lapsi ei vaan juo maitoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Siinäpä tulikin asia. Onko kellään muulla tälläistä ongelmaa? Lopetin päiväimetyksen lapsen ollessa 11 kk, tarjosin kylmää maitoa pullosta ja mukista. Ei juonut juuri yhtään päivän aikana, imetän siis aamuisin ja iltaisin vieläkin. Korvikekaan ei ole maistunut tytölle koskaan. Pituuskasvu on hidastunut ja neuvolan lääkäri vaan käski tarjota maitoa useasti. Nyt juo muutaman desin korkeintaan lämmintä hyla maitoa päivisin, puurot päälle ja joskus jugurttia, mutta ei tuosta tule 6 dl millään! Onneksi on kohta neuvola. Minulta ei taida enään maitoakaan tulla kun liru :( Yöllä toisinaan tyttö herää juomaan pullosta kerran, sitten saattaa mennä 1-1,5 dl.

No jos ei siis millään mene,niin teet pikkuselle enemmän niitä maitoa sisältäviä puuroja,enemmän joghurttia,juustoa,perunasosetta jossa maitoa jne..Kyllä se niistä kertyy. =)

Niin ja ootko jotain muroja/hiutaleita koittanut?Sekaan maitoa tai joghurttia.

Pidä maito päiväkirjaa merkaat tarkasti kaikki maitotuote annokset voit sitten neuvolassa käydä läpi miten paljon menee ja paljonko tarvitsee lisää.
Meille aikoinaan neuvolassa tätä suositeltii.
( meille kerran yksi lasten lääkäri totesi:" minä en kyllä pidä jäätelöä mitenkään pahana vaihtoehtona maidon saannin kannalta)

Vasikat tarvii maitoa, ei ihmislapset imetyksen jälkeen. Näin sanoi lääkäri meille kun tyttärellä alkoi korvatulehdukset imetyksen jälkeen ja aloin maitoa antamaan.

Mun tyttö oli noin puolitoista vuotta ilman maitoa. Siis ilman maidon juomista. Jogurttia ja viiliä söi, käytin maitotuotteita ruoanvalmistuksessa, ja lisäksi likka sai kalsiumtabletin joka päivä. Kun aloitti päiväkodin niin alkoi taas juomaan maitoa, siellä kun kaikki muutkin juo.
Ei maito tärkeää ole, vaan kalsiumin sekä d-vitamiinin saanti =)

Meillä tyttö 1v10kk ei ole suostunut juomaan maitoa ollenkaan sen jälkeen kun lopetin imetyksen tasan 1-vuotiaana. Onneksi syö kuitenkin jonkin verran maitotuotteita, neuvolassa eivät pitäneet asiaa ongelmana. Jossain vaiheessa yritin syöttää kalkkitabletteja, muttei suostunut syömään niitäkään.

Pureskeltavien tablettien lisäksi on jauhetta (oliskohan minisun merkkistä tms) jota voi vissiin laittaa vaikka ruuan sekaan.

Meillä taapero kieltäytyi juomasta maitoa (tai siis meillä juodaan soija- ja kauramaitoja eikä lehmänmaitoa) oksennustaudin jälkeen, joten annettiin kaakaota jota tuo herkkusuu joi mielellään, ja sitten pikku hiljaa vähennettiin kaakaojauheen määrää niin että pian joi maitonsa maustamattomana, nimittää vain sitä edelleenkin kaakaoksi. Mutta noin pienellä tietysti eri asia..

Meillä myös. Imetin pitkään. 1v alettiin tarjoamaan lehmänmaitoa. Ei kelvannut sitten millään. Ajateltiin että johtuu siitä kun vielä ihmetän. Imetyksen lopetin kun poika tuli 1v6kk nyt täyttää 2v eikä vieläkään juo maitoa.

Mun en minä huolissaan ole. Kaakaota suostuu välillä juomaan. Samoin jugurtit uppoaa, juustot, puuron kanssa menee maitoa. Eli eiköhän tuo kaiken saa mitä tarvitsee vaikkei sitä maitoa juo.

Ja se jätski menee :D

Yhteistyössä