Lapset pelkäävät naapuria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "susu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"susu"

Vieras
Eli pihapiirissämme (8 perheen rivarikompleksi) asuu perheellinen mies kuka käy huutamassa pihapiirin muille lapsille (miehen omat jo 14v ja 19v) milloin mistäkin. Hän käyttäytyy huutaessaan niin pelottavasti ja uhkaavasti lapsia kohtaan että minkään perheen lapset eivät enään uskalla olla ollenkaan omalla pihalla. Olen kasvotusten pyytänyt ko miestä, että lopettaisi lapsille huutamisen ja tulisi reilusti puhumaan meidän vanhempien kanssa jos lapsemme aiheuttavat harmia jostain syystä. Lapsemme tietävät myöskin pihan säännöt ja noudattavat meidän vanhempien avulla niitä.

Kysymys kuuluukin, että miten saisimme miehen lopettamaan lasten terrorisoinnin, onko siihen mitään keinoa vai pitääkö tätä vaan sietää tai muuttaa pois???

Naapurit tekevät yhdessä kirjallisen ilmoituksen taloyhtiön hallitukselle, allekirjoitukset kaikilta mukaan. Jos taas lapset tekevät järjestyssääntöjen vastaisia tekoja, niin lapsille puhuttelu.

Laita lapset ulos ja mene itse myöskin sinne. Pysyttele vähän sivummassa jottei naapuri heti huomaa sinua mutta jos hän alkaa mesuamaan lapsille hyökkää paikalle keskustelemaan kanssaan. Näin viestit lapsille että puolustat heitä suoraan tarpeen tullen ja samalla saat selvitettyä naapurinkin kanssa asiat. Voipi nolostua kun joutuukin heti keskustelemaan eikä selviä tilanteesta kuten on tottunut selviämään.

Lapset ovat iältään 7-12 vuotiaita. Hän huutaa lapsille äänekkäästä leikkimisestä, siitä että leikkivät liian lähellä hänen terassiaan, lumivalleilta ei saisi laskea pyllymäkeä, pallolla ei saa leikkiä mitään pihalla koska heidän ikkunansa voi mennä rikki, leluja ym voi jäädä pihalle ja olla hänen tiellään kun hän kulkee pihan poikki, ei halua lapsia pihaan koska vanhemmat eivät pidä "omia kersoja kurissa"....

Eli siis sinun tai naapurien muksuja ei saa komentaa jos tekevät pahoja :O
Antaa hajottaa paikat vaan kaikessa rauhassa ja marssitaan muksujen vahnempien tykö kahvittelemaan ja rupattelemaan kuinka kiva kun pihakin on nyt hajotettu ja toivotaan ettei pikku Liisaa sattunut.

Jos lapset leikkivät taloyhtiön yhteisellä pihalla, niin asia ei hänelle kuulu. Ottakaa vanhemmat yhdessä tiukka linja. Isät asialle ja yhteistintamana juttelemmaan miehen kanssa. Jos ei auta, niin kirjallinen ilmoitus hallitukselle.

Laita lapset ulos ja mene itse myöskin sinne. Pysyttele vähän sivummassa jottei naapuri heti huomaa sinua mutta jos hän alkaa mesuamaan lapsille hyökkää paikalle keskustelemaan kanssaan. Näin viestit lapsille että puolustat heitä suoraan tarpeen tullen ja samalla saat selvitettyä naapurinkin kanssa asiat. Voipi nolostua kun joutuukin heti keskustelemaan eikä selviä tilanteesta kuten on tottunut selviämään.

Olen puhunut naapurin kanssa ko tilanteista, niinkuin aloituksessa kerroin. Lapset tietävät että tartumme asioihin ja puolustamme heitä, tottakai. Olen ollutkin todistamassa tällaista huutotilannetta kun ovi oli auki terassille ja menin heti pihalle katsomaan mitä tapahtuu. Sanoinkin miehelle että eiköhän nyt riitä. Mies lähti tuhisten sisään.

