Lapsettomuus ja suhteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnttiPitkänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnttiPitkänen

Vieras
Kävin katsomassa Aku Louhimiehen uuden elokuvan Riisuttu mies lehdistöennakossa.
Leffa sijoittuu kirkon maailmaan, mutta käsittelee myös yhdeltä teemaltaan lapsettomuutta. Elokuvan päähenkilö (Samuli Edelmann) on naimisissa täysin epätyydyttävässä suhteessa Tuulan (Matleena Kuusniemi) kanssa - ja heille ei meinaa siunaantua lasta. Tuulan isä (Pentti Siimes) kaiken kukkuraksi painostaa asiassa aika tylyllä tavalla.

Itse kärsimme lapsettomuudesta muutaman vuoden - vaikka meillä on nyt 14-vuotias poika. Olimme jo aloittamassa lapsettomuushoitoja, kun yhtäkkiä kävikin ihme. Vaimoni oli raskaana. Nyt meillä on toinen lapsi, ihana 1v4kk ikäinen tyttö.

Mielestäni Riisuttu mies avaa kipeän hauskasti myös lapsettomuuden ongelmaa, vaikka siinä ei sinällään olekaan mitään hauskaa. Mutta jollain tavalla Louhimies onnistuu luomaan tarinan, jossa voi nauraa ihmisten omille pyrkimyksille. Meillä ihmisillä on vimmainen halu saada itsellemme kaikki. Olen itse joutunut luopumaan monesta asiasta vakavan sairauden myötä, mutta yksi asia josta ei kannata luopua, on toivo. Tämän viestin Riisuttu mieskin antaa. Suosittelen leffaa kaikille. Lapsellisille ja lapsettomille.