Lapsi 3,5v ei hyväksy isän uutta naista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Tosin ei hän ole saanut paljon mahdollisuuksiakaan. Isä on tapaillut/seurustellut tämän naisen/tytön kanssa nyt vajaan vuoden. Lapsi tapasi aikanaan tyttöä, mutta alkoi käyttäytyä omituisesti. Huusi yöt läpeensä ja näki painajaisia yms. Sovittiin, että eivät tapaa sitten, koska lapsi koki eron vahvasti, eikä selvästikään uutta naista hyväksynyt. Isä on siis viikonloppuisä, joka toinen viikonloppu lapsen kanssa.

Ymmärrän lastani kyllä, koska onhan tuollainen kahden viikon välein tavattava henkilö hänelle ihan täysin vieras ihminen, eikä noin pieni tutustu vielä niin nopeasti uuteen ihmiseen elämässään.

Nyt isä on sitten järkevänä aikuisena alkanut tehdä niin, että viikonloppuina kun lapsi on hänellä, tämä tyttö tulee hänelle yökylään kun lapsi jo nukkuu ja lähtee aamulla. Lapsi sanoo kotona, ettei voi nukkua kun "mari tulee öisin" ja itkee kauhuissaan aina su-ma yön :( Isä sanoo, että lapsi nukkuu, hän tarkistaa... Mutta eipä lapsi sitä nyt päästäänkään kyllä taatusti keksi, vaan kyllä hän jotain näkee/kuulee, ja sanoo ettei voi sitten nukkua.

Hän ei puhu näistä isälleen, mutta kotona ja päiväkodissa sitten. Eilisen päivän on huutanut suoraa parkua päiväkodissa samaa asiaa ja viime yönäkin heräili pahoihin uniin :(

Olen koittanut miehelle sanoa, että josko hän toisi sen tyttösensä sitten tähän meille vaikka kahville, hakisivat lasta ulos, yms. jotta lapsi saisi TUTUSTUA tähän henkilöön. Mitkään hämäräperäiset yövierailut eivät mielestäni nyt tule enää kyseeseen, koska lapsi selvästikin kärsii niistä. Tuntuu vaan, ettei isälle oikein mene asia perille.

Mitä voin tehdä? Olla viemättä lasta viikonloppuisin ja jutella asiasta sitten lastenvalvojalle, mikäli niikseen tulee? Pieni on selvästikin asian takia aivan täysin tolaltaan. On muutenkin ujo, erityislapsi, joten hänen kanssaan tulisi toimia ihan toisin kuin nyt...

Tulipas pitkä...

No sitäpä tässä koitan juuri miehelle sanoa. Että ensin tulisi tutustua. Ja mietityttää, että mitä se lapsi siellä kuulee/näkee, kun on isällään. Koska isä LUULEE että lapsi nukkuu, miten selvästikään ei ole, kun lapsi on asiasta tietoinen.

Ja olen nyt sanonut, että tervetuloa tänne meille sitten sen tytön kanssa (mikään joka toinen viikonloppu ei todellakaan riitä! jos lapsi mukaan sotketaan, niin asiat tehdään sitten hänen ehdoillaan) tutustumaan ja hakemaan lasta pihalle leikkimään ja muuta vastaavaa.
Mikäli tämä ei käy, niin tyttö saa pysyä pois kun lapseni on siellä. Enhän minä voi viedä tuota lasta sinne, kun en tiedä mitä siellä tapahtuu ja siitä seuraa päivien itku ja painajaiset :(

Siis lapsen isä on kuitenkin jo melkein vuoden päivät seurustellut naisensa kanssa, eikä nainen saa enää tavata lasta, kun alkuun otti eron raskaasti?

Kauanko tämä kyläilykielto lapsen aikana on voimassa?

Eihän kukaan vaan puhu lapsen kuullen pahaa tästä isän uudesta tyttöystävästä?

Tuossa tilanteessa olisi varmaan hyvä jos koko "perhe" (eli kaikki asianomaiset) olisivat samaan aikaan lapsen kanssa tutustumassa.

