Lapset, vaatteet ja imago (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äidin blogi

Aktiivinen jäsen
13.08.2014
1 149
4
38
Me ollaan täällä korpimaisemissa ,eli ei missään. Sopivan lähellä kuitenkin kaikkia merkkivaatteita, että posti löytää ne tänne.

Huomasin vain yhden seikan: olen itse kaksikieliseltä alueelta ja puen mielelläni lapseni merkkikamoihin( ostan alennuksista, jolloin ne maksavat yhtä paljon kuin HM uutena). Eli olen omaksunut "hienostelun" verenperintönä.

Mitä muiden lapset käyttävä kouluissa/ kerhoissa? En nimittäin halua antaa väärää kuvaa meistä, tärkein ei ole vaatteen merkki vaan esteettisyys ja lapsellisuus( käytänöllisyyttä myös). Huomasin myös, että paikallisessa HM:ssä ei ole samoja tuotteita kuin netissä kokoon 140 saakka ja sekin on syy miksi usein "turvaudun" merkkikamoihin. Niissä lapselliset kuosit ja muodot ovat aina sinne 150cm saakka.
Ostan myös kirppiksiltä, kun vastaan tulee jotain ohittamatonta (vaikka retroa :) )

Miten te muut puette lapsenne, tai millä periaatteella? Puetteko lapsenne imagonne jatkoksi? Eikö ole varaa pukea kuin haluaisi? Merkkaako vaattet mitään? Jos niin mitä? Millä ajatuksella valitsette lapselle vaatteet? Vai olisiko varaa kaikkeen, mutta haluatte olla kohtuullisia ja kierrättää kaiken?

Mä vältän sekä omassa että lasten pukeutumisessa ketjuliikkeitä, erityisesti noita ruotsalaisia. Varsinaisen luomu en ole valinnoissani, mutta jos myymälä saa uutistilaa lapsityövoima, ympäristömyrkky yms. jutuissa, se on boikotissa meidän perheessä. Mieluummin ostan vähemmän ja pesua kestäviä vaatteita kuin paljon ja nukkaisia.

Omia vaatteitanikin käytän vuosia. Lapset toki kasvaa, joten käyttöaika on lyhyempi, mutta pestäänhän noita vaatteita paljon ja käyttötunteja tulee :D Kierrätän eteenpäin joko kirppareilla tai lahjoittamalla. Seuraan merkkien vaihtumista melko vähän ja luotan hyviksi toteamiini merkkeihin. Noista olen valmis maksamaankin, mutta ei meillä mitään ökykalliita vaatteita ole. Keskihintaisia ehkä mieluumminkin. 5euron paitaa en millään usko kestävän kehityksen valinnaksi. Silloin on turha sanoa, että en mä tiennyt, että se on tehty lapsityövoimalla tai muuten työntekijää riistämällä. Ai mites sitten?

Mulle on tärkeää, että materiaali tuntuu hyvältä ja vaate miellyttää silmää. Nykyään tosin kysyn myös lasten mielipiteen, etenkin nuoremmalla on selvät sävelet siitä mitä haluaa pukea.

En kiinnitä huomiota merkkeihin ja pyrin ostamaan about kaiken käytettynä, siitä tulee onnistunut fiilis kun löytää jotain ihanaa halvalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183413:
Mitä muiden lapset käyttävä kouluissa/ kerhoissa? En nimittäin halua antaa väärää kuvaa meistä, tärkein ei ole vaatteen merkki vaan esteettisyys ja lapsellisuus( käytänöllisyyttä myös).

Toivottavasti et pohdi sitä, että opettajat tai kerhojen ohjaajat muodostaisivat teistä jonkin kuvan vaatteiden merkkien perusteella. Se on turhaa.

Meillä käytetään vaatteita. Mukavia ja kulutustakestäviä vaatteita. Merkkeistä en tiedä eikä kiinnosta. Teen lähes kaikki itse ja loput ostetaan.

Tosi fiksulta ap.kin kuulostaa että kyttää ja arvostelee jopa oikeen pohtii toisten lasten vaatteita. Toivottavasti et tuota asennetta tartuta lapsiisi.

[QUOTE="hoitaja";30183476]Toivottavasti et pohdi sitä, että opettajat tai kerhojen ohjaajat muodostaisivat teistä jonkin kuvan vaatteiden merkkien perusteella. Se on turhaa.[/QUOTE]

En. Mutta en halua olla jotakin mitä en ole, en halua viestittää olevani esim. varakkaampi kuin olen..

Vaatemerkit, joihin aina haksahdan ovat metsola, nosh ja alba baby.

Sitten kirpparit. Ja ostan kyllä, mistä en ole erityisen ylpeä HM:ltä kesämekkoja hintaan 4,95...mutta kun ne meillä menevät yleensä 2 tai useampia kesiä..niin hinta jää niin pieneksi per käyttäjä.

