Lapsettomuushoitoihin pääsystä ja ovulaatiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "NoBlood"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"NoBlood"

Vieras
Hei! Täällä on menty ilman ehkäisyä viisi vuotta ja aktiivista (tikuttamista ja päivien laskua) yritystä takana reilut kaksi vuotta. Toukokuussa -09 hakeuduin lääkärille ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta (arvot ovat nyt hyvät, tosin vasta-aineita ei ole kontrolloitu pyynnöstäni huolimatta koska ne kuulema eivät voi enää olla koholla koska muut arvot ovat hyvät). Lääkitys aloitettiin kuitenkin vasta lokakuussa -09. Helmikuussa sitten menin uudestaan lääkärille ja pyysin lähetettä lapsettomuustutkimuksiin. Tutkimukset tehtiin ja mitään vikaa ei löytynyt. Toukokuussa tulinkin yllättäen raskaaksi, mutta se päättyi jo 5+3. Vihdoin ja viimein jonotuksen jälkeen pääsimme lapsettomuuslääkärille 27.9. Hän vain antoi neljän kuun clomit ja yritin kysellä jatkosta jos ei niillä tärppääkkään. Jatkoa ei kuulema ole koska meissä ei ole mitään vikaa ja clomeilla tärppää. Entäs jos ei kuitenkaan tärppää? Kuinka lääkäri voi tuollaista luvata? Minne minä clomien jälkeen hakeudun jos raskautta (tai ainakaan kestävää) ei kuulu. Yksityiseen ei vielä ole rahaa tarpeeksi kasassa ja julkiselle emme näköjään pääse.

Normaalisti tikutan oviksen aina, mutta nyt päätin olla tikuttamatta koska lääkäri oli kp 13 ja ajattelin, että munasolusta näkee koska se irtoaa. Viime maanantaina munasolu oli 23mm, koska minulla siis mahdollisesti on ollut ovulaatio? Lääkärin mukaan se on ollut kp 13 tai 14. Lämpöjen mukaan se on ollut kp 16 ja kipujen mukaan kp 17. Harmittaa kun en tikuttanut, mutta koska kierto on epäsäännöllinen niin haluaisin tietää edes suurinpiirtein milloin kuukautisia voi odottaa. Jos ovulaatio on ollut perjantaina niin onko munasolu ollut liian iso hedelmöittyäkseen? Itse kuitenkin tuohon perjantaihin uskos eniten siksi koska kivut olivat todella kauheat, en voinut liikkua, en yskiä, en aivastaa, en käydä vessassa, kipuja kesti noin 4 tuntia.

Hei "noblood"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Harmi, että sinulla on ollut huonoja kokemuksia hakeutuessasi hoitoon. Eihän kukaan lääkäri voi tuollaista luvata, oliko teillä tarkoitus järjestää mitään ultraääniseurantaa Clomifen kiertojesi aikana?? Tämä on erittäin tärkeää tietoa siitä, että Clomifenit kohdallasi toimivat halutulla tavalla ja että annostus on oikea. Ei ole mitään mieltä pelkästään syödä vain clomifeniä ellei seurata sen toimivuutta.
Kehoittasin nyt sinua olemaan yhteydessä uudestaan lapsettomuuspoliklinikalle tästä seurannasta tai sitten jos seuranta on järjestetty, niin viimeistää sitten kun 3-4 kiertoa olet Clomifeniä syönyt ja ellei raskaus ole alkanut. Yksityisellä alkututkimukset ja ultraääniseurannat eivät kyllä ole mitään mahdottoman kalliita, käy tutustumassa lapsettomuusklinikoiden kotisivuihin, siellä pitäisi olla myös hinnat esillä.
Toivotaan sinulle onnea matkaan!

Ei seurata mitenkään, ei kuulema ole tarvis koska monikkoraskauteen on niin pieni riski. Itse kuitenkin mietin eniten sitä jos limakalvo ohenee liikaa.

Yksityiselle hakeutuisimme hoitoihin, tutkimukset kun meille on jo tehty julkisella.

Hei vielä!

Kyllä meidän lääkärit nimenomaan ovat sitä mieltä, että seuranta myös Clomifen kierrossa on tärkeää juuri sen takia, että nähdään heti sopiva vaste lääkkeelle ja samalla myös katsotaan kohdun limakalvon tilanne. Mutta itse toki tämän myös ratkaiset haluatko käydä joka kuukausi ultraäänessä. Ota yhteyttä vaikka puhelimitse jos haluat kysyä lisää tai varata aikaa, jos asut täällä pääkaupunkiseudulla päin!

Yhteistyössä