Lapsi hoidossa isällään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidit hei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidit hei?

Vieras
Äidit hei. Jos käytte jumpassa, leffassa, naisten iltaa viettämässä, kylpylässä tms. ja lapsi on isänsä kanssa, oletteko jättäneet lapsen "hoitoon"? Kun usein näissä hoitoonjättökeskusteluissa perustellaan, että pitäähän sitä kavereita nähdä, pitäähän sitä harrastaa liikuntaa, pitäähän sitä naisten iltaa viettää jne., mutta eikös nyt useimmiten lapsella ole kaksi vanhempaa?

Ja en siis todellakaan tarkoita etteikö lasta voisi/saisi viedä hoitoon tai etteikö vanhemmat voisi ottaa parisuhdeaikaakin tai että kaikilla lapsilla olisi se kaksi vanhempaa. Pohdin nyt vain tätä, että mieltääkö joku todella sen "hoidossa olemiseksi" jos lapsi on isänsä kanssa? Vai pitääkö kahden vanhemman perheistäkin viedä lapsi mummolaan että äiti pääse jumppaan? Ehkä silloin ymmärtäisin "hoidossa olemisesta" puhumisen, jos etävanhempi ottaa lapsen tavallisesta poikkeavasti lähivanhemman menon vuoksi.

Meidän vauva (pieni vielä siis) ei ole ollut koskaan hoidossa (enkä pidä tätä "ansiona"), mutta jos se tulee puheeksi niin ihmiset kysyy että etkö kaipaa omaa aikaa. No kaipaan, ja saan, kun lapsi on isänsä kanssa. Tarkoittaako äidin oma aika teillä aina lapsen hoitoon viemistä?

Meillä lapsia kyllä hoidetaan ihan yhdessä. Ei mies ole jättänyt lapsi hoitoo minulle tai minä hänelle. Utopinen sanavalintakin, olla vanhemmalla hoidossa.

Mutta toki tiedän että kaikilla se siitos-orhi ei ole ihan niin vastuullinen ja elelee omaa elämää. Tällöin ymmärrän että äidin voi olla vaikea jättää lasta isällee ja silloin se tuntuu hoitoon jättämiseltä.

Eli oma-aika hoituu toki perheen kesken. Mutta toisaalta, meillä on miehen kanssa juttuja joita tykätään tehdä kaksi. Esim kävellä läpi omia metsiä ja suunnitella mistä ensi talvena kaadetaan puita, mistä harvennetaan jne. Meillä on maata 50 ha joten kävelymatkat olis lapsille hieman liikaa (2v ja 3v) ja toisaalta se nyt vaan on kivaa istuskella puoliskon kanssa kaksin kiven tai kannon nokassa ja haaveilla tulevista jutuista. Silloin turvaudutaan mummuun ja paappaan

Mä oon jättänyt lapset kotiin, tai ehkä lapset on lähteneet isän kanssa vaikka kaupungille.

Joskus jätin hoitoon, mutta ystävälleni, isovanhemmille, tms...en isälle. Tässä kahden vanhemman perheessä on aika ajoin ollut pakko viedä lapset ihan hoitoon, jos äiti tarvitsee omaa aikaa, kaikki kun ei tee 8-16 töitä ma-pe.

Mua huvittaa se, että jos isä lähtee viikoksi lomalle ilman perhettään, asia on ok, mutta jos äiti tahtoo lähteä viikoksi lomalle ja jättää lapset isälle, äiti on kelvoton.
Edes eroperheissä lapset eivät ole isän luona hoidossa, vaan vanhempansa kanssa.

Yhteistyössä