Lapsettomuus - "Ei tarkoitettu äidiksi"? Huh huh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxxxxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos puhdasta rahaa ajatellaan, pitää miettiä mikä on kenenkin tuottavuusennuste, keneen kannattaa valtion satsata. Onko todennäköisempää että alkoholistiperheen kuusi luomulasta tulevat nousemaan tuottaviin asemiin jossa maksavat synnytyksensä ja koulutuksensa, lapsilisiä unohtamatta takaisin, vai tuleeko heistäkin tulonsiirtojen nostajia jotka jäväät kauas nettomaksajan tavoitteesta.

Entäpä vastapuolen tilanne? Korkeasti koulutettu, tuottava pariskunta jotka ovat vähintäänkin hyvällä tiellä maksaessaan takaisin yhteiskunnalle aiheuttamaan kuluja, eivät saa luomusti lasta. He turvautuvat hedelmöityshoitoihin jotka maksavat valtiolle erinäisiä euroja toimenpiteistä riippuen. Lapsi syntyy, kasvaa, kouluttautuu, työllistyy, maksaa veroja saman verran kuin alkoholistiperheen kuusi lasta yhteensä kuukausittaisista tuistaan.

Kumpi on kannattavampaa yhteiskunnalle?

Jos puhdasta rahaa ajatellaan, pitää miettiä mikä on kenenkin tuottavuusennuste, keneen kannattaa valtion satsata. Onko todennäköisempää että alkoholistiperheen kuusi luomulasta tulevat nousemaan tuottaviin asemiin jossa maksavat synnytyksensä ja koulutuksensa, lapsilisiä unohtamatta takaisin, vai tuleeko heistäkin tulonsiirtojen nostajia jotka jäväät kauas nettomaksajan tavoitteesta.

Entäpä vastapuolen tilanne? Korkeasti koulutettu, tuottava pariskunta jotka ovat vähintäänkin hyvällä tiellä maksaessaan takaisin yhteiskunnalle aiheuttamaan kuluja, eivät saa luomusti lasta. He turvautuvat hedelmöityshoitoihin jotka maksavat valtiolle erinäisiä euroja toimenpiteistä riippuen. Lapsi syntyy, kasvaa, kouluttautuu, työllistyy, maksaa veroja saman verran kuin alkoholistiperheen kuusi lasta yhteensä kuukausittaisista tuistaan.

Kumpi on kannattavampaa yhteiskunnalle?

Arvostan!

No tuota, mun on pakko sanoa, että jos ei pysty tulemaan raskaaksi ilman apua silloin luonto ei ole tarkoittanut niin. En kuitenkaan ole hoitoja vastaan, mielestäni ne ovat tarpeellisia ja hyvä asia!
Jokainen ansaitsee tulla raskaaksi, no ei ehkä jokainen, pahimmat psykopaatit voisivat olla lisääntymättä, mutta kuitenkin.
Sama kuin luonto ei myöskään olisi tarkoittanut minua selviytymään synnytyksistäni, lääketiede onneksi kuitenkin auttoi siinäkin asiassa ja olen 2 kertaa selvinnyt kiperästä tilanteesta.

Hieman sama asia kuin ihmiset jotka julistavat etteivät ikinäikinäikinä voisi tehdä aborttia... Harvemmin heistä kukaan on ollut vaikka 15 vee raskaana, tai lasta ei ole jo raskausaikana todettu joko melkein kuolleeksi tai erittäin vaikeasti vammaiseksi... tai jotain muuta vastaavaa...
Se on niin hirveen helppo puhua kun ei ole itse joutunut vastaavaan tilanteeseen...
Niin se vaan on, toiset ovat niin hiton näköalattomia ja empatiaköyhiä...

hmmm... mitenkähän tässä minun tapauksessa asiaa menee? Eka lapsi saatiin maailmaan ivf-hoidolla ja toinen on tulossa ihan luomusti.
ps. en jaksanut lukea koko ketjua..