Suomalaisella on toi oma reviiri aika lailla pyhä asia, joten tietenkään lasten ei pitäisikään leikkiä lähellä naapurin terassia, tai leikkiä pallolla paikassa jossa autot tai ikkunat voivat mennä rikki. Mutta jonkin verran tietysti pitää lastenkin leikkejä sietääkin, tosin siis ei minunkaan mielestä siinä oman rivarinpätkän ikkunan alla. Noin isot osannevat leikkiä rakennuksesta vähän kauempanakin.

Ehkä tutustuminen auttaisi? Yhteinen grillisunnuntai kunhan tästä lumet sulavat? Lapset voisivat olla myös avuksi ärtyisälle naapurille?

Ota videokameraa ja kuvaa tätä huutoa(hullua), uhkaa lähettää isännöitsijälle video, tai jos uhkailu on tosi pahaa niin poliisille!!
Tee selväksi ettei yksi äijänkuvatus koko pihaa terrorisoi, mitäs tään miehen kumppani tuumaa? Vai onko ihan miehensä kynnysmatto?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28140031:
Ota videokameraa ja kuvaa tätä huutoa(hullua), uhkaa lähettää isännöitsijälle video, tai jos uhkailu on tosi pahaa niin poliisille!!
Tee selväksi ettei yksi äijänkuvatus koko pihaa terrorisoi, mitäs tään miehen kumppani tuumaa? Vai onko ihan miehensä kynnysmatto?

ainut vaan että kääntyy kuvaajaa vastaan tämä sillä toi ei kelpaa todisteeksi kun on salaa kuvattu

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28140031:

Asiaa sekoitta tilanne, että miehen asunto ei ole meidän taloyhtiötä, vaan ovat rakentaneet meidän pihalle paritalon toisen perheen kanssa. Heillä ei ole osuutta eikä arpaa pihaan, ainoastaan läpikulkuoikeus. Siksi ilmoitus hallitukselle tms ei auta asiaa, sillä meistä kaikista perheistä on jompi kumpi vanhempi hallituksessa. Minä olen meidän perheen puolesta.
Kun miehelle asiasta puhuin, sanoin myös että ensi kerralla kun lapsille huutaa, en jätä asiaa enään siihen. Nyt emme vain enään tiedä mitä tehdä kun sama jatkuu. Yksi naapureistani on ottanut yhteyttä lastensuojeluun ja kysynyt neuvoja sieltä. Vastausta odotamme.
Miehen kumppani on ihan ok, päiväkodin johtaja vielä, mutta ikävä kyllä mielenvikaisen miehensä tossun alla.

[QUOTE="harmaa";28140023]Eli siis sinun tai naapurien muksuja ei saa komentaa jos tekevät pahoja :O
Antaa hajottaa paikat vaan kaikessa rauhassa ja marssitaan muksujen vahnempien tykö kahvittelemaan ja rupattelemaan kuinka kiva kun pihakin on nyt hajotettu ja toivotaan ettei pikku Liisaa sattunut.[/QUOTE]

Ilkeilyhän se kannattaa. En kuule täältä kyselis jos ongelma olis meidän pikku kullannupuissa :D... Näiden vuosien aikana ei ole yhtäkään oksaa puskasta katkennut tai mitään muutakaan tapahtunut joten täysin aiheetta purkaa lapsiimme omaa paskaa oloaan. :)

[QUOTE="susu";28140051]Asiaa sekoitta tilanne, että miehen asunto ei ole meidän taloyhtiötä, vaan ovat rakentaneet meidän pihalle paritalon toisen perheen kanssa. Heillä ei ole osuutta eikä arpaa pihaan, ainoastaan läpikulkuoikeus. Siksi ilmoitus hallitukselle tms ei auta asiaa, sillä meistä kaikista perheistä on jompi kumpi vanhempi hallituksessa. Minä olen meidän perheen puolesta.
Kun miehelle asiasta puhuin, sanoin myös että ensi kerralla kun lapsille huutaa, en jätä asiaa enään siihen. Nyt emme vain enään tiedä mitä tehdä kun sama jatkuu. Yksi naapureistani on ottanut yhteyttä lastensuojeluun ja kysynyt neuvoja sieltä. Vastausta odotamme.
Miehen kumppani on ihan ok, päiväkodin johtaja vielä, mutta ikävä kyllä mielenvikaisen miehensä tossun alla.[/QUOTE]

Jaa tää olikin taas tämmöinen sunnuntaiprovo.

