Lapsi löi päänsä, kovaa, ja nyt en uskalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chorizo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chorizo

Jäsen
02.07.2012
453
0
16
laittaa häntä nukkumaan :'(
Oltiin siis menossa nukkumaan kun lapsi (alle 2v) oli heittäytymässä selälleen sänkyä vasten. mut meniki huti ja takaraivolleen mäsähti vauhdilla lattiaan :'(

tuo päivystyksen terveysneuvonta ainakin oulussa toimii tosi hyvin. soitan itse aina sinne, kun vähänkin epäilyttää tai huolettaa joku tilanne, pääasiassa lasten pikku tapaturmissa tms. :)

Miten reagoi osuman jälkeen? Itkikö voimakkaasti? vai oliko vaisu? Itkeminen on hyvä merkki. Kävelikö tapahtuman jälkeen? Jos et päivystykseen mene, niin herättele lapsi muutaman tunnin välein koko yön. Kysyt helppoja kysymyksiä esim. missä on äiti, mikä sinun nimi on tms. Jos lapsi ei ole kykeneväinen vastamaan kysymyksiin, on selkeästi veltto, oksentaa, ei pysty kävelemään ym. veisin päivystykseen.

Mä veisin lääkäriin, oon kuitenkin sen tyyppinen että, muuten jää mielen päälle enkä ite pysty rauhottumaan. Jos kovin vaivaa mieltäsi, niin vie ihmeessä lääkäriin.

mulla kokemus samanmoisesta tilanteesta! Mun oli vaikea sillon kans päätellä et onko lapsi vaan väsynyt vai onko kenties jotain hullummin. Ja meijän laps alkoi oksentamaan sitten yöllä, eli oli ilmeisesti aivotärähdys. Ohjeeksi saimme (kun yöllä soitin päivystykseen ja kerroin miten oli käynyt ja että nyt lapsi oksentaa) seurata tilannetta ja tuoda lapsi näytille jos ei lakkaa aamuun mennessä oksentamasta tai jos vaikuttaa sekavalta/ei herää herättelyyn tms. No, unenpöpperöiseltä vaikutti koko yön, eikä lakannut oksentamasta ja mentiin aamulla lääkäriin. Lääkäri totesi, että on aivotärähdys, ei tutkinut mitenkään (!) ja passitti kotiin toipumaan. Joku neropattilääkäri!! Toivottavasti teillä ei oo kummempaa käynyt, mutta jos epäilyttää niin käy näyttään lääkärissä. Jos sattuis viisaampi tohtori ku meillä! Kyllähän lapsi uniaikaan on väsynyt ja pöpperöinen.. Meillä yks laps on ihan seis jos sen kesken unien herättää. Et vaikea siitä on päätellä onko joku hätänä. Onneks noilla tuntuu kumminkin pääkin kestävän mitä kauheempia kolhuja.. Halaus sulle ja voimia!

päivystyksestä sanottiin, ettei tarvii mennä näytille..
Mä olin ilkee enkä antanu lapsen nukahtaa, vaan pistin valot päälle ja piirretyn pyöriin, niin tuossa hän tapittaa nyt. jos vaikka pysyis hetken vielä hereillä niin vois seurailla. Ei nyt ainakaan näytä et ois mitään hätää. Vaan on suuri huoli silti :(

Meillä poika tippui takaraivolleen ja alkoi sitten oksentaa. Mentiin päivystykseen ja sielläkin vielä oksenti. Lääkäri tarkasti ja sanoi, että varsinainen aivotärähdys on vasta sitten, jos olisi menettänyt tajuntansa, että tää oli vaan sellainen tärsky ja voi rauhassa kotona seurata vointia. Joten etteköhän tekin voi ihan rauhassa ruveta nukkumaan, jos lapsi ei kerran menettänyt tajuntaansa. Voit herätellä pariin kertaan yöllä, jos huolestuttaa.

Joo, se pieni nukkumaan vaan nyt. Päähän sattuneissa kolhuissa reagointi heti tapaturman jälkeen on tärkeää, eli jos ei ollut tajuttomuutta ja lapsi itki eikä ole oksentanut, niin silloin ei luultavasti ole tullut mitään kummenpaa. Aivot

Vaikka sen lapsen tai aikuisen veisi näytille terveyskeskukseen, niin he eivät siellä voi asialle oikein mitään. Silmiin pystyvät katsomaan, että ovatko pupillit saman kokoiset, mikä voi olla mm. aivoverenvuodon merkki. Yliopistosairaaloissakin on käsittääkseni useimmiten vain seurantalinja, aivojen tietokonetomografia- tai magneettikuvaukseen eivät varmaan pistä potilasta, jos ei ole muita oireita kuin pahoinvointi.

Yhteistyössä