lapsi, joka ei osaa leikkiä lasten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johan on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johan on

Vieras
Miten ihmeessä lapsi ei osaa leikkiä toisten kanssa, ujostelee ja melkein pelkää toisia lapsia! Mieluummin istuu äitin vieressä tai seisoo keskellä lattiaa katsomassa muitten touhuja tai joskus jopa leikkii omiaan yksin, mutta ei todellakaan toisten kanssa. Vaikka toiset tulisi hakemaan leikkiin niin ei varmana lähde mukaan. Eikä ole ujo aikuisten seurassa, voi mennä vieraankin syliin istumaan ym. Tykkää leikkiä aikuisten kanssa ja yksin, mutta ei muitten lasten kanssa! Ikää kolme vuotta ja tiedän että rinnakkaisleikkivaihe kestää kolmeen vuoteen asti eli pitäisi jo alkaa leikkimään muitten kanssa. Ja kaikki muut lapset ovat leikkineet muitten kanssa jo reilusti alle kaksivuotiaina!

No ei minunkaan 3vee syöksy tuntemattomien lasten joukkoon leikkimään. Kaverit ovat eri juttu. Vai tarkoitatko, että teillä on vakiojoukko, jonka kanssa olette päivästä toiseen ja siltikään lapsi ei mene koskaan tutustumaan muihin?

Meidänkin likassa on samoja piirteitä, tosin ikää pikkasta vaille 2v, joten tilanne voi vielä korjaantua. Mutta lapset on erilaisia ja toiset tykkää vanhemman seurasta kuin lapsien, silti voivat kouluiässä olla jo ihan toisenlaisia. Joten ehkä vielä ei kannata huolestua!

yleensä tuon ikäinen nauttii jo muiden seurasta. Oletko liikaa leikkinyt lapsesi kanssa? Hän ei ehkä ole saanut harjoitusta leikkiä kavereiden kanssa? Onko päivähoidossa?

minä olin itse lapsena sellainen, että tykkäsin olla aikuisten kanssa ja kuunnella heidän keskusteluitaan. mutta leikin minä kyllä mielelläni myös toisten lasten kanssa. voihan olla, että lapsesi on vain sellainen luonteeltaan..mutta minä varmaan kovasti yrittäisin rohkaista häntä ja järjestäisin tilanteita joissa voisi kokeilla ja huomata kuinka kivaa olisi leikkiä toisten lasten kanssa. olet varmaan kyllä jo kokeillutkin :) onko lapsellasi muuten sisaruksia?

Meillä yks tuttu 3v lapsi, joka samankaltainen, pelkää tosin vieraita aikuisiakin...Ja on esim. meidänkin lasten kanssa lähes päivittäin tekemisissä, mut ei vaan rohkaistu leikkiin mukaan. (vähän vajaa vuoden verran ollaan tunnettu).
Ei oo mun mielestä enää ihan normaalia, vaikka kuinka erilaisia ihmiset ollaankin! Kyllä munkin 3v alkuun ujostelee vieraita, mutta muutaman tapaamiskerran jälkeen kyllä jo lasten kanssa varsinkin leikkii jo ihan reippaasti.
VAnhempien ylisuojelevaisuutta "syyttäisin" ainakin osittain

En ole koskaan nähnyt että yrittäisi tutustua toisiin, muut lapset tehneet aina aloitteen. Kaveriporukassa ei ole juurikaan lapsia, mutta hoidossa ollut ajoittain. Mietinkin onko lapsella ollut liian vähän ikäistään seuraa. Muut ikäisensä ryntäilevät aina tuntemattomienkin lasten luo ym. omani vaan jaksaa aina olla niin rauhallinen, mikä on tietenkin hyväkin asia, mutta ei jos lapsi ei osaa tutustua lainkaan toisiin.

Yhteistyössä