Haittaako äitiä, jos isä ja uusi naisystävä ottaa lapsen mukaansa ja menee keskellä viikkoa johonkin kivaan paikaan retkelle? Lapselle mukavampi kokemus, että eihän se isän nainen ollutkaan niin paha, kun kivaakin pystyi pitämään :)
Ja jos tuntuu pahalta ajatus päästää "uusioperhe" kolmistaan huvittelemaan, niin ovatko lapsen vanhemmat niin hyvissä väleissä, että vaikkapa äiti pääsisi myös mukaan pitämään hauskaa, ilman kyräilyjä ja vihaisia katseita?
Pikkuhiljaa tutustumista, mutta ei missään tapauksessa tapaamiskieltoa! Isällä on kuitenkin oikeus uuteen kumppaniin, samoten kuin äidillä.

Pahalta se varmasti tuntuu, että lapsen kanssa viettää aikaa joku muu, kuin itse ja vielä jos lapsi alkujaan pelkää tilannetta. omalla suhtautumisella pystyy paljonkin vaikuttamaan tilanteeseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Siis lapsen isä on kuitenkin jo melkein vuoden päivät seurustellut naisensa kanssa, eikä nainen saa enää tavata lasta, kun alkuun otti eron raskaasti?

Tuossa tilanteessa olisi varmaan hyvä jos koko "perhe" (eli kaikki asianomaiset) olisivat samaan aikaan lapsen kanssa tutustumassa.

Haittaako äitiä, jos isä ja uusi naisystävä ottaa lapsen mukaansa ja menee keskellä viikkoa johonkin kivaan paikaan retkelle? Lapselle mukavampi kokemus, että eihän se isän nainen ollutkaan niin paha, kun kivaakin pystyi pitämään :)
Ja jos tuntuu pahalta ajatus päästää "uusioperhe" kolmistaan huvittelemaan, niin ovatko lapsen vanhemmat niin hyvissä väleissä, että vaikkapa äiti pääsisi myös mukaan pitämään hauskaa, ilman kyräilyjä ja vihaisia katseita?
Pikkuhiljaa tutustumista, mutta ei missään tapauksessa tapaamiskieltoa! Isällä on kuitenkin oikeus uuteen kumppaniin, samoten kuin äidillä.

Pahalta se varmasti tuntuu, että lapsen kanssa viettää aikaa joku muu, kuin itse ja vielä jos lapsi alkujaan pelkää tilannetta. omalla suhtautumisella pystyy paljonkin vaikuttamaan tilanteeseen :)

mun exä (tytön isä ) seurusteli 2 vuotta jonkunkanssa ketä likka ei tavannut.
eipä se tosin tavannu juur isäänsäkkään kun se salaperäinen nainen vei kaiken ajan.
ei nyt ihan alusta asti tarvi tutustuttaa,mutta siinävaiheessa kun ihminen on jo osa elämää niin pikkuhiljaa tapaamisia jossain neutraalissa paikassa.

Tuntuu minusta aika omituiselta se, että isän uudesta puolisosta/kumppanista käytetään nimitystä "tyttö". Kysymyksessä on varmasti kuitenkin aikuinen eli nainen. Onko äidin seurustelukumppani sitten vastaavasti "poika"??

Lapsen isä voi tavata ihan keitä haluaa kun lapsi on hänen luonaan. Nyt tässä selvästi luodaan ihan epätoivoista kuviota, lapsen äiti sanelee, ettei isän kumppani saa olla hänen luonaan kun lapsi on siellä, saako vastaavasti lapsen isä sitten sanella äidille, että keitä siellä saa käydä?? Kissa pöydälle ja kumppani kehiin. Tämän Marin kannattaa varmaan olla joko läsnä koko päiväkin tai sitten ei ollenkaan. Tuo yökyläily on nyt selvästi jotain omituista, joka aiheuttaa kummallisia pelkotiloja siitä, että asiassa on jotain salaista. Jos on vielä mainittu lapsen kuullen, ettei mari saa siellä olla kun lapsi on siellä, lapsi kokee varmuudella, että hän jotenkin pettää nyt äidin, kun Mari siellä kumminkin käy.
NAISTA vastaan yhtään mitään vaan kaikki on ok.

Ensinnäkin sun kannattaisi korjata asennevammasi sekä lapsen isää että hänen naisystäväänsä kohtaan. Lapsen isä ei ole lapselle vieras ihminen, joka toinen viikonloppu on melko yleinen tapaamismalli. Mahtaa lapsikin vaistota sen, että et hyväksy isän uutta naisystävää. Heidän pitäisi saada elää parisuhteessaan ihan normaalisti, siinä missä muutkin ihmiset joilla on lapsia. Mitenkähän paljon lapsen oireiluun vaikuttaa sinun asenteesi..

