Lapsi ei olekaan "kuivaksioppinut"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettymys

Vieras
Nyt lapsi panttaa pissaamista niin kauan aikaa, että joko lirahtaa housuun, tai sitten odottaa hetkeä kun mennään ulos ja vaipan laitan ulkoilujen ajaksi. :(
Olen niin pettynyt.
Ikää tytöllä 2,5 vuotta.
Kakkaaminenkin tapahtuu vaippaan ja kaiken lisäksi piilossa, eli jotenkin häpeää??? tilannetta.

En mielestäni ole asettanut paineita asian suhteen, mutta nyt minua alkaa tympimään ja nyppimään tämä asia.

Mitäs jos palaisitte takaisin käyttämään vaippoja ja katsotte esim. kuukauden päästä uudestaan? Ei ole mikään häpeä jos tuon ikäinen käyttää vielä vaippoja, meilläkin opittiin kuivaksi reilusti yli 3-vuotiaana kun lapsi ei ollut aikaisemmin valmis vaipattomuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22164982:
En helvetissä laita enää vaippoja.

Niin eli olet asettanut lapselle paineen oppia juuri nyt kuivaksi, vaikka väität muuta ja vaikka lapsi ei selvästikään ole valmis vaipattomuuteen.

[QUOTE="Lissu";22164992]Miten olisi kuivaksiopetteluhousut? Ne on meillä olleet tosi hyvät vaipansijaiset. :)[/QUOTE]

Ei tuo huoli niitä jalkaansa. Ovat kuulemma huonot. Varmaan jotenkin vääränkokoiset tms.

Ja todellakin, vaipan takaisin 24/7 laitto merkkaa sitä, että annan periksi. Ettehän te tuttiakaan anna takaisin jos toinen vaatii?!

Lisään vielä. Meillä ongelmia kuivaksiopettelussa aiheutti selvästi satunnainen vaippailu, juuri esim. ulkoilun tai pidempien automatkojen yhteydessä. Homma alkoi vähitellen sujua, kun jätin vaipat kokonaan pois, vain yövaippa on enää käytössä. Silloin jos pissavahinko aiheuttaisi isomman ongelman (autossa, ulkona kun haalaritkin kastuisivat...) niin laitan ne kuivaksiopetteluhousut, suojaa ainakin uloimmat vaatteet mutta lapsella tuntuu kuin pissa tulisi housuun.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22164998:
Ei tuo huoli niitä jalkaansa. Ovat kuulemma huonot. Varmaan jotenkin vääränkokoiset tms.

Ja todellakin, vaipan takaisin 24/7 laitto merkkaa sitä, että annan periksi. Ettehän te tuttiakaan anna takaisin jos toinen vaatii?!

Tutti ja vaippa ovat kaksi aivan eri asiaa.

[QUOTE="vieras";22164996]Niin eli olet asettanut lapselle paineen oppia juuri nyt kuivaksi, vaikka väität muuta ja vaikka lapsi ei selvästikään ole valmis vaipattomuuteen.[/QUOTE]

Kuule! Meillä on menty nyt monta viikkoa niin, että on ollut vain ulkona ja unilla vaippa päällä. Tämän on hyväksynyt ja käynyt jopa itsenäisesti potalla ja nyt on tullut joku ihmeen takapakkihetk tms.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22164998:

Minusta se ei ole periksi antamista jos kokeilette vaipattomuutta ja palaatte takaisin vaippoihin kun se ei vielä onnistukaan. Se on oikean ajan odottamista, kaikki lapset eivät opi kuivaksi saman ikäisinä ja/tai samalla tavalla.

Voitteko ulkoilla jossain lähellä, niin et jos pisut tulee pääsee sisälle vaihtamaan kuivat? Ja suostuuko potalle ennen ulkoilua? Jos niin riittävän kauan siinä, et tulee tulosta. Alkuun voi kestää kauemmin, et pääsette lähteen ulos, mutta nopeasti oppii jos on jo "hajua" mitä pitäs tehdä siinä. Jos potta ongelma suostuisiko käymään isolla pytyllä kuten isot tytöt (supistajan/istuimen kanssa)?
Meillä oli kakkailun kanssa sama juttu, tyttö selkeästi häpesi sitä (on ihan normaalia), ei kannata tehdä numeroa siitä. Jossakin vaiheessa tajusi itse et potalle on kivempi tehä (asiasta voi myös sillai hienovaraisesti mainita), vieläkin haluaa tehä rauhassa vessassa ite, mikä ehkä ihan ymmärrettävää, harvempi haluaa siihen ketään pällistelemään :)

Älä lannistu, tyttösi kuitenkin jo selkeästi saa pantattua pissaa niin nyt vaan joka väliin vessakäyntejä ja onnistuneista reissuista hurraatte yhessä. Kyllä se onnistuu teilläkin, kun onnistuu muillakin!

Kokeile mieluummin antaa palkkio, kun homma onnistuu - ja tulette kuivina sisällekin.
Ja myös kun lapsi käy pissalla kiltisti.
Isot moitteet ja torut vahingosta ei varmaan edistä asiaa ?
Mahdollisimman mieto suhtautuminen vahinkoon varmaan auttaa oppimaan parhaiten.
Sitten on tietty palkkiotarrat potalla käynnistä - potan pohjaan liimattava tarrakuva (joka näkyy kun pisu tuleepi) .

Itse olen joissain vaiheessa aikalailla pakottanut lapsen potalle. Hyvin määrätietoisesti - ennen ulkoilua tai lähtöä käydään potalla. Olen vaikka kantanut ja isuttanut siinä hetken. Mun lapsen kanssa tämä toimii - hän näkee ettei äiti anna periksia, ja tietyt asiat vain yksinkertaisesti tehdään. Nyt tyttö on 3v ja osaa tosiaan pidättää enemmän - ja itse määrittää paremmin vessailurytmiään.

Jos olette kotihoidossa niin varmaan tilannetta voisi edistää myös juomisen ajoittamisella niin, ettei ihan juuri ennen ulkoilua kitata isoja määriä juomia ?
Samaahan kai tehdään - tai ainakin meillä - ennen nukkumaanmenoa - eli en anna lapsen juoda hirmu määriä juuri ennen nukkumaanmenoa, jotta saa yön rauhassa nukuttua ?

Olen kyllä samoilla linjoilla, etten mielelläni palaisi satunnaisten vahinkojen vuoksi takaisin vaippoihin.
Tästä näyttää tosiaan olevan joillain ihmisillä kumma mielipide - lapsen pään voi sekoittaa tässä asiassa loputtomalla epäloogisuudella ja jokaisen vahingon - vaikka yksittäisen - jälkeen tuupataan lapselle vaan vaipat housuun.
Sama homma kuin vanhusten huollossa - helpommallahan siinä itse pääsee ?

joudun potalle komentamaan ja houkutuksena tarjoilen xylitol-pastillin,näin teen aina ennen ulos lähtöä ja lähes aina pissa pottaan lirahtaakin.En mäkään ainakaan kokonaan vaippoihin enään palaisi,tuo voi olla ihan uhmaa,mitä tuossa iässä paljon esiintyy.Oletko AP jotai tarrataulu tai muita palkkiosysteemeitä kokeillut? tsemppiä. :)

Yhteistyössä