Hirveää puhetta täällä. Eiköhän se kuulu tähän sivistyneeseen kulttuuriin, että heikkoja hoidetaan ja sairauksia parannetaan ja ylipäätänsä ihmisten elämänlaatua yritetään parantaa. Luulenpa, että jos nämä muutamat luonnonvalinnasta paasaavat hieman miettisivät puheittensa eettisyyttä, voisi puna nousta poskille. Vetäkääpä oman läheisenne piuhat, jos toivo alkaa hiipua, tai laatikaa nyt hemmetti soikoon lista, että millainen ihminen saa biologisen jälkeläisen tuottaa.

No tuota, mun on pakko sanoa, että jos ei pysty tulemaan raskaaksi ilman apua silloin luonto ei ole tarkoittanut niin.

Minä en voinut tulla raskaaksi ilman apua, mutta vika oli (on) miehessäni. Eli tuolla logiikalla luonto on tarkoittanut minusta äidin mutta miehestäni ei isää. Nyt me kuitenkin olemme äiti ja isä :)

Taisit kyllä tarkoittaa tilannetta, että vika on naisessa. Mutta entä hänen puolisonsa? Minulla vaan ylipäätään aina särähtää korviin tuo "ei ole tarkoitettu" -perustelu, kun puhutaan pariskunnan lapsettomuudesta. Siinähän on kyse kahden henkilön yhteisestä lapsettomuudesta ja monesti vika on vain toisessa. Eikö silloin tämä toinen jossa ei ole fyysistä vikaa, ole yhtä lailla "tarkoitettu" vanhemmuteen kuin kuka tahansa, joka ei kärsi lapsettomuudesta?

Tämä vastaus ei siis ole kohdistettu juuri sinulle, vaan kaikille niille jotka jaksavat paasata "tarkoituksesta". Äh, selitin huonosti, toivottavasti joku tajusi.

Tuli vielä mieleen tästä "ei ole tarkoitettu" -teemasta, että miten jos synnytyksessä synnytys pysähtyy tai vauva jää jumiin ja vauvan sydänäänet alkavat heiketä, niin voidaanko tästä tulkita että vauvaa ei ole näiden "ei ole tarkoitettu" -ihmisten mielestä syntyväksi ollenkaan?

Minä en voinut tulla raskaaksi ilman apua, mutta vika oli (on) miehessäni. Eli tuolla logiikalla luonto on tarkoittanut minusta äidin mutta miehestäni ei isää. Nyt me kuitenkin olemme äiti ja isä :)

Taisit kyllä tarkoittaa tilannetta, että vika on naisessa. Mutta entä hänen puolisonsa? Minulla vaan ylipäätään aina särähtää korviin tuo "ei ole tarkoitettu" -perustelu, kun puhutaan pariskunnan lapsettomuudesta. Siinähän on kyse kahden henkilön yhteisestä lapsettomuudesta ja monesti vika on vain toisessa. Eikö silloin tämä toinen jossa ei ole fyysistä vikaa, ole yhtä lailla "tarkoitettu" vanhemmuteen kuin kuka tahansa, joka ei kärsi lapsettomuudesta?

Tämä vastaus ei siis ole kohdistettu juuri sinulle, vaan kaikille niille jotka jaksavat paasata "tarkoituksesta". Äh, selitin huonosti, toivottavasti joku tajusi.

Aivan, sanoin huonosti. Tarkoitin, että jos ei voi saada lasta (mies tai nainen) ilman apua, niin luonto ei ole niin tarkoittanut. Ei tarkoita kuitenkaan sitä etteikö luonto toiselle soisi lapsen, pariutuminen pitäisi vain hoitaa jonkun muun kanssa.
Tämä kuitenkin vain luonnon puolesta, ei tarkoita et mä ajattelisin et asian pitäisi olla noin :) Mut luonnollisestihan se menisi tuolla tavoin. Onneksi kuitenkin meillä on lääketiede.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23897769:
Tuli vielä mieleen tästä "ei ole tarkoitettu" -teemasta, että miten jos synnytyksessä synnytys pysähtyy tai vauva jää jumiin ja vauvan sydänäänet alkavat heiketä, niin voidaanko tästä tulkita että vauvaa ei ole näiden "ei ole tarkoitettu" -ihmisten mielestä syntyväksi ollenkaan?

