*oli huikea kokemus
Meni siis niin, että pääsin saliin, tarkistettiin tilanne (5cm) ja kätilö meni tilaamaan anestesialääkäri paikalle. Hän saapui paikalle 35 min myöhemmin mutta silloin olin jo täysin auki (ja aivan saa*anan kipeä) ja muistan sen hetken elävästi, kun ehdin ajatella että hitto nyt jää epiduraali saamatta. Onneksi vauva oli vielä niin korkealla, että epiduraali onnistui. Tekstin (oli muuten päivitetty kantaan reilu vuosi myöhemmin???? Katoin ensin että ohho kaksi kuukautta myöhemmin mutta olikin vuosi ja pari kuukautta, siksi en ollut nähnyt) mukaan syke ensin romahtanut>lääkärit jo huoneessa mutta asentoa vaihtamalla saatiin korjattua. Tämä ilmeisesti heti epiduraalin jälkeen, oma ajantaju on siinä kohtaa ollut niin hukassa etten ole tajunnut yhdistää näitä. Sitten kun käyrä seuraavan kerran romahti (ja luin siis eilen että käyrävaihtelu oli jo melkein kokonaan, "pientä värähtelyä enää", poissa eli tosi huono tilanne niin tehtiin imukuppipäätös ja iso eppari. Siitä onneksi syntyi nopeasti ja tekstiin laitettu että keho oli saatava samalla supistuksella kuin pää, vakavan hapenpuuteriskin takia. Muistan siis että lääkäri kysyi saanko vielä kehon ulos ilman supistusta jos hän auttaa ja vetää mutten tod tajunnut miksi. Lisäksi luin vasta eilen, että omat supistukset käytännössä hävinneet epiduraalin seurauksena ja olen saanut oksitosiinia maksimiannoksella, tästä en ollut tietoinen. Eli en tiedä mutta tulkitsen, että epiduraalin jälkeen käyrä alkanut mennä todella huonoksi + omat supistukset "erittäin harvoin".
Oho kuulostaapa hurjalta, täytyshän nyt totakin päästä käymään läpi jossain/siellä polilla kun jos on noin mennyt

Täytyyhän se nyt olla selkee että voitko saada sitä epiduraalia vai et, onhan se nyt tosi tärkee juttu ka sullakin ollu noin nopeesti etenevä synnytys jo ekalla kerralla että täytyyhän se olla jo synnärille tullessa selvää voiko antaa vai ei eikä sitten siinä vaiheessa aleta pohdiskelemaan

Kyllähän se epiduraali kuitenkin on aika sellanen huippujuttu siinä synnytyksessä jos niikseen tulee, vaikka kai ne muutkin puudutukset voi ihan toimivia olla
Mä viskasin mäkeen saman tien sen ilokaasumaskin esikoisen synnytyksessä mutta toisen lapsen kohdalla hiffasin sen ja olin ihan että Wooow täähän on kivaa

Onko sulla ollu ilokaasu käytössä?
Ajattelen että olisin toisen lapsen kohdalla selvinnyt ilmankin epiduraalia, sen ilokaasun ja liikkumisen avulla mutta oon molemmissa synnytyksissä ollu nukkumattomuuden vuoksi (esikoisen kohdalla en ollu sairaalaan mennessä nukkunu 2 vuorokauteen kuin istuviltaan niitä 10-20 min supistusten välejä ja toisen kohdalla kun se pottahomma alko yöllä niin yöunet jäi väliin ja olin sit sairaalaan mentäessä ollu jo sen 24 h hereillä) niin väsyny sitten jossain kohtaa että jaloilla seisominen/liikkuminen on ollu vaikeeta ja lisäksi toisen lapsen synnytyksessä halusin epiduraalin myös vähän ennakoiden että saisin nukkua sen pari tuntia - muistan vieläkin sen tunteen kuin ihanaa oli käydä nukkumaan siihen jääkaappikylmäksi kääntämäni huoneen puhtaisiin lakanoihin
Mulla esikoisen synnytyksessä supistukset laantu kun olin lämpimässä suihkussa ja käytin lämpötyynyä enkä sit päässy siks ammeeseenkaan. Tosin mua kyllä koko ajan supisteli mutta käyrä kuulemma näytti mitä näytti
No joo onhan tää jännää tää töihin meno, voi kun käviskin noin miten sanoit että töissä olis niin kivaa

Kyllä siellä varmaan ihan kivaa onkin mutta eniten stressaa kun oon tosi huono aikatauluissa että miten kerkeen ajoissa sinne töihin etten saa potkuja

Se on siis ihan mun todellinen pelko, mulle on aina tuottanu suuria vaikeuksia olla tasan ajoissa yhtään missään ja nyt vielä toi hoitohommakin. Oon saanu varotuksenkin myöhästelystä aiemmassa työpaikassa (en siis koskaan myöhästy paljon mutta 1-2 min ja Suomessa niin tarkkaa nää aikataulut) ja tässäkin työpaikassa pomo tietää että oon aina 1-2 min myöhässä mutta sano että hän nyt antaa sen mennä läpi sormien kun oon muuten tunnollinen ja toisaalta myös lähdenkin töistä aina (paljon reilummin) myöhässä. Nyt pakko vaan jotenkin olla ajoissa kun irtisanomisen ehtojakin on heikennetty!!!! Tällasta ei varmaan voi ymmärtää jos ei itse ole myöhästelijätyyppiä mutta koko elämän on tää sama ongelma ollut enkä ihan kovin montaa kertaa muista että olisin juurikaan missään onnistunu olee ajoissa vaan aina ryntään paikalle sillon kun pitäisi olla jo vaatteet päällä ja valmiina.
No mutta muuten jos nyt onnistun tuon asian kanssa jotenkin vaan ajottamalla ton aamun silleen että herätään ja lähetään ihan superaikaisin, tai siis kyseessä on vuorotyö ja mun aikataululipsuminen koskee kyllä ihan kaikkia vuoroja, niin työpaikka on kyllä ihan kiva ja pomo ja siellä on edelleen yks mun lempparityöntekijä töissä. Päiväkotiin olin just yhteydessä pe, soittelevat tutustumisista ym tässä jossain kohtaa. Lasten suhteen luulen kyllä että ihan kivasti menee, ovat kuitenkin jo niin ”isoja” (5,5 v ja melkein 3) ja ovat ylipäätään ”reippaita” ja avoimia lapsia että toivon kovasti että sujuisi ihan luontevasti se päiväkodin aloitus. Sitten jos kaikki menee hyvin ja toden totta pääsisin äitiyslomalle kesäkuun alusta niin lapset siirtyis sillon taas kotihoitoon ja oltaisiin kesä yhdessä kotona vauvan kanssa ja sitten syksyllä esikoinen menisi eskariin ja nuorempi lapsi seurakunnan päiväkerhoon, Oi vitsi kun toivon että toi toteutuis olis niin ihanaa <3<3<3<3<3
Karhurouvanen 15+5