lapsi kertoi tänään että pk:n täti oli ollut tänään päällä ja puristanut käsiä kovasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Näin kertoi siis lapsi tuossa äsken.
Kyseinen täti kyllä kertou tänään että härdelliä nukkumaan käytäessä ollut ja loppu tuloksena oli ollut patja. Aina tänän saman tädin kanssa näitä nukkumaan käymis ongelmia, ei kenenkään muun kanssa. Hän on hyvin kireä ihminen ja sellainen teko mukava.
lapsi siis äsken ruokapöydässä kertoi että tämä täti tullut tänään hänen päälle ja puristsnut käsistä kovaa. Laosi kertoi myös että häntä itketti ja tuli paha mieli.
Minulle nousi äsken kamala raivo ja viha mitä on oikein tapahtunut. Tuskin lapsi ihan omiaan keksii.
Huomenna aijon olla yhteydessä päiväkotiin asian tiimoilta, täytyy vaan miettiä kuinka ilmaisen asian niin etten syö tätiä elävältä. Toki olen asiallinen ja aikuinen, mutta tiedättekö sen leijona äiti fiiliksen joka tulee kun jotain tälläistä kuulee.

Meilläkin oli tapaus joka jäi mietityttämään itseä, koska todistin tapahtumaa ikkunan takaa. Jäi vaivaamaan ja lapsellakin oli paha mieli. Otin asian puheeksi eri hoitajan kanssa, koska en halunnut että ko hoitaja pääsee heti kieltämään tapahtuneen ja syyttämään lasta.

Toinen hoitaja sitten oli ottanut puheeksi tapahtuman ja seuraavana aamuna tämä ko hoitaja otti asian kanssani puheeksi ja saatiin selvyys hommaan.

Suosittelen sinullekin että et suoraan puhu tälle kyseiselle hoitajalle, onko paikassa muita hoitajia? KEskustele ensin jonkun heistä kanssaan että saat täysin puolueettoman mielipiteen asiaan ennenkuin tämän ko hoitaja pääsee kieltämään kaiken.

[QUOTE="aloittaja";28560810]Makkarissa ei ole ollut tuolloin muita aikuisia[/QUOTE]

Mutta jos siellä on pitänyt oikein kähinöimään ruveta niin kyllä muut varmasti kuulleet.!

[QUOTE="...";28560817]Mutta jos siellä on pitänyt oikein kähinöimään ruveta niin kyllä muut varmasti kuulleet.![/QUOTE]

muut ovat toisella puolella pk:ta taukotiloissa

Lasta ei saa satuttaa missään olosuhteissa. Tottakai lapsi ilmaisee asian "pahana mielenä" ja että alkoi itkettään, se on hänen tapansa ilmaista asia. Ota ap asia puheeksi mutta ensin jonkun toisen aikuisen kanssa.

[QUOTE="vieras";28560826]Häirikkölapsi, jota ei sais ojentaa. Kaiken lisäksi sepittelee omiaan.[/QUOTE]

lapsi ei ole häirikkö, vaan vilkkaamman puoleinen neli vuotias. Ei nuku päiväunia kotonakaan ja kenenkään muun tädon kanssa ei ole ikinä ongelmia ollut vain tämän kyseisen tädin kanssa.

[QUOTE="vieras";28560826]Häirikkölapsi, jota ei sais ojentaa. Kaiken lisäksi sepittelee omiaan.[/QUOTE]

Jos lapsi on pk:ssa, hän on silloin todella nuori/pieni vielä. lapsi kertoo asiat siten, kuinka HÄN on ne ITSE kokenut!.

Aikuisella ei ole oikeutta tuollaista tehdä.

Kyllä tuollaiset asiat on aina syytä selvittää huolellisesti!

Onko mitään jälkiä käsissä? Jos niin kuvaa heti!

Soittaisin päiväkodin johtajalle ja sopisin tapaamisen mahd pian!

Jos et täysin varma asiasta ole niin juttele tämän hoitaneen kanssa huomenna ja selvitä asiaa. Tähänkin voi tietysti tarvittaessa pyytää johtajan mukaan.

Ymmärrän täysin leijona äiti fiiliksen!
How ever...jotta sinut otetaan tosissaan, ja itsekin olet herkempi kuuntelemaan mitä heidän näkemys asiasta on, kannattaa selvitellä ihan rauhassa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="...";28560841]Jos lapsi on pk:ssa, hän on silloin todella nuori/pieni vielä. lapsi kertoo asiat siten, kuinka HÄN on ne ITSE kokenut!.

Aikuisella ei ole oikeutta tuollaista tehdä.[/QUOTE]

Ei siis ole oikeutta toimia niin, että lapselle tulee paha mieli tai tätä rupeaa itkettämään? No, ehkä joku nykyajan "Nico-Petterin" hysteerikkovanhempi onkin oikeasti tätä mieltä...

Tosiasiassa ihan varmana on oikeus pidellä lasta kiinni, jos tämä ei pelkän puheen voimalla rauhoitu.

Meillä hoitaja sanoi itsensä irti ennen kuin hänet ehdittiin irtisanoa kun toimi työpäiviensä aikana vastoin kaikkia sääntöjä! Vaikka oli parikin päiväkodin johtajaa paikalla pitämässä puhuttelua hoitajalle niin siltikin tämä ketku hoitaja koitti vieritellä asioita hoitolasten vanhempien kontolle ja sepitellä asioita itselleen parhain päin. Vaan eipä onnistunut.

Itse vaihtaisin päikkyä, riippumatta siitä onko tuo totta vai ei. En jaksais tuollaista hoitotätiä, jota aloittaja tuossa kuvasi, mun lapselleni kelpaa vain sellaiset päikyn tädit, jotka katson kykenevän lastani vahingoittamatta hoitamaan.