Yritän kyllä löytää eko vaihtoehtoja...mutta nekin ovat usein jossakin muualla tehtyjä, kuin euroopassa ja sekin herättää vähän kysymyksiä.
itse ostan Gudrun Sjödenin tuotteita..nekin aivan muualla tehty kuin ruotsissa...

Nolona kyllä myönnän, että olen vaatefriikki..ja senkin että tämä korostuu tuolla täysin suomenkielisissä ympyröissä.. En ole lainkaan ylpeä tästä turhamaisesta piirteestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183601:
En. Mutta en halua olla jotakin mitä en ole, en halua viestittää olevani esim. varakkaampi kuin olen..

Vaatemerkit, joihin aina haksahdan ovat metsola, nosh ja alba baby.

Sitten kirpparit. Ja ostan kyllä, mistä en ole erityisen ylpeä HM:ltä kesämekkoja hintaan 4,95...mutta kun ne meillä menevät yleensä 2 tai useampia kesiä..niin hinta jää niin pieneksi per käyttäjä.

Yritän kyllä löytää eko vaihtoehtoja...mutta nekin ovat usein jossakin muualla tehtyjä, kuin euroopassa ja sekin herättää vähän kysymyksiä.
itse ostan Gudrun Sjödenin tuotteita..nekin aivan muualla tehty kuin ruotsissa...

Nolona kyllä myönnän, että olen vaatefriikki..ja senkin että tämä korostuu tuolla täysin suomenkielisissä ympyröissä.. En ole lainkaan ylpeä tästä turhamaisesta piirteestäni.

Miksi sun täytyy tehdä siitä sitten numero? Ole mitä olet, kunhan olet sitä reilusti. Pahinta on tuo "olen niin turhamainen ja tuon sitä julki koko ajan muka anteeksipyydellen".

Mäkin ostan lapsille merkkivaatetta mutta ei mun tulisi mieleenkään lähteä sitä analysoimaan sitä.

• Tykkää
Reactions: idunnor ja Ciervo
Koska en tavoittele sillä mitään. Mikään muu ei ole niin ärsyttävää kuin leveily. Tai jotenkin asenne"olen parempi kuin te muut". En halua valita "asennetta".

Ja se nyt on mun tapani elää, analysoimalla ja pohtimalla. Ota tai jätä. Helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183634:
Koska en tavoittele sillä mitään. Mikään muu ei ole niin ärsyttävää kuin leveily. Tai jotenkin asenne"olen parempi kuin te muut". En halua valita "asennetta".

Ja se nyt on mun tapani elää, analysoimalla ja pohtimalla. Ota tai jätä. Helppoa.

Mutta etkö ymmärrä että juuri se puheeksiottaminen ja numerontekeminen niistä asioista on sitä leveilyä?

Muutenhan ne vaatteet on vain vaatteita lapsen päällä, merkistä huolimatta.

Ja analysoida toki saa. Ja ihan hyvinhän sinä sitä olet tuossa pohtinut juuri käytännöllisyyden ja ekologisuuden pohjalta. Mutta itse kaksikieliset juuret omaavana nousi karvat pystyyn (ja se varmaan oli tarkoituksesikin) että olet "oppinut hienostelun" siksi.

Siksi neuvonkin että jos/kun haluat näitä asioista pohtia niin, ja kun haluat välttää sitä "diivan" leimaa, niin tuollaiset kommentit ovat juuri niitä mitä kannattaa välttää.

No apua. Olen kai ymmärtänyt palstan väärin...ajattelin että täällä voi lörpötellä hyväntahoisesti asiasta kuin asiasta.

Olin ehkä väärässä?

Mutta se on totta että "meillä päin" on suuri "kielikulttuurinen ero" miten lapset puetaan ja mihin merkkeihin. Tämä jotenkin sumentaa oma ajatusta..toinen on ruotsinkielisessä hoidossa, jossa merkit tulevat vastaan jo kurahousissa ja toinen on suomenkielisessä koulussa, jossa silmään pistävää on "merkittömyys".. siksi hiukan tunnustelin ja yritin saada kokonaiskuvaa "yleisestä" ajatusmallista...

Esim. Koulun juhlassa lapset oli puettuna meandi tuotteeseen, kun taas hoidossa samainen vaate oli pienemmän lapsen "maalausessuna".. kyseessä eri perheet ja kielitausta.. että täällä on aika räikeä ero...

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183695:
No apua. Olen kai ymmärtänyt palstan väärin...ajattelin että täällä voi lörpötellä hyväntahoisesti asiasta kuin asiasta.

Olin ehkä väärässä?