Teoreettisesti mahdoton tilanne Suomessa, että joku, ohhoh, ykskaks rakensi talon toisen pihalle.

Minullakin on ikävän naapuritädin leima otsassani kieltäessäni lapsia onnettoman pienellä pihamaalla pomppimasta kasvien päällä tai potkimasta palloa parkkipaikalla.

Olen keskustellut alun alkaen vanhempien kanssa pyytämällä luvan saanko kieltää ja saanut myös luvan kieltää. Olen neuvotellut lasten kanssa nätisti, ettei palloa heitellä kaivuutyön aikana syvään hiekkakuoppaan kun se voi sortua ja lapsi sanan mukaisesti tukehtua jäädessä hiekkakasan alle.Tai ettei kasvisuojia saa repiä, vaikka ne olisivat kuinka pulkkamäen vieressä ja pulkka menisi vahingossa sinne päin. Jnejne. Olen ehdottanut lapsille sopuisasti uusia leikkejä. Olen pyytänyt koskemaan teräviin kiviin, joihin voi lyödä päänsä jnejne. Vuosikausia koetin olla oikein kiva naapurin täti, joka pärjää lasten kanssa. Perheet vaihtuivat ja marmattavat mammat pyörivät kiduttamassa minua lastenhoidon rasitteista, kuuntelin ja tarjosin kahvit, mutta jukoliste, sitten en enää jaksanut. Olimme mieheni kanssa kolanneet lumet patalaiskojen perheiden tieltä, että saavat kärrättyä vahinkonsa eteenpäin ja jaksaneet ihailla niitä pallonaamoja,. Siedetty trullivaiheet latomalla ojennettuihin koreihin karkkeja, ostettu joka halvatun vessapaperirulla leirikoulua varten ja tuettu milloin minkäkin harrastuksen kirpparitapahtumia. Ja niin minä päätin ryhtyä käyttämään ääntäni, että saan ne pirulaiset muualle. Huudan niin lujaa kuin jaksan ja oikein nautin, miten mammat ahdistuneena toljottavat minua ja isukit tulevat huutamaan ovelleni kuinka olen inhottava. On ihme, että nyt minut huomataan, mutta yhtäkään kertaa en saanut kiitosta myönteisestä asenteestani. Joten heitän vastakyssärin, että mitä sinä olet tehnyt naapurina ansaitaksesi naapurin äijän huudot lastenne niskaan? Kieltäydyn uskomasta perheesi olevan ihan niin viaton kuin täällä väität.Koeta miettiä sopuisampi ratkaisu kuin täällä ehdotetut hyäkkäävät ideat.

Suurin osa ihmisistä tajuaa lasten leikit ja metelin, mutta ei sitä jos ei uskota mitä aikuinen kieltää.Aikuisillakin on oikeus asua taloyhtiöissä ja tulla demokraattisesti huomioiduksi yhtiön asukkaana. Tämä unohtuu lapsiperheiltä tosi usein, että elämää on muuallakin.

[QUOTE="susu";28140051]Asiaa sekoitta tilanne, että miehen asunto ei ole meidän taloyhtiötä, vaan ovat rakentaneet meidän pihalle paritalon toisen perheen kanssa. Heillä ei ole osuutta eikä arpaa pihaan, ainoastaan läpikulkuoikeus. Siksi ilmoitus hallitukselle tms ei auta asiaa, sillä meistä kaikista perheistä on jompi kumpi vanhempi hallituksessa. Minä olen meidän perheen puolesta.
Miehen kumppani on ihan ok, päiväkodin johtaja vielä, mutta ikävä kyllä mielenvikaisen miehensä tossun alla.[/QUOTE]

