Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla on 6 päivän ikäinen, mutta mua hämää tässä vielä se että 5 päivää positiivisesta testistähän olisi vain 4 päivää itse oviksesta, enkä ole ikinä kuullut että tuolloin mitään blastoja siirrettäisiin. siksi ajattelisin itse että se 6 päivää eli mun tapauksessa 31.12. olisi varmaan parempi.

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Mariamimi joo kaikenmaailman säätöä piikkien ym kanssa sitä tulee just kun ei halua muuta elämää perua kokonaan hoitojen takia.😅
nyt tuli ovisplussa sitten Jeee! mutta vasta eilen illalla tajusin että oli mulle sittenkin jäänyt se ohjeistus tästä eteenpäin epäselväksi vaikka kuinka lääkärin kanssa sitä jankattiin kristallinkirkkaaksi pyhien varalle. kun se lääkäri siis sanoi että siirto voi olla 5 tai 6 päivää tästä plussatestistä eteenpäin niin kumpikohan se sitten ensisijaisesti on jos molemmat mahdollisia? oon jotenkin ajatellut että 6 koska se vastaa tuoresiirron ajankohtaa, mutta tämä jäi varmistamatta. jos 5 onkin ensisijainen niin mun pitäisi aloittaa luge jo sunnuntaina ennen kuin ehdin soittaa klinikalle.

@Mariamimi joo kaikenmaailman säätöä piikkien ym kanssa sitä tulee just kun ei halua muuta elämää perua kokonaan hoitojen takia.😅
nyt tuli ovisplussa sitten Jeee! mutta vasta eilen illalla tajusin että oli mulle sittenkin jäänyt se ohjeistus tästä eteenpäin epäselväksi vaikka kuinka lääkärin kanssa sitä jankattiin kristallinkirkkaaksi pyhien varalle. kun se lääkäri siis sanoi että siirto voi olla 5 tai 6 päivää tästä plussatestistä eteenpäin niin kumpikohan se sitten ensisijaisesti on jos molemmat mahdollisia? oon jotenkin ajatellut että 6 koska se vastaa tuoresiirron ajankohtaa, mutta tämä jäi varmistamatta. jos 5 onkin ensisijainen niin mun pitäisi aloittaa luge jo sunnuntaina ennen kuin ehdin soittaa klinikalle.
No onpas erikoista🤷‍♀️ Tiedän että sulla on vissiin varsin kokenut lääkäri mutta en ole ikinä kuullut että tuollai ”joko 5. tai 6.”😳 Ovitrellen kanssa tiedän että useimmat klinikat siirtää Ovitrellesta +7 päivän päästä mutta toiset taas Ovitrelle +6 ja Felicitaksella on linjaus että se +6. Mutta sullahan ei nyt Ovitrellea ollut joten siirto pitäisi olla ovisplussa +6 päivää, luulisin kyllä että se olisi se ensisijainen, jos se lääkäri ajatteli että että jos päivät osuu huonosti niin ei haittaa vaikka vähän aiemminkin siirtäisi🫣 Tai jos se vaan sekoili jotain🫣 Siis kun jos sulla on plussa tänään niin laskennallisesti ovis on huomenna niin siitä viisi päivää eteenpäin vastaisi luonnontilaa, jolloin blasto kohtuun kiinnittyisi. Tietty jos oot testannu vaan kerran päivässä (mikä lienee edelleen Felicitaksen ohje) niin onhan se ovisplussa voinu tulla jo eilen vaikka illallakin jolloin ovis olisi jo tänään joten sinänsä ennakointiakin jospa joku voisi ajatella (mun Felicitaksen lääkäri sanoi että heillä päädytty tuohon Ovitrelle +6 ajankohtaan eli osaa muista klinikoista aiempaan ajankohtaan juuri siitä syystä että ajattelevat että vähän aiemmin kuin myöhään on parempi)🤷‍♀️ Eikös sulla 6. päiväinen blasto ole, mutta ei sillä pitäis olla merkitystä.

Minusta tuo Annikan lääkäri on väärässä, koskaan en ole kuullut että 6 päiväinen blasto siirrettäisiin iästä johtuen tavallista myöhemmin, siis 6 päivää oviksesta (7 päivää ovisplussasta), kun nimenomaan silloinhan se on väärässä aikaikkunassa, kun oletushan on että kohtu on valmiina vastaanottamaan alkion 5. päivänä ovulaatiosta, se että blasto muotoutuu milloin muotoutuu ei muuta sitä asiaa, siis kohdun valmius ja blaston kehittymisen aikatauluhan on erillisiä tapahtumia. Toihan on joskus just se syy että miksei raskaus ala luomusti tai siirroillakaan kun ovat eri aikaan valmiina, siis jos kohtu aina oottelee alkiota 5. päivänä ja alkio on aina vasta 6. päivänä valmis. Kaverillani on siirretty ainakin 10 blastoa ja aina olleet 6 päiväisiä ja ihan normiaikataulussa siirrettiin ja Dextralla Eero Varilan hoidossa olivat. Muualtakin lääkärit ovat sanoneet ettei blaston ikä vaikuta siirtoajankohtaan vaan blasto on blasto eli valmis kiinnittymään/siirtymään kohtuun ja tietty yritetään siirtää silloin kun kohtu on valmis eli 5 päivää ovulaatiosta ellei jollain testillä ole testattu kohdun olevan normiaikataulusta eri aikataulussa. Toisaalta näyttää kyllä olevan niin että eroja näissä hoitojen toteuttamisessa on että kuka lääkäri nyt mitä mieltä sattuu olemaan, tuotakin on paljon tutkittu että Ovitrelle +6 vai 7 päivää ja niillä samanlaiset raskaustulokset🤷‍♀️ +8 päivää on tutkittu myös mutta sillä raskaustulokset on selkeästi matalammat.

