Lapsi hieman ylipainoinen, mitä voisimme muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaa a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaa a

Vieras
Tässä on sellainen NORMAALI rytmi. Toki joskus on poikkeuksia suuntaan tai toiseen, mutta tällä mennään lähes aina.

Kerran viikossa käydään uimahallissa ja lapsi touhaa noin 2h. Viikonloppuisin ulkoillaan ja liikutaan kunnolla. Esim. lauantaina 2h metsäretki ja illalla mennään vaikkapa vielä hiihtämään 30-70minuutiksi.
Sunnuntaina esim. omassa pihassa touhuamista reilu tunti aamulla ja illalla.
Talvisin käydään viikottain hiihtämässä ja luistelemassa. Kesällä pyöräillään jne.

Arkisin lapsi on tarhassa ja ulkoilevat reilun tunnin. Jumppaa on päiväkodissa tunnin verran kerran viikossa. Iltaisin käydään yleensä pihalla. Joskus se voi olla vaan kävellen kirjastoon ja takaisin ja joskus mennään esim. luistelemaan,pulkkamäkeen tms.

Kotona pyrin kokkaamaan mahdollisimman terveellistä ruokaa ja olen tarkka, että lapsi syö terveellisesti ja monipuolisesti.

Aamupala:
Ruisleivän pala, päällä levitettä tai esim. karjalanpiirakka. Juomaksi yleensä vettä ja joskus kaakaota. Muuta ei suostu aamulla syömään.

Lounas: päiväkodissa, jos kotona niin normaalia kotiruokaa ihan keskiverto määrä. Esim. nyt vaikkapa makaroonilaatikkoa, kurkkua ja tomaattia.

Päiväkodissa syövät välipalan, kotona ei.

Päivällinen: normaalia kotiruokaa. Esim. lohta ja muusia ja salaattia. Tai vaikkapa keittoa tms.

Iltapala: Ei aina ollenkaan. Jos syö iltapalaa, se voi olla vaan porkkanaa, omenaa tms. Joskus voi ottaa esim. leipää, karjalanpiirakkaa tms.

Herkkupäivä meillä ei ole. Näin joulun aikaan toki lapsikin herkutellut enemmän. Herkkuja saa jos ollaan kylässä tai jos meille tulee vieraita, niin lapsi voi ottaa myös hyväskää pöydästä. En yleensä osta kaupasta lapselle karkkia, mutta jos joku tuo meille karkkia niin lapsi saa ottaa.

Kyseessä 5,5-vuotias poika.

Lapsi oli syntyessään jos iso (4,5kg) ja mennyt yläkäyrillä kokoajan. KAsvu ollut aina todella tasaista. Päällepäin ihan normaalikokoinen, jopa hoikan näköinen lapsi. Painaa silti 25kg ja 116cm pitkä.

Mun lapset ovat normaalipainoa.
Mä olen aina ollut tuhti tyttö :) En nyt varsinaisesti mikään läskitynnyri koskaan, mutta aina iso kokoinen. Lapsena ja nuorena olin todella kova urheilemaan ja voitin aika koviakin kilpailuja mm. hiihdossa, ratsastuksessa ja suunnistuksessa. Meillä kotona syötiin terveellisesti. Mä vaan olin iso.
Luultavasti sun pojallas sama juttu. Eikä hän todellakaan ole mikään kovin suuri.

tuskinpa tuossa mitään muutoksen tarvetta on, ihan terveelliseltä elämältä kuullostaa, ole huoleti :)
Noin pienillähän yleensä vaan "laihdutuksessakin" pyritään siihen, et paino pysyy samana, ja pituuskasvu korjaa..

Syökö lämpimillä ruuilla kovin paljon, kun välipala ja iltapala ei maistu? Voisi yrittää syödä tasaisemmin päivän mittaan eli 5 pienempää ateriaa parin ison sijasta. Voisi myös kokeilla kiinnittää huomiota nälän kuulosteluun: tuleeko syötyä enemmän kuin nälkä vaatisi esim. siksi kun ruoka on niin hyvää tai siksi kun lautanen on tapana syödä tyhjäksi.

ihmisen luustokin on erilainen jokaisella ja jos lapsi ei edes näytä ylipainoiselta nii mikä on ongelma? lapsi oli syntyissään jo iso ja menee koko ajan käyrien ylärajoilla? no todennäköisesti lapsestasi kasvaa iso mies, ei mikään kukkakeppi eikä sitä voi dieetillä estää :) Esim minä ja ystäväni olemme samanpituisia ja samanpainoisia, siltikin ystäväni näyttää huomattavasti suurikokoisemmalta kuin minä. itse asiassa kukaan ei koskaan edes usko kun kerron painoni, en kuulemma näytä niin isolta. eli missä se paino sitten on piilossa?

Meillä on poika 123,5cm ja painaa 22kg. On siis 6v. Mutta siskonsa on 5v ja on 118cm ja painaa 24kg. Samanlailla syövät ja liikkuvat tyttö vaan on tuollainen isohko. En olisi huolissaan kerkiää vielä hoikistuun ihan luonnollisesti kun kasvupyrähdyksiä tulee!

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

"Aikuista vastaava painoindeksi on noin 30.0 kg/m2.
Lapsi on lihava. Painonhallinta on välttämätöntä tulevien terveysongelmien välttämiseksi.
Tämän lapsen normaalipainon alue on 18.5 - 22.6 kg."

yleensähän se vika on annoskoossa. mikä sun mielestä on normiannos 5vuotiaalle? se ei oo sama kuin aikuisten annos. pyytäkää päästä ravitsemusterapeutille jos omat keinot ei riitä.

Yhteistyössä