Siis teidän toluyhtiö on myynyt-vuokrannut maan mihin on saanut rakentaa paritalon?
Käsitinkö oikein?
Sitten kannattaa rakentaa aita väliin missä menee tontin rajat, ja sanoa muksuille että aidan sisäpuolella voivat tehdä mitä haluavat mutta ulkopuolelle ei asiaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;28140073:
Siis teidän toluyhtiö on myynyt-vuokrannut maan mihin on saanut rakentaa paritalon?
Käsitinkö oikein?
Sitten kannattaa rakentaa aita väliin missä menee tontin rajat, ja sanoa muksuille että aidan sisäpuolella voivat tehdä mitä haluavat mutta ulkopuolelle ei asiaa ;)

Siis taloyhtiö :D eihän nää sormet taivu krapuloissaan :D

[QUOTE="hmh";28140063]Jaa tää olikin taas tämmöinen sunnuntaiprovo.

Teoreettisesti mahdoton tilanne Suomessa, että joku, ohhoh, ykskaks rakensi talon toisen pihalle.[/QUOTE]

Anteeksi, taisin yliarvioida palstalaisten oman järjenkäytön... :).
Aika luonnollista ettei kukaan ole meidän pihalle YKSKAKS rakentanut paritaloaan :D. En käsittääkseni ole niin myöskään missään vaiheessa väittänyt????? Silti ko asunnossa asuu tällainen ikävä ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs;28140073:
Käsitinkö oikein?

Näin meillä onkin, mutta eipä auta asiaa.

No kyllä täällä joka talo on lupien kanssa rakennettu ja saa seisoa sillä paikalla millä seisoo. Onkohan sitten jäänyt pikkurouvalta itseltään hoksaamatta että se naapurin talon alue ei ookaan hei meidän pihaa...

Muutenkin pistää miettimään mimmoisia taloyhtiön lapset mahtaa tosiaan olla kun on pakko talon kupeessa leikkiä vielä tuossa iässä...

Alkuperäinen kirjoittaja ilkeä naapurin täti vastailee;28140065:
Minullakin on ikävän naapuritädin leima otsassani kieltäessäni lapsia onnettoman pienellä pihamaalla pomppimasta kasvien päällä tai potkimasta palloa parkkipaikalla.

Olen keskustellut alun alkaen vanhempien kanssa pyytämällä luvan saanko kieltää ja saanut myös luvan kieltää. Olen neuvotellut lasten kanssa nätisti, ettei palloa heitellä kaivuutyön aikana syvään hiekkakuoppaan kun se voi sortua ja lapsi sanan mukaisesti tukehtua jäädessä hiekkakasan alle.Tai ettei kasvisuojia saa repiä, vaikka ne olisivat kuinka pulkkamäen vieressä ja pulkka menisi vahingossa sinne päin. Jnejne. Olen ehdottanut lapsille sopuisasti uusia leikkejä. Olen pyytänyt koskemaan teräviin kiviin, joihin voi lyödä päänsä jnejne. Vuosikausia koetin olla oikein kiva naapurin täti, joka pärjää lasten kanssa. Perheet vaihtuivat ja marmattavat mammat pyörivät kiduttamassa minua lastenhoidon rasitteista, kuuntelin ja tarjosin kahvit, mutta jukoliste, sitten en enää jaksanut. Olimme mieheni kanssa kolanneet lumet patalaiskojen perheiden tieltä, että saavat kärrättyä vahinkonsa eteenpäin ja jaksaneet ihailla niitä pallonaamoja,. Siedetty trullivaiheet latomalla ojennettuihin koreihin karkkeja, ostettu joka halvatun vessapaperirulla leirikoulua varten ja tuettu milloin minkäkin harrastuksen kirpparitapahtumia. Ja niin minä päätin ryhtyä käyttämään ääntäni, että saan ne pirulaiset muualle. Huudan niin lujaa kuin jaksan ja oikein nautin, miten mammat ahdistuneena toljottavat minua ja isukit tulevat huutamaan ovelleni kuinka olen inhottava. On ihme, että nyt minut huomataan, mutta yhtäkään kertaa en saanut kiitosta myönteisestä asenteestani. Joten heitän vastakyssärin, että mitä sinä olet tehnyt naapurina ansaitaksesi naapurin äijän huudot lastenne niskaan? Kieltäydyn uskomasta perheesi olevan ihan niin viaton kuin täällä väität.Koeta miettiä sopuisampi ratkaisu kuin täällä ehdotetut hyäkkäävät ideat.

