Lapsi jolla liikaa kaikkea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt

Vieras
veljellä reilu 2v tyttö. veljen vaimon vanhemmat ostaa koko ajan tytölle vaatteita, leluja, ja ties mitä. synttäreillä ne toi pari isoa kassillista tavaraa. jouluna muksu hukku lahjoihin eikä ees kerenny aukasta kaikkea.

veli mulle valittanu asiasta kun lapsi hukkuu tavaraan. mutta kun asiasta sanotaan ne suuttuu.
mitä itse ostaisitte tällaiselle lapselle lahjaksi?? olen kummi ja tuntuu ettei mitään viitsi ikinä viedä kun lapsella jo liikaa kaikkea. olis ihana ostaa tytölle vaatteita, mut ei se niitä ikinä ehtisi pitää kun vaatetta jo nytkin enemmän kun tarpeeks.
surettaa tytön puolesta, mut minkäs sille voi. tyttö jo nyt sellainen että tottunu aina saamaan kaiken minkä haluaa..

Ehken ostaisi yhtään mitään, vaan viettäisin lapsen kanssa kummin laatuaikaa kaksistaan, mikäli mahdollista. Ja siinä sivussa voisin yrittää opettaa, että vähemmälläkin tulee toimeen ;)...

sähän voisit olla se aikuinen joka antaa aikaa ja hauskaa yhdessäoloa, tavaranpaljouden sijaan. Otat vaikka kaksi kertaa vuodessa likan jonnekin kummipäivää viettämään: kotieläinpihaan, "kahvittelemaan", tivoliin, autokorjaamoon, konserttiin, tms.

varmasti muutaman vuoden kuluttua nämä hetket palkitsee myös sinua, ja lapselle syntyy kokemus muustakin arvokkaasta kuin tavarasta.

Joku pieni retki lahjaksi olis varmaan hyvä. Iän mukaan tietenkin kohde :)

Mua ärsyttää melkein valmiiksi jo ens joulu ja se valtava rojumäärä mitä lapset saa. Ei ne jaksa kaikkia edes avata. Olen joka vuosi sanonut että kaikkien ei ole pakko ostaa lahjaa mutta ei.

Meillä miun äiti tekee tuota samaa. 3v osaa jo jotain halutessaan sanoa, että soitetaan mummulle, mummu tuo. Argh!
Yritän kovasti puhua, että haluaako olla se jolta saa tavaraa. Vai se ihminen jonka kanssa on kiva olla ja viettää aikaa. Mutta ei miun äiti hoksaa. Ei tuo poika viihdykään mummunsa seurassa kuin sen ajan, että saa lahjukset. Luultavasti äitini huomaa virheensä siinä vaiheessa, kun ei ole enää varaa tyydyttää toisen tavaran himoa, eikä poika sitten enää olekaan kiinnostunut hänestä. Murrosikää odotellessa...

Onko siinä jotain väärää jos ihmiset tahtoo ostaa lapselle kaikkea ihanaa?
Pankaa pois sitte ne ylimääräset ja myykää vaikka huutiksessa jos tuntuu että on liikaa.
jos toiset pyynnöistä huolimatta tykkää "lelliä" lapsenlasta/veljenlasta niin suokaa se heille ;)

Ala sinä ap kerätä lapselle vaikka rahaa lapsen tilille, vaikka ajokorttirahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja lauantaipussi:
Pankaa pois sitte ne ylimääräset ja myykää vaikka huutiksessa jos tuntuu että on liikaa.
jos toiset pyynnöistä huolimatta tykkää "lelliä" lapsenlasta/veljenlasta niin suokaa se heille ;)

Minusta on, siis lapsi ei edes tarvitse sitä "kaikkea ihanaa". Ja mikä poru siitä tulis kun ne kaikki ihanuudet olis myyty tai annettu pois.

No jos näkee materialismin hyvänä ja tavoiteltavana arvona, niin ei varmaan. Lapsista vaan kasvaa tavaran perässä juoksijoita niin kamalan helposti ilmankin, että joku sytää roinaa oista ja ikkunoista.

