Lapsi ei osaa niistää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei onnistu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ollu kiinnittäny asiaan sen kummempaa huomiota, mut 10v poika tokas tossa yks päivä et "tiiätkö äiti et nenä tyhjenee muuten paljo paremmin ku puhaltaa ulospäin...."

Et en ollu tosiaan kovin tarkkaan tullu diagnosoineeksi pojan niistämistapahtuman etenemistä näköjään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikko 10v ja ehkä puoli vuotta sitten oppi niistämään! Ja muuten kyllä ihan normaali tyttö. Kaksi muuta ovat osanneet jo 1veenä.

Tää on lohdullista kuulla. Meillä 5v. joka ei osaa kunnolla niistää. Aina vaan vetää ja vetää räkää sisään päin. Nykyään jo ihan vähän saa niistettyä ulos, kun oikein yrittää.

Siis meidän 7-vuotias ei osaa niistää! 5-vuotias veljensä osaa kyllä. Uskon, että jotain häikkää jossain tiehyissä, koska yökkää, jos niistää voimakkaasti, eikä halua tehdä sitä. Yleensä siis ei niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
En ollu kiinnittäny asiaan sen kummempaa huomiota, mut 10v poika tokas tossa yks päivä et "tiiätkö äiti et nenä tyhjenee muuten paljo paremmin ku puhaltaa ulospäin...."

Et en ollu tosiaan kovin tarkkaan tullu diagnosoineeksi pojan niistämistapahtuman etenemistä näköjään...

Ihana =). Ja ap.lle vastaus, meillä tyttö oppi niistämään nyt joulun alla, ollessaan 4,5 vuotias, sitä ennen veti täydellä voimalla sisäänpäin..

No on sitten näköjään muitakin. Mä en saa tuota 3,5-vuotiasta millään puhaltamaan nenän kautta ulos. Se vaan vetää sitä räkää sisäänpäin. On onneksi tosi harvoin nuhassa. :)

Itse asiassa parempi tapa olisi vetää se räkä sisäänpäin. Tästä on ollut juttuja lehdissä, ja viimeksi kun olin poskiontelon tulehduksessa myös lääkäri käski tekemään niin.

Ja sanoi, että kaikki äidit opettavat lapsensa niistämään, mutta pöpöt leviävät vähemmän, jos rään vetää sisään.

Meiän poika oli 11v ku oppi itsenäisesti niistämään sitä ennen ei suostunut niistämään jossen auttabut paperin kanssa, ekat nenänhuuhtelut pojankaa tehtiin jo 7 vanhana mutta sillonki avustin niistämisessä. Mutta tollon ku 11 vuotiaana tuli kerran koulusta kotiin räkä valuen sanoin että nyt otat ton paperin ja töräytät itse ja niin se onnistu. Vaikka ensin valitusta tulikin. Se jälkeen aina ulkona ollu nenäliina taskussa ja hienosti itse töräyttää rään sieraimista. Nenähuuhtelu on käytössä aina flunssan iskiessä. Se on ihanaa meidän molempien mielestä ku pikkumiehen räkä vaan valahtaa lavuaariin.

Mä en tajunnut pienenä miten paine tasataan sukeltaessa. Laitoin sormilla nenän kiinni ja sitten puhalsin posket pulleaksi eli suun kautta ilman että ilma karkasi. Ihmettelin kun mitään ei tapahtunut. Jossain vaiheessa pitkän ajan kuluttua tuli sitten se ahaa-elämys, että niin - siis sormilla nenä umpeen ja puhalletaan nenän kautta! :D

Ihan normaali aikuinen musta kuitenkin tuli.

Uusimmat

Yhteistyössä