Suurin osa ihmisistä tajuaa lasten leikit ja metelin, mutta ei sitä jos ei uskota mitä aikuinen kieltää.Aikuisillakin on oikeus asua taloyhtiöissä ja tulla demokraattisesti huomioiduksi yhtiön asukkaana. Tämä unohtuu lapsiperheiltä tosi usein, että elämää on muuallakin.

Miksi pilaat päiväsi huolehtimalla muiden lapsista? Jos hautautuvat hiekan alle, lyövät päänsä teräviin kiviin yms. niin anna olla. Vanhemmat huolehtivat, ja jos eivät huolehdi, niin ei ole sinulta pois. Ei kannata tehdä elämästään vaikeampaa kuin se on.

[QUOTE="susu";28140085]Näin meillä onkin, mutta eipä auta asiaa.[/QUOTE]

No eihän seukko teidän tontille sitten tule, antakaa huutaa. Valitettavaa mutta kerro lapsille että omalla tontillaan jokainen saa tehdä mitä haluaa, ja jos teillä lapset haluaa leikkiä heillä oikeus, jos ukko omalla tontillaan haluaa huutaa laulaa mitä tahansa,on hänellä siihen oikeus.

Järki hoi, älä jätä. Mitä ihmettä lastensuojelu tässä auttaa? Miettikää nyt hyvät ihmiset sopuisaa ratkaisua. Yhtä lailla naapurinne voi tehdä teistä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta tai uhkaavasta käytöksestä piha-alueellaan. Niin moni luulee, että valittamalla viranomaisille asiat ratkeaisivat. Ehditte elämään pitkään ennen kuin kukaan ylipäätään reagoi valituksiinne ja silloinkin viranomaisten on se pakko tehdä, vaikka muihin toimepiteisiin ei ryhdyttäisikään. Siinä samalla tuhlaatte jonkun hädänlaisen lapsen avun saamista, koska viranomaisten aika menee teidän
kanssa läträtessä.

Mitäs , jos olisit vaan ystävällinen ja pyytäisit anteeksi olitpa kuinka oikeassa tahansa ja naapuri väärässä. Joskus ihmiset menevät siitä niin mykäksi ja säikähtävät sopuisuutta, joten hyvässä lykyssä kaunis käytöksesi voi antaa lapsillenne enemmän vapauksia kuin nyt uskoisit.

Olen miljoona kertaa miettinyt, etteivät vanhemmat todellakaan älyä ystävällisyyden päälle. He pilaavat lastensa mahdollisuudet vääränlaisella puolustustahdolla. Jos yksikin naapureistani olisi edes kerran sanonut, että kiva kun meidän lapset saavat kulkea sinun pihasi läpi olisin varmasti jatkossa kantanut ne lapset ja tunkenut vielä karkkipussin takataskuun.

[QUOTE="vieras";28140090]Miksi pilaat päiväsi huolehtimalla muiden lapsista? Jos hautautuvat hiekan alle, lyövät päänsä teräviin kiviin yms. niin anna olla. Vanhemmat huolehtivat, ja jos eivät huolehdi, niin ei ole sinulta pois. Ei kannata tehdä elämästään vaikeampaa kuin se on.[/QUOTE]

Aivan, olen nykyään samoilla linjoilla. Ennen olin se luotettava ihminen joka pelasti lapsia uimarannalla, ostoskeskuksissa ja maanteillä, kun nämä toilailivat ilman vanhempiaan milloin missäkin.

Sitten ajattelin että mitäs siitä sitten jos niille jotain tapahtuukin, evoluutiotahan se vain on. Valppaiden vanhempien lapset säilyy paremmin elossa.