Mutta se on totta että "meillä päin" on suuri "kielikulttuurinen ero" miten lapset puetaan ja mihin merkkeihin. Tämä jotenkin sumentaa oma ajatusta..toinen on ruotsinkielisessä hoidossa, jossa merkit tulevat vastaan jo kurahousissa ja toinen on suomenkielisessä koulussa, jossa silmään pistävää on "merkittömyys".. siksi hiukan tunnustelin ja yritin saada kokonaiskuvaa "yleisestä" ajatusmallista...

Esim. Koulun juhlassa lapset oli puettuna meandi tuotteeseen, kun taas hoidossa samainen vaate oli pienemmän lapsen "maalausessuna".. kyseessä eri perheet ja kielitausta.. että täällä on aika räikeä ero...

Miten niin me emme lörpöttele hyväntahtoisesti? Itse kysyit miten voi välttää antamatta tiettyä vaikutelmaa ja kun minä siihen vastaan niin se onkin ilkeästi sanottu. Miksi?

Missä täällä?

Puen lapset hyvälaatuisiin mielestäni nätteihin vaatteisiin.

En pidä M&I stä, Maxomorrasta enkä tuosta Metsolasta ulkonäön perusteella, mutta sain vauvalle yhden Virrelvallan bodyn, ja on kyllä tosi hyvän laatuinen ja muutenkin toimiva.

Pidän värikkäistäkin mutta enimmäkseen yksivärisistä vaatteista. Ulkovaatteissa mietin aina laatua, ja meillä saa ryömiä maassakin kaikilla kalliillakin vaatteilla.

Musta on aika naurettavaa ja jotenkin noloakin jos vauvalla tai pienillä lapsilla jotai hilfigeriä (en kyllä tiiä onko edes nykyään kallis vai luokitellaanko jo tavisjuttuihin...) tai vastaavaa. Hikipajatuotteita tietty ois kiva välttää ja henkalta ostankin nykyään harvoin mutta vaikka ostaisit jonkun paremman tuotteen niin mistä tiedät missä se puuvilla tuotettu ja varsinkin värjätty. Isomman ja koululaisen pukeutumiseen suhtaudun siinä mielessä eri lailla että yritän pukea lapseni mahdollisimman paljon huomiotaherättämättömän kivasti ja siististi. Tämä siksi että haluan edes tuolla pienellä alueella minimoida kiusaamisen riskin.Toki lapset itsekin saa sanoa mistä tykkää. Ja joojoo nille jotka sanoo että lapsi voi laittaa mitä vaan päälle kunhan vaan on hyvä itsetunto niin vastaan että ujon ja aran lapsen koulutie voi olla erilainen kuin suupaltin. Olen liian läheltä nähnyt monta todella surkeaa koulukiusaamista :(

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183695:

Eikö sellainen oikea maalausessu olisi maalausessuksi parempi :confused:

Aika usein lapset puetaan koulun juhliin ja kaverisynttäreille vaan joihinkin kivoihin, mukavaa materiaalia oleviin vaatteisiin, eli ei kyse ole siitä, että tuo Me&I olisi sen perheen mielestä jotenkin "hieno". Ehkä se vaate oli heistä vaan kivannäköinen. Nehän ovat usein värikkäitä ja monet vanhemmat tykkäävät retrohenkisistä vaatteista (ns. "uusretrosta").

Olen viettänyt aika paljon aikaa myös kaksikielisellä paikkakunnalla ja en ole huomannut mitään eroa helsinkiläiseen pukeutumistyyliin. Kaikki ovat käyttäneet aika tavallisia vaatteita, yksilöllisiä eroja toki on sen suuntaan mistä kukakin tykkää. Pikkukaupungeissa tosin ihmiset saattavat sinänsä olla kiinnostuneempia merkeistäkin, koska siellä on vähemmän tekemistä ja ihmiset vertailevat enemmän itseään muihin. Pikkukaupungeissa kun ollaan kiinnostuneempia muiden tekemisistä ja muiden elämistä.

Isomman ja koululaisen pukeutumiseen suhtaudun siinä mielessä eri lailla että yritän pukea lapseni mahdollisimman paljon huomiotaherättämättömän kivasti ja siististi. Tämä siksi että haluan edes tuolla pienellä alueella minimoida kiusaamisen riskin.Toki lapset itsekin saa sanoa mistä tykkää. Ja joojoo nille jotka sanoo että lapsi voi laittaa mitä vaan päälle kunhan vaan on hyvä itsetunto niin vastaan että ujon ja aran lapsen koulutie voi olla erilainen kuin suupaltin. Olen liian läheltä nähnyt monta todella surkeaa koulukiusaamista :(

Kiusaamista ei kyllä saa ehkäistyä pukemalla lapsen merkkivaatteisiin. Jos häntä muuten kiusattaisiin merkittömyydestä, niin sitten kiusataan vaikka niistä merkkivaatteista. Eihän kiusaaminen johdu siitä, että ihmisessä on jokin puute tai vika, vaan se johtuu siitä, että toiset haluavat kiusata.