Ehkä. Kuten jo aiemmin sanoin, niin tuskin luonto ois tarkoittanut muakaan synnyttämään (ensimmäinen hätäsektio, toinen kiireinen, toisessa selvis, ettei musta ois mahtunut lasta edes tulemaan), onneks kuitenkaan ei nykyään ole luonnosta kiinni enää vaan selvisin ja sain 2 ihanaa tytärtä :)

Mut jos nämä ois tapahtunut satoja vuosia sitten, luonto olisi tehnyt tehtävänsä valitettavasti. Lapsi olisi tarkoitettu syntymään, mutta naista ei synnyttämään. Jep, vaikea yrittää selittää ja nuo kaksi asiaa kumoavat toisensa :)

Tarkennan tähän nyt viel erikseen, että vaikka luonto ei olisi tarkoittanut jotain, se ei tarkoita etteikö kuitenkin kaikki olisi oikeutettuja lasta saamaan lääketieteen keinoin. Hyvä vain, ettei luonto määrää enää ihan kaikesta :P

[QUOTE="HUH HUH";23897622]Hirveää puhetta täällä. Eiköhän se kuulu tähän sivistyneeseen kulttuuriin, että heikkoja hoidetaan ja sairauksia parannetaan ja ylipäätänsä ihmisten elämänlaatua yritetään parantaa. Luulenpa, että jos nämä muutamat luonnonvalinnasta paasaavat hieman miettisivät puheittensa eettisyyttä, voisi puna nousta poskille. Vetäkääpä oman läheisenne piuhat, jos toivo alkaa hiipua, tai laatikaa nyt hemmetti soikoon lista, että millainen ihminen saa biologisen jälkeläisen tuottaa.[/QUOTE]

Ei kun "toivo alkaa hiipua", mutta kun toivo on mennyttä. Silloin toivoisin että läheiseni osaisivat puolestani tehdä sen päätöksen että piuha vedetään. Miksi kärsiä vielä lisää? Olen vahvasti hoitojen (niin hedelmöitys- kuin sairauksien-) kannalla, mutta siinä vaiheessa kun ihminen oikeasti tekee kuolemaa eikä toivoa ole, pitäisi mielestäni pystyä hoitohenkilökunnan sanoa perheelle/sukulaisille että nyt on se aika kun täytyy pyrkiä tekemään kaikkemme että potilaalla on paras mahdollinen olo ja loppu on nopea ja kivuton, ei niin että yritetään vielä kaikkemme, viimeisetkin kokeelliset oljenkorret ja pidennetään kivuliasta elämää päivällä tai kymmenellä, kunhan kidutaan sairaalassa ja kaikki on kokeiltu vaikka alusta saakka on tiedetty että se on hukkaan heitettyä aikaa, rahaa, energiaa ja kipua. Surullista :(

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23897769:

Se varmaankin tarkoittaa ettei naista ole tarkoitettu synnyttämään.. Eli siis antaa kuolla? Aika karua, vedetäänkö tosiaan raja sitten siihen miten hedelmöitys tapahtuu? Sen jälkeen saa lääketiede ottaa vallan?

Hauska sinänsä tämä "ei ole tarkoitettu", sitähän voi soveltaa ihan mihin tahansa. Jos puhutaan pelkästään lasten saannista, miten selitetään tarkoitus esim. alati väheneville siittiömäärille jotka vaivaavat länsimaisia miehiä (kuten joku aiemmilla sivuilla jo mainitsikin), mikä johtuu mm. erinäisistä hormonihäiritsijöistä, ympäristötekijöistä (esim. lisä- ja torjunta-aineet), äidin odotusaikaisesta tupakoinnista/passiivisesta tupakoinnista jne. jne.?