Ottaisin myös puheeksi jonkun muun hoitajan kanssa.. eihän sitä lapsen puheesta varmasti tiedä, mutta eipä tiedä hoitajistakaan. Sä tiedät vaan sen mitä lapsi sanoi, ehkä niillä hoitajilla on joku pätevä selitys. En todellakaan ole sitä mieltä, ettei vilkasta lasta sais rauhoittaa vaikka fyysisesti mut ainakin noin sanottuna kuulostaa liialliselta voimalta. Jos hoitajalla onkin tapana liian kovat otteet, niin ehkä joku muukin on joskus antanut palautetta ja silloin on hyvä et tulee palautetta muiltakin.

[QUOTE="vieras";28560814]lapsiako saa satuttaa ja puristella??
ota ap asia esille[/QUOTE]

Ei, mutta moni itkee vaikkei pitäisi kun kevyesti jakoja paikallaan. Huudetaan ja rääytään ja tottakai sattuu jos rimpuaa. Nämäkään asiat eivät ole yksiselitteisiä enkä heti olettaisi pahinta.

Ei, mutta moni itkee vaikkei pitäisi kun kevyesti jakoja paikallaan. Huudetaan ja rääytään ja tottakai sattuu jos rimpuaa. Nämäkään asiat eivät ole yksiselitteisiä enkä heti olettaisi pahinta.

ei lasta pidetä väkisin kiinni mistään ruumiin osasta, ei niin tehdä aikuisellekaan!
tuskin lapsi osaa tuollaisia ihan omasta päästäänkään keksiä.
ehdottomasti heti huomenna asia esille!

Itselleni sattui talvella tapaus jossa lapsi olisi voinut kertoa äidilleen varmaankin vastaavanlaisesti. Lapsi päätti yhtääkkiä lähteä juoksemaan sängystä, sain hänen ranteestaan kiinni ennenkuin hän oli nukkuvan kaverin sängyssä. Nappasin hänet syliini istumaan, itse istuin lattialla hänen sänkynsä vieressä, tiedettiin tekevän tällaisia spurtteja. Otin hänet siihen syliini makaamaan, ja näin sain hiljaa hänelle muiden heräämättä kerrottua että hänen pitää pysyä omassa sängyssä, että muut jo nukkuvat. Ja ellei hän pysy sängyssä, otan hänet syliini nukkumaan. Poika yritti toisen kerran ja oli jonkin aikaa sylissä, sanoi sitten että hänen tulee kuuma ja hän nyt pysyy sängyssä. Lapsi olisi varmasti haluessaan saanut vaikka minkälaisen kertomuksen tuostakin tapauksesta kerrottua äidilleen, mutta mitään ei kuulunut jälkeenpäin, vaikka jouduin tarttumaan käteen melko kovasti.

[QUOTE="vieras";28561188]ei lasta pidetä väkisin kiinni mistään ruumiin osasta, ei niin tehdä aikuisellekaan!
ehdottomasti heti huomenna asia esille![/QUOTE]

Minä ilman muuta tekisin rikosilmoituksen laittomasta vapaudenriistosta.

[QUOTE="vieras";28561188]ei lasta pidetä väkisin kiinni mistään ruumiin osasta, ei niin tehdä aikuisellekaan!
ehdottomasti heti huomenna asia esille![/QUOTE]

Jos lapseni kertoisi samaa kuin ap:n, ottaisin ilman muuta yhteyttä päiväkotiin. Toivottavasti saisin selville mitä on tapahunut ja oliko asia vakava, vai onko lapsi kokenut vielä normaalin rajoissa olevan tilanteen uhkaavana. Sitten voitaisiin neuvotella, mitä pitäisi seuraavalla kerralla tehdä toisin.

Mutta. On tilanteita, joissa lapsia on pidettävä kiinni, piti tämä siitä tai ei. Omani yritti aikanaan laittaa päiväunille menon ranttaliksi ja jättää koko unet välistä (olemattta riittävän iso pärjätäkseen yksillä unilla) joten otin hänet viereeni sänkyyn ja pidin häntä kainalossani aloillaan muutamia minuutteja. Lapsi oppi hyvin äkkiä rauhoittumaan. Toiki lapsen saa rauhoittumisen sijaan paniikkiin, jos käyttää kovia, kipeitä otteita, mutta itse pidin vaarin siitä, etten missään välissä puristanut lasta. Estin vain poistumisen.

Samoin, jos vaikka parkkipaikalla lapsi yrittää lähteä livohkaan, pidän häntä kiinni kädestä, vaikka sitten väkisin, jos en muuten. Jos syntyy vetokisa, otan koko tenavan kainaloon ja kannan. Joskus sekin täytyy tehdä väkisin. Tuskin on yhtään äitiä, joka ei ota lapsesta kiinni ko. tilanteessa.

Ota asia rakentavasti esille. Vaikka täti on tuikeanoloinen ja sinulla on hänestä ennakkoluuloja, kannattaa itse olla aluksi sovitteleva. Ja ennenkaikkea puhu muille hoitajille tapahtuneesta. Kysele heiltä.

Itselle on joskus käynyt niin, että lapsi on syyttänyt satuttamisesta, kun olen silittänyt lepohetkellä selkää. Olin nuori ja tein ensimmäisiä sijaisuuksia enkä käsittänyt, että kaikki lapset eivät pidä koskettelusta.
Asia selvitettiin ihan hyvässä yhteishengessä eikä lapsikaan minua pahalla muistellut pois lähtiessäni.

Yhteistyössä