Siis nimenomaan sitähän minä tässä olen koittanut ehdottaa, että josko tulisivat tänne niin, että tämä "Mari" tutustuisi lapseen, koska se on selvää, ettei noin pieni opi tutuiksi, jos tapaa jotain henkilöä vain kerran kahdessa viikossa. Asiahan oli ihan minun ideani, joten mitään ongelmaa siinä ei taatusti olisi :) Ja koitan tässä ajaa läpi sitä, että jos nainen haluaa tavata lasta, niin tapaa sitten ihan kunnolla, eikä vain käy "salaa yökylässä"...

Itse olen sitä mieltä, että on rikkaus, jos lapsen elämässä on välittäviä aikuisia, enkä koe asiaa kyllä millään lailla pahalta tuntuvana :) Mutta hommat tulisi hoitaa asiallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Tuntuu minusta aika omituiselta se, että isän uudesta puolisosta/kumppanista käytetään nimitystä "tyttö". Kysymyksessä on varmasti kuitenkin aikuinen eli nainen. Onko äidin seurustelukumppani sitten vastaavasti "poika"??

Lapsen isä voi tavata ihan keitä haluaa kun lapsi on hänen luonaan. Nyt tässä selvästi luodaan ihan epätoivoista kuviota, lapsen äiti sanelee, ettei isän kumppani saa olla hänen luonaan kun lapsi on siellä, saako vastaavasti lapsen isä sitten sanella äidille, että keitä siellä saa käydä?? Kissa pöydälle ja kumppani kehiin. Tämän Marin kannattaa varmaan olla joko läsnä koko päiväkin tai sitten ei ollenkaan. Tuo yökyläily on nyt selvästi jotain omituista, joka aiheuttaa kummallisia pelkotiloja siitä, että asiassa on jotain salaista. Jos on vielä mainittu lapsen kuullen, ettei mari saa siellä olla kun lapsi on siellä, lapsi kokee varmuudella, että hän jotenkin pettää nyt äidin, kun Mari siellä kumminkin käy.

No minulle häthätää täysi-ikäinen on vielä tyttö, eikä se ole mikään loukkaus asianomaista kohtaan :) Ja kysehän nyt on juuri siitä, että MIKSEI Mari sitten käy myös päivisin ja tapaa lasta useammin, ole halukas tutustumaan, miksi nämä hämärät yökyläilyt, jos kerran yhdessä ollaan ja seurustelusuhteessa, eikä missään pelkässä seksisuhteessa...

Ja lapsen kuullen ei kyllä puhuta mitään negatiivista tästä Marista, kun tarkoituksenahan olisi nimenomaan saada lapsi sopeutumaan tilanteeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ensinnäkin sun kannattaisi korjata asennevammasi sekä lapsen isää että hänen naisystäväänsä kohtaan. Lapsen isä ei ole lapselle vieras ihminen, joka toinen viikonloppu on melko yleinen tapaamismalli. Mahtaa lapsikin vaistota sen, että et hyväksy isän uutta naisystävää. Heidän pitäisi saada elää parisuhteessaan ihan normaalisti, siinä missä muutkin ihmiset joilla on lapsia. Mitenkähän paljon lapsen oireiluun vaikuttaa sinun asenteesi..

Ei lapsen isä olekaan, onhan hän tuttu lapselle tämän syntymästä saakka ja yhteisiä vuosiakin ennen eroa ehti kertyä (siis lapselle sekä isälle). Mutta ymmärtänet sinäkin, että 3,5-vuotiaalle lapselle ei nyt riitä tutuiksi tulemiseen tämän naisen kanssa se, että he tapaavat kerran kahdessa viikossa -> haluaisin, että he tutustuisivat toisiinsa paremmin, koska lapsi ei tätä nykytilannetta nyt selvästikään hyväksy. Eikä näin pienen kanssa mitään kovin syvällisiä keskusteluja aiheesta vielä käydä, joten siksi aikuisten tulisi asiaa suunnitella ja järjestää lapsen edun mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Siis nimenomaan sitähän minä tässä olen koittanut ehdottaa, että josko tulisivat tänne niin, että tämä "Mari" tutustuisi lapseen, koska se on selvää, ettei noin pieni opi tutuiksi, jos tapaa jotain henkilöä vain kerran kahdessa viikossa. Asiahan oli ihan minun ideani, joten mitään ongelmaa siinä ei taatusti olisi :) Ja koitan tässä ajaa läpi sitä, että jos nainen haluaa tavata lasta, niin tapaa sitten ihan kunnolla, eikä vain käy "salaa yökylässä"...