"Kaikella on tarkoituksensa." Aika uskonnollisväritteinen lausahdus? En pidä siitä. Sori. Terminaattori 2:sta lainatuin sanoin; luomme oman kohtalomme. Tai jotain sinnepäin..

Kaiken sen paskan jälkeen mitä on tapahtunut olen jotenkin yrittänyt jankuttaa itselleni että kaikelle on tarkoitus, tosin mikä,se ei ole vielä selvinnyt. Enkä todellakaan ole mikään uskovainen,en ole ikinä uskonut jumalaan ja viime vuosi vain vahvisti sen ettei jumalaa ole olemassakaan

Eihän tällä ajatusmallilla sektiotkaan ym.avustetut synnytykset ole tosiaan luonnollisia,joten miten moni lapsi ja äiti olisi kuollut muinoin synnytykseen?

Ihmisien,jotka eivät ole lapsettomuutta kokeneet on helppo sanoa "olisin hyväksynyt asian ja tyytynyt lapsettomuuteen". Mutta tosiasiassa kukaan ei tiedä miten olisi toiminut jos tilanteeseen olisi joutunut.Toivoisinkin että ihmiset miettisivät hieman ennen kuin suunsa avaisivat... Verorahoista puhuminen on minusta aika hassua,kun miettii vaikka miten paljon sossun luukulla kävijät,alkoholistit ym. elämäntavoilla itsensä sairastuneet niitä käyttävät...

Luulen, että he jotka painivat lapsettomuuden kanssa ja lukevat tätä ketjua eivät edes viitsi alkaa kommentoimaan koko asiaa tänne..

Olen pienen vauvan äiti ja äärimmäisen onnellinen että tällainen onni on minulle suotu niin en voi alkaa kuvittelemaan miltä se tuntuu jos painii lapsettomuuden kanssa ja sitten vielä tullaan sanomaan et sinua/teitä ei olla tarkoitettu vanhemmiksi koska näin luonto on päättänyt.

Voi hyvänen aika!!! Hain tietoa netistä luonnonmukaisista lapsettomuushoidoista ja eksyin tähän keskusteluun...toivon etten olisi eksynyt, sen verran pahamieli tuli kaikkea tuota lukiessa!

Olemme avopuolisoni kanssa yrittäneet lasta 4vuotta. Nyt keväällä "luovutimme" ja hakeuduimme kunnalliselle puolelle hoitoon, joidenkin mielestä siis nähtävästi tuhlaamme kaikkien muiden verovaroa :( Selvisi, että minulla on PCO. "Tauti" johon en milläänlailla voi itse vaikuttaa. Olen normaalipainoinen, syön monipuolisesti, liikun, en polta ollenkaan ja juon harvoin. En siis katso, että olisin itselleni tälläisen tuskan tietoisesti aiheuttanut...

Olemme hyvin toimeentulevia, itse olen lastentarhanopettaja. Nään päivittäin työssäni ihmisiä, joiden kyky kasvattaa lasta tai ylipäätään pitää huolta lapsesta on jotakin sanoinkuvaamatonta. Miksi tälläiset ihmiset ovat lapsensa "ansainneet"? Tai vielä karumpaa, miksi jotkut eivät ole ansainneet omia lapsia...

Olen vuosien varrella kerinnyt miettiä omaa kohtalonuskoani. Heikkoina hetkinä olen ajatellut, että lapsettomuudellani on jokin tarkoitus... ehkä minun "väkisellä" maailmaan haluamani lapseni on seuraava koulusurmaaja tai pilvenpiirtäjän räjäyttäjä... Tiedä häntä! Sen riskin olen nyt kuitenkin ottanut syömällä clomeja :)

Elämää on niin vaikea ennustaa. Ja vielä vaikeampaa on asettua toisen elämää ja elämänvalintoja arvostelemaan! En tiedä kuinka pitkälle olen hoidoissa valmis menemään, askel kerralllaan. En kuitenkaan voi arvostella kenenkään lapsettomuudesta kärsivän valintoja. Jokaisella on mielestäni oikeus nyky(!)yhteiskunnassa omiin valintohin.

