Lapsi itki kotona hoitopäivän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Perhepäivähoidossa, perheen oma lapsi oli sanonu että ei halua leikkiä meidän lapsen kanssa.

Mitähän tässä nyt sitte olis järkevää tehdä, kun ei noita nyt voi pakottaa leikkimään keskenään, mutta ei sekään kivaa ole, että toisella on sitten siitä niin paha mieli..?

Tämä ei tullut itselleni ainakaan puun takaa, muistan lukeneeni samasta aiheesta jo vuosia sitten. Silti aika paska homma, kukaan ei luonnollisesti pistä vastaan. En minäkään, murotan mieluummin ja paheksun päättäjiä kaikessa hiljaisuudessa 70 luvun betonikennelyksiössäni.

Puhu sille perhepäivähoitajalle. Luulis sen sitten puhuvan lapselle ettei niin sanota toiselle ja pitää yrittää tulla toimeen tms. Eihän pakottaa voi tietenkään leikkimään niin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puhu sille perhepäivähoitajalle. Luulis sen sitten puhuvan lapselle ettei niin sanota toiselle ja pitää yrittää tulla toimeen tms. Eihän pakottaa voi tietenkään leikkimään niin.

Olen sanonut ja tässä ikäänkuin yhdessä nyt mietitään, mitä asian suhteen pitäisi tehdä. Puhutaan nyt ainakin kumpikin omille lapsille asiasta ja katsotaan sitten miten asiat sujuu, mutta harmittaa silti lapsen puolesta :( Hän on muutenkin herkkä ja jostain syystä itsetunto on suht heikko

Ne testaa toisiaan noi lapset. Mun poijan pehmolelu sanoo sille aina että ei halua leikkiä sen kanssa tai ei halua tulla samaan sänkyyn nukkumaan. Se on sitä oppimista.

Sanot vaan, että ehkä sillä lapsella oli niin paljon muuta puuhaa. Kyl se siitä.

Olen sanonut,että aina ei huvita leikkiä toisen kanssa.Olen myös muistuttanut samalla,että tuolta tuntuu toisesta jos itse tekee samaa,koska myös se oma murunen osaa sen samaisen pelin.Pph:lla se lapsimäärä on niin pieni,että pakkohan sitä on tulla toimeen edes jotenkin.

Voi... Mulla oli noin kun olin pieni. Pph:n tyttö kiusas äidiltään salaa. En saanut leikkiä SEN leluilla enkä olla siellä missä se ei halunnut. Kävi käsiksi jos en tehnyt niinkuin se halusi. Tämä pph ei joko tiennyt tai ei kiinnostanut. Muistan kun heti kun mentiin ulos iltapäivällä odotin koko pari tuntia aidan vieressä että vanhemmat tulis hakemaan. Niille en uskaltanut kertoa koska tämä tyttö kertoi aina mukavia juttuja että mitä siitä sitten seuraa jos kerron. Kurjaa oli!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voi... Mulla oli noin kun olin pieni. Pph:n tyttö kiusas äidiltään salaa. En saanut leikkiä SEN leluilla enkä olla siellä missä se ei halunnut. Kävi käsiksi jos en tehnyt niinkuin se halusi. Tämä pph ei joko tiennyt tai ei kiinnostanut. Muistan kun heti kun mentiin ulos iltapäivällä odotin koko pari tuntia aidan vieressä että vanhemmat tulis hakemaan. Niille en uskaltanut kertoa koska tämä tyttö kertoi aina mukavia juttuja että mitä siitä sitten seuraa jos kerron. Kurjaa oli!

Tai siis... Eihän tämä ollut sama asia. Luin jutun uudestaan ja olin lukenut ensin väärin. Tämä mun kirjotus ei kuulu tähän ketjuun ollenkaan! Sori!!!

Itse olen pph, jonka omat lapset ovat jo koullaisia. Mutta kuopus oli ekat puoli vuotta ryhmässäni työn aloittaessani. Silloin tuli joskus tilanne, että joko oma lapsi sanoi hoitolapselle noin, tai toisinpäin. Eipä siinä muu auta, kuin jutella lasten kanssa asiasta.
Kuitenkin noita tilanteita oli todella harvoin, ja ne ratkesi sitten niin, että kyseisen ilmoituksen antanut lapsi leikki hetken omissa oloissaan, ja koska lapset usein ovat hyvin "laumasieluja", se ei kauaa huvittanut, vaan siirryttiin mukaan toisten yhteisiin leikkeihin.
Kuitenkaan ei yhdessäleikkiin voi pakottaa ketään.

Lapsesi toki on varmasti suruissaan, mutta olen ihan varma, että tilanne on jo kohta ohi. Mielestäni olette suhtautuneet todella fiksusti tilanteeseen keskustelemalla.
Yleensä asia vaan helposti käännetään tällaisissa tilanteissa syytöksiksi hoitajaa kohtaan. Tarkoitan tällä sitä, että mieluusti aletaan syyttämään hoitajaa oman lapsen suosimisesta.

Ainahan lapset sanovat toisilleen että eivät halua leikkiä jonkun kanssa....olisiko, ap, asia ollut eri, jos hoitolapsi olisi sanonut lapsellesi ettei halua leikkiä tämän kanssa? Entä jos lapsesi olisi sanonut pph:n lapselle ettei halua leikkiä tämän kanssa? Asioilla on aina monta puolta.

Juu, lasten kesken se on tuollaista. Oma lapseni saattaa joskus sanoa hoitolapsille noin, mutta toisaalta välillä ymmärrettävää sillä oma lapseni viettää vieraiden lasten kanssa yli 10 tuntia päivässä :-0 Kaipaa välillä omaa rauhaakin, mutta ei ole "nurkkaa" mihin pääsis pakoon kavereita edes hetkeksi :/ Toki puutun asiaan ja aina ollaan puhumalla selvitty. Myös hoitolasten kesken on välillä näitä "me ei leikitä sun kanssa" -juttuja ja hetken päästä taas leikit sujuvatkin. Jos tuo ei ole jokapäiväistä niin en hirveästi alkais puuttumaan.

Yhteistyössä