Mun mielestä on todella surullista, että monet nykypäivän lapset ei edes ehdi tuntea sitä ihanaa tunnetta, että "Voi kun mä haluaisin tuon" ja sitten joskus saa sen. Kaiken saa jo ennen kuin ehtii edes haluamaan! Ja sekin on tärkeää oppia, että kaikkea ei_saa eikä myöskään tarvitse.

Ja onko ihme, että nykypäivän lapset kasvaa liian nopeasti, kun kaikki lelut annetaan ennen kuin lapsi edes ehtii kasvaa lelun kohderyhmään. Eihän sitä yli 10-vuotiaana edes kehtaa enää leikkiä, koska kaikki on "vauvojen leluja".

Ehdotan myös että alat antamaan sellaisia ei-materia-lahjoja, kuten että menette yhdessä eväsretkelle, eläintarhaan tms.

Tuo yhteinen päivä kaksin lapsn kanssa kuulostaa minusta hyvältä. =) juuri niin että kohteet kasvavat lapsen myötä. Ainahan senkään ei tarvi mikään niin iso ja ihmeellinen juttu olla, lapselle jää kuitenkin lämpimät muistot kummin kanssa vietetystä ajasta.

Meille tulee muuten tänään vieraita Suomesta ja heidän 4v ja 8v tytöiltä kysyttiin minne haluaisivat mennä Tukholman päivää viettämään. Odotettiin tyyliin jotain Grönalundia tms vastaukseksi, mutta nämä halusivat mennä meidän lähileikkipuistoon missä on kahluuallas ja muuten leikkiä koiran kanssa... Että se edellisten reissujen parhaista muistoista. :D

Lelliminen ja lahjoihin hukuttaminen eivät ole sama asia... lelliä voi huomioimalla lasta, leikkimällä yhdessä jne...

Kun koko ajan saa kaikkea, ei hetken päästä osaa arvostaa tai odottaa mitään... kun kaikkea koko ajan tulee pyytämättä/toivomatta lisää.

Aattelin vaan että eihän vanhempien tartte ostaa tavaraa hulluna, se mitä mummo tai tädit ostaa niin tuskin turmelee lasta.

siis mummo ostaa kaiken aikaa muksulle tavaraa. sitä tulee oikeesti ovista ja ikkunoista. ja tytön äiti vähän saman lainen, tytölle ostetaan kaikkea mitä tyttö tahtoo.
itse ostin synttärilahjaksi lelun. toinen täti ja mummi toivatkin sitten monta säkillistä tavaraa... tuntuu ettei itse viitsi mitään ostaa kun toiset ostaa jo niin paljon et ei tyttö ehdi niistä nauttimaan ollenkaan.
tuo yhteinen puuhapäivä vois olla ihan kiva juttu.

Meillä on vähän sama tilanne kummilapsen kanssa. Lapsi on nyt jo 9 ja on niin tottunut tajuttomiin lahjavuoriin ettei enää synttäreillä jaksa edes avata kaikkia paketteja. Leluja on jokapaikassa ja joka kauppareissulla saa vielä itse valita uuden lelun itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aattelin vaan että eihän vanhempien tartte ostaa tavaraa hulluna, se mitä mummo tai tädit ostaa niin tuskin turmelee lasta.

siis mummo ostaa kaiken aikaa muksulle tavaraa. sitä tulee oikeesti ovista ja ikkunoista. ja tytön äiti vähän saman lainen, tytölle ostetaan kaikkea mitä tyttö tahtoo.
itse ostin synttärilahjaksi lelun. toinen täti ja mummi toivatkin sitten monta säkillistä tavaraa... tuntuu ettei itse viitsi mitään ostaa kun toiset ostaa jo niin paljon et ei tyttö ehdi niistä nauttimaan ollenkaan.
tuo yhteinen puuhapäivä vois olla ihan kiva juttu.
No jos tuossakin tapauksessa äiti ostaa lapselleen tavaraa, niin eipä siinä auta valittaa. Se on hänen päätöksensä, ja ilmeisesti tykkää että äitinsä tuo myös.

Yhteistyössä