En ole uskollinen millekään merkille. Ostan mikä miellyttää silmää ja hyvä hinta/laatu-suhde. Eli ns. merkkituotteita ostelen alesta, mutta myös ihan halpisketjuvaatteita, jos näyttävät kivoilta. Myös kirppiksiltä ja milloin mistäkin. Pääasia, että lapsilla on siistit ja ehjät vaatteet. Ja jos miellyttää silmää, niin aina parempi. En koe tarvetta kiillottaa imagoa eikä imago siis koe kolhujakaa halpisvaatteita käyttäessä. Tervettä järkeä saapi käyttää :)

Minä teen itse lähes kaikki vaatteet lapselle. Kun ostan niin ostan Tanskalaisia tai Ruotsalaisia merkkivaatteita. Henkkamaukka ja muuta halpismerkkejä en ole koskaan ostanut, haluan että vaatteet ovat hyviä, kestäviä ja kauniita.
Itselle ostan harvemmin mutta kun ostan ostan itsellekkin asiallisia merkkivaatteita mm. gerry Weberiä

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30183958:
Kiusaamista ei kyllä saa ehkäistyä pukemalla lapsen merkkivaatteisiin. Jos häntä muuten kiusattaisiin merkittömyydestä, niin sitten kiusataan vaikka niistä merkkivaatteista. Eihän kiusaaminen johdu siitä, että ihmisessä on jokin puute tai vika, vaan se johtuu siitä, että toiset haluavat kiusata.

Kateus aiheuttaa myös kiusaamista. Mun tyttärellä on tosiaan sekasin merkillisiä ja merkittömiä vaatteita, mutta usein kivan näköisiä ja siistejä. Hänellä on myös paljon kivoja hienoja leluja (barbitalo ym.) sekä harrastaa voimistelua ja olen selvästi huomannut, että häntä vähän nälvitään pihapiirissä. "Milja ei osaa tanssia" "Milja ei osaa kärrynpyörää hyvin" "Sulla on rumat vaatteet" Kaikkia näitä on kuultu!

Minä teen itse lähes kaikki vaatteet lapselle. Kun ostan niin ostan Tanskalaisia tai Ruotsalaisia merkkivaatteita. Henkkamaukka ja muuta halpismerkkejä en ole koskaan ostanut, haluan että vaatteet ovat hyviä, kestäviä ja kauniita.
Itselle ostan harvemmin mutta kun ostan ostan itsellekkin asiallisia merkkivaatteita mm. gerry Weberiä

Mulla oli yläasteella luokkakaveri jonka äiti teki hänelle lähes kaikki vaatteet. Oli aina parhaiten puettu kaikista, eikä tullut toista samanlaista vaatetta vastaan. Mielestäni tuo oli hienoa.

Minullekin äiti teetätti joskus housut, ja ne istui kuin nenä päähän. Ihan eri tavalla kuin mitkään kaupasta ostetut.

Pitäsi enemmänkin "harrastaa" ompelijalla teetettyä.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Mulla oli yläasteella luokkakaveri jonka äiti teki hänelle lähes kaikki vaatteet. Oli aina parhaiten puettu kaikista, eikä tullut toista samanlaista vaatetta vastaan. Mielestäni tuo oli hienoa.

Minullekin äiti teetätti joskus housut, ja ne istui kuin nenä päähän. Ihan eri tavalla kuin mitkään kaupasta ostetut.

Pitäsi enemmänkin "harrastaa" ompelijalla teetettyä.

Niin pitäisi ja varmasti saisi rahoilleen vastinetta. hmm..ehkäpä tuossa on myös ratkaisu siihen että saan lapseni "pysymään" lapsekkaana pitkään. Se on olut minulle yksi tärkeimmistä asioista. Vaikka hän on aika iso, pitkä ja selvästi tietoinen että keho on muuttumassa, hänkin haluaa näyttää lapselta. Olemme löytäneen "kultaisen keskitien", muutama ( minusta kamala, mutta riittävän lapsellinen) tuo monster high vaate on tullut ostettua. Vaikka, se sotii periaatteitani vastaan, en halua olla "disneyorja"...toisaalta, en halua myöskään jättää lastani sen kaiken "nuorisokulttuurin" ulkopuolellekaan. Teen kyllä itse vaatteita, mutta ihan liian vähän. Tiedän, että jälkikasvuni pitää eniten niistä vaatteista, jotka olen tehnyt..sillä ne on suunniteltu yhdessä..taskut, napit, pitsit...

Pitää kyllä nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä itse :) otetaanko naiset haaste ja kuvat myöhemmin? Vaikka parisen viikkoa aikaa? :popcorn:;)

Yhteistyössä