Itse olen sitä mieltä, että on rikkaus, jos lapsen elämässä on välittäviä aikuisia, enkä koe asiaa kyllä millään lailla pahalta tuntuvana :) Mutta hommat tulisi hoitaa asiallisesti.

Miksei tämä Mari voi tavata sitä lasta siellä isän luona? En nyt ymmärrä miksi heidän pitäisi tulla käymään siellä teillä.

Tuokaan ajatus nyt ei oikein avaudu minulle ettei tuliai tutuksi kun tapaa kerran kahdessa viikossa. On paljon useammin mitä meillä esim lapset tavanneet isovanhempia ja kyllä he olivat pienillekin jo hyvin rakkaita.

Jos 3,5v lapsi ottaa noin raskaasti uuden ihmisen isän elämässä , takana täytyy olla jotain muutakin , jotain vakavampaa eikä edes välttämättä liity tähän "Mariin" mitenkään. Oletteko harkinneet ulkopuolista puolueentonta apua lapselle?

tasamaan tallaaja, siitä syystä, että lapsi on ilmoittanut ettei halua enää lainkaan isälleen, jos siellä on tämä Mari. Ja ajattelisin helpottavani asiaa, jos lapsi näkisi, että äitikin suhtautuu tähän Mariin leppoisasti, eikä se ole mikään isän luona tavattava mörkö ainoastaan. Ja ymmärrän kyllä, että ehkä tytöstä tuntuu epämiellyttävältä moinen ajatus, että entisen vaimon kanssa hiekkalaatikolle yms. mutta tässä tuleekin taas kysymykseen se lapsen etu. Vai moniko teistä mielellään veisi oman lapsensa isänsä luo, jos reaktiot ovat jälkikäteen tätä luokkaa? Mielestäni tilanne tulisi saada toimivaksi, eikä minulla todellakaan ole nyt mitään tätä tyttöä vastaan, kuten moni tuntuu jostain syystä ajattelevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Jos 3,5v lapsi ottaa noin raskaasti uuden ihmisen isän elämässä , takana täytyy olla jotain muutakin , jotain vakavampaa eikä edes välttämättä liity tähän "Mariin" mitenkään. Oletteko harkinneet ulkopuolista puolueentonta apua lapselle?

Onhan siinä vakavampaa takana, kuten jo kirjoitinkin. Kyseessä on siis erityislapsi, ja kaikenlaiset muutokset ovat aina kovin suuri asia. Ja hän käy kyllä "ulkopuolisella auttajalla". Itse näkisin kuitenkin, että ongelma on nyt vain se, että lapsi kokee sen pelkän yöllisen vierailemisen (josta kuuluu jotain, koska lapsi siihen herää ja on tietoinen että Mari on paikalla, vaikka isä sanoo että on luullut lapsen nukkuvan) pelottavana asiana, kun ei tunne koko Maria.

Alkuperäinen kirjoittaja elina9:

No minulle häthätää täysi-ikäinen on vielä tyttö, eikä se ole mikään loukkaus asianomaista kohtaan :) Ja kysehän nyt on juuri siitä, että MIKSEI Mari sitten käy myös päivisin ja tapaa lasta useammin, ole halukas tutustumaan, miksi nämä hämärät yökyläilyt, jos kerran yhdessä ollaan ja seurustelusuhteessa, eikä missään pelkässä seksisuhteessa...

Ja lapsen kuullen ei kyllä puhuta mitään negatiivista tästä Marista, kun tarkoituksenahan olisi nimenomaan saada lapsi sopeutumaan tilanteeseen!

Johtuisko nuo "hämärät" yökyläilyt ihan siitä, että itse olet kieltänyt heitä tapaamasta isä viikonloppuna? Kun alussa kirjoitit että he tapasivat ennen myös päivisin, mutta lapsi alkoi oireileen.. Et sinä voi heidän suhdettaan mennä saneleen ja päättämään milloin he tapaavat jne. Kyllä mä luulen, et on vähän asenteessa tarkistamista myös sinulla. Ja tietysti olisi hyvä lapsen kanssa puhua, ja isän myös selittää lapselle, että hän tämä "tyttö" kuuluu nyt myös heidän elämään.. Ehkä teidän lapsi reagoi nyt vasta eroonne tuolla käytöksellään.. kannattaa varmaan neuvolassakin ottaa asia puheeksi.

