Lapsi hakkaa tarhassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liisa

Vieras
Meidän poika on ryhmässään nuorin ja häntä hieman vanhempi poika hakkaa häntä kasvoihin ja rintaan. Aika kovastikin, kun poikani alkaa itkemään sen vuoksi. Tämä toinen lapsi on lyönyt minuakin muutaman kerran, aika kovaa kyllä lyö.

Olen yrittänyt jutella hoitajan kanssa, hän vain sanoi, että "kun tuo Eemeli vaan on sellanen ja kyllä hän pytää yleensä anteeksi". Mut ei kai sillä verukkeella hoitajat voi antaa tämän tapahtua, tämä Eemelihän vaan oppii, että saa lyödä jos pyytää anteeksi. Ja sitä paitsi, nyt meidän poika on alkanu tekemään samalla lailla itseään pienemmille (kaverien) lapsille.

Sanoin hoitajalle, että voisiko hän jutella pojan vanhempien kanssa, siihenkin vastasi jotain epämääräistä, et en tiiä jutteleeko vai ei.

Mitä teen, yritänkö vielä jutella hoitajien kanssa vai pitääkö lapsi siirtää toiseen tarhaan vai mitä ihmettä voin tehdä??

Lapset on 1.5v ja vähän alle 2 v.

ei pidä antaa periksi ja tuo veruke on kyllä ihan paska näin suoraan sanottuna. kannattaa asia ottaa puheeks ihan niitten vanhempien kanssa ja jaksaa vaan sit hoitotäteillekkin siitä puhua. se on heidän tehtävä pitää pulju turvallisena! juu on vähän ihmisiä töissä, mutta noin ei saa käydä.

Tuonikäiset on kovia vetämään toisaan turpiin.

Kyllä ne tarhassa taatusti toruu ja puuttuvat asiaan jos ehtivät. Mutta aina eivät ehdi, kun ryhmässä on paljon lapsia ja hoitajilla ei ole silmiä selässä.

Ihminen on kaikkein väkivaltaisimmillaan noin kaksivuotiaana. Ja oppii tuollaista kyllä ihan itsestään, ilman ns. huonoa esimerkkiä.

Miksi sinä et voi jutella pojan vanhemmille ihan itse. Ei siinä välikäsiä tarvitse.
Toki tätien pitää tarhassa puuttua tiukemmin mutta heillä on varmaan kymmenien lasten ristiriitoja ja muita asioita selvitettävänä joten järkevintä sinun on puuttua itse lapsesi asioihin ja ottaa asiallisella asenteella kontakti lyövän lapsen vanhempiin.

Tottakai hoitajat juttelevat lapsen vanhempien kanssa. Heidän täytyy kertoa vanhemmille, vaikka se onkin negatiivista. Monesti vanhemmat pyydetään molemmat päiväkotiin, ja keskustellaan yhdessä, ratkaisun löytämiseksi.

Ilmoitus sossuun tai poliisille. Väkivalta on rikos.. on se sitten lapselta tai aikuiselta. Pitäähän sen oppia ottamaan vastuu. Kenenkään ei tarvitse sietää väkivaltaa elinympäristössään. Lapsesi kasvavat oikeasti kieroon jos heitä saa lyödä ja paiskoa miten sattuu siellä missä pitäisi olla turvallista.

Hoitaja vaikutti siltä ku ei olisi ikinä huomannutkaan hakkaamista. Me ollaan miehen kanssa huomattu tosi monta kertaa ku ollaan haettu poikaa tarhasta. Meidän pojalla vastaava käyttäyttyminen alkoi syksyllä kun hän aloitti tarhan, joten tulee kyllä mieleen että on sieltä oppinut. Tosin hän ei ole onneksi yhtä kovakourainen kuin tarhakaverinsa.

Kyllä mä voin itsekin niille vanhemmille puhua, mut ne tosi harvoin on siellä yhtäaikaa. Itsekin olen poikaa torunut, kun olen nähnyt hänen hakkaavan. Muita lapsia ei hoitajan mukaan lyö, mut mistä senkin voi tietää kun ei MUKA tiennyt pojan hakkaavan meidän poikaa

Ilmeisesti hoitajille ei tunnu menevän tuo sanomasi perille, joten soita päiväkodinjohtajalle ja vaadi lastasi tai tätä toista lasta siirrettäväksi toiseen ryhmään jos hakkaamista ei saada loppumaan. Itse tarhantätinä tiedän, että tuon ikäisten ryhmät päiväkodeissa on sen kokoisia, että siellä kyllä huomataan mitä lapset puuhaavat, kun osastolla on täysi miehitys, jos ei huomata niin silloin ei ole vain kiinnostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille vastauksista!Täytyy jutella asiasta. Toivottavasti lapselle ei jää asiasta traumoja

Tai niille lapsille, joita sinun lapsesi hakkaa :saint:

Oikeesti...tuollainen on ikävää, mutta turha siitä on kamalaa meteliä nostaa tai leimata tätä lasta jotenkin erityisen ongelmaiseksi. Ihmettelen kyllä sitä, miten päiväkodissa ei muka huomata tai kielletä. Mutta tosiasia on se, että vaikka lapsi olisi yksikseen kotona, niin hän oppii hakkaamaan. Väkivaltaisuus on sisäsyntyistä, ja kaksivuotiaat ovat todella fyysisiä.

