on ollut kerran niin vittumainen, että tiedän heidän katkaisevan välit mummoon mikäli vielä näin tapahtuu. Mutta samalla kun mummo haukkuu heitä, hän mielistelee poikaansa ja miniää (monimutkaista) ja leikkii ns. alamaista, koska hän on vaan tälläinen ja miniä on sentään kaupunkilaisperheestä jne. Koettaa puhua kirjakieltä ja leikkiä fiksumpaa kuin oikeasti onkaan, lopputulos on lähinnä naurettava.

¨minä uskon kaiken minkä kirjoitat. Miehelläni on myös ollut erittäin vaikea lapsuus, mutta selvitti lukion huippuarvosanoin, vaikka yötkin meni nukkumatta. Muutenkin elämässään menestynyt hyvin. Ei olla juuri anopin kanssa missään tekemisissä ja asuukin 500km päässä eli käydään vierailulla n. 2 kertaa vuodessa ja silloinkin yövytään ihan muualla. Soittaa joskus miehelle, ehkä kerran kuussa, mutta muuten pidetään tarkoituksella etäisyyttä. Suosittelen teillekin. Ei tuollaisella mummolla mitään tee ja hoitoon ei saa, ennen kuin on niin sekaisin, että joutuu pakkohoitoon. meillä anoppi joutui kun sekosi yksi pääsiäinen ihan totaalisesti ja yritti jo vahingoittaa toisia ja itseään. Itse oli sekoamassa tuon ihmisen takia ja vielä kahden pienen lapsen äiti. yritin auttaa, käydä kylässä , hoitaa lapseni ja viihdyttää anoppiani koko äitiys- ja hoitovapaani. sitten tajusin, että ei tässä ole mitään järkeä kun aina kuitenkin vaan sai haukut ja syytökset ym. Nyt ollaan 4v menty hiljaiseloa ja minun elämäni on helpottunut todella. samoin mieheni ja lasteni. lapset kyllä näkevät mummoa ja tykkäävät mummosta.

Suosittelen teille tekemään samoin kuin me!

Varmaan ihan hyvä kirjoittaa asioista. Joskus tietyt jutut selkiintyvät, kun ne kirjoittaa ylös. Voisit kirjoittaa itseäsikin varten ihan vaan paperille niitäkin juttuja mitä et voi tänne laittaa.

Tosi arvattavaa, että äitisi auttelee myös. Siinä on juuri se huono puoli, että apua vastaanottamalla voi tehdä itsensä alttiiksi huonostikohtelulle. Jos esimerkiksi järjestää lastenhoitoasiat niin, että on äidistään riippuvainen joko työ- tai vapaa-aikana, niin silloin täytyy konflikteja vältelläkseen esim. pitää suunsa supussa silloinkin kun olisi tarvetta sanoa jostakin.

Kannattaa miettiä valmiiksi asiat niin, ettei tarvitse turvautua tulevaisuudessa äitiisi, vaikka se joskus olisikin helpointa ja edullisinta (se on parasta varmaankin myös tulevalle lapselle). Samoin on henkilökohtaisista asioista juttelun laita. Pitää olla muita ihmisiä kenelle kertoa luottamukselliset asiat. Kun tiedät ettei äitiisi voi luottaa, niin vastuu kertomisistasi asioista on sinulla.

Ihan itkettää sen tytön kohtalo.
En varmaan pystyisi antaa anteeksi vaan olisin katkera enkä olisi väleissä. siis ei ole terve mutta kuka meistä on? meidän yhteiskunta ihannoi rahaa ja palkkatyötä.

Monissa tutuissa ihmisissä on joitaiin piirteitä tuosta äidistäsi.
Esim. mies on lapsuudessa joutunut nousta joka aamu, arkena ja pyhänä aikaisin töihin.
Appi on ollut isä,, jota on toteltava tai tulee selkään.
anoppi kutsuu lapset lapsineen syömään ja samalla huokailee ja vittuilee kun pitää tehdä ruokaa.
Ja valitettavasti moni äiti kadehtii tytärtään ja syyttää tätä jos oma elämä on jäänyt elämättä tai ei ollut selainen kuin olisi halunnut.

Sinuna varoisin tuota ihmistä, koska sinua on alistanut lapsena eikä noita veljiä.

On ihme, ettei kukaan meistä lapsista ole henkisesti sairastunut vielä... edes minä, jonka piti olla seuraava suvun mielisairas (isän puolelta löytyy skitsofreenikko).

Kai mä odotan sitä seuraavaa kohtausta, jolloin veljenikin tajuavat, että en pysty taistelemaan yksin. Toisaalta olen onnellinen, etteivät veljeni ole joutuneet samanlaisen piiskaamisen kohteeksi.

Ruoka on minulle edelleen lohtu, sen tiedostan, mutta olen omaksunut terveemmät elintavat hiljalleen. Painoa on yhä liikaa, mutta onneksi mieheni hyväksyy makkarani ja antaa minulle tunteen, että olen ihan oikea ihminen, selväpäinenkin vielä.

Tuntuu, että joudun käymään tätä läpi nyt vieläkin enemmän, koska odotan vauvaa syntyväksi pian. Tiedän, etten saa lohtua mikäli sitä kaipaan jos vauva-aika on hirveän raskas, mutta toivoisin vain, että edes kerran mummo kysyisi, miten vauva voi.

Ei kannata odottaa että äitis välittäis lapsesta, ikävä kyllä. Toivottavasti miehesi puolustaa sinua eikä ole passiivinen nöyristelijä.
Voi olla että äidilläs ollut itsellä hyvin vaikea ja traumaattinen lapsuus, yhdellä samaan tyyliin käyttäytyvällä, jonka tiedän, oli ollut. Se ei tokikaan ole puoluste teoille. Synnytykset on voineet laukaista psykoosin, mutta siihen aikaan ei ole apua ollut saatavilla...ja vielä maaseudulla, pitänyt olla kulisiit kunnossa ulospäin.
Etäisyyttä kannattaa pitää.

hei,
olen jo muutaman vuoden käynyt terapiassa selviämässä omassa tapauksessa isäni huonosta kohtelusta, vähättelystä, haukkumisesta yms yms. (lista on pitkä). äitini kuoli jo 15v sitten ja olen aina siitä asti yrittänyt parantaa välejä isääni tai edes tulla hänen kanssaan sen verran toimeen, että lapsillani olisi isoisä. mutta nyt en enää tätä tee. tein vaikean päätöksen melkein vuosi sitten kun päätin, että isä ei ole mikään isä eikä nän ollen tarvitse tytärtä eivätkä minun lapseni tarvitse tuollaista isoisää!

Yhteistyössä