Minullakin on ikävän naapuritädin leima otsassani kieltäessäni lapsia onnettoman pienellä pihamaalla pomppimasta kasvien päällä tai potkimasta palloa parkkipaikalla.
Olen keskustellut alun alkaen vanhempien kanssa pyytämällä luvan saanko kieltää ja saanut myös luvan kieltää. Olen neuvotellut lasten kanssa nätisti, ettei palloa heitellä kaivuutyön aikana syvään hiekkakuoppaan kun se voi sortua ja lapsi sanan mukaisesti tukehtua jäädessä hiekkakasan alle.Tai ettei kasvisuojia saa repiä, vaikka ne olisivat kuinka pulkkamäen vieressä ja pulkka menisi vahingossa sinne päin. Jnejne. Olen ehdottanut lapsille sopuisasti uusia leikkejä. Olen pyytänyt koskemaan teräviin kiviin, joihin voi lyödä päänsä jnejne. Vuosikausia koetin olla oikein kiva naapurin täti, joka pärjää lasten kanssa. Perheet vaihtuivat ja marmattavat mammat pyörivät kiduttamassa minua lastenhoidon rasitteista, kuuntelin ja tarjosin kahvit, mutta jukoliste, sitten en enää jaksanut. Olimme mieheni kanssa kolanneet lumet patalaiskojen perheiden tieltä, että saavat kärrättyä vahinkonsa eteenpäin ja jaksaneet ihailla niitä pallonaamoja,. Siedetty trullivaiheet latomalla ojennettuihin koreihin karkkeja, ostettu joka halvatun vessapaperirulla leirikoulua varten ja tuettu milloin minkäkin harrastuksen kirpparitapahtumia. Ja niin minä päätin ryhtyä käyttämään ääntäni, että saan ne pirulaiset muualle. Huudan niin lujaa kuin jaksan ja oikein nautin, miten mammat ahdistuneena toljottavat minua ja isukit tulevat huutamaan ovelleni kuinka olen inhottava. On ihme, että nyt minut huomataan, mutta yhtäkään kertaa en saanut kiitosta myönteisestä asenteestani. Joten heitän vastakyssärin, että mitä sinä olet tehnyt naapurina ansaitaksesi naapurin äijän huudot lastenne niskaan? Kieltäydyn uskomasta perheesi olevan ihan niin viaton kuin täällä väität.Koeta miettiä sopuisampi ratkaisu kuin täällä ehdotetut hyäkkäävät ideat.
Suurin osa ihmisistä tajuaa lasten leikit ja metelin, mutta ei sitä jos ei uskota mitä aikuinen kieltää.Aikuisillakin on oikeus asua taloyhtiöissä ja tulla demokraattisesti huomioiduksi yhtiön asukkaana. Tämä unohtuu lapsiperheiltä tosi usein, että elämää on muuallakin.