En tosin tiedä, millaista tuo hakkaaminen on, eli onko se ns. normaalia vai jotain aivan järkyttävää...Toivotaan, että "hakkaajalapsella" menee tuo vaihe nopsaan ohi, ja että henkilökunta olisi tehtäviensä tasalla & pitäisi tarkemmin silmällä niitä, joilla on muiden muksimisvaihe päällä. Joskus tilanteet tulee ns. puskasta ja hoitaja ei ehdi väliin, mutta kyllä heidän pitäisi silti tietää ketkä lapsista ovat tuossa kehitysvaiheessa ja muksivat.

Voi olla lapselle tosi stressaavaa, koska noin pienellä ei ole stressinsietokykyä vielä. Tässä syy, miksi meidän lapset ovat kotihoidossa 3v. asti. En halua, että heidän itseluottamus kärsii.

Onneksi meidän poika ei lyö yhtä lujaa, mutta pitäähän sekin saada kitkettyä pois.

Me vietiin poika tarhaan, koska se sopii tämänhetkiseen elämäntilanteeseen, huonoa omaa tuntoa en siitä pode enkä aio potea, oon nimittäin huomannut että tuttavapiirissä pitkään kotona hoidetut lapset on tosi epäsosiaalisia. Mut tämä on tarhaan vieminen/kotona hoitaminen on jokaisen oma henk. koht päätös. Onneksi meidän pojalla on muuten mennyt tarhassa hyvin, jos tämän toisen pojan käytöstä ei oteta huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onneksi meidän poika ei lyö yhtä lujaa, mutta pitäähän sekin saada kitkettyä pois.

Me vietiin poika tarhaan, koska se sopii tämänhetkiseen elämäntilanteeseen, huonoa omaa tuntoa en siitä pode enkä aio potea, oon nimittäin huomannut että tuttavapiirissä pitkään kotona hoidetut lapset on tosi epäsosiaalisia. Mut tämä on tarhaan vieminen/kotona hoitaminen on jokaisen oma henk. koht päätös. Onneksi meidän pojalla on muuten mennyt tarhassa hyvin, jos tämän toisen pojan käytöstä ei oteta huomioon.

Se kitkeytyy kyllä (useimmiten) pois, kun lapsi kasvaa, ja kyvyt kommunikointiin kehittyvät: silloin lapsi osaa kertoa mielipiteensä ja näyttää turhautumisensa verbaalisesti, ei fyysisesti. Kieltää tottakai pitää, ettei lapsi kuvittele lyömisen olevan hyväksyttävää.

Missä tahansa, missä on lapsia koolla, tapahtuu jotain tuollaista, siis lyömistä, tönimistä, yms. Nekin ovat osa kasvamista ja oppimista, toisten kanssa toimeen tulemista, sosiaalisten taitojen treenaamista. Eli ei se kotihoito mikään ratkaisu ole mun mielestä :)

Puhu päiväkodissa asiasta vaikka johtajan tai muiden hoitajien/lto:n kanssa, jos tuon yhden hoitajan asenne on että "sori en tiiä, en näe".

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Ilmoitus sossuun tai poliisille. Väkivalta on rikos.. on se sitten lapselta tai aikuiselta. Pitäähän sen oppia ottamaan vastuu. Kenenkään ei tarvitse sietää väkivaltaa elinympäristössään. Lapsesi kasvavat oikeasti kieroon jos heitä saa lyödä ja paiskoa miten sattuu siellä missä pitäisi olla turvallista.

Siis voi haloo!!! Kyse on alle 2 vuotiaasta!!!!

Meidän pk:ssa on ainakin niin "munattomia" hoitajia, että eräskin pikkupoika riehui, huusi ja raivosi sekä heitteli tavaroita yks aamu, niin hoitajat ei tehneet mitään. Äidillä oli kiire töihin eikä ehtinyt jäädä riisumaan kiukuttelevaa lastaan, niin hoitajat entoivat sen riehua ja raivota vaan eikä kukaan auttanut poikaa riisumaan. Lammasmaisella äänellä kyselivät vaan "mikä sua harmittaa" ja kävelivät lapsen perässä. Koko sen 10 min mitä minä toin omaani hoitoon ja riisuin yms. hoitajat vaan ihmettelivät, eivätkä ollenkaan puuttuneet asiaan vaikka poika teki tuhoa minkä kerkesi. Meinasin jo itse ottaa pojan kiinni ja syliotteeseen että nyt pitää rauhottua. Järjetöntä ettei hoitajat tee mitään vaikka lapset kohtelee kaltoin itseään, ynpäristöään ja toisiaan.

Yhteistyössä