Lapsettomuustutkimuksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja want to be mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

want to be mom

Vieras
Taustaa, olemme perusterve nuori pariskunta, esikoista yritetty kohta vuosi. Pillereiden poisjätön jälkeen kierto alkoi heti säännöllisenä. Sitten se kesän kynnyksellä sekoittui (epäilen kohdunulkoista, mutta en ole varma) eikä ole palannut säännölliseksi.

Onko kellään kokemuksia siitä, mihin kannattaisi ottaa yhteyttä ensimmäisenä, kun raskauttomuutta haluttaisiin tutkia? Neuvola, tk, yths? Ohjehan on että vuoden jälkeen voi hakeutua tutkimuksiin, mutta entäs jos en ovuloi? Voinko sitten jo aiemmin?

Olen nimittäin kolmessa kierrossa tikuttanut ovista. Kahden ekan kerran tei apteekin bio cardeilla ja molemmilla löytyi ovis. Nyt tässä kierrossa kokeilin rfsun, mutta en löytänyt ovista ollenkaan. Muita merkkejä mulla on oviksesta aika vähän (limat, kivut tms.).

Kaikki yksinkertaisinta on jos menet yksityiselle hakemaan pillerit kierron normalisoitumiseksi ja ilmoittaudut jonoon kun se vuosi on täynnä. itse en jaksanut tuota vuoden pelleilyä, kun oli niin selvä juttu kun menkkojakaan ei ollut. Homma hoitui yksityisellä puolessa vuodessa hormonihoidolla.

Summa summarum, hoida se kierto kuntoon ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki yksinkertaisinta on jos menet yksityiselle hakemaan pillerit kierron normalisoitumiseksi ja ilmoittaudut jonoon kun se vuosi on täynnä. itse en jaksanut tuota vuoden pelleilyä, kun oli niin selvä juttu kun menkkojakaan ei ollut. Homma hoitui yksityisellä puolessa vuodessa hormonihoidolla.

Summa summarum, hoida se kierto kuntoon ensin.

Kiertoni on ollut aina sen 29-30 päivää. Nyt kun se yhtäkkiä sekoittui, oli melkein 60 pv. Sitten seuraava olikin jotain 40 ja viimeksi 33. Ajattelin että alkaa tasoittua. Tänään kuitenkin kp 33 eikä vieläkään näy.

Voiko julkiselle hakeutua tutkimuksiin, jos on käynyt jo yksityisellä?

Itse hakeuduttiin reilun vuoden yrittämisen jälkeen tutkimuksiin, ihan tk:lle soitin ja sinne heti aikaa varailivat. Ensin perus tk-lääkärille yleiseen terveystarkastukseen ja siitä sitten erityislääkärille, ultraan ja testeihin. Vähän verkkaisestihan julkisella puolella nuo asiat etenevät (aikoja löytyi yleensä n.kuukauden päähän), mutta ihan hyvin lähtivät asiaa kuitenkin selvittelemään. Terot ehti lääkäri mulle jo määrätä, mutta loppuun asti ei ehditty tutkimuksia ihan käymään enkä lääkkeitä vielä ehtinyt aloittaa, kun sitten ihan luomuna tärppäsikin.. Mutta kyllä julkisellakin puolella näitä hoitavat ja tutkivat! Ja eihän se niille kuulu oletko käynyt yksityisellä aiemmin vai et, tuskin se voi hoitoihin hakeutumista estää! Tsemppiä ja plussatuulia! :)

meidän tutkimukset alkoi yths:llä 2006 (jatkui Naistenklinikalla, Kättärillä, Väestöliitolla, Ava-klinikalla.. ja esikoinen nyt 3kk!). mutta teillä ehkä vähempikin riittää. yths:lle, kierto kuntoon eka, sit ottavat testejä kierron eri vaiheissa: keltarauhashormoni, maitohormoni, kilpirauhaseen liittyvä koe.. Yths:llä tekevät nämä testit ja antavat miehelle lähetteen spermanäytteeseen ja määräävät esim. clomifenia (aiheuttaa ja tehostaa ovulaatiota) ja seuraavat sen vaikutusta kontrolliultrilla. sit jos ei nappaa muutamassa clomi-kierrossa antavat lähetteen naikkarille.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meidän tutkimukset alkoi yths:llä 2006 (jatkui Naistenklinikalla, Kättärillä, Väestöliitolla, Ava-klinikalla.. ja esikoinen nyt 3kk!). mutta teillä ehkä vähempikin riittää. yths:lle, kierto kuntoon eka, sit ottavat testejä kierron eri vaiheissa: keltarauhashormoni, maitohormoni, kilpirauhaseen liittyvä koe.. Yths:llä tekevät nämä testit ja antavat miehelle lähetteen spermanäytteeseen ja määräävät esim. clomifenia (aiheuttaa ja tehostaa ovulaatiota) ja seuraavat sen vaikutusta kontrolliultrilla. sit jos ei nappaa muutamassa clomi-kierrossa antavat lähetteen naikkarille.

Kiitos sinulle! Saiko sinne yths:lle ajan vasta kun vuosi oli täynnä? Tuntuu niin turhalta, kun ei edes kierto ole enää tasainen (en tiedä mikä sen heitti).. Miten nopeasti muuten eteni nuo tutkimukset yths:llä?

Onnea teille kovasti pienokaisesta!

Yhteistyössä