Lapsi herää liian aikasin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsy"

Vieras
Mikä avuksi tähän? On ruvennut heräämään siinä klo 6 jälkeen. Jos sattuu nukkumaan esim klo 7:30 asti niin herää pirteänä ja hyväntuulisena, jaksaa olla hereillä klo 11:30 päiväuniin asti jne. Mutta jos herää klo 6 jälkeen, on ehkä puoli tuntia tyytyväinen ja sen jälkeen alkaa kauhea kiukuttelu, silmien hierominen yms. On pahalla tuule?la melkeen koko aamun ja just ennen päikkäreitä hermoilee ja kirkuu kuin hyeena. Yleensä menee siinä 19:30 nukkumaan mutta ei auta vaikka menis vasta klo 21, herää silti samaan aikaan. Päiväunia nukkuu yleensä pari tuntia. Jos ei nuku päiväunia tai jos nukkuu liian vähän, on myös koko loppupäivän kiukkunen. Mikä auttaa? Vai auttaako mikään?

Et kerro lapsen ikää, mikä vaikeuttaa vastaamista. Pienille lapsille saattaa tulla tuollaisia ohimeneviä kausia, että heräävät normaalia aikaisemmin - joskin minun mielestä pienelle lapselle on ihan normaalia herätä jo kuuden jälkeen. Ikää kun en tiedä, en osaa siihen sanoa mitään. Kannattaa siirtää nukkumaanmenoa kohtuudella myöhemmäksi, esimerkiksi klo 20.00 ja pitää se ainakin viikon siinä samassa. Rytmin muutos ei nimittäin näy heti. Jos yhtenä iltana olet laittanut yhdeksältä nukkumaan, ei seuraavan aamun herääminen kerro yhtään mitään. Emmehän me aikuisetkaan totu kesä-talviaika-vaihteluun yhdessä yössä.

Nukkumisolosuhteistakaan et kertonut mitään, mutta jos teillä ei ole pimennysverhoa lapsen huoneessa, hankkikaa sellainen. Voitte myös ulkoilla normaalia enemmän, mutta siinäkin kannattaa pitää varansa. Ylenmääräinen ulkona riekkuminen voi tehdä unesta levotonta. Ja pitäkää tarkasti uusista nukkumaanmenoajoista kiinni. Sitten vain odotatte, että se yksi aamu tulee, kun lapsi 'erehtyy' nukkumaan kauemmin. Siitä se rytmi lähtee korjaantumaan. Jos nukkumaanmenon myöhäistäminen puolella tunnilla ei viikossa ole tuottanut tulosta, voit yrittää siirtää sitä vielä vähän myöhemmäksi.

Jos ei ole aiemmin otettu viereen aamuisi, älä ota nytkään. Se pistää vaan lapsirukan pään ihan sekaisin. Pitäkää tarkasti kiinni niistä rutiineista mitä teillä on ollut ennenkin, myöhäistäkää vain nukkumaanmenoa, poistakaa häiriötekijät (ne pimennysverhot) ja olkaa kärsivällisiä.

Hei, tutulta kuulostaa! Meillä vaan välillä herätty jopa viideltä... Ja meillä myös silti välillä vaikeaa päiväunille nukahtaminen (niin kuin eilen, kaveri 1v3kk heräsi klo 5.20 eikä millään asettunut päiväunille vielä edes klo 13, jatkoi vaan kiukkuamista kunnes nukahti lopulta syliin). Varmaan osasyynä valon määrä. Vaikka silloin yöllä olisikin pimennysverhot, niin jotenkin se päivän ja illan runsas valomäärä vaan silti "kerääntyy" aivoihin ja taas jo jaksaa herätä aikaisin...

Minusta aika vaan auttaa tähän, olen varma että syksyllä ja talvella uni kelpaa jo aamustakin. Ja ehkä te voisitte hieman myöhäistää nukkumaanmenoa, vaikka tunnilla, niin pidemmällä ajalla rytmi saattaisi muuttua niin että aamulla uni maistuu vähän pidempään(pakko kai se puuttuva uni jossain vaiheessa on korvata... vai onko...? :))

Mutta on se kyllä ihan hiton raivostuttavaa, kun ensin pitää aamusta herätä kukonlaulun aikaan, ja sitten vielä kuunnella väsynyttä kitinää melkein koko aamupäivä! :kieh:

Mulla oli aamuvirkku lapsi 7kk-> (on edelleen 7veenä) Me nukuttiin pikkutorkut ennen ulos menoa. Meillä herättiin joka aamu 5 maissa. Nyt heräilee 6-7 aikaan arkena ja pyhänä. Poika on kuin mummonsa, aikaste maate, aikaste ylös :)

Tuli noista yllä olevista vastauksista mieleen muistella omien lasten vauva-aikoja. Esikoinen nukkui äärimmäisen huonosti ja heräsi aina viideltä. Mikään ei auttanut, se oli vaan kestettävä. Vasta siinä kolmevuotiaana oppi nukkumaan paremmin ja heräsi vasta vähän ennen seitsemää. Muistan sen hyvin, koska se tuntui niin valtavalta edistysaskeleelta :) Kuopus on aina nukkunut mielettömän hyvin. Vastasyntyneestä asti. Nykyään heräävät klo 7.-8.00. Esim. nyt ovat edelleen unessa vaikka kello on varttia vaille kahdeksan. Itse olen poikkeuksetta aina hereillä ennen lapsia, koska olen aamuvirkku. Saatan nousta itse jo viideltä.

Jos aloittajan lapsi on noin yksivuotias, ikä selittää paljon levottomuutta. Se on levoton vaihe.

Yhteistyössä