Lapsi mummolaan yöksi vai tarhaan päiväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraas"

Vieras
Lapsi on parivuotias ja aloittanut vähän aikaa sitten päiväkodissa täysipäiväisesti (n. 7.30-16). Viihtyy hyvin, mutta toki päivät ovat pitkiä noin pienelle eikä hoitoaikaa tuosta oikein pysty lyhentämään, koska molemmat vanhemmat tekevät kokopäivätyötä ja toinen menee jo nyt aamuvarhaisella töihin ehtiäkseen neljäksi hakemaan lasta.

Lapsen isovanhemmilla olisi mahdollisuus hakea lapsi luokseen joka toinen viikko niin että hakevat aamulla tosi aikaisin vaikkapa maanantaina ja tuovat takaisin tiistai-iltana kun pääsemme töistä. Tällöin tietysti emme näe lasta ma-iltana. Miten tekisitte, antaisitteko mummolaan vai laittaisitteko ennemmin tarhaan, niin että näkee vanhempansa klo 16 jälkeen kuitenkin? Jotenkin uskoisin lapselle silti olevan parhaaksi olla mummolassa 2 pvää kuin hälisevässä tarhassa- tosin itse mielelläni viettäisin illat lapseni kanssa...

Voisihan sitä ainakin kokeilla, mutta suoralta kädeltä en lupaisi pysyväksi käytännöksi. Ehkä silloin tällöin, kerran kuussa, jos siis lapsi ja isovanhemmat tulee hyvin toimeen keskenään.

Lapsi rakastaa mummolassa oloa ja he ovat aina olleet heti vanhempien jälkeen lapselle läheisimpiä ihmisiä kohtuu lähellä kun asuvat. Siksikin mietin mikä lapselle lopulta on parhaaksi ja olenko vain itsekäs, jos en anna hoitoon, missä saa kuitenkin olla jakamattoman huomion kohde toisin kuin päiväkodissa.

Olemme aiemmin tehneetkin niin, että ovat tulleet meille aamulla, hoitaneet aamutoimet ja lähteneet ajamaan heille päiväksi (eivät meillä kuulemma koko päivää halua olla...). Iltapäiväruuhkien jälkeen tuovat takaisin. Edestakaisin ajaminen kahteen kertaan ja ruuhkien välttely ei tietenkään ole ideaalista heidän mielestään ja yöksi jääminen takaisi kaksi päiväkoditonta päivää lapselle ja vanhemmille mahdollisuuden tehdä kaksi pitkää työpäivää, jolloin lapsen voi loppuviikosta hakea aikaisemmin..

[QUOTE="aapp";29579887]Lapsi rakastaa mummolassa oloa ja he ovat aina olleet heti vanhempien jälkeen lapselle läheisimpiä ihmisiä kohtuu lähellä kun asuvat. Siksikin mietin mikä lapselle lopulta on parhaaksi ja olenko vain itsekäs, jos en anna hoitoon, missä saa kuitenkin olla jakamattoman huomion kohde toisin kuin päiväkodissa.

Olemme aiemmin tehneetkin niin, että ovat tulleet meille aamulla, hoitaneet aamutoimet ja lähteneet ajamaan heille päiväksi (eivät meillä kuulemma koko päivää halua olla...). Iltapäiväruuhkien jälkeen tuovat takaisin. Edestakaisin ajaminen kahteen kertaan ja ruuhkien välttely ei tietenkään ole ideaalista heidän mielestään ja yöksi jääminen takaisi kaksi päiväkoditonta päivää lapselle ja vanhemmille mahdollisuuden tehdä kaksi pitkää työpäivää, jolloin lapsen voi loppuviikosta hakea aikaisemmin..[/QUOTE]

Ok, siinä tapauksessa kuulostaa ihan järkevältä. Ihanteelliselta, suorastaan - lapsi saa isovanhempien seuraa, vanhemmat saa kaksi stressitöntä työpäivää ja kaikki saa kevyemmän loppuviikon.

Ehdottomasti tuossa kuvaamassasi tilanteessa yökylään.

Mainitsemasi jutut ovat ehdottomasti lapsen edun mukaisia, vaikka sinulle tulisikin ikävä. Jos yökylä vielä mahdollistaa vaikkapa tunnin lyhemmät hoitopäivät loppuviikoksi, niin tilanne on todella hyvä.

Itse veisin päiväkotiin, eihän tuo hoitoaika ole sen kummempi kuin muillakaan töissä käyvillä.Rutiinihan siihen tulee. Meillä ainakin kaksivuotias menee innoissaan hoitoon. Tosin niin menee mummulaankin ja sieläkin ovat joskus. Yökylään en noin pientä vie ellei pakko esim. koulutusten vuoksi. Olen sitä mieltä, että kiva kun on apujoukkoja just poikkeustapausten vuoksi, mutta kyllä arjesta on selvittävä itse. Tämä on vain mun mielipide enkä väheksy muiden järjestelyjä, mutta mielipidettähän kysyit.

[QUOTE="aapp";29579887]Lapsi rakastaa mummolassa oloa ja he ovat aina olleet heti vanhempien jälkeen lapselle läheisimpiä ihmisiä kohtuu lähellä kun asuvat. Siksikin mietin mikä lapselle lopulta on parhaaksi ja olenko vain itsekäs, jos en anna hoitoon, missä saa kuitenkin olla jakamattoman huomion kohde toisin kuin päiväkodissa.