Onhan siinä vakavampaa takana, kuten jo kirjoitinkin. Kyseessä on siis erityislapsi, ja kaikenlaiset muutokset ovat aina kovin suuri asia. Ja hän käy kyllä "ulkopuolisella auttajalla". Itse näkisin kuitenkin, että ongelma on nyt vain se, että lapsi kokee sen pelkän yöllisen vierailemisen (josta kuuluu jotain, koska lapsi siihen herää ja on tietoinen että Mari on paikalla, vaikka isä sanoo että on luullut lapsen nukkuvan) pelottavana asiana, kun ei tunne koko Maria.

No se erityis lapsi juttu jo selittääkin paljon, teillä itsellä on varmaan enemmän tietoa siitä miten hän reagoi asioihin ja miten niiden kanssa tulee toimia.

Musta tälle "Marille" myös pitäisi kertoa mikä lapsessa on ja miten hän reagoi asioihin ja miksi. Miten aikuisen tulee suhtautua hänen käytökseen. Ihan hyvä idea olisi varmaan teidän tapauksessa että tapaisitte kaikki yhdessä päiväkahvin merkeissä.

Mullekin tuli sellanen olo, että lapsella on tarve joko koittaa saada aikuiset hyppimään oman pillinsä mukaan tai sitten hänellä on muita "ongelmia" jotka asiaan vaikuttavat. Mun miehen lapsi oli tuon 4 vuotta kun tavattiin, ja oikein mukavasti tutustuttiin, vaikka äiti siellä kotipäässä koetti kaikintavoin sunnitella ja säätää meidän elämää. Jos kaikki aikuiset terveitä ja sinut asian suhteen, uskon, että lapsikin sopeutuu tilanteeseen. Peili käteen ap..

Siis minä en ole kieltänyt yhtään mitään, vaan isä ehdotti silloin, että jospa hitaampaa etenemistä, että eivät enää tapaile kun lapsi on hänellä... Eikä minulla kyllä ihan rehellisesti sanottuna sytyttänyt, että ne tapaamiset sitten muuttuisivat yöllisiksi, kyllä se olisi ainakin tämän tädin mielestä parempi että tapaamiset olisivat päivänvalossa :)

Hauskaa, kun täällä heti oletetaan, että olisin jotenkin kärttämässä heidän suhdettaan vastaan, tai jotain muuta vastaavaa, eikä kukaan vaivaudu huomioimaan lapsen näkökulmaa asiaan :) Mielenkiintoista. No, me olemme kuitenkin lapsen isän kanssa loistavissa väleissä, mutta tämä asia vähän nyt hiertää.
Ilmeisesti isä ei halua että tyttö ja lapsi tapaavat, koska ei ole suhteesta vielä niin varma kuitenkaan, mutta ei silti halua olla erossakaan joka toista viikonloppua, joten hoitaa asiaa jotenkin näin, ja minä olen taas sitä mieltä, että jos suhde on vakaalla pohjalla, niin äitipuoli kuvioihin sitten vaan kunhan se toteutetaan asianmukaisesti eikä öisillä käynneillä, ja mikäli suhde ei ole vakaalla pohjalla, niin lapsen ei tarvitsisi päästä koko suhteesta osalliseksi lainkaan... Ymmärtääkö kukaan?

No se erityis lapsi juttu jo selittääkin paljon, teillä itsellä on varmaan enemmän tietoa siitä miten hän reagoi asioihin ja miten niiden kanssa tulee toimia.

Musta tälle "Marille" myös pitäisi kertoa mikä lapsessa on ja miten hän reagoi asioihin ja miksi. Miten aikuisen tulee suhtautua hänen käytökseen. Ihan hyvä idea olisi varmaan teidän tapauksessa että tapaisitte kaikki yhdessä päiväkahvin merkeissä.

Siis kyllä, toki. Ja on tiedossa, että uudet asiat ottavat häneltä usein aika pitkään, että hän sopeutuu. En nyt ihan tiedä, että mikä siellä sitten on, onko kyse siitä ettei isä vielä halua mitään kunnon suhdetta lapsensa ja Marin välille vai eikö Mari sitten ole valmis ns. "lapselliseen" elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:

Mullekin tuli sellanen olo, että lapsella on tarve joko koittaa saada aikuiset hyppimään oman pillinsä mukaan tai sitten hänellä on muita "ongelmia" jotka asiaan vaikuttavat. Mun miehen lapsi oli tuon 4 vuotta kun tavattiin, ja oikein mukavasti tutustuttiin, vaikka äiti siellä kotipäässä koetti kaikintavoin sunnitella ja säätää meidän elämää. Jos kaikki aikuiset terveitä ja sinut asian suhteen, uskon, että lapsikin sopeutuu tilanteeseen. Peili käteen ap..