Ystäväni, jolla on lapsia on minulle monesti sanonut, ettei hän voi kuvitellakaan meidän tuskaamme. Ja se jos mikä on totta! Ihmiset, joilla ei ole asioista omakohtaisia kokemuksia voivat mielestäni pitää "hienot" neuvonsa ja upeat arvomaailmasa omana tietonaan!!!

Lapsettomat, pidetään me kaikesta huolimatta lippu korkealla! Seistään reilusti omien valintojen takana, ajattelisivatpa muut mitä tahansa <3

[QUOTE="anna";23898845]Eihän tällä ajatusmallilla sektiotkaan ym.avustetut synnytykset ole tosiaan luonnollisia,joten miten moni lapsi ja äiti olisi kuollut muinoin synnytykseen?

Ihmisien,jotka eivät ole lapsettomuutta kokeneet on helppo sanoa "olisin hyväksynyt asian ja tyytynyt lapsettomuuteen". Mutta tosiasiassa kukaan ei tiedä miten olisi toiminut jos tilanteeseen olisi joutunut.Toivoisinkin että ihmiset miettisivät hieman ennen kuin suunsa avaisivat... Verorahoista puhuminen on minusta aika hassua,kun miettii vaikka miten paljon sossun luukulla kävijät,alkoholistit ym. elämäntavoilla itsensä sairastuneet niitä käyttävät...[/QUOTE]

Niinpä, kyllä mä PIKKASEN enemmän kuin mielelläni maksan veroja lapsettomuushoitoihin.

Monenmoista kommenttia mahtuu tähän ketjuun. Toivoisinkin nyt kaikkien luonnonvalintaa kannattavien kertovan kantansa ehkäisyyn ja vaikkapa sektioon. Jos luonto on tarkoittanut, että joku ei voi saada lapsia, eikä tällä perusteella voi hakea apua lapsettomuushoidoista, niin ehkäisettekö kuitenkin raskautta muuten kuin varmoja päiviä noudattamalla? Miten perustelette tämän? Mihin vedetään raja lapsettomuuden hoidossa? Jos raskaus on kiinni vain siitä, että munajohdin on tukossa ja se saadaan avattua yksinkertaisella toimenpiteellä, niin onko tämä yhtä huono juttu kuin inseminaatiohoidot tai keinohedelmöitys? Kommentit myös siitä, miksi luonto sallii narkkiäideille raskauksia, vaikka heidän kroppansa ei takuulla ole siihen tarkoitettu ja lapsikin saa kaupan päälle huumeriippuvuuden.

Niin kuin monesta muustakin asiasta, voi tästäkin sanoa, että helppo huudella, kun ei osu omalle kohdalle. Surullista, että noin moni ihminen ajattelee näin kapeakatseisesti ja kasvattaa kenties omatkin lapsensa moisen ideologian mukaan. Toivottavasti oma lapsenne ei aikanaan joudu lapsettomuutta kohtaamaan ja jos joutuu, niin toivottavasti ei kerro siitä teille. Tuollainen tuki ei ole kovin mieltä ylentävää. Hienoa toisaalta, että kirjoittajista löytyy myös niitä, jotka osaavat asettua toisen asemaan eivätkä halua palata keskiajalle. Veikkaisin, että koulutustaso määrittelee pitkälle sen miten lääketieteen suomiin apukeinoihin suhtaudutaan, mitä vähemmän tietoa, sitä enemmän pelkoa ja ennakkoluuloa. Mutta tässä nähdään, miksi lapsettomuushoidoista ei vielä 2000-luvullakaan haluta puhua omilla kasvoilla. Aina löytyy arvostelijoita, vaikka luulisi etenkin omia lapsia saaneiden ymmärtävän, ettei äidiksi tulemista voi tuomita keneltäkään pois.

Yhteistyössä