Olemme aiemmin tehneetkin niin, että ovat tulleet meille aamulla, hoitaneet aamutoimet ja lähteneet ajamaan heille päiväksi (eivät meillä kuulemma koko päivää halua olla...). Iltapäiväruuhkien jälkeen tuovat takaisin. Edestakaisin ajaminen kahteen kertaan ja ruuhkien välttely ei tietenkään ole ideaalista heidän mielestään ja yöksi jääminen takaisi kaksi päiväkoditonta päivää lapselle ja vanhemmille mahdollisuuden tehdä kaksi pitkää työpäivää, jolloin lapsen voi loppuviikosta hakea aikaisemmin..[/QUOTE]

Mä laittaisin pariksi päiväksi mummulaan. Kuulostaa ihan kivalta järjestelyltä.

Lapset saa olla rauhassa siellä aina pari päivää ja vanhemmat saa silloin tehdä vähän pidemmät työpäivät ja illalla vaikka hetken toisilleen. Loppuviikosta pääsee taas hakemaan lapsen vähän aikaisemmin kotiin.

Kyllä mä tekisin näin. :)

Toki edellyttää, että isovanhemmat jaksaa ja haluavat olla lapsen kanssa. Lapsi ilmeisesti siellä hyvin viihtyy.

[QUOTE="kolmen äiti";29581218]Mä laittaisin pariksi päiväksi mummulaan. Kuulostaa ihan kivalta järjestelyltä.

Lapset saa olla rauhassa siellä aina pari päivää ja vanhemmat saa silloin tehdä vähän pidemmät työpäivät ja illalla vaikka hetken toisilleen. Loppuviikosta pääsee taas hakemaan lapsen vähän aikaisemmin kotiin.

Kyllä mä tekisin näin. :)

Toki edellyttää, että isovanhemmat jaksaa ja haluavat olla lapsen kanssa. Lapsi ilmeisesti siellä hyvin viihtyy.[/QUOTE]

Niin, piti vielä kirjoittaa, että en ehkä joka viikko tekisi näin, vaan vaikka joka toinen viikko. Tai sitten tarpeen mukaan.

Joka toinen viikko olisi tarkoitus ollakin, kuten mainitsin ekassa viestissä. Vanhempani ovat "nuoria" vielä ja jaksavat hyvin- eivät siis ole eläkeiässä vaikka tekevätkin vain joka toinen viikko töitä :) Kyseessä on ainoa lapsenlapsi, joten jos äitini saisi päättää lapsi olisi heillä aina ja lapsikin tykkää kun sen kanssa jaksaa tehdä muutakin kuin maata sohvalla illan ;)

[QUOTE="aapp";29581256]Joka toinen viikko olisi tarkoitus ollakin, kuten mainitsin ekassa viestissä. Vanhempani ovat "nuoria" vielä ja jaksavat hyvin- eivät siis ole eläkeiässä vaikka tekevätkin vain joka toinen viikko töitä :) Kyseessä on ainoa lapsenlapsi, joten jos äitini saisi päättää lapsi olisi heillä aina ja lapsikin tykkää kun sen kanssa jaksaa tehdä muutakin kuin maata sohvalla illan ;)[/QUOTE]

Laita sinne mummulaan sitten ehdottomasti! :)

Saatte miehen kanssa siinä siivussa yhden vapaaillan kotona. :)

[QUOTE="kolmen äiti";29581263]Laita sinne mummulaan sitten ehdottomasti! :)

Saatte miehen kanssa siinä siivussa yhden vapaaillan kotona. :)[/QUOTE]

Ja lapsellekin jää kivoja muistoja mummulassa olosta. Siinä ehtii kuitenkin kaikenlaista puuhailemaan ihan rauhassa mummun kanssa.

Meillä ainakin mummun kanssa esim. leipomiset sujuu paljon paremmin kuin minun kanssani. :)

Joo, tämä järjestely alkaa tuntua parhaalta, kiitos vastauksista. Kaikille muille järjestely tuntuu olevan enemmän kuin ok paitsi syyllisyydessän pyörivälle äidille, joka on lukenut ilmeisesti tätä palstaa liikaa (lapset hoidetaan kotona, yksin ja yökylään mennään ekaa kertaa kouluiässä) :)

Tottakai mummolaan! Meillä 3v on keskimäärin joka toinen viikko päivän mummulla ja papalla, joskus kaksikin, ja nauttii selvästi näistä "vapaapäivistä", vaikka viihtyy päiväkodissakin todella hyvin.

Mummulassa vaan saa olla "rauhassa", nauttia huomiosta ja mummun ja papan kanssa hääräämisestä. Illaksi tulee kotiin, joskus perjantaisin on jäänyt yöksi ja ollaan miehen kanssa saatu nautiskella.

Ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa, eteenkään kun isovanhemmat itse haluavat lapsen luokseen.

[QUOTE="aapp";29581281]Joo, tämä järjestely alkaa tuntua parhaalta, kiitos vastauksista. Kaikille muille järjestely tuntuu olevan enemmän kuin ok paitsi syyllisyydessän pyörivälle äidille, joka on lukenut ilmeisesti tätä palstaa liikaa (lapset hoidetaan kotona, yksin ja yökylään mennään ekaa kertaa kouluiässä) :)[/QUOTE]

Oot tosiaan lukenut liikaa palstaa. Mä taas ajattelen et on hyväkin lapsen totutella yökyläilyihin.

Yhteistyössä