Tässä taas nähdään: ex-vaimo on se ilkeä ja asennevammainen noita-akka :)? Kuten sanottu, kyseessä on erityislapsi, joten hänellä on "ongelmia" tietyissä asioissa, kyllä. Meneekö teiltä osalta ihan ohitse, että minähän tässä koitan ajaa eteenpäin nimenomaan sitä, että lapsi voisi tämän uuden tyttöystävän kanssa tutustua niin että asiat siellä päässä sujuisivat...?

tasamaan tallaaja, siitä syystä, että lapsi on ilmoittanut ettei halua enää lainkaan isälleen, jos siellä on tämä Mari. Ja ajattelisin helpottavani asiaa, jos lapsi näkisi, että äitikin suhtautuu tähän Mariin leppoisasti, eikä se ole mikään isän luona tavattava mörkö ainoastaan. Ja ymmärrän kyllä, että ehkä tytöstä tuntuu epämiellyttävältä moinen ajatus, että entisen vaimon kanssa hiekkalaatikolle yms. mutta tässä tuleekin taas kysymykseen se lapsen etu. Vai moniko teistä mielellään veisi oman lapsensa isänsä luo, jos reaktiot ovat jälkikäteen tätä luokkaa? Mielestäni tilanne tulisi saada toimivaksi, eikä minulla todellakaan ole nyt mitään tätä tyttöä vastaan, kuten moni tuntuu jostain syystä ajattelevan.

Miksei halua tavata, mitä hän pelkää tässä ihmisessä? Jostainhan se pelko on lähtenyt...

Sanoit, että lapsi tavannut aikanaan tätä naista, tapahtuiko silloin jotain? Oliko sinun suhtautumisesi silloinkin positiivinen tähän näiseen?

Myönnetään, että helpoin tie on lähteä siitä oletuksesta, että lapsi peesailee äidin tunteita. pienet lapset ovat herkkiä vaistoamaan vaikka aikuinen yrittäisikin näyttää muuta... Ja kun kokoajan hoet tuota "ymmärrän lasta, kun kahden viikon välein on liian harvoin tutustumiseen" juttua, niin se ikävä kyllä antaa hieman sen kuvan, ettet aidosti hyväksy tätä isän nyksään. Minsta näyttää niin läpinäkyvästi keksityltä syyltä, vai voitko avata enemmän mihin perustat tuollaisen väitteen?

Se on totta, että tilanne pitää saada toimivaksi. Eikä ideasi suoranaisesti ole huono, että kävisivät teillä. Mutta kyllä se tilanne pitäisi saada ennenkaikkea toimimaan siellä isän luona ja sinne heidän pitäisi rakentaa niitä omia kivoja juttujaan.

tasamaan tallaajalle: Luulen, että ne öiset tilanteet ovat se ongelma. Vaihtoehtona myös se, että ehkä lapsi on mustasukkainen. Nukkuu kotona vieressäni lähes joka yö, ja isällään ennen, mutta ei kuulemma niinä öinä, kun siellä on Mari. Ehkä se aiheuttaa hänessä mustasukkaisuutta. Ja tokihan minä sen ymmärrän, kun hän tapaa isäänsä niin harvoin, niin haluaa tavallaan silloin omistaa sen iskän. Ja kahden viikon välein on liian harvoin, koska kyseessä on todellakin erityislapsi, jonka kanssa ihan perusasiatkin pitää toteuttaa erittäin verkkaisessa rytmissä ja huolella, mikäli ongelmilta halutaan välttyä. Ihan siksi minä sitä hoen, että tämä on neurologin kanssa yhdessä todettu :)

Ja sitähän juuri, että sitä tilannetta ei voida saada isän luona toimimaan, ellei lapselle ensin nyt onnistuta jotenkin osoittamaan (päivänvalossa), että tämä Mari onkin ihan kiva juttu... Koska nyt tilanne on se, että lapsi kieltäytyy pontevasti menemästä isänsä luo laisinkaan.