lapsi ei vain kävele!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
itselläni on kohta 1,3v poika, joka ei vain kävele! Olen todella huolestunut asiasta. Kaikki koko ajan kyselevät, että joko se kävelee. tai ihmettelevät että mikse se jo kävele?
Poika oppi ryömimään 8 kk iässä ja ylös nousi tukea vasten 10kk iässä. 11kk alkoi konttaamaan ja tukea pitkin alkoi kävellä myös 10kk iässä. Ilman tukea ei paljoo seiso.
Taaperokärryllä ajelee paljon sekä potkuautolla. Olen kävelyttänyt ja yrittänyt houkutella kävelemään. Välillä ottaa pari askelta yksikseen, mutta siihen se jää.
Onko poika vain arka ja todella varovainen?
Miten voisin rohkaista poikaa ja auttaa saamaan varmuutta kävelyyn??

Annan ajan tehdä tehtävänsä. Meillä tyttö lähti kävelemään pari päivää vajaa 1 vee ja 5 kk:tta. Konttasi tiskarin kulmalle. Nousi ylös jä käveli vakaasti suoraan päydän luo 2 metriä. Sen päivän jälkeen ei kertaakaan kontannut.

Nou hätä kyllä se siitä.

Lapset on erilaisia. Odota vaan rauhassa :) Mun kuopus oppi kävelemään 9kk iässä ja kaverin esikoinen 1,5 vuoden iässä. Olivat hassu näky yhdessä, kun 10 kk ikäinen käveli ympäriinsä ja liki 1,5-vuotias konttasi vielä :)

Ja lisään vielä, että oma esikoinen oppi vasta ryömimään 9kk iässä eli samassakin perheessä näitä eroja voi olla todella paljon.

mä oon ite oppinut käveleen 1v4kk ikäisenä..

onneks mein lapset on ollut vilkkaampia liikkeelle lähtiöitä esikoinen 10kk ikäisenä toka 11kk ikäisenä ja kolmas 11kk2viikkoa :) keskimmäinen käveli 6kk ikäisenä jo tukee vasten ei enään juuri muuten mennyt kun aina jotain vasten mutta niin siinäkin kuitenkin viä se 3kk meni ennen kun rohkeni irrottautumaan.

meillä esikoinen kävei 10kk ja kuopus otti ekat askeleet ilman tukea 1v2kk (konttasi ja käveli tukeavasten 10kk) ja 1v4kk käveli kunnolla ilman tukea.

Jospa ap vähän rauhoittuu eikä tee asiasta isoa numeroa lapselle.

Meillä lapset lähti eri tavalla kävelemään ilman tukea. Esikoinen nousi kyykystä ilman tukea seisomaan ja harjoitteli sitä parikuukautta ja sit lähti siitä kävelemään. Kuopus taas opetteli seisomaan ilman tukea niin että nousi tukea vasten ylös ja päästi irti. Alkuun oli tosi arka päästämään molemmat kädet irti ja kynnys lähteä siitä kävelemään oli iso.

Alkuperäinen kirjoittaja :
mä oon ite oppinut käveleen 1v4kk ikäisenä..

onneks mein lapset on ollut vilkkaampia liikkeelle lähtiöitä esikoinen 10kk ikäisenä toka 11kk ikäisenä ja kolmas 11kk2viikkoa :) keskimmäinen käveli 6kk ikäisenä jo tukee vasten ei enään juuri muuten mennyt kun aina jotain vasten mutta niin siinäkin kuitenkin viä se 3kk meni ennen kun rohkeni irrottautumaan.

Mitä erityistä "onnea" siinä on? On ihan yhtä normaalia oppia kävelemään 1v4kk iässä kuin 10 kk iässä.

Meillä eka lähti kävelemään 11kk, toinen 1v5kk ja kolmas 1v4kk. Kaks viimesintä kyllä vuoden vanhana kävelivät tukea vasten, työnsivät taaperokärryä jne... Eli osasivat kävellä, mutta se ns. vapaa kävely tuli vasta myöhemmin. AP:lla ei hätää, jos lapsi kerran osaa kävellä niin kyllä se vapaa kävelykin sieltä tulee.

Mä itse olin 1v2kk ja äitini oli peräti 1v8kk kun lähti kävelemään, äiti kyllä siinä vaiheessa puhui kuulemma kun ruuneperi. Meilläkin toi kolmas puhui paljon ennenkuin käveli. Sanotaan että molempia ei voi opetella samaan aikaan, tiedä sitten onko perää.

lähti kävelemään 1v 6 kk. Oli koko kesän tönäillyt taaperoita ja loppujen viimeksi piti kotona "kävelyttää" pitämällä niskasta kevyesti kiinni... Oli vaan arka. Nyt sitten on oppinut tuntemaan tuon arkuuden pyöräilyssä yms. Mutta jonkun kun oppii niin sitten aina kerrasta kunnolla. Kun lähti kävelemään kiersi 12 kertaa kämpän ympäri ja pyöräilemään kun lähti ilman apupyöriä 7v.nä ja sitten melkein samantien isolla pyörällä. Mutta kyllä minäkin silloin ressasin tuota kävelemättömyyttä, mutta tsemppiä vaan odotteluun.

Meillä poika oli tosi varovainen kävelyharjoituksinensa. Lähti kävelemään vasta 1v4kk:n ikäisenä. Onneksi oli esikoinen, niin en hyppinyt pahasti seinille siinä kävelyä odotellessa.

Yhteistyössä