Siinä progesteronin aloituksessa ennen siirtoahan on lääkäri/klinikkakohtaisia eroja ja periaatteessa luonnonkierron PAS voidaan tehdä myös ilman progesteronia (keltarauhanenhan sen progesteronin tuottaa ja sehän alkaa tuottaa sitä jo pari tuntia oviksen jälkeen, näin aikaisin ei kuitenkaan ikinä keltarauhastukea aloiteta) joten sinänsä ajattelisi että ei nyt varmaan niin päivän päälle sen aloitus mutta luulis nyt että sulla ke se siirto. Tsemppiä ja harmi että tommosia joutuu stressaa mutta upeeta että pääset siirtoon🤩🤩🤩🤩🤩

• Rakkaus
Reactions: näännä
mulla on 6 päivän ikäinen, mutta mua hämää tässä vielä se että 5 päivää positiivisesta testistähän olisi vain 4 päivää itse oviksesta, enkä ole ikinä kuullut että tuolloin mitään blastoja siirrettäisiin. siksi ajattelisin itse että se 6 päivää eli mun tapauksessa 31.12. olisi varmaan parempi.
Niinpä, teet sen mukaan vaan ja sanot lääkärille että näinhän se viimeksikin oli (vaikka olikin tuoresiirto) niin oletit että on nytkin.

• Tykkää
Niinkuin kaikkea niin on tätäkin näköjään tutkittu https://www.nature.com/articles/s41598-025-17793-6 siis päivän 6 blastojen siirtoa 5./6. päivää progesteronialtistuksesta ja raskaukstuloksissa ei ainakaan tuossa tutkimuksessa ollut eroja MUTTA nuo siirrot on tehty siis lääkkeelliseen kiertoon, jossa tiedetään tarkalleen progealtistuksen kesto, luonnonkierrossahan siinä voi olla aika paljon heittoa ovisplussan/testauksen ja oviksen ajankohdan suhteessa plussan vuoksi joten kyllä omat siirtoon haluaisin mieluummin aikaisena ajankohtana ettei nyt vaan myöhässä oltaisi jos oma ovis vaikka tapahtuisikin jo vaikka samana päivänä plussan kanssa🤷‍♀️

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Itselläni on siis 7 päiväinen blasto ja se pitää siirtää 6 tai 7 päivää ovulaatiosta. 5 päivää on liian aikaisin. Dextran lääkäri vahvisti tämän. Jos olisi 5 päivän ikäinen, niin siirrettäisiin ovulaatiosta 5 päivää. 6 päivän ikäisisistä en tiedä.

• Tykkää
kiitos @Karhurouvanen ja @Annika88 että jaksatte mun kanssa pohtia tätä näin joulupäivän ratoksi.♥️ teen nyt sitten niin että aloitan luget 29.12. aamulla ja soitan sitten felicitakselle ja siitähän ne asiat ja aikataulut sitten selviää. sain nyt luottoa siihen että tuskinpa mä tätä kokonaan onnistun mokaamaan vaikka pyhät onkin pitkät.

• Tykkää
Reactions: Annika88
Ja itselläni siis osittain modifioitu kierto ja progesteronilla ajoitetaan kohtu samaan aikatauluun alkion iän kanssa.
Mutta siis jos sulla kuitenkin oma ovis on kierrossa niin oma ovis ja oma progetuontantohan se limakalvon valmistelee? Siis modifioidulla tarkoitat varmaan että luonnonkierto Ovitrellen ja ehkä jonkun muun kanssa? Eli siirto sulla millon Ovitrellesta laskien? + 7 päivää Ovitrellesta on Dextran normi siirtokaava blastoille.

Mielestäni hämärää kun miten se sun kohtu voi enää olla valmis 7 päivää ovulaatiosta🤷‍♀️ Eihän kohtu tiedä minkä ikäinen alkio sinne siirretään ja kohtu on valmis kuitenkin vaan kohtuu lyhyen ajan🤷‍♀️

Progesteroniahan käytetään tukena pääsääntöisesti aina Suomessa luonnonkierron siirroissa mutta kohdun limakalvon valmistautuminenhan alkaa siitä hetkestä kun oma keltarauhanen alkaa tuottaa progesteronia. Jos ei ole omaa keltarauhasta (eli ovista, oli se sitten luomuovis tai Ovitrellen yms aikaansaama) niin silloin se on lääkkeellinen kierto jolloin siirtoajankohta lasketaan progesteronin aloituksesta (eikä oviksesta)🤷‍♀️

Oma progesteroni on matala joten valmistellaan Cyglogestilla ja Prolutexilla. Käsittääkseni on juuri tuo 7 päivää Ovitrellesta eli 6 päivää ovulaatiosta. Ei mitään tietoa näistä muuta kuin Felicitaksen ja Dextran lääkäreiltä saatu tieto 😬

Yhteistyössä